Nekromanti Eon vs Dod

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Re: Tillräckligt lika

Tja, tillräckligt lika för att det ena inte kan klassas som barnsligt utan att det andra görs det.
Håller med. Vad mer ska jag säga!? Skillnader finns uppenbarligen eftersom du tycks föredra DoD och jag föredrar Eon. Något mer än namnet lär väl vara anledningen till att man föredrar det ena eller det andra. Detta betyder dock inte att något av spelen skulle vara sämre än det andra.

Tzimisce som faktiskt gillar DoD6
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Re: Brådmogen fjortis?

Du antyder att det är spelet Eon som kan vara dåligt, och inte personerna som spelar det? Nu förstår jag inte.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Re: Brådmogen fjortis?

Förstod du verkligen inte vad Walium menade!? Om du nu inte gjorde det så kanske du bör läsa hans inlägg en gång till och tänka efter lite den här gången.



Tzimisce som verkligen avskyr när folk ska bråka om vilket spel som är bäst.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Befruktnings-T100:an?

Att tjejer blir gravida så fort man har sex är mest en föreställning från tantsnusklitteraturens värld, där våldtäkt eller sex utanför äktenskapet automagiskt leder till havandeskap. Säg till medeltidsmänniskan att sex utan kondom är livsfarligt, liksom. Problemet är att jag inte hittat några vettiga siffror för chansen/risken per enskilt samlag, eftersom det är så många faktorer inblandade. Sexologer och läkares standardpåstående är att det är 80% chans att bli gravid inom ett år om man har sex en eller ett par gånger i veckan, typ. Det spontana sättet jag kom på att abstrahera ner det till en formel för varje enskilt samlag utan att med ägglossning och annat obligatoriskt i beräkningen var just den magiska T100:an. Chansen/risken att bli gravid ligger helt enkelt mellan 1-5, beroende på parets fertilitet och spelledarens allmänna nycker. Det må vara helt uppåt väggarna orealistiskt, det vet inte jag (nån matematiker får gärna räkna på det), men i mitt enkla sinne verkar det sammanfalla rätt väl med '80% chans på ett år'.

Å andra sidan torde folk vara mer fertila i en fantasyvärld än i nutidens samhälle, eftersom både mäns och kvinnors fertilitet minskat i världen.

- Ymir, förklarar
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Tillräckligt lika

Tja, tillräckligt lika för att det ena inte kan klassas som barnsligt utan att det andra görs det. Vad är det egentligen som skiljer dem åt så mycket?
Tja...läste du min teori om olika nischer? Eller du vet kanske någon som spelar en karaktärsdriven, intriginriktad eller relationsbetonad DoD-kampanj, eller hur man nu ska definiera det? Alltså en där jordnära regeldetaljer som de Eon ofta får skit för faktiskt kommer till användning?

Mitt intryck är helt klart att DoD är mer tänkt för traditionellt äventyrarspel medan Eon är skräddarsytt för att passa många olika spelstilar. Att det sedan inte är någon skillnad i praktiken må vara hänt, men jag, med den mer eller mindre sparsamma insyn jag nu kan sägas ha, har iallafall fått intrycket att folk spelar på väldigt olika sätt i Eon och ett mer homogent i Drakar och Demoner.

Eon och DoD är olika i vad både reglerna och världsbeskrivningen fokuserar på. Det är hela saken.

- Ymir, som fortfarande inte läst 'Osthem'
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Re: Kommentarer om Eons regelsystem [lång]

"Gör det? Våra kampanjer innehåller ofta allt från resor över stora områden till utrikespolitiska hovintriger. Då känns en trovärdigt sammanhängande spelvärld plötsligt oumbärlig."
Fast inte båda på en gång? Alltså långa resor och utrikespolitiska hovintriger? På vilket sätt kan man läsa om hovintriger i Eon, annat än handel och inrikespolitiska händelser (som finns i Ereb)? Alltså, vad står det för information mellan de olika länderna? Att resa genom ett land innebär inte att man lägger märke till alla landets inrikespolitiska och sociala ställning.. Man har helt enkelt inte berättartid nog att visa det för spelarna.. Men å andra sidan spelar vi nog rätt olika scenarion, då jag äventyrar mer och du är mer för intrighållet och med din scenariostil då jag kan tänka mig att du vill ha sådan information.. Å andra sidan tycker jag Ereb funkar ypperligt var man än placerar rollpersonerna.. Landet och dess omkringliggande länder fungerar tillsammans.. Det är när man sitter med hela kartan i hand och överblickar allting som man ser alla felaktigheter (om ens då)..

