#Dungeon23: God45s journal: DÖ

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386

De utvalda barnen dyker upp för sent, det magiska riket Dö har redan kollapsat och tiden har gått sönder. När ett av barnen dör är straffet att de skickas tillbaka till den verkliga världen och måste leva där 1T10 år till innan de igen sugs in i fantasivärlden. Ingen tid passerar i Dö medan äventyraren spenderar åren i verkligheten. Deras förmågor rostar dock och de förlorar en erfarenhetsnivå (de kan aldrig ha en lägre erfarenhetsnivå än 1). Alla äventyrare börjar som 10 åringar. Efter att en äventyrare fyllt 75 år slås 1T6 för varje följande år, slås en 1:a dör de i verklighet. Dör de i verkligheten dör de på riktigt och kan inte fortsätta spela. Erfarenhet ges bara för guld som slösas.

Dö är ett djupkräl. För varje plats som äventyrarna upptäcker ökar du deras ”Djup” med samma nummer som de slog på tärningen för att ta sig till den nya platsen. Djup börjar på 0. När äventyrarna går vidare från en plats till nästa för att ta sig närmre altaret i mitten av Dö slår du 1T6 plus deras djup. Du presenterar sedan platsen eller rummet för äventyrarna. När äventyrarna passerar vissa nummer kommer de in i andra områden, detta är markerat med fetformaterad text mellan/innan platserna. Att försöka gå bakåt kommer avslöja endast ruinerna och liken av det de passerat.

Måla väggarna med döda barn!
 

Attachments

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,292
Dö-kul idé. Hur ”spawnar” äventyraren in i fantasyvärlden igen? Direkt där gruppen är? Kropparna stannar kvar?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Dö-kul idé. Hur ”spawnar” äventyraren in i fantasyvärlden igen? Direkt där gruppen är? Kropparna stannar kvar?
Min tanke är att de bra dyker upp direkt nästa stridsrunda (eller direkt efter det som pågår ifall de skulle dö igen om de materialiserades direkt). Kropparna stannar kvar, så man har en chans att få tillbaks sin utrustning ifall man lyckas få tag på kroppen/inte flyr från situationen.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,320
Location
Helsingborg
Det känns docks om att efter andra gången man dör så skulle man ta tiden man har att träna upp saker. Som att träna för att bli superbuff, kunna allt om smideskonst, 3 år vildmarksöverlevnad och grejer.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Det känns docks om att efter andra gången man dör så skulle man ta tiden man har att träna upp saker. Som att träna för att bli superbuff, kunna allt om smideskonst, 3 år vildmarksöverlevnad och grejer.
Det är absolut sak som skulle vara vettig. Men det känns tonmässigt fel för mig, så det får man inte. Jag inser att det är ett ”Men jag vill inte bota cancer, jag vill förvandla dolk till dinosaurier!” genre ursäkts svar men jag är ok med det.

Men jag ska fundera på det. Kanske finns det en lista man rullar på med saker som ”Tränar inför att återvända till Dö, +1 till ett fysiskt värde” och ”Blir inlåst på sinnessjukhus. -1 till ett mentalt värde.”
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,320
Location
Helsingborg
Det är absolut sak som skulle vara vettig. Men det känns tonmässigt fel för mig, så det får man inte. Jag inser att det är ett ”Men jag vill inte bota cancer, jag vill förvandla dolk till dinosaurier!” genre ursäkts svar men jag är ok med det.

Men jag ska fundera på det. Kanske finns det en lista man rullar på med saker som ”Tränar inför att återvända till Dö, +1 till ett fysiskt värde” och ”Blir inlåst på sinnessjukhus. -1 till ett mentalt värde.”
Den realistiska verisonen "Tränar och blir superbuff. +1 STR"
Den mest realistiska versionen "Tänkte träna och bli superbuff. Misslyckas med viljeslag, blir deprimerad, föräter sig på chips, spelar eskapistiska spel. -1 på alla fysiska stats och -1 på Will och Charisma."
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Haven runt Dö

1: Äventyrarna landar i vattnet runt Dö. Haven är så salta att de inte går att dyka i men vattnet är lågt och fyllt med döda havsvarelser. Döda korallrev, frysta till rakbladsvass kristal, hotar att slita sönder svaga simmare. Äventyrare behöver klara ett Styrke slag eller skäras upp av kristaller för 1T6 skada.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
De svarta stränderna vid Dös kust

