Nekromanti enklast möjliga blorb (för nybörjare)

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,982
Location
Göteborg
Jocke;n327886 said:
Det är dogmerna som utgör 2097s spelstil. Jag misstänker att det skulle må bra av att marknadsanpassas om man vill paketera och sälja.
@2097

Jag skulle gärna vilja veta hur 2097 definierar "blorb"... Vilka är beståndsdelarna?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jocke och Luddwig sammanfattar det bra.
Att preppa PMT och sen följa preppen, reglerna, och principerna.
För mer detaljer, se resten av tråden. Går igenom det i ganska noga detalj i första inlägget.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Jag har svårt att få detta att gå ihop...

Pre-session-improvisation är jättebra då världen skall vara full med en massa fakta men sessionerna skall vara så öppna att man kan vara säker på att majoriteten av det inte kommer användas.

Men samtidigt är det en feature att spelledaren inte är beredd på det som händer när man slinker utanför preppen. ”Wowet är alltså den här symmetrin. Att både spelaren och spelledaren tar spelvärlden som något riktigt. Inte att “jag fighter måste låtsas att den är på riktigt men du DM får behandla den som en formbar hittepå””. Det är för mig oklart vad dessa tabeller som jag förstått att det rör sig om skall innehålla. Är det frön, svar på frågor, subquests, hus med invånare med agendor, ...?

När man sedan går till ett fenomen som inte är vare sig preppat eller i en slumptabell så typ stannar vi...? Beskriv ytligt och preppa till nästa gång typ?

Jag är jätteglad att du hittat din stil och önskar dig all lycka, men detta är avgjort inte min tekopp. Shit så mycket arbete..
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
Ram;n327898 said:
Jag är jätteglad att du hittat din stil och önskar dig all lycka, men detta är avgjort inte min tekopp. Shit så mycket arbete..
Om du läser tex The Idea from Space till LotfP och sen spelleder det med blorb i bakhuvudet så tror jag att du kommer se att det egentligen inte behöver vara mer arbete.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Ram;n327898 said:
Jag har svårt att få detta att gå ihop…

Pre-session-improvisation är jättebra
Improvisation betyder att framföra något utan att i förväg ha bestämt dess exakta utformning. Därför kan inte nåt av det skapararbetet som sker före sessionen kallas improvisation. Eftersom det just är prep, i förväg. “Jag åtar mig att i det här rummet finns det en magisk spegel med dom här och dom där egenskaperna.” Är urglad att vi hittade ordet åtagande för det är verkligen perfekt.

Ram;n327898 said:
Men samtidigt är det en feature att spelledaren inte är beredd på det som händer när man slinker utanför preppen. ”Wowet är alltså den här symmetrin. Att både spelaren och spelledaren tar spelvärlden som något riktigt. Inte att “jag fighter måste låtsas att den är på riktigt men du DM får behandla den som en formbar hittepå””.
Huvudgrejen är inte att slinka utanför preppen.

Huvudgrejen är att RP interagerar med de entiteter som finns i preppen. Platser, varelser, föremål. Porte-Monstre-Trésor.

Ram;n327898 said:
Det är för mig oklart vad dessa tabeller som jag förstått att det rör sig om skall innehålla. Är det frön, svar på frågor, subquests, hus med invånare med agendor, …?
Ta en titt i Döda Skogen eller Maktens Portar eller Svavelvinter.
Så kan det se ut!

Ram;n327898 said:
När man sedan går till ett fenomen som inte är vare sig preppat eller i en slumptabell
Det finns ju också nåt som heter regler. Dom kan också ge oss svaren på frågorna. Ex vis försvarsslag, färdighetsslag, besvärjelser…

Ram;n327898 said:
så typ stannar vi…? Beskriv ytligt och preppa till nästa gång typ?
Nej, vi behöver inte stanna.
Just denna skattkista var tom men till nästa gång så kommer nästa skattkista att ha ett rando innehåll eller, kanske ännu bättre, vara preppad.

Eller som exemplet sist vi kom utanför preppen för sju åtta spelmöten sen, dom ville leta efter en speciell art av mossa i skogen som använd som en komponent för en besvärjelse, dom hittade inte den sortens mossa just den dagen men nästa gång hade jag gjort regler för det. Eftersom vi har kört i fem år är det väldigt ovanligt att dom kommer utanför preppen på det sättet.

Ram;n327898 said:
Jag är jätteglad att du hittat din stil och önskar dig all lycka, men detta är avgjort inte min tekopp. Shit så mycket arbete..
Det är inte alls avgjort för det verkar fortfarande finnas en hel del frågetecken kring den!
Hahaha inte att tvinga nån att dricka en viss sorts te såklart.
Men jag vill bara att folk som vill fatta blorb ska få lära sig blorb och därför hjälper dina frågor mig eftersom jag då behöver svara på dom och då kan folk läsa svaren och fatta mera så tack för dom!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag körde ju improviserat förut och jag får verkligen hålla mig i skinnet när jag kör blorbigt. "Mossa? I skogen? Låter ju rimligt, ni kan skörda flera konsumkassar fulla." Men då griper principerna in och säger sakta i backarna, är ju hur salient som helst för varje näve av den speciella mossan dom behöver är en timme extra som dom kan hålla den där magin igång.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
2097: Jag vet inte om du fortfarande letar efter namn som är "ännu bättre" än det oefterhärmliga Blorb. Men har du funderat på Preppbox? Eftersom din spelstil verkar vara just en preppad sandbox

