Nekromanti EON III Information

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
ojoj...

<blockquote>Frivilliga regler för attributmodifikationer för kvinnliga rollpersoner.</blockquote>

Det snällaste jag kan säga är att det är modigt.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Och tirakerna? [NT]

...är definitivt inga pseudoeuropeiska vanarer, men begåvas som sagt med egna yrken som bättre passar dem (de är ju trots allt inte ens människor). Yrkena som står i regelboken är ju först och främst anpassade för människor, och inte alla rasmoduler innehåller nya yrken.

MVH
/Marukusu, "och Tibaras klockor skall för evigt ringa över den heliga staden... or shall they?"
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: ojoj...

Utan att vara allt för manschauvinistisk så måste jag ändå skriva detta...

Kvinnor har generellt sett annorlunda kroppar än män (nähä?). En frivillig regel som skiljer kvinnors och mäns attribut åt gör mig ingenting, men å andra sidan är jag inte kvinna. Den allsmäktige Gud skapade mannen och kvinnan olika, och hade en bra anledning till det. So be it.

MVH
/Marukusu, can you say Halleluja? Praise the Lord!
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: ojoj...

Kvinnor har generellt sett annorlunda kroppar än män (nähä?). En frivillig regel som skiljer kvinnors och mäns attribut åt gör mig ingenting, men å andra sidan är jag inte kvinna. Den allsmäktige Gud skapade mannen och kvinnan olika, och hade en bra anledning till det. So be it.

Detta är ett ämne som ofelbart lett till storgräl varje gång det dykt upp i forumet. Skall man debattera det så bör man nog göra det i en ny tråd...
 

Rygar

Veteran
Joined
21 Mar 2004
Messages
190
Location
Federationen
Re: ojoj...

om den frivillga regeln sänker sty och tål pch höjer t ex per eller psy (ojoj så kliché) är jag tokmot det.. det tillför mycket lite och dessutom är jag av den bestämda åsikten att skillnaden mellan könen är så pass liten att den inte bör avspeglas i attribut, dessutom är det dåligt :gremtongue:

"Men, det är ju logiskt, för kvinnor har ju annan fysik än människor"
-En god vän angående just samma sak
 

jac

Veteran
Joined
2 Aug 2003
Messages
21
Location
Stockholm
Re: ojoj...

dessutom är jag av den bestämda åsikten att skillnaden mellan könen är så pass liten att den inte bör avspeglas i attribut
Tycker snarare skillnaden är för stor och mångbottnad för att avspeglas i attribut.

//Jac
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: ojoj...

om den frivillga regeln sänker sty och tål pch höjer t ex per eller psy (ojoj så kliché) är jag tokmot det.. det tillför mycket lite och dessutom är jag av den bestämda åsikten att skillnaden mellan könen är så pass liten att den inte bör avspeglas i attribut, dessutom är det dåligt

Fast detsamma kan sägas om skillnaden mellan människor och alver, och aldrig har jag varit med om någon inflammerad debatt eller åsiktsstorm om detta faktum.
 

Mr Brunch

Veteran
Joined
12 Jul 2003
Messages
151
Location
Sundbyberg
Re: ojoj...

Det snällaste jag kan säga är att det är modigt.

Well det jag ser som modigt är att jag misstänker att kvinnliga rollpersonerna är dom som kommer få moddade attributer, inte männen. vilekt innebär att man sätter männens fysik å mentala kompetens som grunden man ska räkna från, det e modigt... fast vem vet kanske är männen som får ändrade attributer, har inte läst regeln men jag känner på mig att så inte är fallet :gremblush:

För övrigt ser jag Eon 3 som det sämsta som har hänt Eon, två böckers grundbok och det kostar nu 530 kr att börja spela! Skulle inte i min vildaste fantasi börja spela Eon nu om jag var nybörjare elelr letade efter ett nytt rollspel.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,196
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: ojoj...

Man skulle ju kunna ge kvinnor minus i styrka och män plus, tex. På så vis utgår man inte från någondera parten. Det hade nog gett rimligast normalfördelning och differens också, tror jag.