Slutligen.. Jag har spelat i tre (förvisso äventyrande) Eonspelgrupper i några år (men fler än 3 Eonspelledare).. Det enda inblick jag har fått på världen är att det är en fantasyvärld med lite andra namn än Ereb Altor.. Visst har jag stött på lagar, religösa intriger och annat, men det har jag även stött på i DoD6 och det spelet har jag spelat (inte spellett, och det har inte varit lika frekvent som Eon) i 2 år.. Du får gärna visa att jag har fel genom att föreslå fler spelgrupper än din egna (jag antar att du har en) och säga vilka typer av scenarion ni haft.. Jag kan har försökt utgå från mina erfarenheter och i liten mån andras, när jag tycker att det egentligen inte är någon skillnad (förutom namnen) på vad man kan göra i världarna.. Det jag menar är att det är ingen skillnad för spelarna..

<font size="1">För er andra som undrar så har jag och Ymir snackat på irc tidigare, så det är därför jag förutsätter (felaktigt?) hur Ymir spelar</font>

"Varför måste man ha regler för strid? Duger det inte med en text om hur strid det sig?

Varför måste man ha regler för magi? Duger det inte med en text om hur magi ter sig?
"
Vilka fåniga motfrågor, eftersom det känns som du bara ställer dem bara för att fördumma mitt resonemang.. Svaret är ju jättesimpelt.. Det finns regler för det för att man använder (i regel, generellt bland de flesta spelgrupper) magi och strid mycket mer än graviditet.. Jag poängterade en sak med regler på ett annat ställe.. Dumt av mig och dessutom så upptäckte jag nu att jag skrivit den poängen luddigt..

Visst ska man ha något regelsystem att i viss mån kunna stödja sig på.. Då du missförstod vad jag menade struntar jag i mitt resonemang och så drar jag istället upp några praktiska saker varför jag tycker att "alla regler skrivna i förväg" är sämre tänkt än "presentera enbart grundstommen".. Dels så måste man läsa mer och avsätta energi på att välja bort regler och dels så blir regelmängden mer text, vilket innebär mer sidantal, vilket innebär större kostnad.. Fast den sista punkten är en rätt liten nackdel, då kostnaden för en sida är rätt liten (10-30 öre per sida?).. "Men alla bäckar små...", som det heter.. Jag kan skriva ihop alla DoD:s regler (vilket inkluderar endast karaktärsskapande, strid och magi) på 70-80 sidor.. Hur många sidor kräver Eon med alla extraregler?

Jag skulle vilja jämföra att skriva ett regelsystem med att skriva ett scenario.. Man kan inte hitta på alla vägar över hur ett scenario svänger, utan jag kan endast slänga ut några riktlinjer som gör att jag kan tolka hur jag som spelledare ska göra utifrån spelarnas agerande.. Därför tycker jag man lika gärna kan ha text som förklarar om de små sakerna som inte förekommer ofta i rollspel istället för sätta det i regler, om man nu tycker "de små sakerna" behövs tas upp..

"Du tycks ta för givet att man aldrig går in för att rollspela ett havandeskap,"
Var någonstans läser du in det? Jag tycker det går alldeles ypperligt att rollspela ett havandeskap.. Vad jag inte gillar är att slå en tärning och säga "Grattis tjejen! Du är gravid.".. Enda gången jag skulle kunna tänka mig att göra så är när rollpersonen äter örter som har en viss chans att avvärja graviditet.. Istället så pratar jag igenom det och med samförstånd med spelaren bestämmer om denne blir gravid.. Se där.. Ett sätt att lösa en uppgift genom att inte använda regler..

"Det kanske bara är jag som hängt för lite på DoD-forumet, men intrycket är helt klart att det är Eon som används för mer intrig- och relationsbaserat (och karaktärsdrivet i allmänhet, för den delen) fantasyrollspelande i Sverige."
Jag har "lurkat" på Eonforumet i några månader (via Info-sidan, jag har inte gått in och läst varenda inlägg) och jag förmedlar bara den uppfattning jag har fått från den tiden..

