Nekromanti Eon vs Dod

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Re: Brådmogen fjortis?

"'Så kontentan: Eon är för brådmogna fjortisar och DoD för nybörjare och ärrade veteraner med barnasinnet kvar alike. '

Den där kontentan kunde du gott behålla för dig själv, vare sig den var allvarligt menad eller ej.
"
Ärligt talat så håller jag med Foggmock.. DoD kom -82 och hade marknaden för fantasy till... 93 eller något (jag vet inte när DoD dog ut och Eon kom).. Där kan de "ärrade veteranerna" komma in.. Sedan har Eon haft en stark dominans och de som då började med rollspel hade Eon som förstaspel.. Nu när DoD6 har kommit ut har de 14-åringar som började med Eon blivit äldre och idag köper nybörjare antingen Eon eller DoD6.. Med andra ord.. Foggis har rätt, även om den är en (för) grov generalisering..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som dock tycker "fjortisar" kunde hållts utanför, då det ofta är ett skällsord
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Kommentarer om Eons regelsystem [lång]

Spelarna lägger aldrig märke till det, då allting trots allt bara utspelar sig i ett land
Gör det? Våra kampanjer innehåller ofta allt från resor över stora områden till utrikespolitiska hovintriger. Då känns en trovärdigt sammanhängande spelvärld plötsligt oumbärlig.

Jag förstår tanken bakom det hela, alltså just det du säger att det kan finnas en vettig regel på hur graviditet funkar.. Det är många som inte vet hur det fungerar, då de flesta rollspelare är pojkar i tonåren, så det är bra att de får ett förslag på hur det ska fixas.. Fast varför måste man ha en regel för det? Duger det inte med en text om hur graviditet ter sig?
Varför måste man ha regler för strid? Duger det inte med en text om hur strid det sig?

Varför måste man ha regler för magi? Duger det inte med en text om hur magi ter sig?

Du tycks ta för givet att man aldrig går in för att rollspela ett havandeskap, att det aldrig kan finnas ett spänningsmoment i en förlossning likvärdigt med det i en strid. Jag förstår inte varför du tycker att regler för graviditet är så otroligt överflödiga. Slumpmoment där kan vara minst lika intressanta som slumpmoment någon annanstans, alltså. Jag har tillochmed en väldigt enkel formel för att slå fram om kvinnan blir havande vid varje enskilt samlag i våra kampanjer, för där är det stundtals allt annat än ointressant för intrigen.

Sedan med facit i hand så kan man fundera lite.. Vad har alla frivilliga regler lett till? På vilket forum förekommer det mest regelfrågor och regelskapande av de två rollspelen? På Eonforumet eller DoD-forumet? Vad jag menar är att spelledarna i Eon är mer låsta till regler, medan DoD:arna kan hitta på hur det borde funka on-the-fly och i viss mån bli bättre på att improvisera och höfta..
Och av någon anledning verkar väldigt få DoD:are spela särskilt jordnära kampanjer där sådana 'vardagsregler' bättre kommer till användning. Det kanske bara är jag som hängt för lite på DoD-forumet, men intrycket är helt klart att det är Eon som används för mer intrig- och relationsbaserat (och karaktärsdrivet i allmänhet, för den delen) fantasyrollspelande i Sverige. Kan det inte helt enkelt vara så att DoD och Eon är nischade för olika ändamål?

Jag håller inte med.. Tycker enkelheten med svårighetsmodifieringen i Eon är en av de bättre sakerna i tärningssystemet.. I DoD så kan man ha en modifkation med vilket heltal som helst, men man orkar i regel inte fundera och ger ofta ±5.. Liksom -1 är för litet för att man ska orka bry sig och +4 ger man aldrig då +5 är mer behändligt att dela ut.. Ibland kanske man inte tycker ±5 är för mycket och då halverar man det med bonusen på ±2 eller ±3.. Det blir också mycket lättare att sätta ut gränser för modifikationen i Eon än i DoD, vilket du också mycket riktigt skriver..
Problemet med lågupplösningen i Eon är alltså att en handling aldrig blir lite svårare, du känns aldrig lätt omtöcknad, trött eller skadad. För den lägsta svårighetsökning som finns är +Ob1T6, och den gör genast färdighetsslaget mycket svårare att lyckas med. Om man inte trissar upp alla färdighetsvärden förstås, vilket vi i viss mån gjort mer eller mindre automagiskt i alla mina Eon-grupper.

