Nekromanti EON III Information

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Och vad gäller friform så leder det lätt till spelledargodtycke, men själva fenomenet finns omnämnt redan i Eon II."

Nu har jag i princip aldrig spelat ren friform men nog är det lite av en illusion att tro att regler automatiskt ger rättvisa för alla. Spelledaren har fortfarande sista ordet och är oftast den med bäst koll på reglerna, reglerna kan även feltolkas eller missförstås.

"Att ignorera tärningsutfall är om möjligt än värre - accepteras inte resultatet bör det inte slås. "

Tja, det händer att jag ignorerar tärningen främst i extrema situationer där det framslagna utfallet hade varit väldigt mycket till rollpersonernas nackdel. Handlar det inte i slutändan mer om att ha roligt tillsammans än blint följa en bit plast?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Men alla kan ju inte ha samma djupa och breda insikter som walium."

Är du sarkastisk nu eller? :gremlaugh:

"Är man osäker är en tabell aldrig fel. Har man inte spelat så länge och är lite oerfaren kan det vara på sin plats med lite hjälp om hur man väljer själv. "

Ingår det inte typ som standardfras i alla rollspel ifrån 90-talet och framåt att spelgruppen inte ska låta regler gå före stämning? Det funkar ju även när vi snackar om bakgrundstabeller. Annars går det bra att med en liten faktaruta upplysa om möjligheten att välja fritt ibland tabellinnehållet. Men inte behövs det väl en specifik regel som säger åt läsaren att det inte är fel att ignorera en annan specifik regel? :gremsmile:

"Annars kan vi ju idiotförklara alla som ens behöver bakgrunstabeller och hävda att detta skall täckas av rollpersonens bakgrundshistoria."

Nu drar du väl på lite väl mycket? Något sådant har jag aldrig hävdat.

"Och på ett vettigt sätt förklara risken för rälsning, godtycke och felaktig situationsmedvetenhet. Tyckte du att böckerna var för tunna?"

Allt du nämner kan uppkomma vare sig spelledaren ignorerar tärningsutfallet eller ej. Det är inte så att tärningsrullande per automatik leder till bra rollspel. Med tanke på hur mycket nybörjarvänligt material som ska ingå så borde egentligen även det vi diskuterar just nu kunnas rymmas på det angivna sidantalet.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Friform, mopeder & politik [OT]

Tja, det händer att jag ignorerar tärningen främst i extrema situationer där det framslagna utfallet hade varit väldigt mycket till rollpersonernas nackdel. Handlar det inte i slutändan mer om att ha roligt tillsammans än blint följa en bit plast?

Kan man inte acceptera sannolikhetsfördelningen för en slumpgenerator bör man byta slumpgenerator alternativt bestämma utfall från början. Denna erfarenhet har jag fått från andra områden än rollspel - nämligen mopedutlåning. Tänka sig. Det var en gång då jag och min bror skulle slumpa fram (välja sten i en hand hos mopedinnehavaren) om vem som skulle få låna mopeden först. Jag vann, men mopedutlånaren lånade ut till min bror ändå. Att ha någon annan slumpgenerator än fifty-fifty är i detta fall uteslutet. Således borde mopedinnehavaren sagt innan att han lånade ut mopeden till min bror först och sen till mig. Det hade blivit bättre då. Vissa paralleller kan dras till en lipig statsminister som låter hålla folkomröstning utan att acceptera båda utfallen. Blir det fel utfall så blir det en ny folkomröstning (inte lika slumpartat som ett tärningsslag kanske, men parallellen kan dras).

Ska man friforma så friforma för allt i världen inte efter tärningsslaget. Det är lika bra att ståryn går waliums väg, att min bror får mopeden utan handvälande och att statsministern väljer vilken valuta Sverige ska ha. Är man beredd att acceptera att det inte nödvändigtvis blir så - slå tärning, välj hand, gå till valurnorna.
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Re: Friform, mopeder & politik [OT]

"Kan man inte acceptera sannolikhetsfördelningen för en slumpgenerator bör man byta slumpgenerator alternativt bestämma utfall från början."

En slumpgenerator behöver inte nödvändigtvis styra handlingen genom sitt faktiska utfall. När jag själv velar om något (icke-rollspelsrelaterat) beslut så händer det att jag singlar en slant, men ändå inte följer utfallet. Istället känner jag av huruvida jag är nöjd med utfallet eller ej; i endera fall så har jag fått klarhet, och velandet är över.

"Att ha någon annan slumpgenerator än fifty-fifty är i detta fall uteslutet."

