Nekromanti enklast möjliga blorb (för nybörjare)

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
luddwig;n328433 said:
Jag skrev tidigare ett inlägg om hur våra olika erfarenheter (eller brist på erfarenheter) av det 2097 kallar 90-talsrollspel påverkar hur vi uppfattar blorben. Det inlägget verkar forumet sedan ha ätit upp. Vilken otur. Det trevligaste och mest begåvade jag någonsin skrivit här på rollspel.nu, förlorat likt tårar i regn.
Ja, det här kanske någon kan titta på, har exakt samma upplevelse. Skriver långa genialiska och ödmjuka men ändå näst intill gudomliga poster som när jag trycker på svara förvandlad till sura meningslösa inlägg som missförstått hela den tidiga tråden och inte tillför något. Dåligt, rollspel.nu!!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Ram;n328341 said:
Det kanske skulle vara en tanke att skaffa en blogg? (Eh, finns det fortfarande.. ?) Om du inte vill ha diskussion runt dina idéer så är kanske inte ett diskussionsforum det bästa mediumet för jus denna typ av informationsspridning?
Den här tråden var en tutorial i hur man kan komma igång med blorb som nybörjare. Att folk kommer in och skriver att dom istället för blorb använder sin magkänsla är inte bara off-topic, det är anti-topic.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Att däremot engagera med tutorialen och käfta emot den och säga "2097, det här är inte bra pga X" eller "2097, det här är inte tydligt pga Y" är, visserligen frustrerande, men något som i slutändan skärper både mig och materialet.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Edit: Nej, jag ångrade mig. Inget gott kommer ur frågan jag ställde.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
MaskeradeRosen;n337145 said:
Oj vad tråkigt detta låter.
DETTA ÄR ETT MODERATORMEDDELADE:

Tråigt för dig kanske, men inte för andra.

Posta inte i trådar bara för att säga att det andra tycker är intressant är tråkigt. Låt då istället bli att posta i tråden.

MVH

/Magnus
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Igen, det här är tutorialen för nybörjare. Därför är det grottröj basics. Vill man ha in läckrare grejer, relationsdrama på mars eller whatevs, så är det lite knepigare men ska nog gå att ordna när man har fattat grunden i vad blorb är.
 

damogn

Veteran
Joined
4 Feb 2018
Messages
116
2097;n327941 said:
Ben Milton brukar jag inte hålla med om att han vill ha extremt sparsmakade rollpersoner “the answer is not on your character sheet” medan jag inte har nåt emot att dom har en massa superkrafter om dom nu vill det. Dvs något som han ser som ett jätteplus är jag mer neutral till. (+ att Knave har en mattebugg.) Älskar hans recensioner på YouTube!
Vad är det för bugg? :)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Ser nu att jag hade missat en ganska viktig sak:
I Knave måste man slå över svårighetsgraden, inte bara minst lika högt.
dvs om du slår +3 mot 13 så måste du slå fjorton eller högre.

Det var för att jag trodde att slå lika högt (som i D&D 3.x/4E/5e) räckte som jag trodde det var en bugg. För att fixa den så skulle man ha lagt till 11, inte 10, för att göra om sin bonus till en defense. Eller tvärt om, dragit ifrån ett från sin bonus. (Kanske bättre pga slottarna bygger på con defense.)

+3 mot 14 = 50/50
+3 mot 18 = 30/70
+7 mot 14 = 70/30
 
Top