Jag ville stilla min nyfikenhet och smurfade till och med in på forumet, för första gången i mitt forumsliv, och räknade antalet regeltrådar.. För DoD så var det 3 de senaste 23 inläggen (jag fick sätta "Aktiv senaste månaden" för att få fram de 23 inläggen) och när jag räknat igenom de senaste 20 trådarna på Eonforumet så var 6 utav dem regelfrågor.. Jag vet inte, men jag såg inte direkt intrig- och personfrågorna när jag kollade på Eonforumet, även om en del om att folk frågade om information i världen i helhet och om specifika länder.. Precis samma sak som folk frågat efter på DoD-forumet..

Kanske är du "hemmablind", men det är fler regelfrågor och funderingar på Eon-forumet..

"Problemet med lågupplösningen i Eon är alltså att en handling aldrig blir lite svårare, du känns aldrig lätt omtöcknad, trött eller skadad."
Smärre problem tycker jag man lika gärna kan ignorera.. Varför peta med smådetaljer när det enda de gör är att ta upp spelledarens uppmärksamhet? Varför kan man inte spela omtöcknad, trött eller skadad? Jag undrade det i den här DoD-tråden.. en modifikation på -1 eller -2 är i regel något man lika gärna kan ignorera och gå vidare med.. En tärning i modifikation däremot, är något som inverkar som gör att man verkligen måste bry sig om det..

"Jag tycker bakgrundstabellerna är väldigt trevlig inspiration om jag vill krydda min rollperson, eller för den delen lider fundamental brist på idéer."
Du missar ju min poäng.. Jag skrev "...alltså bara tanken att slå på en bakgrundstabell, särskilt som de är utformade, är helt fel..".. Liksom, jag till och med poängterade ut vad jag tyckte var fel med bakgrundstabeller.. Jag håller med om att de är en trevlig inspiration.. Jag har inte sagt något annat..

"Följer man bakgrundstabellerna slaviskt är man ju bara dum - se dem för vad de är - en rolig krydda."
Står det bland reglerna? I så fall är det något som alla mina Eonspelledare har missat.. Av de 5-7 karaktärerna jag gjort (och antagligen har jag gjort fler) så har väl hälften av dem inneburit konstigheter på bakgrundstabellerna som man fått ignorera.. Ett undantag var min regelslavsspelledare (han var det även när jag spelade DoD med honom, men då märktes det inte lika tydligt) som tvingade oss ta slagen (behöver jag säga att jag inte ville spela med dem efter något års spelande, då jag helt enkelt inte hade kul?).. Har ett system något (observera, "något".. Jag menar inte hela systemet) som innehåller klara felaktigheter så tycker jag det inte är bra..

Jag säger exempelvis inte att DoD:s tabeller från 91:an är bra.. De är rätt kassa.. Jag tyckte inte om bakgrundstabeller till 91:an och när jag mötte Eons bakgrundstabeller så kom jag på att jag inte gillade bakgrundstabeller alls.. Jag skrev också "särskilt som de är utformade" i mitt förra inlägg.. Med det menar jag att Eons och DoD:s tabeller inte är snyggt utformade.. Det är bara en massa alternativ som är inslängda utan någon eftertanke på att de ska passa ihop med varandra.. Varför skriver jag så? Jo, för att jag har gjort en bakgrundstabell som inte är så och jag har skrivit att slagen är något som skett i rollpersonens bakgrund och att spelaren kan få ignorera dessa om denne så vill (och bara ta fördelen).. Mutant Chronicles bakgrundstabeller fungerar ju också är är en del av skapandet och det är ju än bättre.. Jag har visserligen bara gjort 2 karaktärer i det rollspelet, men jag väntar fortfarande på de konstiga slagen som inte med lätthet kan motiveras till varför de är så..

"Ob-momentet gynnar historien genom att tillföra en ökad trovärdighet"
På vilket sätt? Jag blir helt förstunnad över hur folk verkligen kan påstå något sådant.. Blir faktiskt så chockad att jag sitter och skrattar åt det (det är min försvarsmekanism som spelar in när jag inte klarar av att hantera en situation).. *paus* Jag har nu suttit och funderat i 10 minuter över hur jag ska kunna besvara det, men inser att jag inte kan.. Det är för.... konstigt påstående för att besvara.. Jag lämnar därmed den..

