En Garde! Speltråd

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Förlåt! Det stämmer ju att du faktiskt tog dit henne när du uppvaktade henne! Nu vet jag inte exakt om det är helt i enlighet med reglerna, eller om man måste framgångsrikt uppvakta en dam innan man kan ta henne dit nästa vecka, men eftersom du ju nu spenderade tid med henne hela veckan ter det ju sig rimligt att du han med det någonstans där. Således korrigeras ditt resultat från förra månaden till följande, med festande på Blå gaveln inräknat:
Christopher Baptiste de Sarrazin (Mogger): 33+500-18-18-18-15-7=459 livres. Älskare till Gracia Battier (-18 livres för uppvaktning, +1 status per månad). Medlem i Blå gaveln (-15 livres och +4 status per månad). Skuld på 550 livres till banken (september). 6 statuspoäng (1 för uppvaktning, 5 för klubbmedlemskap och festande), vilket innebär att han håller sig på social nivå 7.

För denna månad innebär detta alltså att du börjar på 459 livres, -15 för klubbmedlemskap, -7 för uppehälle, vilket för 437 livres. Du har dock redan från start 4 statuspoäng.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Ja far, jag har gått med i ett rytteriförband. Men vad vill du att jag ska säg, jag älskar ju kvinnor. Och vem är mer kvinna än drottningen. Ja, det var tvunget med tre hästar. Så, du tror inte sjuttonåringar har den erfarenhet som krävs. Jag har iallafall dina pengar som kan köpa mig erfarenheten. Precis och pengar är en värdslig sak så därför kommer jag singla slant om en förmögenhet mest för att retas med ett par fattiga ädlingar som jag stötte ihop med på klubben härförledes.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Åh det finns inget bättre än när kaptener måste fjäska känner att jag kommer trivas som major. Och den här purpurjackan med puffärm och guldbrodyr är ju verkligen tre chic liksom sabeln och mina ryttarpistoler. Och de lårhöga stövlarna i svart kalvskinn. Och min ljushyllte stallkneckt från Svitjod Staffan stalledrängen. Och hatten med sin plym. Seså vi ska till Blå Gaveln.Jean-Pierre, Balzuc, Pethos och jag. Fy faaaaan vad vi ska supa men först nästa vecka jag måste ställa in mig på förändring mor, tydligen blåser de revelj Kl astidigt på morgonkvisten…
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
På sirligt papper och sigillförseglat med Saint Antisse krönta bäver lämnar en livréklädd betjänt över ett brev hos Giraults residens.
Bästa broder!
Låt oss dra ett streck över det tråkiga som varit. Låt inte vår Historis sluta som den mellan Hector och Akilles. Jag ämnar bege mig till Afrodites trädgård under den tredje veckan i april och skulle se det som min personliga ursäkt om ni skulle vilja medfölja och knäcka ett par amforor med mig. Jag förstår ju att ni inte på något vis brukar bevista så simpla eteblissemang men tänker att du kanske kan tänka er att slumma endast för en kväll. Och då är jag redo att bjuda er en kväll i baronstil.
med sirlig hand er nyfunne broder
Major François G. du Besse et Saint-Antisse, Drottningens kyrassiärer
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
På sirligt papper och sigillförseglat med Saint Antisse krönta bäver lämnar en livréklädd betjänt över ett brev hos Giraults residens.
Bästa broder!
Låt oss dra ett streck över det tråkiga som varit. Låt inte vår Historis sluta som den mellan Hector och Akilles. Jag ämnar bege mig till Afrodites trädgård under den tredje veckan i april och skulle se det som min personliga ursäkt om ni skulle vilja medfölja och knäcka ett par amforor med mig. Jag förstår ju att ni inte på något vis brukar bevista så simpla eteblissemang men tänker att du kanske kan tänka er att slumma endast för en kväll. Och då är jag redo att bjuda er en kväll i baronstil.
med sirlig hand er nyfunne broder
Major François G. du Besse et Saint-Antisse, Drottningens kyrassiärer
Tack för erbjudandet, jag har redan lämnat in mitt drag för månaden och hinner inte se över konsekvenserna av en sådan ändring före deadline.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Än du då Christopher Baptiste de Sarrazin min broder till en annan moder å fader. Låt mig få bjuda på bordell och låt oss diskutera den lede kardinalen och kanaljer i allmänhet och kukarna i dragongardet. Dessa erbarmliga slapptaskar som förpestar fransk luft bara genom att andas densamma. Fega enucker födda ur Lucifers röf, de giriga kryddbröderna och sneskodda hästar rider de ock Sacré cour
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
April, vecka 1

Regementsåtagande

Ropen ljuder från kapten du Ragoût vid Picardiets musketörer: "Subaltern Lefaux, raska på! Kampanjsäsongen närmar sig, och rekryterna behöver vara i form att möta kejsaren! Vad är det där, håller han en musköt eller en dynggrep?"
Samtidigt införskaffar François Guignard du Besse et Saint-Antisse tre hästar och en segstark svensk stalledräng, varmedelst han visar sig värdig att träda in som major vid Drottningens karabinjärer.

