Nekromanti eldskur i skallen ? nemas problemas (långt)

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Ok, men är det med nådastötar då ?

"exakt när anser du att regeln om nådastöt är applicerbar ?"

Beror helt på situationen.

"man smyger så på bakom en person med ett närstridsvapen"

Kanske, om man lyckas perfekt med Smyga.

"man skjuter en fastbunden person på 2 m avstånd"

Ja.

"man skjuter en fastbunden person på x m avstånd"

Nej. Använd regeln för banskytte.

"man skjuter en person som står stilla på x m avstånd"

Nej. Använd regeln för banskytte.

"man skjuter en person som står stilla & skjuter på dig på x m avstånd"

Nej. Använd regeln för banskytte och regeln om turordning.

"man skjuter en person som går långsamt i samma hastighet åt samma håll från x m avstånd"

Nej.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Ok, men är det med nådastötar då ?

"man skjuter en person som står stilla & skjuter på dig på x m avstånd"

Nej. Använd regeln för banskytte och regeln om turordning.


Men enligt tidigare resonemang så är chansen så är chansen för snuddande träffar så hög på grund av att motståndaren flaxar omkring och man träffar inte exakt där man hade tänkt att sikta. Om målet nu står still så borde väl hela situationen ändras.


Det var Marco som tyckte att man chansen för snuddande träffar var hög för att ingen står still när han blir beskjuten. Så vem har rätt ?
Du eller Marco ?

/Naug förvirrad, som vanligt
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Ok, men är det med nådastötar då ?

"Men enligt tidigare resonemang så är chansen så är chansen för snuddande träffar så hög på grund av att motståndaren flaxar omkring och man träffar inte exakt där man hade tänkt att sikta. Om målet nu står still så borde väl hela situationen ändras."

Som sagt var, använd regeln om banskytte. Den är till för sådana situationer.
 

nomardiculdacar

Warrior
Joined
27 Aug 2001
Messages
298
Location
Stockholm
Re: Lite perspektiv i sammanhanget

Om du menar att det, trots att de ungefär är lika stora, är lättare att träffa hjärnan än hjärtat, eftersom den ryms på ett mycket mindre utrymme (huvudet((alltså om man träffar i huvudet är det lättare att träffa hjärnan eftersom den upptar så mycket plats av nämnda urymme))) än det senare, hjärtat som inte tar alls mycket plats i bröstkorgen, så håller jag med dig. Annars fattar jag nada.Asmoranomardicadaistinaculdacar, snurrig/images/icons/hairy.gif.
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Re: Blödning

3 i blödningstakt är dödligt. Eller åtminstonde nästan. Det hände att en fick en pil i sig då vi spelade Eon. Han flydde men hade 3 i blödningstakt. Tror det var precis att han klarade sig. Sen kan ni ju läsa i exemplet om blödning med då Jac blir utsatt för ett överfall. Dock så kan ni endast läsa detta om ni har Eon. Då ser ni har farligt blödning egentligen är. Och han har "bara" 3 i BT.
 

DragonLord

Warrior
Joined
30 Dec 2001
Messages
340
Location
Malmö/Gifu
Re: Blödning

Rollpersonen i fråga fick hjälp av tre pers med 15 i Första Hjälpen.

Jag tycker nästan att det är lite för äckligt svårt att stoppa blödningar...fast det är väl bara min åsikt...

//DragonLord - Blod är tjockare än vatten...
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Johan Kihlbergs blödningsregel (läs!)

Därför kan man använda Johan Kihlbergs blödningsregel...! Egentligen tänkt till Eon, men funkar lika bra till NeoTech.

Sidan verkar nere, så jag förklarar lite kortfattat:
Byt ut blodförlustkolumnen mot något som ser ut så här:

OOOOOOOOOO - (ingen svårighet)
OOOOOOOOOO - (ingen svårighet)
OOOOOOOOOO - (ingen svårighet)
OOOOOOOOOO - +Ob1T6
OOOOOOOOOO - +Ob1T6 (igen)
OOOOOOOOOO - +Ob2T6
OOOOOOOOOO - +Ob3T6
OOOOOOOOOO - +Ob4T6
... och så vidare...
(stryk de sista rutorna som vanligt beroende på skadetålighet)

Tidigare nämnda person hade räknat ut att med dåvarande (eller nuvarande, för många) blödningsregel så avlider 13 % av alla blodgivare som lämnar en halvliter blod. /images/icons/smile.gif

(citat från regeln - har rättat till lite stavfel och lagt till en och annan parentes bara)

"På det här sättet får en vanlig person slå ett dödsslag på Ob2T6 när han eller hon har förlorat mer än 1,375 liter blod."