Däremot vill jag svara på:
"Ob-momentet gynnar historien genom att tillföra en ökad trovärdighet (känsla av realism) till regelsystemet (dvs dramaturgins motor). Påträngande regler är regler..."
*Screeetch!* Tvärnit.. Eeeeeh.. Vänta lite.. Jag talade om tärningssystemet.. Jag tog till och med och satte den kursiv två gånger för att det inte skulle gå att missförstå det.. Hur får du in "regler" i det hela, förstår jag inte.. Det är just hur man hanterar OB-tärningarna jag motsätter mig, inget annat.. Det användandet av tärningar pajar min spelledarstil..

"Påträngande regler är regler som innebär att saker fungerar på sätt som verkar orimliga med vår världs referensramar, och där är DoD6 ett utmärkt exempel."
Du vill antagligen spela rollspel på ett annat sätt, för jag förstår inte hur fanken du kan få ett fantasyspel med en helt annan värld än jorden att ha samma referensmall på fysiska/biologiska/et c lagar som vår värld.. Tycker du istället borde spela Västmark i så fall... eller Ars Magica.. Visst kan man ta inspiration från Jordens lagar, precis som man snor inspiration från dess medeltid men allting behöver inte fungera på samma sätt.. Jag har dock fått ungefär en uppfattning om vad du tycker om regler från " menstråden" i din diskussion med Pendragon ..

Jag säger här inte att DoD:s regelsystem är bra.. Det är rätt kasst och är ett jäkla lapptäcke med undantagsregler.. Det enda jag gillar i grund är BRP-principen "slå en tärning under färdighetsvärde" då den är så simpel så därför har jag också skrivit om hela DoD.. Jag försökte dock diskutera Eon i den här deltråden, inte DoD.. Av tidigare erfarenheter från diskussioner mellan de två systemen så har det blivit mer smutskastning.. När en deltagare har påstått att en sak i DoD varit dålig kontrar den andre med att säga en sak i Eon som är kass.. Liksom, det har inte lett någonstans.. Du själv gjorde ju så nyss med citatet ovan..

Jag ber dig ödmjukast att försöka undvika det i fortsättningen.. Som jag skrev i min förra signatur: Jag ville testa om man verkligen kunde diskutera systemen i all fredlighet.. Kom på nu varför man inte kan göra det (läs om slutet på stycket ovan om du inte förstår varför det inte går).. Istället får man diskutera system för sig och ta upp de för- och nackdelar för varje system.. Annars går det inte..

Jag vill också säga att jag är skitkritisk till DoD:s regelsystem och till dess moduler om du nu trodde något annat.. Jag har ju inte ens DoD som mitt favoritrollspel, vilket du kan läsa till vänster (om du skrollar uppåt lite).. Anledningen till varför jag hänger på DoD-forumet så mycket är för att jag är spelledare i DoD och om du nu sporadiskt har varit där så borde du ha upptäckt att jag inte gillar DoD som det ser ut.. Regelsystemet har bara försämrats från DoD3 (med Drakar och Demoner: Expert) och EDD är föråldrat.. Chronopia var en liten förbättring, regelmässigt, men inte mycket.. DoD6 vill jag inte ens tala om (då jag är så überkritisk och för att jag inte läst spelet)..

Jag ville bara säga det, så att du tror att jag höjer DoD till skyarna och rackar ner på Eon "bara för att det inte är DoD".. Eon har ju smarta saker i sitt regelsystem, vilket jag försökte säga i förra inlägget.. Jag hade inte ens tänkt att svara på den här tråden, men då grottrolletNaug svarade så objektivt så försökte jag ge diskussionen en chans..

"Eons regelsystem kräver att man inte regelbögar, man måste nagga det i kanterna."
Medhåll. Det var bra formulerat..

Tack för att du tog dig tid att läsa mitt inlägg och ett större för att du svarade.. Då får jag i alla fall vetskap om att någon ens orkade läsa igenom allt jag skrivit.. Det är skönt att få prata av sig om Eonreglerna och försöka reda ut allting och få höra regelsystemet från en annan synvinkel..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som nu funderar på hur attans han ska skriva om DoD:s regelsystem i ett inlägg, då det finns så många (5 stycken) olika varianter av dem
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Matematik [OT]