Bakgrundsslagen, alltså bara tanken att slå på en bakgrundstabell, särskilt som de är utformade, är helt fel.. Det uppstår problem och konstigheter som mer förstör än hjälper..
Jag tycker bakgrundstabellerna är väldigt trevlig inspiration om jag vill krydda min rollperson, eller för den delen lider fundamental brist på idéer. Bakgrundstabellerna tillför ett roligt slumpmoment till karaktärsskapandet som kan ge figuren oväntade men intressanta drag och twistar, och det uppskattar jag mycket. Följer man bakgrundstabellerna slaviskt är man ju bara dum - se dem för vad de är - en rolig krydda. Fungerar utmärkt när man ska skapa spelledarpersoner också, för den delen. Något jag uppskattar än mer är reglerna för att slå fram en karaktärs släkt - väldigt praktiskt om du on-the-fly behöver skapa en SLP-familj, tex. Visst är det inga problem att själv hitta på hur många döttrar den lokala baronen har, men kan det inte ibland vara ännu roligare för dig som spelledare att faktiskt låta slumpen avgöra? Jag tycker det, åtminstone. Eons tabeller är inget hinder - de är en hjälp på traven som tillför ett slumpmoment till karaktärsskapandet.

Men just principen.. Många gillar att slå tärningar och då är Eons tärningssystem bra, men jag gillar att ha reglerna i bakgrunden och sätta historien först.. Det är nog därför jag ogillar Eons exploderande tärningar, för att de sätter reglerna i första rum, genom att just OB-grejen gör att det kan ta tid att slå tärningsslaget..
Jag tycker tvärtom. Ob-momentet gynnar historien genom att tillföra en ökad trovärdighet (känsla av realism) till regelsystemet (dvs dramaturgins motor). Påträngande regler är regler som innebär att saker fungerar på sätt som verkar orimliga med vår världs referensramar, och där är DoD6 ett utmärkt exempel. (Se avatarex signatur om Herfoir och trollet, tex).

Jag gillar skadesystemet av precis samma anledning. Det har brister (gränsen mellan skråma och en extraskada är för markant, tex, och blödningstaktsreglerna helt fucked up) men det är likfullt det bästa jag sett. Det ger också härliga dramaturgiska möjligheter för en spelledare som vill hålla sina spelares rollpersoner vid liv - skador kan lätt kvarstå som de är så länge man ser till att rollpersonerna inte misslyckas med dödsslaget, tex. (Inom rimliga gränser, såklart).

Ett håller jag med dig om: 'frivilliga regler' är bara semantiskt bullshit. Klart som korvspad att alla använder dem ändå. Eon är inte nybörjarvänligt, men varför ska det påverka mitt omdöme om spelet? Eons regelsystem kräver att man inte regelbögar, man måste nagga det i kanterna. Å andra sidan...vilket regelsystem gör inte det?

- Ymir, som faktiskt tror att det ligger något i det där om olika nischer...
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Re: Kommentarer om Eons regelsystem [lång]

Jag har tillochmed en väldigt enkel formel för att slå fram om kvinnan blir havande vid varje enskilt samlag i våra kampanjer, för där är det stundtals allt annat än ointressant för intrigen.
Kan man få se hur den formeln ser ut kanske? Jag måste säga att jag är nyfiken på en sådan :gremlaugh: Har själv tänkt konstruera en mer spännande än den som finns i riddaren men aldrig fårr tummen ur...

Tzimisce
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Re: Brådmogen fjortis?

Jag tycker inte det stämmer... Jag har själv hållt på med rollspel sen jag gick i sjuan. Är nu 21 och började med DoD en gång i tiden. Valde att gå över till Eon för kanske fyra år sedan. Har också spelar DoD6 men tycker ändock att Eon är ett rollspela att hålla fast vid.

Jag gillar inte generaliseringar om att en sorts människa spelar det ena eller det andra spelet. Kan vi inte bara enas om att DoD är inte bättre eller sämre än Eon. De är helt enkelt olika.

Tzimisce
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,583
Re: Brådmogen fjortis?

Jag gillar inte generaliseringar om att en sorts människa spelar det ena eller det andra spelet. Kan vi inte bara enas om att DoD är inte bättre eller sämre än Eon. De är helt enkelt olika.
Du talar mot dig själv där. Har man accepterat att spelen är olika så måste man också börja fundera i banor vad de är lämpade för, och därmed också vilka spelare de är lämpade för. Eftersom man inte gärna kan namnge varenda spelare och spelens lämplighet för var och en så måste man generalisera.

Hur ska du ha det? Är spelen olika eller ska man inte generalisera?
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Kommentarer om Eons regelsystem [lång]

Formel och formel... det är mer en procent chans han kommit fram till på nån vänster. Vill minnas att procentchansen ligger nånstans under 5%-strecket. Personligen tycker jag det verkar lite lågt, men har inte brytt mig kolla upp hur det ligger till.

/Joel
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Re: Brådmogen fjortis?

Hur ska du ha det? Är spelen olika eller ska man inte generalisera?
Ok... Jag ska försöka förklara bättre. Jag gillar inte när man sorterar in människor i fack. Jag ser mig inte som en brådmogenfjortis och tror heller inte de flesta Eon spelare gör det. Jag tror heller inte de flesta Eon spelare är brådmognafjortisar och om de nu skulle vara det, så vad?

Jag står fast vid att DoD och Eon är olika spel men tvivlar fortfarande på att npgot av spelen attraherar "bättre" och "mognare" spelare på något sätt. Jag har spelat båda. Båda spelen är bra. Jag anser dock att Eon är mer underhållande för min del. Detta beror dock inte på att jag är en fjortis.

