#Dungeon23: God45s journal: DÖ

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
15: En vacker ung kvinna vars hår är fjädrar av silver och vars klänning är gjord av flådda ansikten som fortfarande skriker rider igenom landskapet på en vagn målad silver dragen av en tjur. Talar hon med äventyrarna berättar hon att hennes namn är Kwamenin, hon säger att om barnen säljer sina ansikten och själar till henne kommer de slippa leva. Hon tycker genuint det är en bra sak hon erbjuder dem för hon är helt tokig. Hon använder samma regler som en hagga. Hennes formellbok innehåller magisk missil, eldboll, levitation, nät och upptäck magi.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Skogen av tystade skrik

16: Fyra minotaurer i svarta rustningar beväpnade med magiska +1 yxor står under det största trädet någon någonsin har sett. De har 12 barn som de håller på att hänga, ett och ett, från trädet att sakta kvävas till döds. Om barnen räddas visar de sig vara magiskt förklädda goblins beväpnade med förgiftade dolkar.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
17: Runt hundra varelser i den här gläntan är förvandlade till sten. Om någon kan tala med statyerna kan de få informationen att medusor bär blå kåpor för att dölja sina anleten samt att ingen kan förvandlas till sten om de sjunger.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
18: En förstenad man står i den här gläntan. Om någon kan tala med mannen kan de få informationen att medusor bär blå kåpor för att dölja sina anleten samt att ingen kan förvandlas till sten om de sjunger. En varelse i en röd kåpa med en röst som en uråldrig häxa skrattar åt äventyrarna. Hon hävdar att hon är en medusa och kräver att de ger henne allt deras guld för att hon inte ska avslöja sitt ansikte och förvandla dem till sten. Hon är inte egentligen en medusa, hon är en ekorre på styltor.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
19: En varelse i en blå kåpa med en röst som en uråldrig häxa skrattar åt äventyrarna. Hon hävdar att hon är en medusa och kräver att de ger henne allt deras guld för att hon inte ska avslöja sitt ansikte och förvandla dem till sten. Hon är en medusa. Hon är dessutom immun mot alla icke-magiska vapen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
20: I en glänta står en marmorstaty av ett stort lejon på en piedestal med sju nyckelhål in i stenen. I en skål av sten framför statyn ligger tre nycklar. Över var och ett av nyckelhålen är ett påstående skrivet. Tre av påståendena är sanna, resten är falska. Om nycklarna sätts in i de tre nyckelhålen med sanna påståenden öppnas lejonets gap och den spottar upp skatterna. Sätts en nyckel in i fel nyckelhål (eller statyn skadas) rinner ren dödsenergi ut ur statyn och dödar omedelbart den som satte in nyckeln.

Påståendena:
Alla män måste dö - Sant
Alla getter måste flyga - Falskt
Alla vargar måste vara blyga - Falskt
Alla dagar måste gry - Sant
Alla blommor måste vissna - Sant
Alla hav måste torka ut - Falskt
Alla onda måste straffas - Falskt

Skatterna: 5000 guld. Ett +3 svärd. En +2 sköld. En ring som gör att man får agera snabbare i strid. 3 läkande drycker som läker 25 livspoäng.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
21: Jättesköldpaddan ligger fastkedjad mellan fyra stora träd och är ledsen. Han är helt osårbar men är nu fast. Han talar telepatiskt till äventyrarna och ber dem släppa loss honom. Om de gör det kan han ge dem en av tre fördelar: 1: Han kan ge dem alla en erfarenhetsnivå. 2: Han kan ge dem en magisk svart pil, pilen fungerar bara en enda gång men dödar vad än den träffar. 3: Han kan föryngra en person så att de är 10 år gammal igen. Jättesköldpaddan är en varelse av vilt ondskefullt kaos och hans mål är att orsaka alla världars undergång.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
22: En bit rivet blått tyg hänger från grenen på ett träd. En kvinnoröst hörs som ojar sig över att hon tappat sin slöja som hon går runt och letar efter. Kvinnan är en medusa. Om äventyrarna hjälper henne få tillbaka sin slöja belönar hon gruppen med ett par skor som gör att bäraren rör sig dubbelt så snabbt samt 1000 guld.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Det bortglömda träsket