En afton på Grodan och persikan
Ljudet av biljardspel och klingande glas hörs från stora salongen på denna klubb där sönerna till bemedlade jordägare och riddare gärna sätter sprätt på sina fäders förmögenheter. I afton är dock inte Christopher Baptiste de Sarrazin där – han och hans hålldam Gracia Bettier har lagt beslag på ett mindre rum där de nu tillsammans håller hov och festar. Var det kanske detta de planerade tillsammans under mars månad, då de Sarrazin mest höll sig i hennes sällskap?

En afton på Kavallerigardisterna
Blå gaveln? Vem har tid för sådant när man nu faktiskt hör till rikets stoltaste män, kavalleriets officerare? Kapten Balthazar de Lorraine-Lilleborne gör sin entré tillsammans med sina regementskamrater från Dragongardet och tar även med sig Louvel Ruffin. De rumlar båda om, och de Lorraine-Lilleborne tar även tillfället i akt att till regementskamraternas jubel spela som en riktig dragon – 175 livres hit, 175 livres dit, somt med visst och somt med förlust.

En afton på Jägaren
Vem är den herren som syns med Henriette de Foix på denna exklusiva klubb? Är det kanske inte Raoulin Girault – oäkt... nej, säg det inte högt! Han har ett elakt rykte med värjan, och därtill som synes tycke hos en av rikets mest inflytelserika damer. Sätter sprätt på pengarna och festar gör han i vart fall!

På friarstråtet
Ack, Therèse Blanchet, du sköna! Måhända är blodet i dina ådror knappast blått, men för en herre som kapten Jean Jacques de Villain spelar detta knappast roll, särskilt inte när du alls icke tycks motvillig där du ger honom en blinkning bak solfjädern. Han må vara av än enklare börd, men kanske är det hans rustika rötter som ger honom en rättfram charm?
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,292
Louvel Rufin kan inte dölja sin genuina beundran inför Lorraine-Lillebornes mod vid spelbordet och känslan av camaraderie som uppstår runt hans bravader. Tusan! Han skulle tagit med mer pengar! Att satsa några ynka slantar nu skulle te sig löjligt! Och en sådan stilig uniform skulle man ha. Tänk att få vara en i gänget, att få dela mot- och framgångar med en sann broder! Louvel svär att söka sig till ett regemente, men först måste han ha mer pengar.
 

Renberg

Veteran
Joined
11 Jul 2015
Messages
29
Location
Sollentuna
-Lystring i ledet! När ni lägger an, ska ni hålla henne stadigt med båda händerna och föra henne mot er. Lägg er kind emot och låt ert finger vila lätt på hennes avfyrningspunkt. När ni känner att det är dags smeker ni punkten med ökande tryck tills hon briserar.
-Privé Puceau, detta handlar inte om vad ni tror! Detta handlar om att med salva efter salva fylla din motståndare med fruktan och bly! Med armarna i vädret och benen på ryggen ska de fly!
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
April, vecka 2

Bankärenden

Pengar var det, ja. Efter att Louvel Ruffin bevittnat Lorraine-Lillebornes storvulna hasardspelande väljer han att ta ett banklån på 300 livres, att betala tillbaka som 330 livres senast andra veckan i oktober.

Regementsåtaganden
En soldat måste vara skicklig! Vid Picardiets musketörer drillas subaltern Victor Lefaux i att traktera värjan, och hos Dragongardet övar kapten Balthazar de Lorraine-Lilleborne med sabeln. Kanhända har den senare tagit sikte på major du Besse, som nu är i fienderegementet Drottningens karabinjärer?
Eller inte bara han, visar det sig. Med nyinköpt häst skaffar sig Raoulin Girault en kommission som kapten i samma regemente. Hur kommer han att hantera att du Besse, en man han besegrat i duell, nu är hans överordnade?

En afton på Grodan och Persikan
Den här gången är Christopher Baptiste de Sarrazin mitt i smeten. Festandet och vinet till trots spelar han en skaplig courante efter Ennemond Gaultier på lutan. Tydligt är att han kommit tillbaka i sällskapslivet efter att ha spenderat förra månaden med sitt hjärtas dam.

En afton på Blå gaveln
"Quinze!" Major François Guignard du Besse et Saint-Antisse har onekligen turen med sig idag, och vid spelbordet satsar han stort och vinner än mer – han lämnar bordet 150 livres rikare. Han och kapten Jean Jacques de Villain skålar för drottningen, för kaptenens framgångar på kärlekens vädjobana och för de lömska kejsartruppernas nederlag vid Valtellina.
 
Top