2: En familj av gulliga uttrar träffar äventyrarna. Uttrarna hurrar över att äventyrarna, de förutspådda räddarna av Dö har kommit. De har inte mycket men erbjuder äventyrarna grundläggande utrustning såsom rep, ryggsäckar och tändstål. De beklagar att de inte har några vapen till äventyrarna. Lyckas de lista ut att äventyrarna är obeväpnade eller lyckas få en äventyrare ensam kommer de ta fram dolda knivar och försöka mörda dem. Förutspådda räddare smakar gott grillade. Uttrarna använder samma regler som goblins.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
3: Det finns ett 15 fot djupt hål i sanden. På botten av hålet ligger två svärd och en lätt bröstplåt. Utrustningen är smutsig och ett svärd är lite rostigt men inte så mycket att det påverkar funktionen. Under sanden i hålet vilar en svärm av hundratals krabbor (dessa använder reglerna för en passande svärm) som kommer försöka döda och äta alla som kommer ner i hålet. För att klättra upp ur hålet utan att kollapsa ner sanden på sig själv och fångas med krabborna krävs ett mellansvår Smidighetsslag.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
4: En blek man klädd i en svart livklädnad sitter på den svarta sanden under en grå himel. I sanden bredvid honom har han stuckit ner ett paraply som för att få skugga från solen som inte vill visa sig. Han stirrar ut mot havet och verkar förtvivlad, fångad i sin egen sorg är han lätt att smyga förbi. Han har en prydlig ask innehållande en barberarekirurgs verktyg öppen framför sig. Om äventyrarna drar till sig hans uppmärksamhet skiner han upp ”Oh, sådana ljuvliga liv ni är. Jag som trodde jag skulle få sitta här och ruttna. Inga rena organ kunde jag hitta i Dö. Men ni, Evas synder, era organ kommer passa mig utmärkt.”. Mannen kommer försöka skära ut äventyrarnas organ medan de lever och äta dem för att förlänga sitt naturliga liv. Den bleka mannen är en tredje erfarenhetsnivåns krigare. Hans skalpell har samma regler som en +1 magisk dolk. Han bär med sig 500 guld.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
5: Ett troll vara ögon slitits ut har grävt en massgrav i sanden och håller på att kasta i de ruttnande kropparna från tomtar, alver, kentaurer och andra varelser ner i hålet. På trollets huvud sitter en kraxande kråka som kontrollera trollet, dör kråkan kommer trollet fly medan det skriker nonsens. Kropparna i massgraven är rustade för krig, här kan man hitta rustningar, vapen, grundläggande utrustning och 1000 guldmynt. De döda bär uniformer och slitna flagor märkta med ett gyllene lejon.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
6: Påskharen har fått sina lemmar brutna och har bundits fast med sträckta läderremmar över långsamt växande växter som ser ut som en blandning av sjögräs och bambu. Växterna har ätit sig in i hans organ och ben över mer än en vecka. Han är sinnessjuk av smärtan och skriker meningslöst nonsens. Tas han iväg från bambun kommer han dö utan läkande magi, med läkande magi kommer han vara en bruten skugga av sig själv som aldrig återhämtar sig. Sprättar man upp honom kan man hitta tre gyllene påskägg i hans mage, var och ett värt 1000 guld.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
7: Sorgdemonen är stor som en vuxen man fast med fyra armar och en näbb som en smält papegoja. Dess klor droppar med gift. Flugor rör sig med varelsen och bildar en gloria i formen av ett gråtande ansikte bakom dess huvud. ”Bara skratt kan skada mig, och jag finner inte något med er underhållande”. Sorgdemonen kan bara skadas ifall spelarna får spelledaren att skratta. Efter att det hänt kan den skadas en gång. Demonen har 10 rustningspoäng, 12 livspoäng, har +3 till att träffa och dess klor orsakar 1T10+1 skada. Den klarar räddningslag om spelledaren inte skrattat, annars misslyckas den. De äventyrare som såras av klorna förlorar en bokstav av sitt namn, varje gång någon råkar säga den bokstaven som en del av deras namn lider de 1T6 skada. Sorgdemonens hjärta är en diamant värd 5000 guld.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
8: En besättning av tolv riddare rullar sitt skepp, Engelen, på stockar gjorda av nedhuggna träd på väg upp och iväg från stranden. Deras ledare är den danske riddaren Jens Ulfstand. De är från året 1509 och berättar att de seglade in i en storm utanför Gotland varpå de hamnade här. De kan inte segla iväg på grund av reven av vassa kristaler runt ön så de försöker rulla sitt skepp till en annan strand. Engelns besättning har med sig mycket förnödenheter och här kan äventyrarna handla med alla mundana föremål från föremålslistan. Om man slösar pengar för XP här investerar Jens dem i verkligheten på 1500-talet åt en, det gör att äventyraren i verkligheten plötsligt är miljonär eftersom tidslinjen ändrats. Man kan, om riddarna är vänligt inställda, få Engeln att följa med till två platser, efter detta sveps dock skeppet med besättning upp av en stormvind och iväg till verkligheten på 1500-talet, en resa äventyrarna inte kan följa med på. Varje riddare är en första erfarenhetnivåns krigare utom Jens som är en sjunde erfarenhetnivåns krigare.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Ängarna vars gräs ruttnat under vikten av oskyldigt blod

