Re: Way!
Du vet väl att statistiken alltid ljuger...
Bara när det är inkompetenta individer som hanterar den/images/icons/wink.gif
Jag kan inte se hur det kan vara någon stor skillnad. Visst, en kula kan förstås bara snudda vid huden och slå bort vävnad, men när kulen väl träffar (läs: extraskada) så måste ju resultatet bli det samma som under kontrollerade förhållanden.
Visst, en bra träff är alltid en bra träff. Men ju klenare vapnet är, desto mindre blir spelrummet mellan bra träff och usel träff. Det är ju därför jakt med .22 är totalförbjudet i Sverige (ok, grytjakt är undantaget) - inte för att det inte går att döda med en .22, tvärtom så går det alla tiders. Men chansen att få in den där perfekta träffen som krävs är mycket liten. En halvtaskig träff med .22 på exempelvis ett rådjur orsakar inte mer än smärta och förmodligen en massiv infektion. Däremot en halvtaskig träff i ett rådjur med en 30-06 räcker gott och väl för att se till att det rådjuret aldrig rör sig igen.
Vissa vapen i Neotech är väl så realistiska, men eftersom man velat ha så många slags ammunition som alla har märkbara skillnader så har spannet från högsta och till lägsta skadeverkan blivit på tok för stor.
Måhända är det i Neotech en liten smula överdrivet, men inte mycket. Jag har själv uppnått precis lika stora variationer när jag laddar min ammunition själv (det går verkligen inte ihop sig ekonomiskt att köpa fabriksladdad .357-ammo exempelvis). Det går att variera i det oändliga med krutmängd, kruttyp, kultyp, kulvikt, etc. Som exempel kan jag nämna en special-ammunition till 6,5'a som har en extremt lätt hålspetskula, och sjuhelvetes krutladdning (har dessvärrre varken kulvikt, krutmängd eller krutsort i huvudet). Resultatet är en utgångshastighet på en bra bit över 1200m/s, och vid träff så exploderar kulan. Ammunitionen ifråga används vid jakt på bäver i vatten då träffen _måste_ vara dödande, oavsett om det är ett taskigt skott eller inte.(iofs var den extremt känslig - några ynka grässtrån fick kulan att tumla rent löjligt mycket)
Skulle denna ammunition överföras till Neotech så kan jag lova att spannet mellan den och vanlig halvmantlad ammo skulle bli bra mycket större än nåt liknande du kan hitta i Neotech.
Det finns ju en anledning till att jakt med helmantlad ammunition är förbjuden - skadeverkan är helt enkelt alldeles för fisig, dessutom är den ohälsosam eftersom det nästan alltid blir genomslag i målet. Redan här ser man spannet mellan olika kultyper - helmantel ställer inte till med så mycket, men en halvmantel är desta grisigare. Går man sen över till hålspets och alla dess olika varianter så är resultatet allt som oftast riiiiktigt slaskigt (jag har sett ett rådjur skjutet framifrån med .222 hålspets. Det fanns inget kvar av bakpartiet...)
/Tobbe -
tacka vet jag vadmal och långbågar