"En liter blod motsvaras av 21 blodpoäng. För en normal människa betyder det tre fyllda rader plus en delvis fylld fjärde rad. För att inte göra så man klarar mer än en liters blodförlust utan problem säger vi att man kan fylla tre rader utan att behöva slå något dödsslag. För en människa motsvarar det 18 poäng, eller 0,828 liter."

"I en normal människa på cirka 70 kilo finns det ungefär fem till sex liter blod. Varje rad under blödningssektionen på rollformuläret motsvarar ungefär fem procent av den totala blodmängden man har i kroppen (enligt Eonregelboken, första upplagan). En normal människa har "normal" kroppsbyggnad och därmed sex kolumner i blödningsstapeln. En normal människa har med andra 120 blodpoäng, ur vilket man kan beräkna hur mycket blod varje blodpoäng motsvarar.

5,5 liter / 120 poäng = 0.046 liter / poäng

Efter att ha pratat med folk som vet mer än mig om såna saker som blodförlust fick jag svaret att man "nog" kan förlora ungefär en liter blod utan att löpa någon som helst risk att avlida. Om man jämför detta med Eons nuvarande regler anger dem att vid en liters blodförlust ska en normal människa slå ett dödsslag på Ob3T6. Detta ger omkring 50 procent risk att avlida (de föregående dödsslagen på Ob1T6 respektive Ob2T6 är inte inräknade).
"

Hoppas han lägger upp hemsidan igen...
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Blödning

Det ÄR lite för äckligt svårt att stoppa kraftiga blödningar med bara förband. Precis som det ska vara. Men år 2059 så finns det massor av alternativ, t.ex.:

Narocin - En injektion av detta medel halverar blödningstakten.

UltraCoag(TM) - Spray som minskar blödningstakt med Ob1T6. Lyckas automatiskt (nämns ingen svårighet i alla fall).

Stikk-plaster(TM) - Stort "plåster" som minskar blödningstakten med Ob2T6 (kan förmodligen inte kombineras med UltraCoag. Kräver ett lyckat lätt slag mot Första Hjälpen.

Strypning - I extremfall, som artärblödning, kan man även strypa blodtillförseln till den arm eller det ben som blöder för att få tid på sej att föra den skadade till ett sjukhus. Detta kräver endast ett rep, bälte eller liknande och är normalsvår att göra. Sänker blödningstakten till noll.

Bränna ihop sår - Minskar blödningstakt med Ob1T6 + Effekt, och kräver ett lätt slag mor Första Hjälpen.

Sy ihop sår - Rätt så svår, Ob3T6 mor Kirurgi, men minskar blödningstakten med hela Ob3T6 + Effekt.

Häftapparat - Lätt slag mot Första Hjälpen, blödningstakt minskas med Ob3T6.

Med mera...

Det gäller bara att vara förberedd. Är man inte det så får man ta de konsekvenser man är värd, helt enkelt.

(Ändring: Lade till några ytterligare svårighetsgrader.)
 

DragonLord

Warrior
Joined
30 Dec 2001
Messages
340
Location
Malmö/Gifu
Trevligt...

Det här ska jag nog fasen pröva på mina stackars försökskaniner till spelare... /images/icons/devil.gif
Tack!!!

//DragonLord - böjar nästan gillar blödning...fast bara nästan...
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Blödning

En "normal" skottskada, om sådana finns, kan sägas ge 3 i blödning (ofta är det 2, men ett snitt utan extremerna artärblödning o dyl kan sägas vara 3). Det innebär då en skottskada med en extraskada någonstans på kroppen. Ta en "vanlig" rollperson med 7 Blodförlustkolumner. Vi tar ett scenario där denna RP:n blivit skottskadad och tvingats fly. Det innebär då full aktivitet, och RP:n läker en blödningstakt per 20 min. Han hinner få 60 Blodförlust innan den första poängen blödningstakt försvinner. Efter 60 min flykt är blödningen borta, men då har den stackars RP:n inkasserat 60+40+20=120 Blodförlust, vilket blir ett dödslag på Ob17T6. RP:n blöder ihjäl.

Men nu erkänner jag, scenariot var lite elakt mot RP:n, även om situationen kan vara en trolig följd av en skottskada i en eldstrid. Hade RP:n stannat och vilat hade han istället fått 30+20+10=60 Blodförlust, vilket hade blivit Ob8T6 i Dödslag. RP:n dör tyvärr igen! Okej, vi sänker skottskadan till 2 i Blödningstakt. Då får RP:n som tur vad bara 20+10=30 Blodförlust, vilket blir Ob4T6. RP:n har en möjlig chans att överleva, men han riskerar fortfarande att dö.