9: Ett enormt slagfält där troll utan ögon ledda av varsin kraxande kråka lastar liken av döda magiska varelser på kärror som de rullar iväg mot kusten. De döda goda magiska varelserna så som kentaurer och satyrer bär uniformer eller slitna flagor märkta med ett gyllene lejonansikte. De onda magiska varelserna så som svartdvärgar och minotaurer bär uniformer eller slitna flagor märkta med en röd stjärna. Kråkorna har redan samlat alla värdesaker på vagnarna, det finns ungefär tusen guld på varje.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
10: Doktor Räv och Herr Katt kommer gående över slagfältet klädda i sina finaste söndagskläder. Fältet är täckt i ruttnande döda kroppar som en gång var fantasivarelser. Kropparna har redan plundrats på alla lösa värdesaker men här och där hittar doktor räv en guldtand att bända loss från ett av de nakna, skändade liken, när han gör det skrockar han gott och herr katt spinner. Herr Katt säljer magiska formler och drycker, en resande handlare är han. Han har också ett magiska +1 vapen och en motsvarande rustning att sälja. Doktor Räv är en tandläkare. För 100 guld kan han, utan bedövning, fila ner en karaktärs tänder till vassa spetsar. Dessa fungerar som ett 1T6 vapen. Han kan också, för 100 guld, skära ut någons tunga och ersätta den med en enhörningstunga. Med den tungan kan en karaktär avgöra ifall en varelse är god och/eller en oskuld genom att slicka på någon del av deras kropp. Herr Katt och Doktor Räv är båda kaotiskt onda, de njuter av att lura och ljuga för andra. De erbjuder rykten för 100 guld men alla dessa är 100% nonsens.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
11: Fyra ghūler klädda som nobla riddare med stängda hjälmar kommer gående mot karaktärerna över ett fält där gräset är dött och blodiga släpspår är det enda tecknet på att det varit ett slagfält. De odöda monstren suktar efter levande kött. (Om du inte använder ett system där ghūler suger en erfarenhetsnivå ur alla de träffar med en attack så kan du bara ta bort paralyseringg eller andra förmågor deras attacker har och göra att de istället stjäl erfarenhetsnivåer).
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
12: Mitt på ett övergivet slagfält står en skattkista. En kråka flyger ner och kraxar på äventyrarna att ”Lämna kistan ifred för den tillhör min mästarinna, den Röda Häxan.” Skattkistan är en mimic. Kråkan kan inte fysiskt göra något mot äventyrarna så han försöker skada dem med hjälp av omvänd psykologi.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
13: En stor vagn bepansrad med fastspikade sköldar med en kanon på toppen kommer rullandes dragen av en enorm älg (använd reglerna för en stor björn om du inte har regler för en stor älg). Sittandes på kuskbocken är en stor råtta klädd som en gentleman vid namn Mortimer (mortimer använder samma regler som en goblin). Mortimer kommer försöka jaga ner och döda äventyrarna med sin kanon. Kanonen använder skjutvapen regler och orsakar 3T6 skada. Vagnen innehåller skatter värda femtusen guld.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
14: Tre skattkistor är halvt begravda, de som grävde ner dem ligger döda vid hålet hållandes spadar och har pilarna som dödat dem fortfarande stickandes ut ur sina kroppar. Den första kistan innehåller tusen guld. Den andra kistan innehåller en gyllene krona som låter bäraren tala med statyer. Den tredje kistan är en mimic.
 
Top