<blockquote><font class="small">Citat Ymir:</font><hr />
Att tjejer blir gravida så fort man har sex är mest en föreställning från tantsnusklitteraturens värld, där våldtäkt eller sex utanför äktenskapet automagiskt leder till havandeskap. Säg till medeltidsmänniskan att sex utan kondom är livsfarligt, liksom. Problemet är att jag inte hittat några vettiga siffror för chansen/risken per enskilt samlag, eftersom det är så många faktorer inblandade. Sexologer och läkares standardpåstående är att det är 80% chans att bli gravid inom ett år om man har sex en eller ett par gånger i veckan, typ. Det spontana sättet jag kom på att abstrahera ner det till en formel för varje enskilt samlag utan att med ägglossning och annat obligatoriskt i beräkningen var just den magiska T100:an. Chansen/risken att bli gravid ligger helt enkelt mellan 1-5, beroende på parets fertilitet och spelledarens allmänna nycker. Det må vara helt uppåt väggarna orealistiskt, det vet inte jag (nån matematiker får gärna räkna på det), men i mitt enkla sinne verkar det sammanfalla rätt väl med '80% chans på ett år'. [/quote]
<blockquote><font class="small">Citat Pendragon:</font><hr />
Formel och formel... det är mer en procent chans han kommit fram till på nån vänster. Vill minnas att procentchansen ligger nånstans under 5%-strecket. Personligen tycker jag det verkar lite lågt, men har inte brytt mig kolla upp hur det ligger till.[/quote]
Jag är ingen matematiker, men har en gymnasieutbildning plus lite nördighet på det. I följande exempel så kommer jag räkna med att alla samlag ger en lika stor sannolikhet till graviditet, för enkelhetens skull. Dessutom räknar jag med att paret har sex 100 gånger per år och att sannolikheten att bli gravid på ett år är 80%.

Ponera nu att Pendragons 5% per ligg stämmer, samt Ymirs sexologantaganden. Då är det 95% att slippa bli gravid, per ligg. Om paret har sex två gånger så blir sannolikheten (0,95*0,95)=0,9025. Avrundat till 90%. Formeln för att räkna med såna sannolikheter blir (Sannolikhet per ligg)^(antal ligg). 31 ligg ger 0,95^31 = 20,4%. Alltså 79,6% att bli gravid. Så fem procent är alltså lite högt, då antagandet innehöll villkoret att paret hade sex minst en gång i veckan..

x = sannolikhet att inte bli med barn efter ett ligg
y = antal ligg/år
z = sannolikhet att int bli med barn efter y ligg

x ^ y = z
x = z ^ (1/y)

Antag att y är 100 och z är 0,2 (egentligen 1-0,8).

x ^ 100 = 0,2
x = 0,2 ^(1/100)
x = 0,984
x= 98,4%

Sannolikheten att bli gravid efter en gång är således 1,6%.

Om nu regelbunden sex betyder 50 ligg/år (y=50) så blir x 96,8%. Alltså är sannolikheten att bli med barn efter en gång 3,2% i detta fall.

Edit: Ändrade räknefel.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Re: Matematik [OT]

Fast med tanke på att förutsättningen var att man hade sex "en till två gånger per vecka" så borde antalet ligg snarare ligga i närheten av 52×1,5=78, och chansen att ett visst ligg leder till havandeskap är då 2%.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Brådmogen fjortis?

"Ärligt talat så håller jag med Foggmock.. DoD kom -82 och hade marknaden för fantasy till... 93 eller något (jag vet inte när DoD dog ut och Eon kom).. "

DoD ja, men inte DoD 6 som antagligen är det spel som Foggsmock pratar om. Särskilt med tanke på att han nämner levelsystemet i samma andetag något som inte finns i tidigare versioner. Detta är för övrigt ett av de spel som han nämner som sina favoriter i profilen. Du får gärna finna förlåtande omständigheter i hans inlägg, men det faktum att han inte har valt att försvara sina åsikter tyder troligen på att han insett att inlägget var något förhastat. Eller det är i alla fall vad jag hoppas.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Re: Dessuotm...

Dock så hänvisar flera av de olika modulerna till en annan modul i Eon vilket skapar en känsla att man behöver alla för att köra system komplett.
Fast å andra sidan gör ju det att saker å ting hänger ihop. Det finns alltid nack- och halsdelar med saker å ting, vettu... ;-)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Re: Brådmogen fjortis?