23: Äventyrarna kommer efter ett tag till ett torrare område i träsket där flyktingar från resten av Dö har samlats och byggt en liten by de kallar Kael. Här kan de köpa nästan vad som helst för standard priset i boken och betala en billig penning för att sova säkert i en mjuk säng. Folket är lyckliga och säkra, för de dyrkar demonen Moloch som skyddar dem i utbyte mot ett enda offer. I en källare håller de ett barn fånget i absolut lidande och misär. Barnet togs från sin familj när det fyllde två år så det minns hur det är att ha en familj och att vara älskat. När barnet fyller tio dödas det och nästa barn som fyller två placeras där för att lida istället. I utbyte mot detta enda barns lidande lever alla andra i byn säkra, lyckliga och rika liv. Om någon någonsin gör något vänligt mot barnet kommer Moloch dräpa alla invånare i staden och dra ner deras själar till helvetet för eviga plågor. Om äventyrarna räddar barnet (som inte mins sitt namn) så är han nio år och elva månader. Han är en 4e erfarenhersnivåns kaotiskt neutral trollkarl. Han har lärt sig formler från den mörka kunskap Moloch viskat i hans öron för att plåga honom. Han kan formlerna: Sömn, Brinnande hand, Syrastråle och Sköld.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
24: Äventyrarna kommer till ett torrare område där flyktingar från resten av Dö har samlats och byggt en liten by de kallar Skingh. Invånarna är glada, vänliga och uppmuntrar äventyrarna att lämna staden innan solen går ner. De har nämligen en årlig tradition för att hålla sin by stark, en natt om året får du alla ägodelarna från invånare du lyckas döda. Staden urartar alltså i våld och död när solen gått ner. Invånarna är första eller andra erfarenhetsnivåns krigare med lätta rustningar, spjut och/eller klubbor. Familjer barrikaderar sig i sina hus medan gäng av ambitiösa ungdomar jagar runt på gatorna efter offer. Tills solen går ner kan man köpa nästan vad som helst för standard priset i boken.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
25: Genom träsket kommer en liten stuga med tusentals små kycklingben gående. Stugan, som är betydligt större på insidan än utsidan, är hem åt prästen Johannes. Johannes är en talande tvättbjörn. För länge sedan dräpte han häxan som bodde i stugan och tog den som sin egen. Johannes dyrkar Aryeh, lejonet som är sonen till Sultanen bortom Dö. Johannes tror äventyrarna är en del av en profetia om Aryehs återkomst till Dö. Johannes är en mästare över botande krafter och kan hjälpa äventyrarna om de dragit på sig åkomor. Goda präster kommer ges heliga symboler som dubblar hur mycket de läker någon.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
26: Ute i träsket anfalls karaktärerna av Entropikern. Entropikern är en gammal man klädd i en rostig svart rustning dekorerad med den onda krigsdemonen Cairns symbol över bröstet, han bär en massiv yxa. Han har börjat förvandlat sig själv till en personifikation av levande våld och detta har gjort att han bara delvis består av kött.

Entropikern har 23 rustningspoäng, 50 livspoäng, +5 i räddnings värde och +5 till attack. Entropikern kan röra sig 30 fot per stridsrunda. Entropikern anfaller med sin magiska yxa som orsakar 1T10+5 skada.

Ablativt initiativ: Entropikern har inget eget initiativ. Han kan bara röra sig om någon anfaller eller använder en formel mot honom. Gör någon detta är det hans tur i initiativsordningen direkt efter den som påverkat honom.

Entropiskattack: Varje gång Entropikern träffar någon med en attack kan han göra en till attack men får då en Entropipoäng. Varje Entropipoäng gör att han får -2 till attack. Entropikern förlorar två Entropipoäng varje stridsrunda då han väljer att inte röra sig eller anfalla.

Blodsförbannelse: Alla varelser skadade av Entropikern drabbas av blodsförbannelsen. Blodförbannelsen varar tills Entropikern dör. Varje gång någon varelse som är blodsförbannade anfaller eller använder en magisk formel på någon annan varelse än Entropikern så drabbas alla blodsförbannade av 1T4 magisk skada.

