Nekromanti enklast möjliga blorb (för nybörjare)

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,173
cogitare;n327999 said:
Jag upplever att det 2097 är ute efter ligger ganska nära vad brädspel som Descent eller Imperial Assault gör (inte exakt men riktigt nära, och självklart med ett större rollspels-element). Där har all prepp och alla regler satts av FFG och DM/GM (kallas Overlord i Descent...) är mer av en oberoende domare (som jag tror 2097 snackat om, så många och långa poster...) som låter spelarna möta preppen och se om de klarar det givet strikta ramar.
Ja, brädspelighet eller datorspelighet är känslan jag får av blorb-konceptet. Hade jag velat spela den typen av spel, hade jag nog funderat över en program- eller applösning som kan hantera det mesta av preppen. Det måste ju dessutom vara höjden av objektivitet.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,973
Location
Ludvika
Rangertheman;n328003 said:
Ja, brädspelighet eller datorspelighet är känslan jag får av blorb-konceptet. Hade jag velat spela den typen av spel, hade jag nog funderat över en program- eller applösning som kan hantera det mesta av preppen. Det måste ju dessutom vara höjden av objektivitet.
Problemet är just de strikta ramarna. I bräd- och datorspel är du som spelare väldigt låst i vad du kan göra, vilket ju är vad man vill komma bort ifrån.

Du vill ju så att säga vara begränsad av världen, inte av osynliga väggar instoppade i den världen.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,542
Location
Slätta
Rymdhamster;n328004 said:
Problemet är just de strikta ramarna. I bräd- och datorspel är du som spelare väldigt låst i vad du kan göra, vilket ju är vad man vill komma bort ifrån.

Du vill ju så att säga vara begränsad av världen, inte av osynliga väggar instoppade i den världen.
Ja, håller med. Det går väldigt bra att skriva sådana bra äventyr dock. Döda skogen är ett utmärkt exempel. Där kan man ha full kontroll exakt över innehållet, begränsa det och ändå låta det vara öppet. Sedan, även om jag tycker det är riktigt bra, så är det inte min tekopp just av den anledningen:; Det finns ganska lite interaktion, de flesta bor på sin lilla ”ö” i skogen (reservation för att det var länge sedan jag läste det).

Svavelvinter är det inte dock. Scenariot är mycket större och öppnare och det kommer behövas fyllas på med väldigt många bedömningar från spelledaren sida.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,173
Rymdhamster;n328004 said:
Problemet är just de strikta ramarna. I bräd- och datorspel är du som spelare väldigt låst i vad du kan göra, vilket ju är vad man vill komma bort ifrån.

Du vill ju så att säga vara begränsad av världen, inte av osynliga väggar instoppade i den världen.
Tanken är i så fall att omvandla den stora regelmassan till programkod, med oförändrade ramar.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,973
Location
Ludvika
Rangertheman;n328007 said:
Tanken är i så fall att omvandla den stora regelmassan till programkod, med oförändrade ramar.
Alltså, om nån klarar av att lösa det här (och programmera en kul värld till det) så vore ju jag eld och lågor. Då skulle du ju ha det optimala sandlåde-dataspelet.

Fast att ingen speltillverkare trots miljarders kronors investingar inte lyckats än får mig att tro att det inte riktigt är rimligt =)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,973
Location
Ludvika
Ram;n328006 said:
Svavelvinter är det inte dock. Scenariot är mycket större och öppnare och det kommer behövas fyllas på med väldigt många bedömningar från spelledaren sida.
Näe, det bara en fråga om hur mycket man är villig att preppa innan.

Det är fullt möjligt att ha alla spelpjäser på plats, och de enda bedömningar SL behöver göra är tolkningarna av resultaten av spelarnas handlingar.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,973
Location
Ludvika
Rymdhamster;n328008 said:
Alltså, om nån klarar av att lösa det här (och programmera en kul värld till det) så vore ju jag eld och lågor. Då skulle du ju ha det optimala sandlåde-dataspelet.

Fast att ingen speltillverkare trots miljarders kronors investingar inte lyckats än får mig att tro att det inte riktigt är rimligt =)
Rymdhamster;n328009 said:
Näe, det bara en fråga om hur mycket man är villig att preppa innan.

Det är fullt möjligt att ha alla spelpjäser på plats, och de enda bedömningar SL behöver göra är tolkningarna av resultaten av spelarnas handlingar.
Sen är ju en av de fina sakerna med blorpen att den anpassar sig efter varje indviduell grupp genom de tre nivåerna av sanningar, eftersom man fyller de glapp som framkommer i den specifika gruppen. Det blir ett så att säga ett självutvecklande program.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,542
Location
Slätta
Rymdhamster;n328009 said:
Näe, det bara en fråga om hur mycket man är villig att preppa innan.