Vilket det i många fall inte är i rollspel. T.ex kanske man tycker att nio attribut av nio med värdet 3 är lite väl ospelbart, och då känns det dumt att gå efter det bara för att några ynka plastkuber dikterat det. Det betyder dock inte att man måste friforma; det finns en gråskala där emellan, och vad som är acceptabelt behöver inte nödvändigtvis vara satt i sten. Jag kan knappast vara den ende rollspelaren någonsin som går på känsla, så att friforma efter ett tärningsslag går faktiskt alldeles utmärkt.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Penningafrågan

Jo, det är lite väl mycket...



Men det finns mycket som är dyrt i världen och rollspel kan vara en ganska billig hobby. Tänk på stackarna som spelar hockey. Det är SVEROKS eget uppdrag att informera spelare i landet om att de kan få bidrag, Jag menar, grundbokens kostnad kan man ju slå ut över 4 år innan man behöver köpa nästa? 135 spänn om året (och per spelgrupp) för att spela är överkomligt. Men, självklart, hade jag varit nybörjare hade jag aldrig betalat mer än 200 spänn för en bok om ingen annan redan sagt att "Den boken bara måste du ha", Man håller väl i pengarna, det finns ju Lego också!

/RD
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Är du sarkastisk nu eller?

Det är i sanning illa när jag inte ens kan ge beröm utan att folk uppfattar det som sarkasm.


Ingår det inte typ som standardfras i alla rollspel ifrån 90-talet och framåt att spelgruppen inte ska låta regler gå före stämning? Annars går det bra att med en liten faktaruta upplysa om möjligheten att välja fritt ibland tabellinnehållet. Men inte behövs det väl en specifik regel som säger åt läsaren att det inte är fel att ignorera en annan specifik regel?

Det borde inte behövas en regel. Men ibland kan det faktiskt vara ett väldigt stöd att kunna hänvisa till regelboken när folk börjar protestera. Särskilt när man är nybörjare, spelledare och känner sig osäker. Ibland tror jag att folk som spelat rollspel länge helt glömt bort hur jobbigt det var i början, framförallt som spelledare. Så istället för att behöva försvara sitt "friformande" så kan man hävda att regelboken så kan man som spelledare helt enkelt hänvisa till regelboken och hävda att regel X gör det möjligt för mig som spelledare att ignorera tabell Y, Z och W. Ibland fungerar inget annat på regelslavar, och i min sinnevärld återfinns regelslavar oftare hos nybörjare än erfarna rollspelare.


Nu drar du väl på lite väl mycket? Något sådant har jag aldrig hävdat.

Nej, det var min tanke. Istället för att överlämna din rollpersons uppväxttid till slumpen, kan man ju välja några resultat från tabellen som passar, eller ännu bättre, strunta i att använda tabellen.


Allt du nämner kan uppkomma vare sig spelledaren ignorerar tärningsutfallet eller ej.

Nja, risken för godtycke minskar ju drastiskt om man låter tärningresultaten gälla som de är. Tärningen är ju aldrig godtycklig. Rälsning kan ju ses vara en form av upprepat godtycke från spelledaren sida.


Det är inte så att tärningsrullande per automatik leder till bra rollspel.

Snarare tvärtom. Det som saknas i mitt tycke är ett system som premierar rollspelet och inte rullspelet. Men nu är det tvärtom.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Billigt!

Egentligen behöver ju inte ALLA köpa båda böckerna. Nu har man ju delat upp det så att spelarna bara behöver spelarboken och egentligen behöver väl spelledaren då bara spelledarboken. 250 kr resp. 280 kr är ju inte så farligt.

Det är bara om man köper BÅDA som det blir dyrt, men det är ju inte så konstigt.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Bokmoms

testa snarare 200-250 kr, då det nu kostar 530 kr att köpa Eons grundböcker och vad jag minns kostade inte Eon 2, 400 kr, snarare 280-290 eller nått sånt.

När bokmomsen gick ner från 25% till 6% så sänktes Eon II mjukpärm från 299:- till 249:-. Då momsen är samma och inflationen låg är 249:- ett bra jämförspris. Dock är Eon III så hutlöst mycket bättre (nåja, bättre hursomhelst), så det kan bli dyrare utan att bli mindre prisvärt. Ni får ta ställning om nån vecka eller tre.

