Nekromanti enklast möjliga blorb (för nybörjare)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,975
Location
Ludvika
cogitare;n328024 said:
Ärligen ser jag snarare det som ett plåster mer än något annat. Spelet (eller kanske dess regler snarare) låter dig inte hitta på något som spelarna interagerar med (av väsentlig dignitet, "tapet" är ok, distinktionerna är för mig för luddiga för att helt greppa) om du inte preppat det...
Det är en spelstil, självpåtagna begränsningar så att säga. Och du är ju fri att hitta på precis allting som spelarna interagerar med. Enda skillnaden är att du gör det i förväg.Ja, det är mer jobb. Ja, det är mer begränsande. Och det är otroligt mycker mer tillfredställande :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,975
Location
Ludvika
Rangertheman;n328019 said:
Jag vet ingen dataspelstillverkare som försökt sig på ett stödprogram till blorb-spel =) Vad i konceptet skulle man inte kunna hantera programmässigt?
RP till SLP: blablablablabla.

Vad svarar SLP på det?
 

Flanellkatt

Veteran
Joined
8 Mar 2009
Messages
101
Rangertheman;n328027 said:
2097 har själv skrivit att hon har 1000+ sidor stridsregler.
Jag lyckades inte hitta citatet - och det är egentligen irrelevant. 2097 har:

1. En kampanj (D&D 5e med x sidor husregler)

2. En teoretisk modell över rollspel (RISS) - där Sandboxblorb (Blorb) är en av de fyra pelarna.

Diskussionen handlar om blorb inte 2097s kampanj. Rätta mig om jag har fel: du kan ha regler som ryms på en servett med en liten dungeon kluddad på baksidan och det kan vara blorb.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,173
Rymdhamster;n328034 said:
RP till SLP: blablablablabla.

Vad svarar SLP på det?
Om jag har förstått 2097 rätt är innehållet i dialogen med SLP något som SL spelar ut. Vart det leder kan däremot programmet hantera.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,173
RasmusL;n328030 said:
Jag tror att du medvetet eller omedvetet neggar något du inte förstår.
Värderingen får stå för dig. Jag återger sakligt vad 2097 har skrivit, tror det är i en av Symbaroum-trådarna. Vad finns det att förstå eller inte förstå när någon skriver att de har 1000+ sidor stridsregler?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,173
Flanellkatt;n328038 said:
Diskussionen handlar om blorb inte 2097s kampanj. Rätta mig om jag har fel: du kan ha regler som ryms på en servett med en liten dungeon kluddad på baksidan och det kan vara blorb.
Jag säger inte att du har fel men jag har svårt att se hur pelarna/nivåerna kan upprätthållas baserat på en servettskiss. En viktig princip i blorb-spelande tycks vara att SL inte ska hitta på under spelets gång utan följa preppen. Men visst - det går ju att begränsa handlingsalternativen till några få, regelstyrda, och hänvisa allt annat till nivå 3.

Eftersom jag inte ser preppen eller färdigskrivna äventyr/scenario som ristade i sten, skulle jag förmodligen klara mig på en servettskiss och sedan hitta på resten efterhand. Men det är ju en helt annan spelstil =)
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Flanellkatt;n328026 said:
Jag förstår inte var idén att blorb skulle kräva mängder av regler eller 1000 sidor prepp kom ifrån. Se trådstarten för exempel på något betydligt enklare. Det handlar mer om hur du preppar än hur mycket du preppar. Mer om hur du förhåller sig till reglerna än hur många reglerna är.
För min del kommer det från något 2097 själv skrivit i någon av trådarna här. Kommer inte ihåg exakt vilken.

Sen kan jag villigt medge att det kan vara specifikt för hens grupp och hur de spelar "blorb". Däremot har hen också skrivit att varje situation och händelse måste eller bör ha en regel-lösning, annars blir den inte rättvis (min tolkning), och att iom detta kontinuerligt bygger på reglerna. Dvs iom att händelser faller genom prepp och sedan regler ner till nivå 3 sanning (dvs inget händer) kräver detta en av två saker. Att antingen preppen blir bättre/större/mer heltäckande nästa gång eller regler (som kan vara t.ex. en slumptabell som jag förstått det) utökas för att täcka situationen inom nivå 2. Detta torde över tid och i en längre kampanj leda till stora mängder prepp OCH regler.