"...men det faktum att han inte har valt att försvara sina åsikter tyder troligen på att han insett att inlägget var något förhastat."
Eller så är han inte lika aktiv som "oss andra"..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som visste att den här tråden skulle spåra ur, men som trodde den skulle göra det på grund av regelsystemgräl och inte att det skulle göra det på det här viset
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Kommentarer om Eons regelsystem [lång]

"Jag ville stilla min nyfikenhet och smurfade till och med in på forumet, för första gången i mitt forumsliv, och räknade antalet regeltrådar.. För DoD så var det 3 de senaste 23 inläggen (jag fick sätta "Aktiv senaste månaden" för att få fram de 23 inläggen) och när jag räknat igenom de senaste 20 trådarna på Eonforumet så var 6 utav dem regelfrågor.. Jag vet inte, men jag såg inte direkt intrig- och personfrågorna när jag kollade på Eonforumet, även om en del om att folk frågade om information i världen i helhet och om specifika länder.. Precis samma sak som folk frågat efter på DoD-forumet.."

En liten kommentar bara, det kan vara värt att observera att Eon-forumet är rätt mycket aktivare än DoD-forumet även när det gäller andra saker än regelfrågor. Faktum är att Eon-forumet tillhör de mest aktiva forumen på wrnu vilket tyvärr är mer än man kan säga om DoD-forumet. Sedan kanske kvalitén på trådarna är rätt mycket högre på DoD-forumet, inte minst tack vare dig. :gremwink:

Jag är långt ifrån en regelbög men har ändå haft mycket nöje med Eon och dess tämligen omfattande regelverk. Vissa regler ignorerar jag andra har jag helt enkelt glömt bort. Jag har inte suttit och gjort några matematiska uträkningar men tilltalas ändå av ob-systemet inte minst på grund av dess oberäknelighet. Sedan kanske T6:an är en för lite tärning men det är inget som jag spekulerat särskilt mycket kring. En av de saker som jag minns bäst ifrån DoD 4 var just att strider tenderade att bli väldigt tråkiga och förutsägbara trots att de gick fortare än i Eon. De flesta spelare hade varit förutseende nog att ge sina rollpersoner sköld och höga värden i sitt vapen. En karaktär med 15 i sköld och lika mycket i sitt vapen hade oddsen på sin sida i de flesta strider. Särskilt om han införskaffat en rejäl rustning. Striderna i Eon är sällan lika slentrianmässiga och förutsägbara som i gamla DoD. Hur det fungerar i DoD 6 kan jag inte uttala mig om eftersom jag aldrig spelat det. Det händer väldigt, väldigt sällan något ytterst osannolikt som till exempel att en blind tiggare skadar en fullt utrustad riddare, vilket många verkar tro. Men jag anser att just strider alltid ska rymma ett slumpmoment oavsett hur skickliga och välutrustade kombatanterna är.

När det gäller karaktärsgenereringen så kan det säkert bli tröttsamt med alla tabeller. Jag brukar vara så pass liberal att spelarna i princip kan strunta i att slå något slag över huvudtaget om de inte vill. Det viktigaste är att de får en karaktär som de är nöjda med och att de följer de riktlinjer som jag lagt upp inför äventyret. Men det är inte alla som på förhand vet vilken sorts karaktär de vill skapa och för dem är tabellerna ofta ett stöd.

"Jag kan skriva ihop alla DoD:s regler (vilket inkluderar endast karaktärsskapande, strid och magi) på 70-80 sidor"

Är de inte rätt många sidor ändå? Nu vet jag inte riktigt vilken version du talar om men regelböckerna till DoD 4 och de tidigare versionerna är ju inte särskilt tjocka och dessutom i ett helt annat format än Eons.

Det jag främst ogillar med dagens Eon är de motsägelsefullheter som finns numera och Neogames ovilja att erkänna och rätta till uppenbara misstag. Kanske är det så att i sina försök att tilltala alla så har Eon närmat sig traditionell mainstream fjantasy alldeles för mycket?

Jag känner ingen blind lojalitet till Eon, men det är ett system som jag har vant mig vid efter många års spelande. Ett spel som har gett mig många fina stunder genom åren. Men i grund och botten tror jag ändå att spelargruppen och spelledaren betyder oändligt mycket mer än rollspelet. Väldigt många har negativa associationer till vissa rollspel för att den spelledare som introducerade det inte var särskilt bra eller hade en helt annat spelstil. Jag tror inte att något rollspel blir bättre av regelbögeri vare sig det har många eller få regler.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Re: Kommentarer om Eons regelsystem [lång]