Taktik: Entropikern står bara där tills någon anfaller honom. Då anfaller han den närmsta äventyraren så många gånger som möjligt. Sedan vilar han tills han inte längre har för många Entropipoäng innan han anfaller igen. Hans hantlangare kommer slå på honom för att ge honom fler rundor i initiativet, de kommer för det mesta missa men han bryr sig inte om ifall de skadar honom.

Entropikern har med sig tre svarta väpnare. Dessa har 12 rustningspoäng, 2 livspoäng, +0 i räddnings värde och +3 till attack. De svarta väpnarna kan röra sig 30 fot per stridsrunda. De anfaller med sina yxor som orsakar 1T10+2 skada.

Entropikerns yxa är ett +3 vapen. Väpnarna bär var och en 2000 guld med sig.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
27: Sjunken ner i träsket så att bara toppen syns är en skattkista. Flytandes runt den är flera murkna stockar. Dyker en äventyrare ner till den är kistan låst och låset är fyllt med smuts. Plockas kistan upp kan låset rengöras och dyrkas. Kistan innehåller 2000 guld och en magisk amulett som ger +1 till alla räddningsvärden. Men se upp! 3 av stockarna är egentligen krokodiler.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
28: En träskhäxa är ute och plockar svamp. Ser hon äventyrarna kommer hon skrika att de är horungar födda från de smutsigaste livmödrarna innan hon förbannar dem. Häxan har rustningsvärde 10 och 40 livspoäng. Varje stridsrunda förbannar hon någon. När hon förbannat alla med varsin förbannelse eller hon dör förvandlas hon till en svärm korpar som flyger iväg. Förbannelserna kastas i ordningen de är skrivna.

Förbannelser:
-Äventyraren är blind på de 1T4 kommande platserna gruppen besöker.

-Äventyraren får fruktansvärda kliande utslag och har -1 till alla slag på de kommande 1T6 platserna gruppen besöker.

-Äventyraren kommer dö året hen fyller 65.

-Äventyraren kan inte vila på de kommande 2T6 platserna gruppen besöker.

-Äventyrarens vänstra hand ruttnar av permanent. Detta återställs inte när de efter döden återvänder till verkligheten.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
29: Marken är plötsligt fruktansvärd kvicksand. Äventyrarna har tre chanser på sig att klara ett svårt styrkeslag, om de inte klarar det dras de ner och dör i sanden. Det går inte att hjälpa någon annan, försöker någon förlorar personen en chans direkt. Det tar en stridsrunda att testa att ta sig upp. Medan äventyrarna kämpar kommer en jättekrokodil och försöker äta dem.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Bergen fyllda med ohörda skrik

30: Den här delen av resan består av en massa klättrande och promenerande precis bredvid stup ned från berget. Här finns också busiga getter som älskar att hoppa fram och putta äventyrarna till sin död mellan de skrattar hysteriskt (har spelet ni använder inte getter använd hellre reglerna för ett större djur, som en älg, än ett mindre djur som är sämre på att puttas).
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Bergen fyllda med ohörda skrik

30: Den här delen av resan består av en massa klättrande och promenerande precis bredvid stup ned från berget. Här finns också busiga getter som älskar att hoppa fram och putta äventyrarna till sin död mellan de skrattar hysteriskt (har spelet ni använder inte getter använd hellre reglerna för ett större djur, som en älg, än ett mindre djur som är sämre på att puttas).
Det här är amazing. För onda sadistgetter är inte något jag har föreställt mig tidigare.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Det här är amazing. För onda sadistgetter är inte något jag har föreställt mig tidigare.
Jag vet inte om verkliga getter och får är sadister men vissa verkar tycka att det är otroligt roligt att stånga ens bakdel när man vänder ryggen till.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Jag vet inte om verkliga getter och får är sadister men vissa verkar tycka att det är otroligt roligt att stånga ens bakdel när man vänder ryggen till.
Alltså. Det är för att de vill visa dominans. Men det är en helt annan nivå att stånga folk utför stup och skratta åt det.
 
Top