Jag hoppas detta förklarar min ståndpunkt en aning.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Själv har man ju råkat ut för en massa tvärtom. Folk som tycker att DoD SUGER och det är så BARNSLIGT och levelsystemet är SÄMST och sen frågar man vad de har för referenser varvid de svarar att de bara spelat Eon...

Så kontentan: Eon är för brådmogna fjortisar och DoD för nybörjare och ärrade veteraner med barnasinnet kvar alike.
Så bara för att du har en erfarenhet som pekar på att Eon spelare kan vara barnsliga så måste det vara ett faktum att alla Eon spelare är barnsliga? Har du träffat en majoritet av Eon spelarna? Jag tror att svaret där är nej... Har jag rätt?

Tzimisce
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Brådmogen fjortis?

Tja... jag har spelat rollspel i närmare 17 år, men inte pillat med Eon förrän typ ett år sen.

Innan dess var det Khelataar och EDD/DoD4 som gällde på fantasyfronten.

Svensk fantasy-awards IMO:
Bästa detaljerade regelsystem: Khelataar
Bästa smidighetsprioriterande regelsystem: Västmark (med plus i kanten för att det lyckas vara smidigast utan att huvudsakligen prioritera det)
Bäst värld (grisodling): Khelataar
Bäst värld (episk): Mundana, tätt följt av Ereb Altor

/Joel - spelar ändå mest EDD/DoD4 och Eon...
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Re: Med egenhändigt gjorda tester så klart! [NT]

Då skulle jag nog påstå att Herr Ymir haft en ganska stor tur/otur beroende på hur man vill se det. Inte kan det väl vara så låg chans/risk som 5% !?


Tzimisce är mycket förundrad
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Kommentarer om Eons regelsystem [lång]

Få se nu... jag vill minnas att det var något om att ungt friskt par hade sex två gånger i veckan i genomsnitt, var det 80% chans att kvinnan skulle bli gravid inom ett år, eller nåt sånt. Sen var det väl 80% delat på antalet samlag eller nåt.

Hur som helst, jag ställer mig tveksam till resonemanget, men har inte orkat kolla upp saken själv.

/Joel - hade nog använt reglerna i Riddaren, eller höftat det på dramaturgisk basis.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Folk som tycker att DoD SUGER och det är så BARNSLIGT och levelsystemet är SÄMST och sen frågar man vad de har för referenser varvid de svarar att de bara spelat Eon...
Men om man tycker att DoD(6) SUGER och det är så BARNSLIGT och levelsystemet är SÄMST och man har spelat allt från Khelataar till AD&D som referenser?

Joel - brådmogen fjortis?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,583
Re: Brådmogen fjortis?

Jag hoppas detta förklarar min ståndpunkt en aning.
Tror det. Du menar alltså att generaliseringar kan göras, men inte i de kategorier som användes i det aktuella fallet?
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,909
Barnsligt?

Men om man tycker att DoD(6) SUGER och det är så BARNSLIGT och levelsystemet är SÄMST och man har spelat allt från Khelataar till AD&D som referenser?
...Så får man gärna förklara vad man menar med barnsligt. Är det för att det inte är trovärdigt? För att det är mer spel än roll eller för att det finns massa läskiga monster som man kan slå ihjäl (eller bli ihjälslagen av)? Är det världen, reglerna eller kanske äventyren som du tycker är barnsliga?

Tycker man att DoD6 är barnsligt så är man nog rätt nära gränsen för att tycka att rollspel är barnsliga över huvud taget. För stor skillnad är det inte mellan olika rollspel. Definitivt inte mellan Eon och DoD6.

Eller?

/Vulf - barnslig? ja, kanske
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Re: Barnsligt?

Hallå!

Tycker man att DoD6 är barnsligt så är man nog rätt nära gränsen för att tycka att rollspel är barnsliga över huvud taget. För så stor skillnad är det inte mellan olika rollspel. Definitivt inte mellan Eon och DoD6.
Jag kan inte annat än att hålla med dig om det mesta. Dock så är Eon och DoD inte lika på alla punkter. Men det är väl just den poängen som ser till att de båda verkligen är spelvärda?

Tror dock att Pendragon inte menade det han så utan att hans uttalande snarare var en respons på Fogmocks ganska pubertala uttalande.

Tzimisce
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,909
Tillräckligt lika

Jag kan inte annat än att hålla med dig om det mesta. Dock så är Eon och DoD inte lika på alla punkter.
Tja, tillräckligt lika för att det ena inte kan klassas som barnsligt utan att det andra görs det. Vad är det egentligen som skiljer dem åt så mycket?

Reglerna? Man slår tärningar mot olika värden för att lyckas med det man försöker göra? Samma lika.

Världen? Massa konstiga varelser som befolkar en värld som liknar vår egen för tusen år sedan? Samma lika.

/Vulf
 
Top