Nekromanti EON III Information

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: ojoj...

Jag vet inget om de specifika attributmodifkationerna som talas om här, men det finns allt belägg för att i attribut skilja på män och kvinnor. Skillnaden är ganska rejäl. Se här. Om man eller kvinna ska vara norm (d.v.s. ha +-0 i attributet) låter jag vara osagt, men i min mening är det i högsta grad ointressant. Man kan ju välja en norm mittemellan också för att göra det mer komplicerat.

Det här behöver IMHO dock inte vara en del av en jämlikhetsdebatt. Jag menar, jämlikheten är väl på ett par plan högre än förmågan att ha stor muskelmassa? Det är inte där orättvisorna finns :gremtongue:

/RipperDoc - påpekar
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: ojoj...

Tja, man kan ju notera det märkliga att människokvinnor får +Ob1T6 i svårighet på 'Supa', men inte alvkvinnor. Jag skulle bra gärna vilja ha en logisk förklaring på det...
Nån sket sig i näven och glömde inkludera alvkvinnor?

/Joel - ser det som mest troligt
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: ojoj...

Nån sket sig i näven och glömde inkludera alvkvinnor?
Känns som en trolig anledning. Om det inte är så att alvernas biotropiska fält har något med det hela att göra. Att det rensar kroppen snabbare än hos en människa. Fast då borde det ju ha positiv effekt för alvmännen...
 

Yvian

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
252
Location
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Dålig stil att klaga...

Jag tycker det är dåligt att klaga på neogames om en prisökning på... ungefär 100-150 kr? Om man inte har råd, så får man väl spara pengar då, det gjorde iaf jag när jag skaffade Eon 2 för ett par år sen.Och sen är det ju en engångskostnad, som du inte behöver upprepa på flera år (hur ofta kommer det egentligen nya versioner av eon? precis...), så varför klaga?

Dessutom innehåller ju grundböckerna t.ex. en del landsinformation. Jämför med eon 2, där inget sådant ingick, så man fick köpa Mundana (eller nuförtiden Geografica) för ca 200 spänn extra ändå, right? Det innehåller ju lixom lite från många olika moduler, så man får nog värde för pengarna.

/Yvian, försvarar neogames :gremsmile: *man ska inte klaga på skaparna av (imho) världens bästa rollspel :gremwink:*
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Dålig stil att klaga...

*man ska inte klaga på skaparna av (imho) världens bästa rollspel *
Det ska man visst det. Man ska klaga på allt så länge det kan bli bättre. Det säger sig själv.
Däremot bör man ha lite perspektiv. Visst, det finns mycket att klaga på i Eon, men det är fortfarande ett bra rollspel.

/Joel - klagar så länge det finns nåt att klaga på.
 
G

Guest

Guest
Re: ojoj...

Om man eller kvinna ska vara norm (d.v.s. ha +-0 i attributet) låter jag vara osagt, men i min mening är det i högsta grad ointressant. Man kan ju välja en norm mittemellan också för att göra det mer komplicerat.
Blir en androgyn mall krångligare än bildningsmodifikationerna i N2? De är ju inte heller krångliga, själv tyvker jag att män ska ha högre styrka som du påpekar och kvinnor ska ha högre vilja/tålighet, det som passar bäst, då kvinnor oftast är uthålligare och smärttåligare än män.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Svenskan är ett neutralt språk, relativt sett [OT]

Bara ord som "man" i betydelsen "godtycklig person".

I romanska språk med två genus (femininum och maskulinum) klassas en grupp på 100 kvinnor och en man som maskulinum. I svenskan finns två neutrala genus (förutom för uppenbart feminina/maskulina företeelser såsom kvinna, pojke, mormor, bror åssådärvidare (undantaget klockan)). Dessutom relateras människan som en hon, vilket jag tycker väger upp det obestämda pronominat man. Slutklämmen och sammanfattningen får ni klura ut själva.
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Det fanns ett fel på den sidan som Blasphemy hänvisar till. Det är nu korrigerat:

Sidantalet på "Spelledarens guide" är 240 sidor (inte 224 sidor).

