#Dungeon23: God45s journal: DÖ

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,317
Alltså. Det är för att de vill visa dominans. Men det är en helt annan nivå att stånga folk utför stup och skratta åt det.
Sant. Men om man lyssnar noga kanske kan man höra ett bräkande fnitter efter en rejäl smäll…
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
31: Uppe på berget sitter en faun och mediterar i snön. Han säger att han insett att sann makt måste komma från folkets vilja. Han frågar ifall gruppen valt en ledare? Om de alla kan komma överens vem av dem som är ledaren så ska han ge ledaren en gåva. Gåvan är 1 poäng styrka som stjäls från var och en av de andra äventyrarna och magiskt ges till ledaren.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Dalen fylld med röd dimma

32: Den röda dimman är så tjock att det är omöjligt att navigera här. Oavsett vart karaktärerna går kommer de tillbaks till en mystisk råtta som sitter på en stubbe och bara talar nonsens. De kan inte passera vidare innan de dräpt råttan. När de dräper råttan hörs ett fruktansvärt skrik eka genom hela dalen och blixtar slår ner genom dimman. I råttans stubbe finns 4000 guldmynt gömda.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
33: Här och där i dimman, precis bortom där äventyrarna kan se tydligt, uppfattar de att hängda män och kvinnor dinglar i luften. Går de närmare ser det ut som att människorna är hängda från rep som går rakt upp i himlen. Går de för nära vaknar de döda kropparna till liv, försöker grabba tag i äventyrarna för att sedan dra upp dem i himlen där de möter ett så fasansfullt öde att deras sinnen inte kan minnas det. Om repet som håller en av kropparna kapas faller kroppen till marken, biten av rep har en kärna av dyrbara metaller värda 1000 guld per lik.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
34: En enorm varelse rör sig i dimman. Dess framfart skapar öronbedövande ljud när den kraschar genom de små träden i dalen och knäcker dem som tandpetare. Varelsen är elefanten Tubach den tyste som hatar människor efter att han plågats av dem när han bara var en unge. Han kommer använda dimman, som han ser perfekt genom, till sin taktiska fördel när han anfaller äventyrarna. Hans betar är värda 1500 guld styck.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
35: Johannes Jansson är en medelålders man från den postapokalyptiska framtiden 50 år efter äventyrarnas tid. Han är beväpnad med en revolver som orsakar skada som ett skjutvapen men håller 6 skott och en kniv. John har åkt till Eslöv för att hitta sin fru som kanske fortfarande lever efter apokalypsen men istället för att komma dit har han råkat vandra in genom dimman till Dö. John är en 3e nivåns tjuv.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
36: Ett djupt hål i marken är fyllt med tjockare dimma än någon annanstans. Nere i hålet bor Dimmornas Drottning. Hennes fruktansvärda röst hörs upp ur hålet. Hon vet att äventyrarna inte är dumma nog att hoppa in (gör de det slukar hon dem hela och de förlorar permanent 2T6 poäng från en slumpvis vald attribut) men hon vill ändå dricka deras livskraft. Så hon erbjuder 1000 guld för varje poäng av en attribut de permanent förlorar genom att blöda ner i hålet.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
De mörkaste tunnlarna