Jag har som ni nu kanske märker inte räknat med förband, eftersom det är mycket svårt att ta med dessa i beräkningen. Men nu är det ju så i verkligheten, att om man får läkarvård, om än bara förband, har man mycket större chanser att överleva. Men tänk även på att det är lätt att dra på sig mycket värre skottskador. Jag talade om de lindrigaste extraskadorna från ett vapen med (statistiskt sett) en skada mellan cirka Ob2T6+2 till Ob5T6. Risken är mycket stor att man kolar på ett eller annat sätt. Så är det.

/RipperDoc
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: Blödning

Mycket riktigt är min invädning just förband. Det är inte så svårt att lägga ett vanligt förband som utan några problem minskar dina 3 i Blödning. Och även om rollpersonen blev träffad flera gånger, så räknas blödningen separat per skada (eller åtminstone per delområde).

Sen förutsätter du att personen springer runt och jönsar tills blödningen självmant stoppat. Det är föga troligt. Han kommer ju givetvis fly och kasta sig in i en taxi till sjukhuset eller ringa en ambulans.

Visst, det skulle ju kunna vara så att rollpersonen befinner sig på en sådan plats att han inte kan uppsöka professionell vård, men denna risk vill jag påstå är lika stor som chansen att någon i spelgruppen kan Första hjälpen till en tillräcklig nivå för att lägga tryckförband och liknande.

/Emil
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: Way!

Om du menar "inte farligt" så som "inte omedelbart livshotande" så kan jag bara hålla med, och inflika att det överensstämmer ganska väl med verkligheten. Rota fram lämplig amerikansk statistik (jänkarna älskar statistik :gremsmile: från exempelvis FBI (dom brukar ha en del intressant) och kolla sen vad som generellt händer vid eldstrider - faktiskt inte så fasligt mycket. Det slösas hej vilt med ammo, och dom som sen inte överlever striden har ofta en ansenlig mängd hål i sig innan dom bestämmer sig för att tugga gräs (eller asfalt...).
Det här är alltså förhållandena i eldstrid där det råder kaos och adrenalinet flödar i stridare strömmar än ölet på en Chalmersfest.


Du vet väl att statistiken alltid ljuger... :)
Men det handlar ju om kroppens egen bedövning, du märker ju oftast inte omedelbart att du blivit träffad, annat än själva träffen får kroppen att rycka till.

Jag påstår inte att eldstrider direkt innebär döden: Det gäller att inte bli träffad, vilket kanske inte är det lättaste.

Jag påstår inte heller att du inte kan fortsätta slåss med kulor i kroppen: Men skadorna kommer att hinna ifatt dig när bedövningen lättar. Jag skulle gissa på att det är vanligt att när du väl blivit träffad så fortsätter den som skjutit att skjuta, bara för att försäkra sig om döden. Såg en dokumentär om vapen i USA när det berättades om hur en butiksägare sköt ner två unga rånare med tiotalet kulor vardera...

Under lugna, kontrollerade förhållanden däremot är det en helt annan sak - då är det inte svårt alls att döda snabbt och enkelt med ett enda skott. Till och med en pistol .22 funkar alla tiders då.

Jag kan inte se hur det kan vara någon stor skillnad. Visst, en kula kan förstås bara snudda vid huden och slå bort vävnad, men när kulen väl träffar (läs: extraskada) så måste ju resultatet bli det samma som under kontrollerade förhållanden.


Slutligen: Jag vill förtydliga mig om vad jag menade från början. Vissa vapen i Neotech är väl så realistiska, men eftersom man velat ha så många slags ammunition som alla har märkbara skillnader så har spannet från högsta och till lägsta skadeverkan blivit på tok för stor.

/Emil
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Re: Way!

Du vet väl att statistiken alltid ljuger... :gremsmile:

Bara när det är inkompetenta individer som hanterar den/images/icons/wink.gif

Jag kan inte se hur det kan vara någon stor skillnad. Visst, en kula kan förstås bara snudda vid huden och slå bort vävnad, men när kulen väl träffar (läs: extraskada) så måste ju resultatet bli det samma som under kontrollerade förhållanden.