<blockquote><font class="small">Citat Han:</font><hr />
Jag förstår tanken bakom det hela, alltså just det du säger att det kan finnas en vettig regel på hur graviditet funkar.. Det är många som inte vet hur det fungerar, då de flesta rollspelare är pojkar i tonåren, så det är bra att de får ett förslag på hur det ska fixas.. Fast varför måste man ha en regel för det? Duger det inte med en text om hur graviditet ter sig? Jag personligen tycker att regler i rollspel inte bör finnas, då regler är svåra att bryta mot.. Istället bör man ha riktlinjer som kan ge ett riktmärke för hur något fungerar.. Därför tycker jag informerande texter är bättre än en regel.. Utifrån dessa kan man få riktlinjer till hur man kan använda regelsystemet för att hantera det. [...] Jag tycker det går alldeles ypperligt att rollspela ett havandeskap.. Vad jag inte gillar är att slå en tärning och säga "Grattis tjejen! Du är gravid.".. Enda gången jag skulle kunna tänka mig att göra så är när rollpersonen äter örter som har en viss chans att avvärja graviditet.. Istället så pratar jag igenom det och med samförstånd med spelaren bestämmer om denne blir gravid.. Se där.. Ett sätt att lösa en uppgift genom att inte använda regler.. [/quote]
Eons regler är knutna till den värld som den är tänkt att utspela sig i, Mundana. Där finns magiska besvärjelser för att underlätta eller förhindra att graviditet inträffar som följd av sexuellt umgänge. Och ska man beskriva mundansk magi med regler, (vilket jag antar att du vill med tanke på följande citat),
<blockquote><font class="small">Citat Ymir:</font><hr />
"Varför måste man ha regler för strid? Duger det inte med en text om hur strid det sig? Varför måste man ha regler för magi? Duger det inte med en text om hur magi ter sig?"<blockquote><font class="small">Citat Han:</font><hr />

Vilka fåniga motfrågor, eftersom det känns som du bara ställer dem bara för att fördumma mitt resonemang.. Svaret är ju jättesimpelt.. Det finns regler för det för att man använder (i regel, generellt bland de flesta spelgrupper) magi och strid mycket mer än graviditet.. Jag poängterade en sak med regler på ett annat ställe.. Dumt av mig och dessutom så upptäckte jag nu att jag skrivit den poängen luddigt.[/quote][/quote] så skall man ha det för mundanska graviditeter. Vilket Han iofs påpekar, (" Enda gången jag skulle kunna tänka mig att göra så är när rollpersonen äter örter som har en viss chans att avvärja graviditet."), men jag vill bra förtydliga så att det passar in med världen (Han skriver även "Fast varför måste man ha en regel för det? Duger det inte med en text om hur graviditet ter sig?".

Dessutom är inte regler svåra att bryta mot. Jag har lyckats med det ett flertal gånger. Det är lättare att ta bort än skriva till.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Re: Kommentarer om Eons regelsystem [lång]

<blockquote><font class="small">Citat Walium:</font><hr />
Det jag främst ogillar med dagens Eon är de motsägelsefullheter som finns numera och Neogames ovilja att erkänna och rätta till uppenbara misstag. Kanske är det så att i sina försök att tilltala alla så har Eon närmat sig traditionell mainstream fjantasy alldeles för mycket? [/quote]
ErratanNeogames hemsida har inte uppdaterats sedan juni 2001, men det skall jag se till att ändra på. Maila in alla fel du orkar till avatarex@yahoo.se så skall du se att det kommer in på erratan inom kort. Och jag vill inte att Eon skall bli fjantasifierat, och jag är praktikant där, samt frilansare. Basatt du vet.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Totaldiss av både Eon och DoD

"Jag kan skriva ihop alla DoD:s regler (vilket inkluderar endast karaktärsskapande, strid och magi) på 70-80 sidor.."

Min DoD6R är 224 sidor, DoD6Expert är 114 sidor, vilket totalt blir 338 sidor. Visst, en del av det är världsbeskrivning, men det är inte så mycket som 260 sidor världsbeskrivning, det törs jag lova.

Lustigt nog så omfattar de där 338 sidorna "endast karaktärsskapande, strid och magi", vilket är vad som finns i Eons grundregelbok (andra utgåvan) och då får man ändå med sjukdomar, tillgång och efterfrågan och ett bra mycket grundligare rollpersonsskapande. Visst, man får inte med några monster, men nåt måste man ju skippa...