Cog.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Rymdhamster;n328033 said:
Det är en spelstil, självpåtagna begränsningar så att säga. Och du är ju fri att hitta på precis allting som spelarna interagerar med. Enda skillnaden är att du gör det i förväg.Ja, det är mer jobb. Ja, det är mer begränsande. Och det är otroligt mycker mer tillfredställande :)
Ärligen ser jag det som helt omöjligt att preppa allt spelarna kan interagera med. Man kan så klart med tid och god kännedom om gruppen få bra koll på vad de sannolikt kommer göra men så här 25 år in av spel med min äldsta grupp kastar de fortfarande kurvbollar...
??
Cog.
 

Flanellkatt

Veteran
Joined
8 Mar 2009
Messages
101
Servettskissen skulle ju begränsa äventyret till att utspela sig på en relativt liten geografisk yta. Men handlingsalternativen är oändliga.

Säg att servettskissen säger "rum 3: Café. Svekfull barista - 1hp, förgiftat kaffe". Rollpersonerna kan försöka förföra baristan, utmana baristan på en latte-art tävling, kidnappa baristan etc etc i all oändlighet. Och SL kan med gott samvete bedöma konsekvenserna - utifrån de regler och den prepp som finns. Däremot kan SL inte ge baristan helande kaffe, eller mer hitpoints, eller en hemlig nödutgång i golvet när spelet väl startat.

EDIT: Dåligt exempel. Det förgiftade kaffets effekt borde beskrivits kort (säg: "omedelbart dödligt" eller "1t6 skada"). Jag låter det stå kvar ändå.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,975
Location
Ludvika
cogitare;n328052 said:
Ärligen ser jag det som helt omöjligt att preppa allt spelarna kan interagera med.
Jag tycker att många dungar har lyckats utmärkt med detta =) Faktum är att det ju är rätt klassiskt OSR:ande; du behöver ju veta hur fällorna fungerar, för hur ska du annars kunna beskriva dem för spelarna på ett sätt så de kan pilla på dem och försöka lösa dem?


Det är ju egentligen det som det handlar om. Kräver jobb, men långt ifrån omöjligt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,975
Location
Ludvika
Rangertheman;n328045 said:
Om jag har förstått 2097 rätt är innehållet i dialogen med SLP något som SL spelar ut. Vart det leder kan däremot programmet hantera.
Ah, jag trodde du menade att det skulle gå lätt att helt ersätta SL med lite dataprogramering =) Men du menar mer att man kan ersätta regelboken med ett dataprogram, typ?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,173
Rymdhamster;n328057 said:
Ah, jag trodde du menade att det skulle gå lätt att helt ersätta SL med lite dataprogramering =) Men du menar mer att man kan ersätta regelboken med ett dataprogram, typ?
Precis! Med datorns hjälp skulle man kunna få både prepp och regler serverade ner till minsta skruv och mutter, om man skulle ha den läggningen.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,173
Flanellkatt;n328053 said:
Servettskissen skulle ju begränsa äventyret till att utspela sig på en relativt liten geografisk yta. Men handlingsalternativen är oändliga.

Säg att servettskissen säger "rum 3: Café. Svekfull barista - 1hp, förgiftat kaffe". Rollpersonerna kan försöka förföra baristan, utmana baristan på en latte-art tävling, kidnappa baristan etc etc i all oändlighet. Och SL kan med gott samvete bedöma konsekvenserna - utifrån de regler och den prepp som finns. Däremot kan SL inte ge baristan helande kaffe, eller mer hitpoints, eller en hemlig nödutgång i golvet när spelet väl startat.