Det är fullt möjligt att ha alla spelpjäser på plats, och de enda bedömningar SL behöver göra är tolkningarna av resultaten av spelarnas handlingar.
Ja, man kan sätta ramar såklart men relationsträdet ändras hela tiden. SPOILERS! Om draken anfaller Arnhem till exempel så kommer det beror på när det sker. Om RP har starka relationer med en trave aktörer så kommer vissa enligt mig eventuellt kunna se greater good med händelsen medan andra inte gör det vilket ändrar relationer mellan SLPs. Samma sak med Cruris uppvaknande och förändringar i beteende från Järntornet beroende på vad de vet. Om RP blir blame guys för Kmordatemplet så kommer relationer ruckas på rejält. Etc etc. Testa att rita if-else-trädet för äventyret med alla de relationer som finns mellan SLP och se hur det går. :)

En del av svavelvinters storhet är just dess relationsmässiga komplexitet.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,173
Rymdhamster;n328010 said:
Sen är ju en av de fina sakerna med blorpen att den anpassar sig efter varje indviduell grupp genom de tre nivåerna av sanningar, eftersom man fyller de glapp som framkommer i den specifika gruppen. Det blir ett så att säga ett självutvecklande program.
Eftersom blorben är strikt regelstyrd borde det inte vara svårt att skapa ett program för det. Att följa regler är ju det datorer gör. Möjligen kan det behövas någon form av programmeringsgränssnitt så att gruppen kan omvandla specifika nivå-3-sanningar till nivå-1-sanningar. I övrigt skulle man utifrån fastställda regler kunna generera en spelvärld in i minsta detalj, med namn, stats och personlighet för alla SLP och regler för alla typer av interaktioner med dem, valfritt antal grottsystem där varenda kista är preppad med eventuella fällor och med innehåll, varenda korridor har sina tabeller, byar där varenda hus är förberett (kan till och med vara ner på tapetnivå), osv, osv. Lås den preppade världen och släpp in spelarna i den, med SL som högläsare och som röst åt SLP.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Ram;n328012 said:
relationsmässiga komplexitet.
Min enda erfarenhet säger mig att sådant går att preppa för regelstyrda utfall i teorin men inte i praktiken. Jag har försökt en gång - typ 10+ fraktioner i en stad i Border lands (WFRP) där RPnas mål var att ta makten: slumptabeller för reaktioner med mod. för vad RPna erbjöd i utbyte mot en allians, för om info läckte till de andra fraktionerna, för vad de fraktionerna gjorde då, för om den första fraktionen valde att sälja ut dem till någon fiende trots en överenskommelse, för chansen att RPna kunde få nys om vad deras vänner och fiender höll på med... Det var en jävla övning helt enkelt och det funkade acceptabelt så länge alla relationer bara var i relation till RPna. Men när man väl började väga in att händelseutvecklingen kunde ändra relationerna mellan fraktion C och F i förhållande till A bröt det ihop. Det hade krävt långa pauser i spelet där jag skulle satt mig avsides och slumpat fram resultaten och klurat ut olika spelmässiga utfall på dem. Det enda sättet att föra det i mål på ett någorlunda tillfredsställande sätt var att som SL ta över dramaturgin och bedöma utfallen.

Därmed inte sagt att jag inte hade stor nytta av min prepp, det gav mig riktlinjer som inte var godtyckliga i stunden och det gjorde det lättare och snabbare att bedöma de rimliga utfallen, bara att jag till sist inte fick det stöd av mina tabeller som jag hoppats (och att jag därmed hade kunnat nöja mig med en lägre och som SL behagligare mängd förberedelser).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,973
Location
Ludvika
Ram;n328012 said:
Ja, man kan sätta ramar såklart men relationsträdet ändras hela tiden.
Ja, precis. Men man kan ha folks och fraktioners motiveringar och mål satta från start, och detta blir följdaktigen bara en fråga om att tolka vad som händer utifrån dessa.