Visst, en bra träff är alltid en bra träff. Men ju klenare vapnet är, desto mindre blir spelrummet mellan bra träff och usel träff. Det är ju därför jakt med .22 är totalförbjudet i Sverige (ok, grytjakt är undantaget) - inte för att det inte går att döda med en .22, tvärtom så går det alla tiders. Men chansen att få in den där perfekta träffen som krävs är mycket liten. En halvtaskig träff med .22 på exempelvis ett rådjur orsakar inte mer än smärta och förmodligen en massiv infektion. Däremot en halvtaskig träff i ett rådjur med en 30-06 räcker gott och väl för att se till att det rådjuret aldrig rör sig igen.

Vissa vapen i Neotech är väl så realistiska, men eftersom man velat ha så många slags ammunition som alla har märkbara skillnader så har spannet från högsta och till lägsta skadeverkan blivit på tok för stor.

Måhända är det i Neotech en liten smula överdrivet, men inte mycket. Jag har själv uppnått precis lika stora variationer när jag laddar min ammunition själv (det går verkligen inte ihop sig ekonomiskt att köpa fabriksladdad .357-ammo exempelvis). Det går att variera i det oändliga med krutmängd, kruttyp, kultyp, kulvikt, etc. Som exempel kan jag nämna en special-ammunition till 6,5'a som har en extremt lätt hålspetskula, och sjuhelvetes krutladdning (har dessvärrre varken kulvikt, krutmängd eller krutsort i huvudet). Resultatet är en utgångshastighet på en bra bit över 1200m/s, och vid träff så exploderar kulan. Ammunitionen ifråga används vid jakt på bäver i vatten då träffen _måste_ vara dödande, oavsett om det är ett taskigt skott eller inte.(iofs var den extremt känslig - några ynka grässtrån fick kulan att tumla rent löjligt mycket)
Skulle denna ammunition överföras till Neotech så kan jag lova att spannet mellan den och vanlig halvmantlad ammo skulle bli bra mycket större än nåt liknande du kan hitta i Neotech.
Det finns ju en anledning till att jakt med helmantlad ammunition är förbjuden - skadeverkan är helt enkelt alldeles för fisig, dessutom är den ohälsosam eftersom det nästan alltid blir genomslag i målet. Redan här ser man spannet mellan olika kultyper - helmantel ställer inte till med så mycket, men en halvmantel är desta grisigare. Går man sen över till hålspets och alla dess olika varianter så är resultatet allt som oftast riiiiktigt slaskigt (jag har sett ett rådjur skjutet framifrån med .222 hålspets. Det fanns inget kvar av bakpartiet...)

/Tobbe - tacka vet jag vadmal och långbågar
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Blödning

Ja, men jag använde en grundsituation. Den första, med en person som "jönsar omkring", för att illustrerar hur en utsatt, otränad person som råkar illa ut kan tvingas ha det. Det resulterande dödsslaget visar med all tydlig önskvärdhet att exemplet var lite "overkill", vilket var min mening.

Om man medtager förband i beräkningarna, samt förmåga att använda dem så har vi gått något snäpp uppåt i kunnande, och därmed tycker jag att det är okej att dra upp farlighetsnivån på striderna också. Tidigare handlade det om en och endast en träff med en halvbra till bra kula. Drar man på sig några fler skott och lite värre skador (det vill säga träffar i torso eller huvud snarare än lemmar) så har man kanske tre blödningar med mellan 2-4 i Blödningstakt per sår (och då talar vi fortfarande om de ofarligaste extraskadorna). Jag behöver inte räkna ut allt igen, men även om folk lägger tryckförband så måste ett förband lyckas för varje sår, samtidigt som blodet sprutar ut. Betänk även att vi hitills bara räknat blödningseffekterna, och även om de övriga skadesatserna är mindre farliga så bidrar ju Trauman till det slutgiltiga Dödsslaget.

Är man fortfarande säker på att en RP inte dör om denne blir träffad av några skott, sedan snabbt förbunden och skickad till sjukhus? Vad bra! Läkarvetenskapen är nämligen bra, och i Neotech är den riktigt bra. Som tur vad överlever de flesta, bara de får vård, och då är det ingen bugg i systemet, då är allt precis som det ska vara! Läkarvården är till och med kapabel att hantera artärblödningar, en ganska vanlig extraskada som har blödningstaktsnivåer som spelar i en helt annan liga än det vi redan tagit upp. Visst är det bråttom, men chansen att överleva är helt okej.