EDIT: Dåligt exempel. Det förgiftade kaffets effekt borde beskrivits kort (säg: "omedelbart dödligt" eller "1t6 skada"). Jag låter det stå kvar ändå.
Fast får regler för förförelse av SLP, latte-art-tävlingar, motstånd vid kidnappningsförsök, m.m. också plats på skissen? "Omedelbart dödligt" är kanske rätt självförklarande, men går det att göra motstånd mot giftets effekter? Om RP beställer te istället? Låt oss säga att RP kidnappar baristan och för ut henne genom bakdörren som är inritad på servettskissen, vad finns där? Om de istället går genom huvudentrén, vad finns där? I slumptabellen som anger vad som finns utanför kanske det finns patrullerande poliser. Vad styr om de upptäcker kidnappningsförsöket? Att de ens uppfattar det som ett kidnappningsförsök? Ska allt sådant preppas eller regelstyras har servettskissen snart svämmat över och täcker hela bordsduken.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Rangertheman;n328060 said:
Fast får regler för förförelse av SLP, latte-art-tävlingar, motstånd vid kidnappningsförsök, m.m. också plats på skissen? "Omedelbart dödligt" är kanske rätt självförklarande, men går det att göra motstånd mot giftets effekter? Om RP beställer te istället? Låt oss säga att RP kidnappar baristan och för ut henne genom bakdörren som är inritad på servettskissen, vad finns där? Om de istället går genom huvudentrén, vad finns där? I slumptabellen som anger vad som finns utanför kanske det finns patrullerande poliser. Vad styr om de upptäcker kidnappningsförsöket? Att de ens uppfattar det som ett kidnappningsförsök? Ska allt sådant preppas eller regelstyras har servettskissen snart svämmat över och täcker hela bordsduken.
Det kanske kan se så ut i teorin men jag kan garantera att det inte är ett problem i praktiken. Det här kan vara en av de där gångerna där enda sättet att få fram andemeningen är att faktiskt testa spela med någon som har greppat det.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,173
RasmusL;n328061 said:
Det kanske kan se så ut i teorin men jag kan garantera att det inte är ett problem i praktiken. Det här kan vara en av de där gångerna där enda sättet att få fram andemeningen är att faktiskt testa spela med någon som har greppat det.
Då hoppas jag att vi träffas någon gång så att du kan visa hur servettskiss-rollspelet ska fungera =) Jag är hemskt nyfiken på hur du ska preppa en spelvärld och ett regelsystem på en servett utan något SL-hitte-på när spelet väl har börjat.
 

Flanellkatt

Veteran
Joined
8 Mar 2009
Messages
101
Såhär har jag uppfattat det:

Reglerna skulle kunna vara så enkla som: Singla slant om du försöker göra något som det är osäkert om du klarar. Krona är lyckat, klave misslyckat. (Inte jättespännande regler, jag skulle kanske gjort typ ett litet Into the Odd-hack istället på min servett)

Om du inte preppat vad som finns bakom dörren får du hitta på något rimligt och tråkigt helt enkelt. Du får bedöma om te finns (troligt tycker jag), men bör inte göra teet förgiftat (preppen nämner bara förgiftat kaffe). Om du slår på encountertabellen att polisen dyker upp får du avgöra hur poliser skulle förstå situationen (om inte reglerna ger svar). Rollspela ut det! Om någonting kräver en regel (typ motstånd mot gift) så skriv ner hur du gör och tillämpa det konsekvent?

Och så vidare.

Inte ideal-blorb kanske men 100% blorb-kosher.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,173
Flanellkatt;n328063 said:
Om du inte preppat vad som finns bakom dörren får du hitta på något rimligt och tråkigt helt enkelt.
Det är där skon klämmer mest för mig. Om inte preppen är omfattande och om det inte finns tabeller och regler för det som inte direkt täcks av preppen, kommer mycket att hamna i att "tapeterna på caféet är laxrosa". Om det är poliser som man rullar fram på encountertabellen kan jag hålla med sig om att det är rimligt att de reagerar på situationen och att det blir en dialog mellan RP och poliserna. Men är det den kaffesugna butiksägaren från andra sidan gatan som rullas fram ur tabellen är det som är rimligt inte alls lika tydligt.