MVH
Carl Johan Ström,
Neogames AB
 

Mr Brunch

Veteran
Joined
12 Jul 2003
Messages
151
Location
Sundbyberg
Re: Dålig stil att klaga...

Jag tycker det är dåligt att klaga på neogames om en prisökning på... ungefär 100-150 kr?

testa snarare 200-250 kr, då det nu kostar 530 kr att köpa Eons grundböcker och vad jag minns kostade inte Eon 2, 400 kr, snarare 280-290 eller nått sånt. alltså frö samam pengar skulle jag ha haft råd att köpa grunboken och geografika mundana och haft pengar över att lägga i spargrisen för nästa modul.
Slutsats för att Eon 3 ska vara värd kostnaden ska den ha bättre regler än Eon 2 och bättre världsbeskrivning än Geografica Mundana. Men jag misstänker att dom som tror att så är fallet kommer nog bli besvikna... undantag regelbiten misstänker jag, men den känns inte som den är värd 250 kr.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Dålig stil att klaga...

testa snarare 200-250 kr, då det nu kostar 530 kr att köpa Eons grundböcker och vad jag minns kostade inte Eon 2, 400 kr, snarare 280-290 eller nått sånt. alltså frö samam pengar skulle jag ha haft råd att köpa grunboken och geografika mundana och haft pengar över att lägga i spargrisen för nästa modul.
Slutsats för att Eon 3 ska vara värd kostnaden ska den ha bättre regler än Eon 2 och bättre världsbeskrivning än Geografica Mundana. Men jag misstänker att dom som tror att så är fallet kommer nog bli besvikna... undantag regelbiten misstänker jag, men den känns inte som den är värd 250 kr.
Å andra sidan går D&D 3.5 loss på 600:- (SF-bokhandeln) helt utan värld om jag inte har helt fel). Så Eon är knappast värst.

Allt D20 kräver en 300-kronors players handbook ovanpå allt anant man behöver.

/Joel
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Pensionärer är svaga och pengastinna

"Gå in på www.sverok.se eller ring deras kansli (leta upp numret själva via eniro eller nämnd hemsida)."

Jag har råd med priset på, men tycker ändå att det är orimligt med ovannämnda argument. Det är som att säga att det inte borde byggas några billiga lägenheter för att det finns bostadsbidrag. Visst går det att bli medlem i Sverok och därmed få pengar till spelinköp, men är det verkligen rimlig argumentering att hänvisa till diverse statliga bidrag som ett naturligt sätt att komma förbi det höga priset? Berätta istället mer om hur prisvärda böckerna och bidra till en vettig diskussion.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Det finns även olika regler för hur man väljer istället för att slår på tabellerna samt råd till spelledaren hur man skall gå till vida i dessa fall. "

Ehm, mina tankar om de som behöver regler för att bortse ifrån andra regler är inte särskilt höga om vi säger så. :gremsmile:
Men som en vis man påpekade så är det kanske i det här fallet snarare riktlinjer?

"Tabell över grupprelationer som kan användas för att få samman spelgruppen på ett trovärdigt sätt. "

Inte samma som fanns i Spelarens handbok hoppas jag?

"Regler för färdigrullade tärningsslag som gör spelet betydligt mer snabbt för spelledarens del. "

Ifrån artikeln i Drakens Tand? Ni har inte funderat på att istället betona möjligheten att helt ignorera både tärningsutfall och regler till förmån för den stämning som kan uppkomma i vissa spelsituationer?