I vilket fall som helst så är det därmed bevisat att Eon och DoD6 är totalt underlägsna Västmark, eftersom detta eminenta spel får in rollpersonsskapande, strid, magi och en sjuhelsickes mycket mer omfattande världsbeskrivning, plus spelarintroduktion plus introduktionsäventyr plus rollformulär, arbetsplad för magi, spelledarpersonsformulär och ett matigt introkapitel till världen för spelare, och allt detta på 228 sidor!

Sensmoral: Skärp er! Ett rollspels kvalitet kan knappast mätas i hur få sidor det omfattar, utan hur väl det täcker vad som behövs och hur väl arbetet är genomfört.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Tråden innehåller mycket gott

/Han som visste att den här tråden skulle spåra ur, men som trodde den skulle göra det på grund av regelsystemgräl och inte att det skulle göra det på det här viset
Den har inte helt spårat ur, och jag tycker personligen att det är en av de mest intressanta trådarna på mycket länge.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Kommentarer om Eons regelsystem

"Erratan på Neogames hemsida har inte uppdaterats sedan juni 2001, men det skall jag se till att ändra på. "

Nu är det ju inte främst sådana saker som stavfel jag tänker på utan snarare märkliga befolkningsmängder, överflödet av pengar m.m.

"Och jag vill inte att Eon skall bli fjantasifierat, och jag är praktikant där, samt frilansare. Basatt du vet. "

Jo, jag har förstått att Neogames har många unga och entusiastiska frilansare i sin tjänst, och det lovar gott inför framtiden.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Brådmogen fjortis?

"Eller så är han inte lika aktiv som "oss andra".."

Är du och jag verkligen så aktiva i den här tråden? För övrigt brukar inte Foggsmock vara den som missar en chans att kritisera rollspel som han ogillar, vilket han visat prov på åtskilliga gånger tidigare.

"/Han som visste att den här tråden skulle spåra ur, men som trodde den skulle göra det på grund av regelsystemgräl och inte att det skulle göra det på det här viset "

Jag är böjd att hålla med avatarex. Den här tråden har inte spårat ut, vilket säkert till viss del kan bero på att den inte befinner sig i varken Eon eller DoD-forumet.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Re: Kommentarer om Eons regelsystem

"det kan vara värt att observera att Eon-forumet är rätt mycket aktivare än DoD-forumet även när det gäller andra saker än regelfrågor."
Fast även om man skulle dra ut det över en större spannbredd så skulle nog procentuellt antal regeltrådar ändock vara större än på DoD-forumet.. Dessutom så har jag ibland sett trådar där någon frågat en sak om världen eller hur man kontrollererar sina spelare och fått ett regelförslag som svar.. Nåja.. Jag ska inte tjata om det.. Tog det mest som ett exempel..

"Är de inte rätt många sidor ändå? Nu vet jag inte riktigt vilken version du talar om men regelböckerna till DoD 4 och de tidigare versionerna är ju inte särskilt tjocka och dessutom i ett helt annat format än Eons."
Tre böcker på kanske 50 sidor styck är väl rätt mycket ändå? Av det jag själv har skrivit ihop är 12 sidor enbart färdighetsbeskrivning.. Egentligen behöver jag bara en A4-sida (plus 3 sidor för nedkortade bakgrundstabeller) för att spela DoD, men å andra sidan kanske man vill ha utrustningslistor, vapenlistor (som jag visserligen kan nästintill utantill) och dylika tabeller så då växer det hela.. Kanske till 10-15 sidor.. Jag räknar med att magikapitlet kanske upptar ungefär 20 sidor (med fullständiga förklaringar av alla besvärjelser i mitt omgjorda magisystem), karaktärsskapandet 20 sidor, stridskapitlet 10 sidor plus 10-20 sidor blajtext och förklaringar så att andra ska förstå mina anteckningar.. Om man räknar ihop allt så blir det ungefär 70-80 sidor olayoutat (gud, vad jag ogillar att använda ordet layout men jag vet inte om "formgivning" är ett bra substitut)..

Det var vettig inställning du hade till rollspel, tycker jag.. Ett tack även till dig, som orkade mölja igenom mitt massiva inlägg..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som var på KonVux, men som inte såg någon walium
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Erratan [OT]

Erratan är inte tänkt att ta upp stavfel och tangentslirningar, utan fel. Skadetabellen och ritualerna i Vandöda & nekromanti är typiska fel som skall in på erratan inom kort.

Vad gäller befolkningsmängder å pengar känns det som att det blir fel hur man än gör det. Tyvärr.
 
Top