- Ymir, påpekar
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,199
Location
Göteborg
Den ariske mannen [OT]

Det är illa nog att attribut beräknas från den vita rasen (även känd som vanar). Iochförsig har jag försökt få manniskoras att byta namn till människofolk. Problemet fanns redan där, och nu är det ytterligare lite värre.

Och vad gäller priset så finns Sverok.
 

Rygar

Veteran
Joined
21 Mar 2004
Messages
190
Location
Federationen
Re: ojoj...

eller skillnaden mellan svarta(darkener) och vita(vanarer).. men oj då, det berodde visst helt på att de ena var en primitiv människokultur och de andra en civiliserad människokultur.. men men

vidare är alver förbannade, förbannelsen gör dem liiiite olika människor, faktiskt.. därför är de olika, öhm, ja
 

Rygar

Veteran
Joined
21 Mar 2004
Messages
190
Location
Federationen
Re: Den ariske mannen [OT]

Att utgå från den vite mannen är standard i vårt samhälle, så det må vara dåligt men det är inte konstigt...

/Rygar ogillar sådana utgångspunkter
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Den manliga mannen [OT]

"Att utgå från den vite mannen är standard i vårt samhälle, så det må vara dåligt men det är inte konstigt..."

Tja... Att utgå från män är också standard i vårat samhälle. Håller visserligen på att fasas bort, men det är fortfarande standard. Bara ord som "man" i betydelsen "godtycklig person". Typ i en mening så som "Man kan ta bort klistret med lite aceton och en hårtork". Det heter ju inte "Dam kan ta bort klistret med lite aceton och en hårtork". Så vilken poäng försöker folk göra här egentligen?



/Naug, som gärna skulle se att man inte utgick från någonting alls
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: ojoj...

vidare är alver förbannade, förbannelsen gör dem liiiite olika människor, faktiskt.. därför är de olika, öhm, ja

Och förbannelsen har alltså medfört att de har fått ändrade grundegenskaper, är det så du menar?

Självklart är det skillnad mellan alver och människor, men är det verkligen så stor skillnad att de skall ha modifierade grundegenskaper?

Är skillnaden verkligen större mellan en kvinnlig alv och en människokvinna, än mellan en manlig och kvinnlig alv?
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Fy fan vad coolt!!!

Jag beställer det här DIREKT!

Det är ingen tvekan om att det här är det bästa som hänt EON och Rollspelssverige NÅGONSIN! Det här är större än Expert, större än EONs inträde på rollspelsmarknaden.

WOW!

Lite över 500 spänn är på gränsen till stöld! Med tanke på vad som finns med kunde man lätt tagit 600 eller till och med 700 spänn för det.

I love you guys! *snyft* Så j-la vackert...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,196
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: ojoj...

Är skillnaden verkligen större mellan en kvinnlig alv och en människokvinna, än mellan en manlig och kvinnlig alv?
Tja, man kan ju notera det märkliga att människokvinnor får +Ob1T6 i svårighet på 'Supa', men inte alvkvinnor. Jag skulle bra gärna vilja ha en logisk förklaring på det...skillnaden i kroppsmassa mellan män och kvinnor tycks ju vara ungefär densamma hos alverna som hos Mundanas människor.

- Ymir, konfunderad
 

Mr Brunch

Veteran
Joined
12 Jul 2003
Messages
151
Location
Sundbyberg
Re: Den ariske mannen [OT]

Och vad gäller priset så finns Sverok.

Ett rollspel som man behöver bidrag för att ha råd att spela, låter lockande...
 

Totenklage

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
118
Location
Göteborg
Re: Den manliga mannen [OT]

Som du själv säger så låter det ganska dumt att använda "dam" istället för "man" i det exempel du gav. Problemet sitter rätt djupt rotat i vårt språk vilket gör det ganska lurigt att ändra på.
Att dock använda sig av ordet människofolk eller människosläkten istället för människoraser är ju knappast nåt inveklat eller svårbegripligt.
 
Top