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"] Med den gamla momsen så hade Eon III gått på 622 kronor. </font></td></tr></table>
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Lak-fiz

Sålänge man inte riskerar tretton år i Gulag så ska man klaga på allt (fördelaktigt att formulera sig väl). Kreativt skapande på forum är också en form av klagan då det täpper till brister i spelet. Bra klagomål får Eon att utvecklas. Utan det hade inte Eon III blivit så bra som det blivit.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Plattist, javisst

Vi är av olika åsikt då. Jag vill inte använda slumpgeneratorer om jag inte kan acceptera dess utfall. Då bestämmer jag mig hellre innan. Att försöka få tillbaka en lott på öppet köp för att det var en nit är lite ohållbart. Och så var det detdär med självmål i fotboll - de räknas trots att de är nesliga och inte ingår i domarens planering. Att inspireras av tärningsslag känns lite för trendigt för min smak.

T.ex kanske man tycker att nio attribut av nio med värdet 3 är lite väl ospelbart, och då känns det dumt att gå efter det bara för att några ynka plastkuber dikterat det.

Slå isåfall attribut med 2T6+6 eller 3T5+3 (slå om ettor). Det går att komma kring problemet med min metod. Plastkuberna är inte ynkliga, och det fungerar alldeles utmärkt att spela med tärningar.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Friform, mopeder & politik [OT]

Jag vill bara meddela att jag håller med om allt som du skriver trots avatarex gripande mopedhistoria(Kommer du någon gång förbi mitt föräldrahem i nordvästra Skåne så lovar jag att du ska få åka på min gamla moped först av alla om jag bara hittar nycklarna.). :gremsmile:

Det här att kompromisslöst hålla fast vid vissa spelstilar, spel eller rollspelsvärderingar är något som i alla fall jag känner luckras upp i takt med att jag blir mer erfaren och bevandrad som rollspelare och människa.
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Plastkuber och spelglädje.

"Slå isåfall attribut med 2T6+6 eller 3T5+3 (slå om ettor)."

Fast mitt exempel var inte en attributuppsättning innehållande en eller några treor, utan en tämligen osannolik uppsättning där samtliga utfallit på minimum. Man vill antagligen inte spela med en sådan uppsättning, och då risken för att den skall dyka upp är såpass liten så ser jag inget fel i att ignorera det. Man skulle kunna säga att det inte var meningen att en sådan uppsättning skulle blivit till. Ungefär som när någon fruktansvärt skicklig (om du vill ha siffror, tänk nåt i stil med 30+ i FV, och ja, detta är ett fullständigt hypotetiskt exempel) fumlar på sitt expertisområde tio-femton gånger i rad. Visst, det kan ske, men då det är så fasansfullt osannolikt, bör det ske? Risk finnes att det kan förstöra både spelglädje och inlevelse, och då ser jag absolut ingen anledning till att blint följa tärningarna. Jämfört med underhållningsvärdet är plastkuberna helt enkelt tämligen ynkliga. Därmed inte sagt att man behöver bannlysa dem från rollspel; jag tycker bara inte att man bör följa dem slaviskt. Men det är ju min åsikt, och...

"Vi är av olika åsikt då."

...jag misstänker att vi inte lär komma så fruktansvärt mycket längre heller. Kanske var det onödigt att skriva det här svaret alls, men då diskussionsnivån ännu är kvar på en bra nivå så tyckte jag att det knappast kunde skada alltför mycket.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,478
Location
Helsingborg
Re: Friform, mopeder & politik [OT]

"Tja, det händer att jag ignorerar tärningen främst i extrema situationer där det framslagna utfallet hade varit väldigt mycket till rollpersonernas nackdel. Handlar det inte i slutändan mer om att ha roligt tillsammans än blint följa en bit plast?

[bla, bla, bla.. Snyftstory som inte har något med saken att göra :gremtongue:]

Ska man friforma så friforma för allt i världen inte efter tärningsslaget. Det är lika bra att ståryn går waliums väg, att min bror får mopeden utan handvälande och att statsministern väljer vilken valuta Sverige ska ha. Är man beredd att acceptera att det inte nödvändigtvis blir så - slå tärning, välj hand, gå till valurnorna.
"
Friformar man så använder man inte tärningar.. Vill först bara klargöra det.. Man spelar då utan tärningar... och om man använder något system så tittar man bara på hur högt färdighetsvärdet och bestämmer om det lyckats utifrån situationen..

Om du ska ifrågasätta "friformande med tärningar" (jag själv kallar det för halvfriformande) så borde du i alla fall veta hur man går tillväga.. Om man nu ska skita i att lyda tärningarna så visar man inte tärningsslagen för spelarna.. I vår spelgrupp så slår spelledaren alla tärningar och det blir relativt lätt att "fuska" både för rollpersonernas slag och för spelledarpersonernas.. Även om spelarna slår tärningarna så kan spelledaren i alla fall ignorera några av de hemliga slag för rollpersonerna eller för spelledarpersonerna..