"Förbelåda" på svenska då ;)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Platsprepp säger vi ibland. Det är ju ganska bra. Men själva principerna och disciplinen är ju också en stor del av blorben.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Om man kör en dnd5e blorb måste man se till att det finns xp i området så de klarar att spöa allt också? Typ om jag lägger dit en lvl 15 encounter i nordöstra skogen, är det som viktigt att jag dessutom har med tillräckligt med xp på kringliggande områden från start liksom så man kan besegra dem?
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
2097;n327907 said:
Just denna skattkista var tom men till nästa gång så kommer nästa skattkista att ha ett rando innehåll eller, kanske ännu bättre, vara preppad.
Nu har jag inte läst tråden tillräckligt noga för att riktigt fatta vad blorb är (när jag snabbläser tycker jag det mest låter som OSR, men det kanske bara är för att jag just snabbläser och har dålig koll på OSR också).

Men här stannade jag till. Om jag inte minns fel har den där skattkistan dykt upp tidigare i tråden också, och det är något med den som ställer till det för mig. Varför existerar skattkistan? Hur kommer det sig att den finns där om den inte är preppad? Och om den finns för att den är preppad, varför innehåller den inte något? Det känns som att skattkistan inte borde kunna existera om den inte är preppad (av det lilla jag greppat med blorb), men om den ändå dyker upp (trots att den inte kan dyka upp) ska den vara tom eftersom den inte är preppad... Jag får inte ihop det...
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
2097;n327914 said:
Platsprepp säger vi ibland. Det är ju ganska bra. Men själva principerna och disciplinen är ju också en stor del av blorben.
Järnbox?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
kwarnberg;n327918 said:
Nu har jag inte läst tråden tillräckligt noga för att riktigt fatta vad blorb är (när jag snabbläser tycker jag det mest låter som OSR, men det kanske bara är för att jag just snabbläser och har dålig koll på OSR också).
Alltså, resultatet är ganska likt, men många av OSR principerna saknas och är ersatta av andra tankar som även om de i sju fall av tio gör att samma sak händer runt spelbordet gör att de händer pga annan intern logik.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
2097;n327914 said:
Platsprepp säger vi ibland. Det är ju ganska bra. Men själva principerna och disciplinen är ju också en stor del av blorben.
Platsprepp låter bra :)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
.113;n327916 said:
Om man kör en dnd5e blorb måste man se till att det finns xp i området så de klarar att spöa allt också? Typ om jag lägger dit en lvl 15 encounter i nordöstra skogen, är det som viktigt att jag dessutom har med tillräckligt med xp på kringliggande områden från start liksom så man kan besegra dem?
Känns som att många proffspublicerade äventyr har det upplägget, ja. Själv har jag inte brytt mig om sånt pillande när jag gör homebrew.
 

Flanellkatt

Veteran
Joined
8 Mar 2009
Messages
101
kwarnberg;n327918 said:
Nu har jag inte läst tråden tillräckligt noga för att riktigt fatta vad blorb är (när jag snabbläser tycker jag det mest låter som OSR, men det kanske bara är för att jag just snabbläser och har dålig koll på OSR också).

Men här stannade jag till. Om jag inte minns fel har den där skattkistan dykt upp tidigare i tråden också, och det är något med den som ställer till det för mig. Varför existerar skattkistan? Hur kommer det sig att den finns där om den inte är preppad? Och om den finns för att den är preppad, varför innehåller den inte något? Det känns som att skattkistan inte borde kunna existera om den inte är preppad (av det lilla jag greppat med blorb), men om den ändå dyker upp (trots att den inte kan dyka upp) ska den vara tom eftersom den inte är preppad... Jag får inte ihop det...
Minns du när vi spelade ditt fantasy-homebrew och jag tittade i någon lichkungs sarkofag? Själva sarkofagen fanns i preppen men inte exakt vad den innehöll? Du improviserade snabbt ihop att där låg en magisk dryck (som hejdade åldrande. Jag blev själv en lich.) Hade du blorbat hade du tvingats säga något tråkigare istället typ: "där finns damm och lite ruttna svepningar".
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Vad händer om kistan är "full av glittrande skatter", ej närmre definierade?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Den största skillnaden jag noterar mellan blorb (som är ett varken informativt eller i mina öron särskilt positivt klingande namn) och OSR är att OSR fokuserar hårt på player skill medan blorb inte verkar bry sig det minsta om det är player eller character skill. En annan skillnad är att blorb uppmuntrar spelarna att lägger tid på rollfigurernas personligheter och relationer medan OSR tycker att det räcker om du orkar döpa din barbar till Bosse.
 

Flanellkatt

Veteran
Joined
8 Mar 2009
Messages
101
Som jag uppfattat det är mer:

En liten OSR-sandbox är ett av de lättaste sätten att spela blorbigt, men blorb kan appliceras på många olika system och sätt att spela.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
luddwig;n327936 said:
Den största skillnaden jag noterar mellan blorb (som är ett varken informativt eller i mina öron särskilt positivt klingande namn) och OSR är att OSR fokuserar hårt på player skill medan blorb inte verkar bry sig det minsta om det är player eller character skill. En annan skillnad är att blorb uppmuntrar spelarna att lägger tid på rollfigurernas personligheter och relationer medan OSR tycker att det räcker om du orkar döpa din barbar till Bosse.
Baserat på den beskrivningen tror jag jag föredrar Blorb :)
 
Top