I det här exemplet blir det kanske bara en ny regel (motstånd mot gift) men det är å andra sidan bara en liten, liten plats med några få SLP och ett ändå relativt begränsat antal troliga utfall. Just det går kanske att blorb-kosher-preppa, särskilt om man känner sin grupp väl. Men ska man preppa för gonzo-gruppen som kan hitta på precis vad som helst räcker inte servetten långt. "När jag ser min kamrat segna ner vid bordet slår jag ihjäl baristan utan att tänka mig för, snor dagskassan, eldar upp hela jäkla caféet och drar därifrån". Stridsreglerna finns förmodligen på plats, dagskassans innehåll är kanske preppat (alternativt så går det att göra ett rimligt antagande utifrån byns läge, befolkning och caféets prislista), men hur beter sig elden när den kommer lös i en gammal dammig by där husen står tätt tillsammans? Det rimliga är kanske att hela kvarteret går upp i lågor så småningom, men eftersom eldskada, husets tålighet, hastigheten som elden sprider sig med, brandförsvar, etc, etc, inte var preppat den här gången landar det i ett tråkigt: Elden slocknar efter att gruppen lämnat caféet. Nästa gång finns det regler för bränder och alla byggnader har fått en brandtålighetsklassning, en brandspridningskoefficient, m.m. och både regelmassan och preppen har vuxit.

Hade jag, som inte utgår från någon blorb-filosofi, spellett det här exemplet, hade jag hittat på hur lång tid det tog innan caféet blev övertänt, jag hade hittat på hur snabbt byborna kan vara på plats med spannar, slangar och pumpar, jag hade bestämt hur svårt slag spelarna var tvungna att klara för att inte bli upptäckta, osv. Men hade de då dragit från byn hade jag släppt det till de eventuellt återvände till byn. Nästa gång de kom dit hade jag kanske hittat på att caféet och grannhuset totalförstördes i branden, revs och nu är byborna i full färd med att bygga nya hus på platsen. Blir de igenkända som pyromaner? Tja kanske, men eftersom jag har skickat byns två poliser på ett uppdrag på annan ort och de vanliga byborna inte har en chans mot gonzogruppens tungt beväpnade, erfarna krigare är det inte intressant just då att igenkännandet leder till något. Senare kanske. Grupperna jag spelleder och spelar med hade naturligtvis inte startat en brand utan kommit på en helt annan, mer fredlig lösning. Men oavsett vilket är det jag beskriver i det här sista stycket, enligt vissa fusk, fusk och åter fusk. Kanske till och med quadrupel-fusk.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Rymdhamster;n328056 said:
Jag tycker att många dungar har lyckats utmärkt med detta =)
Samtidigt, i 100% av de dungar jag har spelat igenom under mina 25+ år som rollspelare, har de inte lyckats ha med ALLT som spelarna interagerat med.

Visst kan man rälsa till det (vilket i stort sett nivå 3 är när jag tänker på det) så att allt som man inte preppat är ointressant och tillför inte spelet något. Spelare är sällan dumma och märker när de gått på en sådan mina och inser att det är inte hitåt som äventyret (preppen, blorben, call it what you will...) vill ta mig, jag har gått fel så jag försöker åt det här hållet istället. Men då landar vi in i rälsningsdiskussionen igen. Men det är iaf så jag ser det.

Kan vara att jag missat någon central del av blorb som motsäger detta.

Rymdhamster;n328056 said:
Det är ju egentligen det som det handlar om. Kräver jobb, men långt ifrån omöjligt.
Jag tror vi helt enkelt får 'agree to disagree' :)

Cog.
 

Flanellkatt

Veteran
Joined
8 Mar 2009
Messages
101
Rangertheman

Hmm jag tror du har missförstått regeln om "tråkigt". Om husen är gamla och står tätt tillsammans är det väl ett helt rimligt "tråkigt" antagande att elden sprider sig? Det är ju det sannolika utfallet utifrån preppen. Kanske rulla tärning om vilka hus som klarar sig?

Att byborna försöker bygga upp sin by igen - också ett helt "tråkigt" antagande.

Att skicka iväg poliserna på uppdrag för att rollpersonerna inte ska bli upptäckta just då - jo det är oförenligt med blorb. Men om de har etablerade skäl att vara någon annan stans (prepp, regler, logisk konsekvens av händelser i spelet) - helt blorb! Samma sak med byborna. Om de inte känner igen rollpersonerna för att det vore tråkigt att spela ut ett bråk med klena bybor - oblorb. Om byborna undviker att bråka med rollpersonerna eftersom de inser att de skulle få däng - helt rimlig blorb.
 
Top