Dungeons & Dragons-filmen

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Jag var och såg den spontant med rollspelsgruppen i lördags och vi tyckte också att den var bra. Action och humor och en känsla av att det är ett rollspelsäventyr som man beskådar. Kanske inget bestående intryck, och jag vet inte om man behöver se om den, men underhållande! Jag skulle gå och kolla på en uppföljare.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Nog hade det varit snyggt om de i för- eller eftertexterna nämnt Gygax, Arneson och Greenwood istället för att skriva att filmen är baserad på ”Hasbro’s D&D”?

Jag fattar att de måste nämna Hasbro med tanke på att de rent juridiskt äger rättigheterna, men fan kan man inte visa lite respekt för upphovsmännen?

98FA0241-67E9-4C62-B434-AD7C3FDEF07F.jpeg
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Men hur mycket av innehållet är baserat på vad Gygax, Arneson och Greenwood har gjort? Jag ställer frågan för att jag inte riktigt vet vad de har gjort som bidragit till filmen.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
Det hade ju gett lite bonuspoäng från fansen, men jag ser inte heller vad Gygax och Arneson har bidragit med till själva filmen. Annat än att ha skapat spelet som filmen fått sitt namn av. Men det finns ju så många andra som har skapat saker till spelet sedan dess.

Ed Greenwood kanske det finns en större anledning att tacka, eftersom han faktiskt skapade Forgotten Realms som ju utgör filmens bakgrund.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Men hur mycket av innehållet är baserat på vad Gygax, Arneson och Greenwood har gjort? Jag ställer frågan för att jag inte riktigt vet vad de har gjort som bidragit till filmen.
Alltså filmen är ju baserad på, och bär namnet på, spelet som Gygax och Arneson var de ursprungliga upphovsmännen till. Det vore väl inte jättelångsökt att nämna det?

Greenwood skapade kampanjvärlden filmen utspelar sig i. Så det är lite som att göra en film i Midgård men inte nämna Tolkien.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,056
Alltså filmen är ju baserad på, och bär namnet på, spelet som Gygax och Arneson var de ursprungliga upphovsmännen till. Det vore väl inte jättelångsökt att nämna det?
Det här är väl standard i den här sortens produkter - det är samma sak i Marvel (Marvel’s Agents of SHIELD, t.ex., och inte Stan Lee’s & Jack Kirby’s dito).

Skaparna bör dock krediteras i eftertexterna.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det här är väl standard i den här sortens produkter - det är samma sak i Marvel (Marvel’s Agents of SHIELD, t.ex., och inte Stan Lee’s & Jack Kirby’s dito).

Skaparna bör dock krediteras i eftertexterna.
Texten
Based on
Hasbro's
Dungeons & Dragons
ÄR från eftertexterna i filmen.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Det här är väl standard i den här sortens produkter - det är samma sak i Marvel (Marvel’s Agents of SHIELD, t.ex., och inte Stan Lee’s & Jack Kirby’s dito).

Skaparna bör dock krediteras i eftertexterna.
Alltså jag menade inte att filmen borde hetat ”Gygax’s, Arneson’s and Greenwood’s Dungeons & Dragons”.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
Alltså filmen är ju baserad på, och bär namnet på, spelet som Gygax och Arneson var de ursprungliga upphovsmännen till. Det vore väl inte jättelångsökt att nämna det?
Jag säger absolut inte att det hade varit fel att nämna det. Men jag kan också ha förståelse för varför man hoppar över det i det här fallet.

Med andra ord - inget som stör mig.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,109
Ni som kan hela D&D loren flytande, är Simon the sorcerer en blinkning till de klassiska peka-klicka spelen, eller är trollkarlar som heter Simon en grej i D&D-världen?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,084
Location
Göteborg
Simon sticker mest ut för att det är ett namn från vår värld. Folk i Forgotten Realms (eller andra D&D-settings) brukar inte ha så normala namn.
Så det kan mycket väl vara en referens till dataspelen.
 

Dr Blue

Veteran
Joined
19 Jun 2020
Messages
67
Såg filmen i helgen. Helt ok film men en del saker jag störde mig på.
Bland annat att det är en high fantasy värld som dräller av mäktiga varelser och magiker. Men när hela staden anfalls av Överond Magiker, då finns det ingen som kan göra nåt åt det? Förutom ett gäng low-level (?) äventyrare? Finns det inget magikergille eller Elminister-mäktig magiker i hela Neverwinter som regerar när den röda mördardimman kommer fram?
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
Såg filmen i helgen. Helt ok film men en del saker jag störde mig på.
Bland annat att det är en high fantasy värld som dräller av mäktiga varelser och magiker. Men när hela staden anfalls av Överond Magiker, då finns det ingen som kan göra nåt åt det? Förutom ett gäng low-level (?) äventyrare? Finns det inget magikergille eller Elminister-mäktig magiker i hela Neverwinter som regerar när den röda mördardimman kommer fram?
Nu tror jag inte att de är speciellt low-level. På slutet lyckas ju Simon göra Counterspell mot en Time Stop vilket knappast är low-level.

