En Garde! Speltråd

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,694
Location
Värnhem, Malmö
Juni, vecka 4

Regementsärenden

"Au fer! Croisé!" Subaltern Victor Lefaux drillar med värjan på regementet. Kanske vill han påminna folk om att inte skratta åt hans bondska uppvaktningsförsök? (+1 Expertis)

I Bois de Boulogne
Major François Guignard du Besse et Saint-Antisse tar en promenad med Elysant Lecocq. Är inte parken vacker vid den här tiden på året, så säg? Och billig!

På friarstråtet
Försmäktar Athelina de Saint Pol kanske i sin ensamhet, då kapten Claude de la Rais dragit ut i krig? Men vem är det som ses smyga åt hennes hus, med blommor och en luta? Är det inte självaste subaltern Louvel Rufin? Nå, Athelina de Saint Pol vill inte veta av honom – och inga horn växer på de la Rais borta vid Spanska vägen. (-21 livres)
Major du Besse må ha satt ribban högt med sin majdrottnings-uppvaktning, men kapten Balthazar de Lorraine-Lilleborne är beredd att bräcka honom. Klädd som Mars kommer han i blomsterprydd vagn för att uppvakta sin Venus, Henriette de Foix, som av en inhyrd dvärg utklädd till amorin ledsagas till hans sida. Detta är till hennes stora behag, och kaptenen emottas i sin gudinnas famn. Men si! Vem kommer här, om inte den rasande och bedragne Vulcanus, för tillfället i gestalt av kapten Raoulin Girault? De skulle ju på Jägaren ikväll! (-195 livres, +4 status)

(Kapten Raoulin Giraults förehavanden hanteras efter eventuell duell)

Nyheter från fronten
Divisionerna börjar genomföra sina manövrer. Av intresse för oss är till att börja med första divisionen, där subaltern Christoph de Baptise Sarrazin ingår. Generallöjtnant de Faucigny är ett oprövat kort, och hans strategi tycks osäker (MF 3, slår 1, resultat 6/-1). Andra divisionen, vari vi hittar kapten Jean Jacques de Villains 27:e musketörer, anförs av generallöjtnant Cahen d'Anvers, som gör avsevärt bättre ifrån sig (MF 5, slår 5, resultat 2/+1). Kavalleridivisionen, slutligen, innehåller Kronprinsens kyrassiärer, där vi hittar kapten Claude de la Rais. Generallöjtnant de Lesseps är en ungtupp som ingen riktigt vet vad han gör där, men han tycks sköta sig habilt (MF 2, slår 5, resultat 3/0).
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
482
Location
Umeå
Monsieur Girault! Våra vägar korsas igen tycks det. Vi saknade ert sällskap på Kavallerigardisterna den sistlidna veckan. Jag är rädd att ni tyvärr kommer lite olägligt denna gång, då jag och den förtjusande fröken de Foix redan gjort upp planer för ikväll. Jag och ni får försöka klara av våra affärer kvickt helt enkelt. Vad sägs om värjor denna gång?
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
482
Location
Umeå
Men monsieur ni är alldeles röd i ansiktet! Ni har väl inte gått och blivit sjuk? Jag är tyvärr ingen läkare, men en åderlåtning är nog bästa medicinen för er åkomma.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,905
Location
Nordnordost
"De Lorraine-Lilleborne? Jag mötte honom utanför min älskade Henriettes våning. Han var nog inte helt kurant efter tillrättavisningen han fick i maj, men ändå drog han första blodet med en sällsynt kvick ripost efter att vi korsat våra värjor. Nog för att han var en luspudel men fäktas det kunde han och vi höll jämna steg efter det och utbytte flera blessyrer. Med sådan blodförlust att det susade i öronen raglade vi båda runt varandra när hans spets föll åt sidan efter att han försökt parera en av mina finter. När så mitt sanna utfall kom hade han inte ork kvar att räta värjan. Han dog där och då."

Girault själv tog 84 skada. Plus den 1 skada som han hade kvar från majduellen.
 
Last edited:

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,009
Åh medans jag var i parken och strosade med min rosenknopp så hörde vi om duellen. Illvilliga rykten liksom skvaller sprids så fort genom Paris boulevarder, salonger och palats. De Lorraine-Lilleborne var en grandseigneur, en hedersknyffel och charmör. Som lustfyllt levde som det anstår oss ädlingar med värja, vin och vinst. Hans poesi var av yppersta klass och han förde sin penna lika skickligt som sin värja. Det är med sorg i hjärtat som jag tillstår att konungariket har mist en aristokrat, och stridstupp. Jag tömmer ett glas vid er grav… snyft
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,694
Location
Värnhem, Malmö
@wilper, besöker du likafullt Jägaren trots dina blessyrer? Och hur gör du med Henriette?

Ni andra kan också börja planera nästa drag – jag vill ha dem senast på söndag, så att jag förhoppningsvis kan sköta resolutionen av juli månad innan GothCon.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,009
Jag ämnar bege mig till Blå Gavelen till helgen(v.1) och dricka en fallen ädlings skål. Alla charmörer och nattens okrönta prinsar är välkomna låt vinet flöda för minnet av vår kamrat De Lorraine-Lilleborne.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,905
Location
Nordnordost
@wilper, besöker du likafullt Jägaren trots dina blessyrer? Och hur gör du med Henriette?