"Regler för ödestärningar för den spelledare som vill ha mer heroiskt rollspelande där rollpersonerna med hjälp av dessa kan utföra spektakulära handlingar och ändå lyckas. Ödestärningarna är mycket väl balanserade och kan användas på många olika sätt utan att förstöra spelbalansen. "

En balanserad regel för karaktärer som inte är särskilt balanserade alltså? :gremsmile:

"Äventyr & Kampanj är ett 30 sidor långt kapitel som förser spelledaren med all den information han behöver (och mer därtill) för att skapa äventyr och längre kampanjer. Även den mest luttrade spelledare kan i detta kapitel finna information, tankegångar och tips som underlättar skapandet. Informationen sträcker sig från hur man startar ett äventyr, till vad som händer mellan äventyren, hur man vägleder rollpersonerna, till hur man avslutar det på ett värdigt sätt. "

Men inget färdigskrivet introduktionsäventyr alltså? Lite synd kan jag nog tycka.

Jag tycker nog att det verkar intressant, i alla fall så pass intressant att jag antagligen kommer att inhandla hela rasket vid något tillfälle.

Men motsägs inte de nya ambitionerna med mängder av nybörjarinfo med det omfångsrika formatet och det relativt höga priset? Ni har inte funderat på ett grattis Eon Light á la Gurps? Alltså en fåtal sidor i en .pdf-fil som sammanfattar reglerna.
 

Thalaski

Hjälpsam dvärgamagiker
Joined
28 Aug 2002
Messages
94
Location
Örbyhus
Re: ojoj...

Gillar man inte attributmodifieringen så måste man inte använda den... man använder de regler som man behöver för att få bra känsla.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Grupprelationerna är från Eon I deluxe och har vidarebefordrats genom Spelarens handbok. Och vad gäller friform så leder det lätt till spelledargodtycke, men själva fenomenet finns omnämnt redan i Eon II. Att ignorera tärningsutfall är om möjligt än värre - accepteras inte resultatet bör det inte slås.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Re: Pensionärer är svaga och pengastinna

Jag har inte påstått att jag gillar systemet. Att prata om Neogames' ekonomi är inte lämpligt för min del - därför kan jag inte diskutera priset. Att det är bra böcker kan jag däremot gå i god för, men så har jag redan betalt böckerna i form av korr å lite sånt.
 

Rygar

Veteran
Joined
21 Mar 2004
Messages
190
Location
Federationen
Re: Svenskan är ett neutralt språk, relativt sett [OT]

Egentligen består svenskan av två genus, uttrum (maskulinum ELLER femeninum) och neutrum (inget av dem)

Klockan är en hon, alltså feminin, därför uttrum..
Bordet är ett det, alltså neutralt, därför neutrum

såja :gremtongue:
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Ehm, mina tankar om de som behöver regler för att bortse ifrån andra regler är inte särskilt höga om vi säger så.
Men som en vis man påpekade så är det kanske i det här fallet snarare riktlinjer?


Men alla kan ju inte ha samma djupa och breda insikter som walium. Är man osäker är en tabell aldrig fel. Har man inte spelat så länge och är lite oerfaren kan det vara på sin plats med lite hjälp om hur man väljer själv. Annars kan vi ju idiotförklara alla som ens behöver bakgrunstabeller och hävda att detta skall täckas av rollpersonens bakgrundshistoria.

Ni har inte funderat på att istället betona möjligheten att helt ignorera både tärningsutfall och regler till förmån för den stämning som kan uppkomma i vissa spelsituationer?

Och på ett vettigt sätt förklara risken för rälsning, godtycke och felaktig situationsmedvetenhet. Tyckte du att böckerna var för tunna?

Ni har inte funderat på ett grattis Eon Light á la Gurps? Alltså en fåtal sidor i en .pdf-fil som sammanfattar reglerna.

Det skulle jag också vilja se.
 

Mattis

Swordsman
Joined
23 Feb 2002
Messages
508
Location
Uppsala
Penningafrågan

Men hur många nybörjare är medvetna om Sverok? Jag spelar inte EON själv, men tipsade en kille som ska börja med rollspel om det, efter allt prat om nybörjarvänlighet, men jag tvivlar på att grabben känner sig sugen på att punga ut med 530kr för att börja.

Är det inte lite väl mycket?
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
I normala fall skulle jag avlida ( 13 år och går i skolan)... men det är tur man har en rik morfar... :gremsmirk:
 
Top