Nekromanti enklast möjliga blorb (för nybörjare)

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,542
Location
Slätta
Alltså jag är inte ute efter att ställa retoriska frågor eller för att tjafsa, jag vill verkligen veta. Hur & när hittas det här godset på? Var på skalan “åta sig i tid” och “on the fly” ligger det?

I detta fall, 4,7. Snabba ramar, relevanta detaljer, inga avbrott, spelledarskillz few.



Well, om det hade varit jag som hade spellett det så skulle jag ha haft ett preppat gods. Så det hade inte blivit någon “blockering” där heller.

Ram: ”Om mat går utanför preppen då? ”
2097: ”Jag har preppat det. ”
Ram: ”*censurerat*”



Vaktpatrullschemaregler är bättre.

Nej, för det går inte att förbereda sig mot slumpen. Om jag smyger in oförberedd eller observerar stället i två dagar innan så har jag samma risk -> kasst.


Det har jag aldrig varit med om, tycker det är nästan magiskt hur allt alltid passar ihop.
Får jämt känslan “ja! så måste det ju vara!”

Då har vi nog hittat roten till våra diskussionsproblem. Jag spelade så 1988 i AD&D och över tid funnit massor med sätt som jag gillar bättre. Även jag har haft en fas där jag förberedde jättemycket men jag kom fram till att:
Det genererar waste. 80+% av materialet används inte.
Slumptabeller är kul, men påhittat spel är roligare även det som hittas på on the fly (och i vissa spelstilar på grund av att de hittas på då).
När jag kom upp ur tonåren så insåg både jag och spelledarna ganska snart att vi inte var motståndare utan medspelare i upplevelsen.

Jag älskar att spela stora, öppna kampanjer med många relationer. Jag spelar inte platser, jag spelar liv. Detaljist är inte awesome, förändringar är det. Du spelar dungeons. Din spelstil är awesome. Den funkar inte för mina behov.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Ram
Det jag undrade specifikt var när ni hittade på godset, om det var vid punkt 5 eller vid punkt 4 eller tidigare eller nånstans däremellan. Det är vad jag hoppas är en ganska konkret fråga.

Dessutom spelar vi också stora, öppna kampanjer med många relationer. Hoppas Nässe är bättre på att förklara det än vad jag är.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Aha nu ser jag, det stod inuti min text. Ska plocka ut det. Ja jag vet att android suger. Tack för att du tar dig tid.
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
321
Tack för den här utmärkta tråden, och originalposten som är det bästa jag läst på länge. Mäktigt inspirerande oavsett om jag är intresserad av att följa de här principerna eller ej.

Ram;n328244 said:
Vaktpatrullschemaregler är bättre.

Nej, för det går inte att förbereda sig mot slumpen. Om jag smyger in oförberedd eller observerar stället i två dagar innan så har jag samma risk -> kasst.
Fast regler betyder ju inte nödvändigtvis att det är slumpen som bestämmer. Reglerna kan ju t.ex. avgöra att någon som lyckas med sitt "spana-slag" kan helt undvika vaktpatruller. Eller att hen får en modifikation på sin slag på en eventuell slumptabell.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,542
Location
Slätta
2097;n328236 said:
Detta blev extra intressant då det är ganska klart i den andra tråden att Leon tillåter spelande typ 5. (A la “saker blir sanna när dom blir sagda.”) Så det som är en halmdocksskildring av en grupp är en korrekt representation av en annan grupp.

Därför vill jag veta hur du, Ram , kör, för det är intressant för mig. Tack
Det finns lagom med prepp, ibland förberett för karaktärerna och i bland förberett utan hänsyn till karaktärerna. Vi improviserar det som ligger utanför preppet men inte som du beskriver, att man hittar på bakom varje dörr i herrgården utan SL skapar sig en bild på 15 sekunder och följer den och fyller på med detaljer efter behov. Då vi är rationella och erfarna personer så klarar vi detta fantastiskt bra.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Ram;n328244 said:
I detta fall, 4,7. Snabba ramar, relevanta detaljer, inga avbrott, spelledarskillz ftw.
OK, tack för svaret.

Ram;n328244 said:
Ram: ”Om mat går utanför preppen då? ”
2097: ”Jag har preppat det. ”
Ram: ”censurerat
Det var en sidopoäng.
Jag hade redan svarat på din fråga; dom tre sanningsnivåerna täcker fallen när man går utanför preppen.
Vilket händer väldigt sällan för när jag nämner nåt så finns det preppat. Vilket var sidopoängen.
Ett exempel är säg att ni kör Svavelvinter. Dom relevanta entiteterna och spelpjäserna finns ju där. Men om dom bygger en flotte och drar från Marjura. Det är en ganska extrem premise rejection från deras sida. Men visst, kan hända. Och det är då jag får ta till 2-sanningar och 3-sanningar till nästa spelmöte.