/RipperDoc - har en gång också tyckt att systemet var dåligt, men anser det numer duga alldeles utmärkt.
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: Blödning

Om man medtager förband i beräkningarna, samt förmåga att använda dem så har vi gått något snäpp uppåt i kunnande, och därmed tycker jag att det är okej att dra upp farlighetsnivån på striderna också. Tidigare handlade det om en och endast en träff med en halvbra till bra kula. Drar man på sig några fler skott och lite värre skador (det vill säga träffar i torso eller huvud snarare än lemmar) så har man kanske tre blödningar med mellan 2-4 i Blödningstakt per sår (och då talar vi fortfarande om de ofarligaste extraskadorna). Jag behöver inte räkna ut allt igen, men även om folk lägger tryckförband så måste ett förband lyckas för varje sår, samtidigt som blodet sprutar ut. Betänk även att vi hitills bara räknat blödningseffekterna, och även om de övriga skadesatserna är mindre farliga så bidrar ju Trauman till det slutgiltiga Dödsslaget.

Så länge Blödningstakten inte överstiger nio, så kvittar det ju om man träffats med en, två eller tre kulor... Och pratar vi om enkla sår som ger 2-4, så räcker det med ett enkelt förband (som går lätt att lägga) för att stoppa blödningen. Risken för att du kommer upp i mer än två fulla blodförlustrader med så "lätta" skador är liten.

Är man fortfarande säker på att en RP inte dör om denne blir träffad av några skott, sedan snabbt förbunden och skickad till sjukhus? Vad bra! Läkarvetenskapen är nämligen bra, och i Neotech är den riktigt bra. Som tur vad överlever de flesta, bara de får vård, och då är det ingen bugg i systemet, då är allt precis som det ska vara! Läkarvården är till och med kapabel att hantera artärblödningar, en ganska vanlig extraskada som har blödningstaktsnivåer som spelar i en helt annan liga än det vi redan tagit upp. Visst är det bråttom, men chansen att överleva är helt okej.

Det finns gott om ammunition i Neotech som verkligen dödar motståndaren, men detta har gått ut över den enkla, vanliga ammunitionen. Jag funderade över att smuggla in en plastpistol på en rymdstation, men kom underfull med att det inte var värt besväret eftersom man gjorde motsvarande skada med ett bordsben...

/Emil - som tycker att de lättaste skjutvapnen är för ofarliga...
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: Way!

Även om det skulle vara som du säger, så finns det en annan aspekt av saken. Och det är att det verkar föga troligt att man på 60 år inte funnit en standardammunition till vanliga pistoler som dödar.

För övrigt så är väl anledning till att man förbjudet viss ammunition i Sverige inte att den inte dödar, utan att den inte dödar omedelbart och smärtfritt. Djurskyddsorganisationerna vågar ju inte förbjuda jakt utan vill bara undvika att djuren lider när de blivit träffade.

/Emil
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Blödning

"Jag funderade över att smuggla in en plastpistol på en rymdstation, men kom underfull med att det inte var värt besväret eftersom man gjorde motsvarande skada med ett bordsben"

Extraskadorna för projektilvapen är farligare än krossvapnens, kanske främst för att krossvapen knappt ger någon blödning. Dessutom så kan ju projektilvapen användas på avstånd, så några fördelar med pickor finns det ju alltid, men i ditt fall så är nog inte riskerna värda att tas, men jag menar rent generellt sett.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Blödning

"men kom underfull med att det inte var värt besväret eftersom man gjorde motsvarande skada med ett bordsben..."

Inte om man trycker upp den i nacken på någon bränner av ett skott. Automatiskt en extraskada, antalet ObT6 · 10. Klumpigt att lönnmörda någon med ett stolsben /images/icons/wink.gif. Dessutom är projektilskada värre än krosskada.

*fick själv tömma ett helt magasin av någon låg-kaliber-pistol i en uteliggare för att han skulle falla ihop en gång*
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Re: Way!

Även om det skulle vara som du säger, så finns det en annan aspekt av saken. Och det är att det verkar föga troligt att man på 60 år inte funnit en standardammunition till vanliga pistoler som dödar.

Är syftet alltid att döda då? Hade så varit fallet hade nog armén och polisen haft något annat än 5,56mm och 9mm som standrardammunition...........
Sen har vi samma gamla visa igen - alla vapen dödar lika effektivt, förutsatt att det inte är skit bakom spakarna. Är man inget vidare på att hantera vapen så är det ju givetvis lättare att få död på nån om man har en kanon istället för en grytpistol. I tränade händer är bägge vapnen lika effektiva. Det gäller bara att känna sina egna och utrustningens begränsningar.

Djurskyddsorganisationerna vågar ju inte förbjuda jakt...

Åh jo. Dom försöker så gott dom bara kan. Lyckligtvis har dom ingen större framgång med sitt förbudsivrande. Men det är en helt annan debatt som inte hör hemma på detta forum.

/Tobbe
Det är ju ett MAGISKT hål fattar du väl!?!?!?
 
Top