37: Liggandes bland benen, smutsen och gyttjan på marken finns en gömd krona av guld med en grön diamant i pannan. Kronan ger bäraren +4 Intelligens men om spelaren någonsin slår en 1a på en T20 drar kronen ihop sig och krossar huvudet på bäraren.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
38: Här finns det en gång glada hemmet tillhörande familjen Sork. Barnen Sork och Fru Sork ligger döda i sina sängar med armborstpilar i sina huvuden. Pappa Sork sitter vid köksbordet som det står en tom flaska alkohol på. Han har skjutit sig själv med armborstet i munnen. Under flaskan med alkohol finns inkallnings papper till den Röda Häxans armé för barnen Sork. Plundrar äventyrarna hemmet kan de hitta 550 guldmynt gömda under golvbrädorna.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
De enorma mängderna guld. Fast de kanske väger så mycket och är så otillgängliga att de inte räknas med i penningmängden?
Alltså, folk kommer dö som djur här och det kostar dem en level varje gång. Man måste slösa pengar (alltså inte köpa vettiga saker för dem) för att levla i systemet jag skriver för och det finns inte så många platser man ens kan göra det i Dö. Så jag tror att det om något är lite lite guld.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,317
Man måste slösa pengar (alltså inte köpa vettiga saker för dem) för att levla
Det här är så bra idé. Klurigt att försöka hitta något festligt att slösa sina pengar på i den här gulliggrymma världen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
39: En grupp på fyra goblins och en hobgoblin klädda i röda rustningar har diverse små djur fångade i burar. En goblin har glasögon och läser upp en lång rapport för ett av djuren innan han dödar det med en lång böjd kniv. Kniven är +2 men själarna från alla som dödas med den rapporterar om den sista timme i sina liv direkt till dem Röda Häxan.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
40: Tunnlarna vidgas till en stor sal som är 60 gånger 80 fot. Salen har fem pelare ojämnt utspridda i den. Tre klot av svart järn lika stora som en man finns här. Kloten har vars två onda ögon stora som nävar och massiva munnar fyllda med tänder som kortsvärd gjorda av elfenben.

Järnhuvuden har 20 rustningspoäng, 30 livspoäng och +3 i räddningsvärde. Järnhuvudena kan röra sig 90 fot per stridsrunda men bara i raka linjer och måste röra sig så långt som möjligt. Järnhuvudena har väldigt bra initiativ. Järnhuvudena är konstruerade varelser. Rullar ett järnhuvud på något med sin rörelsehandling som det inte kan förstöra studsar det av i en vinkel som om det vore en biljardkula och rullar vidare tills det har slut på rörelse fot för rundan. Rullar Järnhuvudet på någon drabbas de av 2T6+2 skada och sedan fortsätter Järnhuvudet vidare. Lyckas man med ett Smidighets slag mot gränsvärdet 14 hinner man kasta sig ur vägen för Järnhuvudet. Järnhuvudet kan inte anfalla på något annat sätt.

Momentum: Om ett Järnhuvud skadas studsas det iväg 90 fot rakt från källan av skadan vilket fungerar precis som om den hade valt att röra sig. Istället för att försöka skada ett Järnhuvud kan en äventyrare putta ett Järnhuvud. Då har Järnhuvudet bara 10 Rustningspoäng men attacken orsakar ingen skada, den får bara Järnhuvudet att studsa som om äventyraren skadat det.

Järnhuvudena försöker studsa sig själv mot väggarna så att de kan skada flera äventyrare under en rullning eller så att de kan skada samma äventyrare flera gånger. De rullar gärna in i varandra för att starta de andras rörelse om de kan orsaka mer skada på det sättet. Varje förstört Järnhuvud lämnar efter sig en amulett som ger +2 rustningspoäng.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,876
Location
Nordnordost
40: Tunnlarna vidgas till en stor sal som är 60 gånger 80 fot. Salen har fem pelare ojämnt utspridda i den. Tre klot av svart järn lika stora som en man finns här.
Män är avlånga föremål, klot är runda. Vad sägs om "stora som elefanter" klot?

Det hade varit väldigt intressant att veta hur stora in och utgångar i rummet är, finns det en möjlighet att fly i en korridor?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Män är avlånga föremål, klot är runda. Vad sägs om "stora som elefanter" klot?

Det hade varit väldigt intressant att veta hur stora in och utgångar i rummet är, finns det en möjlighet att fly i en korridor?
Grejen med att de är stora som män är bara för det låter bättre ån tar upp en 5 fots ruta.

Jag tänker att det finns en ingång och en utgång… Jag lägger till det i beskrivningen
 
Top