Nu har jag ju gott om random island tabeller… det är svårare och svårare att hitta på ett exempel som 2-sanningar inte kan täcka. Men 1-sanningar är som vi båda är överrens om mycket mycket hetare.

Ram;n328244 said:
Nej, för det går inte att förbereda sig mot slumpen. Om jag smyger in oförberedd eller observerar stället i två dagar innan så har jag samma risk -> kasst.
Det var ju därför jag skrev att vaktpatrullschema regler är bättre. Du ser deras rutiner. Sen är det ganska orimligt att vakter är robotar som har extremt scriptade / regelbundna rutiner…?

Ram;n328244 said:
Det genererar waste. 80+% av materialet används inte.
Det jag gillar med waste är att genom att det går att välja bort material så innebär det också att det materialet som faktiskt är med är material som har blivit aktivt engagerat & valt.

Ram;n328244 said:
När jag kom upp ur tonåren så insåg både jag och spelledarna ganska snart att vi inte var motståndare utan medspelare i upplevelsen.
Medan jag gjorde motsatta resan. Så det är inte en åldersfråga.

Ram;n328244 said:
Jag älskar att spela stora, öppna kampanjer med många relationer. Jag spelar inte platser, jag spelar liv.
Jag har levande platser. Faktioner och SLP som håller på & beter sig. Med hjälp av tärningarna mot varandra.

Ram;n328244 said:
Detaljist är inte awesome, förändringar är det.
Ja, tapetdetaljer brukar jag därför inte preppa utan bara spåna fram om det behövs. Förändringar kring dom salienta elementen är det som är det heta.

Ram;n328244 said:
Du spelar dungeons.
Inte bara. Men jag tycker om dom.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
soda Ja, "OK, du spanar in det i två dagar. Stryk två dagsransoner. Ni får advantage på mötescheckarna." Ja det finns ju flera sätt att lösa det. Ju mer preppat desto mer detaljerat; ju mindre preppat desto mer tärningsberoende.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,542
Location
Slätta
Medan jag gjorde motsatta resan.

Ah, nu tror jag poletten trillade ned. Anser du att du är motståndare till spelarna när du spelledare?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Ram;n328255 said:
Då vi är rationella och erfarna personer så klarar vi detta fantastiskt bra.
Ja, det är bra.
Du, eller jag tror det var du, berättade tidigare om “SLs verktygslåda”. Det är också något jag märkt av.

Innan när jag improviserade allt hade jag en “improvisationsverktygslåda”. Erbjudande, yes-and, everything-needs-a-but osv osv. Men den slängde jag ut när jag började med blorb och nu håller jag på att istället bygga upp en annan uppsättning verktyg för att hantera den här sortens situationer enkelt och tillfredsställande på ett sätt som känns solitt och känns tillfredsställande och är blorbigt. Så jag inte behöver ramla ner i “3. safe and boring” men ändå “disclaim decision making” usch nu blev det mkt svengelska dags att ta en paus från wrnu! hörs sen alla <3
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
2097;n328224 said:
Måns, vi har 1, 3 och 4.
Det vi inte har är en preppad handling eller metaplott eller kedja av skeenden. Faktioner som råkar i luven på varandra, det har däremot hänt..
Nja, ni har en spelstil som till viss del möjliggör 3 & 4. 1:an verkar inte vara viktigt, men jag förstår att det är fullt möjligt. Men du har knappt nämnt det, och jag gissar att det givet prepp-fokus skulle bli sjukt mycket jobb.

När det gäller 2:an så pratar jag främst om händelsekedjor som ligger bortanför RP. Att saker sker även om de inte är där. Om de däremot är det så påverkas skeenden och då blir det ännu viktigare att rulla med vad de nu hittar på.

Förscriptad handling är jag själv inte så förtjust i men många är och det omöjliggörs av blorben.

För egen del har jag typ vänt på dina sanningssteg:

1) Allt är, om inget annat sagts, rimligt utifrån settingens ramar. Det man kan förvänta sig finns där.
2a) Om SL ser en öppning att slänga in det ovälkomna bör hen ta den! Återigen givet settingens ramar.
2b) Om SL ser en möjlighet att aktualisera RPs relationer, drivkrafter, backstoru - gör det!!
3) Vad säger preppen? Följ den.

Typ så.