Rangertheman;n328013 said:
Eftersom blorben är strikt regelstyrd borde det inte vara svårt att skapa ett program för det.
Du säger det, men återigen; ingen dataspelstillverkare verkar ha lyckats hitills =) En SL kan tolka saker utifrån situation, en dator säger "error" om något avviker från det programerade.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,173
Rymdhamster;n328017 said:
Du säger det, men återigen; ingen dataspelstillverkare verkar ha lyckats hitills =) En SL kan tolka saker utifrån situation, en dator säger "error" om något avviker från det programerade.
Jag vet ingen dataspelstillverkare som försökt sig på ett stödprogram till blorb-spel =) Vad i konceptet skulle man inte kunna hantera programmässigt?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Desto mer jag tänker på det, desto mindre förstår jag tjusningen med blorben. Jag är helt med på delen med öppna äventyr och vill inte spela något annat. Jag är också helt med på att SL inte ska leka gud och kunna köra över både regler och äventyr hur som helst, men det är inte heller så jag spelar. Inte nu och inte förr. Visst, det har hänt förr att jag mixtrat lite, till exempel för att undvika att en rollfigur skulle dö av något fånigt slumpmöte, men det var innan jag insett konsekvenserna. Jag är en ärligare spelledare nu och behöver inte massor med regler som rättesnöre. För mycket regler gör bara spelet stelt, långsamt och tråkigt. Lagom är bäst, och för mig ligger det långt under 100 sidor.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Rymdhamster;n328010 said:
Sen är ju en av de fina sakerna med blorpen att den anpassar sig efter varje indviduell grupp genom de tre nivåerna av sanningar, eftersom man fyller de glapp som framkommer i den specifika gruppen. Det blir ett så att säga ett självutvecklande program.
Ärligen ser jag snarare det som ett plåster mer än något annat. Spelet (eller kanske dess regler snarare) låter dig inte hitta på något som spelarna interagerar med (av väsentlig dignitet, "tapet" är ok, distinktionerna är för mig för luddiga för att helt greppa) om du inte preppat det utan då faller du ut på 'catch all exception' eller nivå 3 sanningar vilket är att inget händer (kistan är tom, slp:n har inget väsentligt att säga, det finns ingen lönndörr under altaret).

Alltså tycker jag inte detta är en så fiffig lösning utan mer en nödlösning på ett annars omöjligt problem då rollspel (vanligen) inte har de strikta ramar som bräd- och datorspel har. Det blir en livrem kring något som jag (i rollspel) inte tycker behöver regleras så hårt. För det ger en känsla av datorspel eller brädspel där man gått in i den osynliga väggen, iaf för mig.

Så jag sållar mig i mängden som säger att det är jättebra att 2097 har hittat ett sätt som passar henne och (delar) av hennes grupp utmärkt. Men det låter inte som en spelstil som hade tilltalat mig av olika anledningar som kanske inte är föremål för den här tråden.

OBS! Jag gillar både brädspel, datorspel och rollspel och tycker definitivt att det finns synergier att hämta mellan dem. Där t.ex. kort med regeltext för besvärjelser, utrustning och liknande är ett mycket bra lån från brädspelsvärlden in i rollspelsvärlden. Tänker t.ex. på mutations- och utrustningskort i MÅ0 eller spell-kort som man kan köpa till D&D5. Ger att spelare behöver slå mindre i regelböcker av olika slag för regeltexten finns på kortet för din pryl/förmåga/whathaveyou.

Cog.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,542
Location
Slätta
Jag förstår den. I sin ideala form så är den svaret på allt, ned till ”Vad heter Riddaren på södra vägens pages åsna”. Att ha den mängden information till sitt förfogande måste vara fantastiskt. Däremot tycker jag arbetet att ta fram det är orimligt, att täcka hela kartan när rollpersonerna rör sig på smala trådar med lite garnbollar på. Sedan blir det över tid orimligt att komma ihåg och då blir det en massa uppslående som gäller. So sagt, 1000 sidor prep är coolt men för mig är det coolt på samma sätt som en lindansare på cirkus. Det är ascoolt men jag kan inte och kunskapen tillför inget för mig.
 

Flanellkatt

Veteran
Joined
8 Mar 2009
Messages
101
Jag förstår inte var idén att blorb skulle kräva mängder av regler eller 1000 sidor prepp kom ifrån. Se trådstarten för exempel på något betydligt enklare. Det handlar mer om hur du preppar än hur mycket du preppar. Mer om hur du förhåller sig till reglerna än hur många reglerna är.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,173
Flanellkatt;n328026 said:
Jag förstår inte var idén att blorb skulle kräva mängder av regler eller 1000 sidor prepp kom ifrån. Se trådstarten för exempel på något betydligt enklare. Det handlar mer om hur du preppar än hur mycket du preppar. Mer om hur du förhåller sig till reglerna än hur många reglerna är.
2097 har själv skrivit att hon har 1000+ sidor stridsregler.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Poängen här är väl inte att man behöver uppskatta den, utan som vi har gjort här, tagit del av teoribygget och kanske lärt oss något på vägen. Sedan om man tror att man vill spela exakt så eller inte spelar, som jag ser det, mindre roll. Jag läser spel och moduler som jag aldrig kommer att spela, men ärligt läser jag heller ny spelteori även om jag inte tar till mig den till 100%.

Nu har vi helt enkelt ännu ett spelteoretiskt verktyg att ta till om det behövs! Och det är supercoolt tycker jag!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Rangertheman;n328003 said:
Ja, brädspelighet eller datorspelighet är känslan jag får av blorb-konceptet. Hade jag velat spela den typen av spel, hade jag nog funderat över en program- eller applösning som kan hantera det mesta av preppen. Det måste ju dessutom vara höjden av objektivitet.
Jag tror att den känslan är väldigt fel :)
 
Top