Ni andra kan också börja planera nästa drag – jag vill ha dem senast på söndag, så att jag förhoppningsvis kan sköta resolutionen av juli månad innan GothCon.
Jag är lite förvirrad.

Tog DLL över min älskarinna? Vi avsåg ju möta henne i samma vecka, rimligen måste duellen varit innan någon fick chansen att umgås?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,694
Location
Värnhem, Malmö
Jag är lite förvirrad.

Tog DLL över min älskarinna? Vi avsåg ju möta henne i samma vecka, rimligen måste duellen varit innan någon fick chansen att umgås?
Ja, så tolkar jag det också. Ni hade båda planer med henne, och dessa krockade innan någon hann agera på dem. Du behöver alltså inte uppvakta henne på nytt.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,905
Location
Nordnordost
Ja, så tolkar jag det också. Ni hade båda planer med henne, och dessa krockade innan någon hann agera på dem. Du behöver alltså inte uppvakta henne på nytt.
Då är det väl bara att gå ut och fira som planerat.

Och portpissandet är väl aktuellt även det, men jag behöver väl inte duellera nu när jag har förlorat hälften av min hälsa.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,694
Location
Värnhem, Malmö
Statuspoäng denna månad
Jean Jacques de Villain, Christoph Baptiste de Sarrazin och Claude de la Rais är i krig, och behöver därför inte bry sig om statuspoäng under sommaren. Ej heller Balthazar de Lorraine-Lilleborne behöver göra detta – i evinnerlighet, amen. För övriga:
François Guignard du Besse et Saint-Antisse: 10 i grund, +4 första veckan, +1 tredje veckan, totalt 15.
Victor Lefaux: 2 i grund, totalt 2.
Louvel Rufin: 5 i grund, +5 tredje veckan, totalt 10.
Raoulin Girault: 9 i grund, +12 fjärde veckan, totalt 21.
Ingens sociala nivå förändras.

Statuspoäng i grund nästa månad
François Guignard du Besse et Saint-Antisse: 10.
Victor Lefaux: 2.
Louvel Rufin: 5.
Raoulin Girault: 9.
(Ingen har förändrat sin militära rang eller sitt klubbmedlemskap, så samma som förra månaden)

Ekonomi denna månad
François Guignard du Besse et Saint-Antisse: 461 i grund, -31 första veckan, -7 tredje veckan, totalt 423.
Victor Lefaux: 12 i grund, +70 andra veckan, -54 tredje veckan, totalt 28.
Louvel Rufin: 476 i grund, -18 andra veckan, -64 tredje veckan, -21 fjärde veckan, totalt 373.
Raoulin Girault: 462 i grund, -46 fjärde veckan, totalt 416.

Startkapital nästa månad
François Guignard du Besse et Saint-Antisse: 423, +18 lön, +125 underhåll, -7 uppehälle, -15 klubbavgift, -11 hästar och stallknekt, totalt 533.
Victor Lefaux: 28, +6 lön, -2 uppehälle, totalt 32.
Louvel Rufin: 373, +8 lön, +20 underhåll, -4 uppehälle, -5 klubbmedlemskap, totalt 392.
Raoulin Girault: 416, +14 lön, +112 underhåll, -9 uppehälle, -15 klubbavgift, -5 häst och stallknekt, totalt 513.
 

Renberg

Veteran
Joined
11 Jul 2015
Messages
29
Location
Sollentuna
Statuspoäng nollställs väl efter varje månad, eller har ni en husregel?
De nollställs. Det är svettigt att komma upp i tillräckligt många för att gå upp i social status. De grundstatuspoäng man får varje månad är från olika befattningar.
 
Last edited:

Renberg

Veteran
Joined
11 Jul 2015
Messages
29
Location
Sollentuna
Jag ämnar bege mig till Blå Gavelen till helgen(v.1) och dricka en fallen ädlings skål. Alla charmörer och nattens okrönta prinsar är välkomna låt vinet flöda för minnet av vår kamrat De Lorraine-Lilleborne.
Ack, jag gör er sällskap! Om ens liv ändå vore fyllt av ärofull strid - i stället fyller jag livet med en strid ström av ärans dryck till minnet av de mer lyckligt lottade.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,694
Location
Värnhem, Malmö
Juli, vecka 1

Regementsåtaganden

Den visserligen sårade men fortsatt vildsinte kapten Raoulin Girault övar vidare på fäktningen. Få sparringpartners lyckas sätta sig upp mot honom – och många vågar knappt. (+1/4)

En afton på Blå gaveln
Det är en sorgens kväll på Blå gaveln. Major François Guignard du Besse et Saint-Antisse för med sig kapten Victor Lefaux och subaltern Louvel Rufin till Blå gaveln, där de delar ett avsevärt antal bägare till minne av den stupade kapten Balthazar de Lorraine-Lilleborne, död som en sann fransk adelsman – ihjälstucken i en duell över en extremt extravagant otrohetsaffär. De båda gästerna tar tillfället i akt att pröva lyckan vid spelborden – Lefaux spelar Sincadus och Hazard om småpengar (vinner båda), medan Rufin spelar tio vad om tjugo livres vardera (drar sig ur ett, vinner sex, förlorar tre).
(du Besse et Saint-Antisse: -7 livres, +3 status)
(Lefaux: +1 livre, +8 status)
(Rufin: +16 livres, +6 status)

Nyheter från fronten
Från fronten hörs denna heta sommarvecka intet.
 
Top