Men förutom det, så är det väl alltid så det är i D&D? Det är spelarnas rollfigurer som måste lösa problemet och inte Elminster, Mordenkainen eller Khelben Blackstaff. Så den detaljen är ju rätt trogen spelet.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Nu tror jag inte att de är speciellt low-level. På slutet lyckas ju Simon göra Counterspell mot en Time Stop vilket knappast är low-level.
Nåja, allt som krävs för det där är att man är level fem och rullar bra. Och level fem känns ju som ett rimligt ställe att sluta en "rädda stan"-kampanj.

Men förutom det, så är det väl alltid så det är i D&D? Det är spelarnas rollfigurer som måste lösa problemet och inte Elminster, Mordenkainen eller Khelben Blackstaff. Så den detaljen är ju rätt trogen spelet.
Min favorit på det temat är att paladinen som uppenbart kan spöa en uppenbar high level bad guy och dennes henchnmen, vilket implicerar att han är betydligt högre level än resten av partyt, reagerar på frågan om hjälp (som motiveras att paladinen bevisligen är bättre lämpad för att rädda stan) svarar med "nej nej, det här är ert quest så ni får lösa det själva".

Übereil
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Ni som kan hela D&D loren flytande, är Simon the sorcerer en blinkning till de klassiska peka-klicka spelen, eller är trollkarlar som heter Simon en grej i D&D-världen?
Det skulle också kunna vara en referens till kristen lore, trollkarlen Simon Magus i apostlagärningarna. Men jag gillar tanken på att det är spelen.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Såg filmen i helgen. Helt ok film men en del saker jag störde mig på.
Bland annat att det är en high fantasy värld som dräller av mäktiga varelser och magiker. Men när hela staden anfalls av Överond Magiker, då finns det ingen som kan göra nåt åt det? Förutom ett gäng low-level (?) äventyrare? Finns det inget magikergille eller Elminister-mäktig magiker i hela Neverwinter som regerar när den röda mördardimman kommer fram?
Detta har varit DnDs problem sedan mitten av 80-talet, när man dumpade platsbaserat undersökande för förskrivna berättelser. Så, ja, du har rätt.

Upplägget bygger dessutom på att vanligt folk är totalt passiva och oförmögna att lyfta ett finger för att rädda sig själva från veckans bad guy. Uppenbarligen känner de inte till hur bounded accuracy funkar i 5e.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,056
Bland annat att det är en high fantasy värld som dräller av mäktiga varelser och magiker. Men när hela staden anfalls av Överond Magiker, då finns det ingen som kan göra nåt åt det? Förutom ett gäng low-level (?) äventyrare? Finns det inget magikergille eller Elminister-mäktig magiker i hela Neverwinter som regerar när den röda mördardimman kommer fram?
I Marvel-serier är motsvarigheten "the Avengers are currently in space" när man måste förklara varför inte de löser allt.

Jag har ibland tänkt mig ett områdesbaserat äventyrande där rollpersonerna när de är på högre levels får agera questgivers åt andra för enklare saker de inte har tid eller ork att fixa själva (och så måste man ju säkra återväxten!).
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
Nåja, allt som krävs för det där är att man är level fem och rullar bra. Och level fem känns ju som ett rimligt ställe att sluta en "rädda stan"-kampanj.
Visserligen. Men det framställs i filmen som att framgången beror på att han nu lärt sig sin sanna kraft och inte bara rullat jäkligt bra med tärningen.
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
600
Såg den precis och tyckte den var grym. Mirth och mayhem och jag hoppas att det blir mer och fler, med samma kvalitet och fingertoppskänsla. För (en viss typ av) fantasyrollspelande blir filmen bra som referenspunkt och litmustest tror jag.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Visserligen. Men det framställs i filmen som att framgången beror på att han nu lärt sig sin sanna kraft och inte bara rullat jäkligt bra med tärningen.
Jo, jag vet. Det vettiga är nog att tolka det som händer som att de som skrivit manus försökt hålla sig lite grann till reglerna men att när de känner att storyn kräver det så åker regelboken ut genom fönstret, med det där som det mest uppenbara exemplet.

Übereil
 
Top