Dungeons & Dragons-filmen

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Är inte tieflings grej numera att de är avkomman av människor som gjorde en deal med en djävul?
Nja.
En av förklaringarna är att ett folk, eller iallafall en klan/sekt, slut en pakt med djävulen och förvandlades till Tieflings för "länge sedan".
Men reglerna är luddiga med flit för att varje spelgrupp ska kunna skapa sin egen sanning.

I kampanjboken "Sword Coast" har varje ärkedjävul sin egen sub-race av tiefling - de skiljer sig åt. Alltså har flera olika folk slutit pakter med olika djävlar och på så sätt skapat olika tieflings.

I splatboken Xanatar's Guide finns en tabell för en tieflings föräldrar och det är fullt möjligt att en av föräldrarna (inte förfäder) var en djävul. Enligt samma tabell är det fullt möjligt att bägge föräldrarna var människor med "djävulsblod". Personer med djävulsblod/älvblod/drakblod (blodlines) o.s.v. brukar bli sorcerers.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,416
Location
Maastricht
Jag har tydligen inte koll på 5e-Lore. Har Tieflings blivit halvdemoner nu? Tidigare var de bara ett folkslag som beblandat sig med Devils och fått vissa drag därifrån.
Halvdemon, halvdjävul, sak samma i slutändan när det kommer till översättningen och betydelsen i min mening. När jag en gång i forntiden spelade D&D så var de avkomman av djävlar och människor vill jag minnas. Men då D&D hela tiden ändrar sin lore så hänger man ite med då jag inte spelar det längre, det är inte min kopp te.
Oavsett så tycker jag översättningen makar sense då jag antar att översättaren gjort lite research.
 
Last edited:

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
En mer "korrekt" översättning av tiefling hade varit "djävling". :)
The name, pronounced /ˈtiːflɪŋ/, was derived by Wolfgang Baur from German tief meaning "deep, low", and the suffix -ling, "offspring," alluding to their origins in the "lower planes" (in the 2nd and 3rd editions)
Bokstavligen är det snarare djupling (djuping?) eller lågling, men det låter konstigt. Mycket bättre och mer konsekvent med den engelska förlagan att behålla tyskan och ”svenskifiera” den. Som @Oldtimer s tifling.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Halvdemon, halvdjävul, sak samma i slutändan
Demoner och djävlar är distinkt olika varelser i DnD och de har legat i konstant krig med varandra de seanste tusen åren, i något som kallas "Blood War".

Att säga att halvdemoner och halvdjävlar är samma sak bara för att de bägge är "outsiders from the lower planes" är ungefär som att säga att halvorc och halvalv är samma sak bara för att de bägge är humanoider.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,416
Location
Maastricht
Demoner och djävlar är distinkt olika varelser i DnD och de har legat i konstant krig med varandra de seanste tusen åren, i något som kallas "Blood War".

Att säga att halvdemoner och halvdjävlar är samma sak bara för att de bägge är "outsiders from the lower planes" är ungefär som att säga att halvorc och halvalv är samma sak bara för att de bägge är humanoider.
Nu läste du inte vad jag skrev.

" när det kommer till översättningen och betydelsen i min mening"

Både en blanding av en människa och demon/djävul är en styggelse.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Nu läste du inte vad jag skrev.

" när det kommer till översättningen och betydelsen i min mening"

Både en blanding av en människa och demon/djävul är en styggelse.
Jo, jag läste precis vad du skrev.
Och det jag hakar upp mig på (både i i inlägget och i hela tråden) är: "i min mening".

Du, som inte aktivt spelar DnD, ser ingen skillnad på tieflings, halvdemoner och halvdjävlar.
För mig, som aktivt spelar, är det en väldigt stor skillnad.

Jag skulle kunna kalla Chewbacca för jätteapa och Ewkos för småbjörnar - med ett star wars-fan skulle inte tycka om det.
Jag skulle kunna kalla Urgals för minotaurer, men ett Eragon-fan skulle inte tycka om det.
O.s.v.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,416
Location
Maastricht
Jo, jag läste precis vad du skrev.
Och det jag hakar upp mig på (både i i inlägget och i hela tråden) är: "i min mening".

Du, som inte aktivt spelar DnD, ser ingen skillnad på tieflings, halvdemoner och halvdjävlar.
För mig, som aktivt spelar, är det en väldigt stor skillnad.

Jag skulle kunna kalla Chewbacca för jätteapa och Ewkos för småbjörnar - med ett star wars-fan skulle inte tycka om det.
Jag skulle kunna kalla Urgals för minotaurer, men ett Eragon-fan skulle inte tycka om det.
O.s.v.
Ok, du har kanske läst vad jag skrev, men du tycks inte förstå vad jag skrivit öht. Så lika bra att droppa den här diskusionen. Den leder ingenstans.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
3 av 5. Kompetent. Misstänker att den inte kommer gå bra nog för en uppföljare. Frågan är om de också kommer att strunta i den tänkta tv-serien. Men, tja, om ett decennium eller så kommer väl ett nytt försök.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Demoner och djävlar är distinkt olika varelser i DnD och de har legat i konstant krig med varandra de seanste tusen åren, i något som kallas "Blood War".

Att säga att halvdemoner och halvdjävlar är samma sak bara för att de bägge är "outsiders from the lower planes" är ungefär som att säga att halvorc och halvalv är samma sak bara för att de bägge är humanoider.
Jag hade en Djurgården-AIK-liknelse på tungan men kan inte bestämma mig vem som är demon och vem som är djävul där... Oavsett är Hammarby änglarna <3
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,440
Förvirrad. Pratar vi Dungeons & Dragons eller Sport & Boll?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Filmen är väldigt mycket som Pirates of the Carribean i genre, men utan en färgstark gestalt som Jack Sparrow.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,898
Location
The Culture
D&D verkar gå rätt bra ekonomiskt också.


71,5 miljoner dollars har den dragit in över hela vida vlärden. Budget var 150 miljoners, så cirka hälften är uppnått. Den behöver dock såvitt jag vet dra in mer än 150 för att anses vara en ekonomisk framgång, kanske dubbelt så mycket som budget?
Jag har hört att dubbla budgeten är något sorts riktmärke för ekonomisk framgång. Vad en film verkligen kostat verkar vara extremt svårt att beräkna: kostnaden för marknadsföring räknas inte in, och sedan fuskas den faktiska kostnaden och vinsten bort av olika orsaker, till exempel för att blåsa en skådis som blivit lovad % på vinsten.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,056
Sättet den är gjord på - att man shoppat tillverkare själva snarare än att bara kränga rättigheter - antyder också att man (rimligt nog) ser det som en del i att stödja varumärket och inte bara dra in pengar i sig. Då kan man antagligen tillåta sig en lägre vinstmarginal (men knappast förluster).

Känns också som en film som borde kunna dra in en del på streaming/disc (är skiva fortfarande en relevant faktor?).
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Känns också som en film som borde kunna dra in en del på streaming/disc (är skiva fortfarande en relevant faktor?).
Verkligen! Kan vara tala för mig själv, men som pappa till en liten mini är det inte ofta man kan ta sig tid att gå på bio. Det känns däremot som en perfekt lättsam film att kolla på hemma när lillen somnat 👍
 
Top