I princip, istället för att konsultera prepp så konsulterar vi setting och RP. Där finns alla svar vi behöver. Och kanske en metaplott/händelsekedja om någon sådan är aktuell.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,542
Location
Slätta
Jag vill bara fylla på med en sak. Jag tycker om allt du skriver om blorb. Jag tycker att det är jättebra att du har tid och energi att preppa för allt som kan hända. Jag, och som jag upplever det några andra med mig, har bara och endast invändningen emot vad som händer när det gås utanför preppen. Jag har inte behovet av skyddsnätet ”skall vara skrivet i förväg” som du verkar ha och därmed upplever jag den ”säkra” approachen när man går utanför preppat som tråkig (samt att jag inte är fullt lika förtjust i slumptabeller som du verkar vara även om jag faktiskt egentligen inte har så mycket emot dem).

Jag tror att du vill befinna dig i 97 3 0 i 1-2-3 medan jag snarare accepterar 70 2 28.

Strukturerna som du pratar om i övrigt låter helt okej. Jag är inte lika förtjust i preppa platser utan gillar mer preppa settingglobala” agendor (även om platser är jättenajs) men platsprepp är nummer två på min lista så det är fortfarande awesome.

Ville bara säga det.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
97 3 0 nja… det är inte så det ser ut för oss i praktiken. har ingen specifik procent som jag siktar på. jag gillar ju 1-sanningar men jag gillar ju också att man kan gå vad som helst göra vad som helst och 2-sanningar hjälper till att möjliggöra det. Och varje 3-sanning för ju med sig en lärdom till kommande spelmöten (iom jag lappar hålet) & jag älskar ju att lära mig saker.

ska göra en ny tråd om det här med om spelarna och spelledaren ska samarbeta osv. så nu har jag två trådar på wishlisten: slp konversations regler och så spelledarens roll. ska ta tag i dom när jag pallar<3
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Det allra allra mesta av tiden runt bordet är ju kring saker som spelarna redan har varit i kontakt med innan. "OK vi går till vattenrummet" "OK vi drar till Port Nyanzaru" "OK vi försöker ta oss till Wallachi" "OK jag plockar upp kuben" "OK jag tar fram mitt rep" "OK jag matar min häst med maten vi hittade tidigare".
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
2097;n328154 said:
  1. Det finns regler som resolvar inbrott/smygande/strider på ett extremt abstraherat sätt. Ex vis spelkorten/färgbrickorna i Blood on the Snow, eller yrkestärningarna i Cthulhu Dark. Eller som konstruerar utmaningar, även improviserade sådana, på ett regelstyrt sätt ex vis SLP-templates i Dogs in the Vineyard, XP-budgeten i fyran (vilket gör Oldtimers invändning lite irrelevant), threat tokens i Three Sixteen, Obs-riktlinjerna i Burning Wheel. Med andra ord: det är egentligen en 2-sanning ist för en 3-sanning.

  1. Du förutsätter att jag brydde mig de minsta om CR/XP-budgetar från trean/fyran/femman när jag improviserade ihop vad som fanns längs den hemliga vägen in i fortet. Det gjorde jag inte. Jag utgick från en magkänsla av vad som kändes rimligt och spännande. Extremt oblorbigt, om jag har förstått det rätt.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Gud den här trådjäveln borde byta namn till extremt oblorbiga saker från kreti och pleti i femton sidor för att driva 2097 till vansinne.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,542
Location
Slätta
2097;n328318 said:
Gud den här trådjäveln borde byta namn till extremt oblorbiga saker från kreti och pleti i femton sidor för att driva 2097 till vansinne.
Det kanske skulle vara en tanke att skaffa en blogg? (Eh, finns det fortfarande.. ?) Om du inte vill ha diskussion runt dina idéer så är kanske inte ett diskussionsforum det bästa mediumet för jus denna typ av informationsspridning?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,648
Location
Uppsala
2097;n328318 said:
Gud den här trådjäveln borde byta namn till extremt oblorbiga saker från kreti och pleti i femton sidor för att driva 2097 till vansinne.
Det här är dock precis vad som gör WRNU till WRNU, på gott och ont—det finns inget vi är så bra på som att inte hålla med!
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
2097;n328318 said:
Gud den här trådjäveln borde byta namn till extremt oblorbiga saker från kreti och pleti i femton sidor för att driva 2097 till vansinne.
MODERERING

På ett diskussionsforum får man ta att folk inte håller med en.

Och även om du råkar tycka att folk har fel är det ofint att kalla dem för »kreti och pleti«, så låt bli det.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Jag skrev tidigare ett inlägg om hur våra olika erfarenheter (eller brist på erfarenheter) av det 2097 kallar 90-talsrollspel påverkar hur vi uppfattar blorben. Det inlägget verkar forumet sedan ha ätit upp. Vilken otur. Det trevligaste och mest begåvade jag någonsin skrivit här på rollspel.nu, förlorat likt tårar i regn.
 
Top