Visst, jag håller med om att man ska titta på färdighetsvärdet och utgå från det i första fall, men i vissa fall så behöver spelledaren lite hjälp.. Exempelvis kan spelledaren slå en tärning, där högt är bra och lågt är dålig, och kanske få 18.. Spelledaren tänker "Nä, inte såå bra" och på så sätt har tärningen hjälpt spelledaren att fatta ett beslut som denne egentligen redan tänkt ut.. Detta fungerar bäst i spelssystem som använder sig av differens, alltså inte som i DoD och Eon där det (i grund) finns fyra steg - perfekt, lyckat, misslyckat och fummel, utan i rollspel som har fler och mindre steg..

Så om man ska jämföra med din snyfthistoria.. Killen skulle inte ha visat sitt resultat utan bara sagt det till er.. Visst, man kan misstro slumpmakaren men i rollspel är det annorlunda.. Spela roll vad tärningen visar när spelledaren ändå kan styra över vilka färdighetsvärden och/eller svårighetsgrader alla har.. Har man som spelare ingen tillit till spelledaren så tycker jag man inte ska spela vidare ändå..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som för andra gången på två dagar hänvisar till sin tärningsslagningsartikel - Läs den och ta till dig det du gillar
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Nyansering av rollspelandet

Sådär värst kompromisslös är jag inte - jag försöker bara föra fram mina åsikter till regelrollspelandets försvar. Det är nämligen irriterande när spelledaren missbrukar sin makt, vilket underlättas genom att köra över reglerna. Men som Han sade, spelledaren sätter ändå färdighetsvärden för spelledarpersonerna, så missbrukas kan det likaledes.

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"] Plattism är en ideologi/livsfilosofi som Kalle Anka anammar i en gammal Carl Barks-serie. I plattismen så löses alla tveksamheter med slantsingling. </font></td></tr></table>
 

Kinapuffen

Veteran
Joined
7 Jan 2003
Messages
92
Location
Stockholm
Re: Svenskan är ett neutralt språk, relativt sett [OT]

I romanska språk med två genus (femininum och maskulinum) klassas en grupp på 100 kvinnor och en man som maskulinum. I svenskan finns två neutrala genus (förutom för uppenbart feminina/maskulina företeelser såsom kvinna, pojke, mormor, bror åssådärvidare (undantaget klockan)).
Svenskan har tva genus och de ar neutrala aven i forhallande till de exempel du namner (kvinna, pojke, mormor) det du tar upp som exempel dar brukar benamnas som lite olika saker i olika sprak - den term jag kommer ihag just nu ar sexus. Svenskan har tva genus, som ar grammatiska till hogre grad an nasta kategori; fyra sexus - han/hon/den/det. Fast det har kanske ar petitesser.

Ursakta saknaden av a a och o.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Den manliga mannen [OT]

"Det heter ju inte "Dam kan ta bort klistret med lite aceton och en hårtork". Så vilken poäng försöker folk göra här egentligen?"

Förmodligen samma som boken Egalias döttrar, som är skriven på det sättet.

Nu kan man förstås tolka boken precis hur som helst, och jag misstänker att den tänkta poängen är att visa hur ojämlikt samhället är genom att vända på hela faderullan så att det är kvinnorna som misshandlar sina män och gör lumpen et cetera, men den poängen som jag uppfattade mest är att språket är jefligt otympligt med "Dam kan ta bort klistret med lite aceton och en hårtork".

Ska vi dessutom bli lite språkliga så verkar det faktiskt som att ordet "man" i betydelsen "hane" och "man" i betydelsen "människa" verkar ha helt olika språkliga betydelser. Ett lustigt spår av den olikheten återfinns i 1917 års bibelöversättning, där kvinnans namn ska vara "maninna". Den härstammar tydligen från "man" med feminin genusändelse, inte från "människa" med feminin genusändelse.

Ehrm... sorry. Vad hela den här diskussionen (generellt i hela samhället, alltså) visar är att Sturgeons lag gäller även rödstrumpor och att Oscar Wilde hade stenhårt rätt när han sade "common sense is very uncommon".
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Billigt!

Om ni tycker det är dyrt - beställ på www.golem.se... Båda böckerna tillsammans kostar typ 428 kr eller nåt sånt - och frakten är bara 27 spänn! blir det billigt, men ärligt talat är 530 lite dyrt...

-Hjalle
 
Top