Varulv Dune: ökenplaneten - Runda 1

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
Det här kan bli ett rekordkort parti och rundan slutar alltså redan kl 12.00 i morgon.

Jag vill att vi alla är medvetna om att alla glada scenarios där vi spelar i fyra-fem rundor förmodligen mest är en flummig dröm. Jag gissar på att både Husets familj och antalet ulvar är färre än vi fattar. Det här spelet kan ta slut i morgon 12.01. :/

Är ni bra på att kämpa i uppförsbackar? Det är det vi måste gissar jag. Det kan inte vara en slump att Hägerstrand fick en tand installerad 12.02 idag.
Väldigt mycket Debbie Downer på dig nu Basse. Allt är svårt och omöjligt och spelet kan ta slut närsomhelst. Två gånger uppmanat dig att fundera på förrädarrationaliteten om förrädaren INTE är en del av familjen, men du är helt inne på att förrädaren är en del av familjen och vi är chanslösa.
Jag tror inte Anthrox skapat ett helt obalanserat spel på det viset, framförallt inte när risken lyfts redan i anmälningstråden. Så jag uppmanar dig en tredje gång att släppa det och fundera på en förrädare som inte är medlem i familjen och fick in en träff på Hägerstrand.

Mina tankar om förrädarrationalitet sammanfattade:
Snabb Tand Jag tycker snabb tand är vettigt per se. Det skapar en kort runda. Sidd var inne på att förrädaren ville ha en längre runda för att försöka luska ut en familjemedlem. Det pekar då svagt mot en spelare som inte har mycket tid att luska R1.
Hägerstrand mordoffer
Hägerstrand är en bra spelare men inte det "givna" valet, som jag tycker är Vimes eller Impetigo. Dvs det kan peka mot att de spelare som är "givna" val är ulvar, samt att peka på att förrädaren har koll på att Hägerstrand är en vass spelare. Att Hägerstrand annonserat konvent runda ett kan spela in också, det är ju han som avgör trots allt.

Kom igen nu Basse, att bara sitta och deppa är ulvigt.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
@Hägerstrand Jag (och Hellzon och Brynolf tror jag?) tycker du ska annonsera vem du kommer ta ut lite innan rundan är slut, så bybor inte kastar bort sina förmågor på att sia, skicka meddelanden etc till den du tar ut. Är du med på det? Vilken tid är lämplig isf? Runt 11?
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
Det har varit mycket prat om att vi ska spela VJVS och låtsas som att upplägget inte är som det är, rösta och dreva etc. Klart vi ska ta ställning men vi kan inte låtsas att det är någon annan än Hägerstrand som bestämmer, det blir fånigt. Risken är även att om byn klart "röstar ut" någon och Hägerstrand väljer någon annan så kommer den personen bli misstänkt av ulvarna för att vara familjemedlem.

Så vad kan vi göra? Korta svaret spela vanligt varulvsspel men utan att försöka skapa några drev. Dvs tydligt ta ställning för vad vi tycker och tänker om spelupplägget, vilka som beter sig ulvigt och vilka som beter sig byboigt, hur byboförmågorna kan och bör användas etc. Röster är ett bra verktyg här för att enkelt kunna kolla tillbaka i R1 hur folk tänkte och skrev då.

Jag tar bort min röst på @Vimes, tycker han spelat upp sig efter en märklig inledning även vi inte håller med varandra. Han är alltså inte längre på någon topplista över folk jag misstänker. Lägger den på Impetigo istället. Detta inlägg var fullt med vettiga saker i början men landade i att jag och Vimes skojbråkar? Sen ska alla formulera sig så de inte visar att de inte är med i familjen? Har man sådana krav så dödar man samtalet, det är familjens uppgift att inte avslöja att de är familjemedlemmar, inte tvärt om! (Och vill familjen säga något som familjemedlem kan de använda Hägerstrand som taltratt). Övriga inlägget är vettigt, men det är speluppläggsvettigt som visar att Impetigo är en bra spelare, inte att han är en grön spelare. Detta plus att han är årets spelare, en mycket möjlig förklaring till att han inte blev dagmördad är att han är ulv.

Röst: @Impetigo

Innebär detta att jag hade tagit ut Impetigo om jag vore Hägerstrand? Inte nödvändigtvis, hade nog övervägt en lågflygare istället. Men att uppmärksamma att vi har lågflygare ger liksom inget eftersom detta inte är en röst i vanlig mening.

Bland aktiva tycker jag @Hellzon är grönast och konstruktiv. @Brynolf känns på hugget också, och som RasmusL konstaterade spelar han som vanligt, och han är fan alltid bybo. @fjodorsenuba ovanligt aktiv även om han tramsar med skuggbråk mellan mig och Vimes, det får ni nog förklara ulvrationaliteten i för jag fattar inte. @Octagonal är varken röd eller grön för mig.

@Basenanji är lite under isen känns det som och väldigt neggo, @Sidd lite kaozig som vanligt och jag är ingen Siddviskare.

Övriga har skrivit för lite och kan nog klassas som lågflygare, vore kul att höra mer från @RasmusL framförallt (och från BioBunker7, man kan ju tro att han inte ens är med i spelet så tyst som han är :D )
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Biobunkern deltar inte: tycker du synd.
Sidd deltar inte: misstänker du.
För att Basse drar ett random kort ur skjortärmen?
Basses förslag kan väl gälla alla som inte deltagit då - typ: 5 spelare.

Denna lilla struntsak skaver Hellzon!
Känns som att du lite raddar upp mig i förbigående.
Å @Basenanji : din post om mig var väl inte så jättevälgrundad va? De andra lågflygarna…?
jag är inte riktigt med på om du och WH bara driver, men om inte så kolla listan på spelare ;)
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
jag är inte riktigt med på om du och WH bara driver, men om inte så kolla listan på spelare ;)
Jag var allvarlig i början, men efter att Hellzon påpekade drev jag i senaste inlägget. Vet aldrig när Sidd driver eller inte 😀
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Väldigt mycket Debbie Downer på dig nu Basse. Allt är svårt och omöjligt och spelet kan ta slut närsomhelst. Två gånger uppmanat dig att fundera på förrädarrationaliteten om förrädaren INTE är en del av familjen, men du är helt inne på att förrädaren är en del av familjen och vi är chanslösa.
Jag tror inte Anthrox skapat ett helt obalanserat spel på det viset, framförallt inte när risken lyfts redan i anmälningstråden. Så jag uppmanar dig en tredje gång att släppa det och fundera på en förrädare som inte är medlem i familjen och fick in en träff på Hägerstrand.

Mina tankar om förrädarrationalitet sammanfattade:
Snabb Tand Jag tycker snabb tand är vettigt per se. Det skapar en kort runda. Sidd var inne på att förrädaren ville ha en längre runda för att försöka luska ut en familjemedlem. Det pekar då svagt mot en spelare som inte har mycket tid att luska R1.
Hägerstrand mordoffer
Hägerstrand är en bra spelare men inte det "givna" valet, som jag tycker är Vimes eller Impetigo. Dvs det kan peka mot att de spelare som är "givna" val är ulvar, samt att peka på att förrädaren har koll på att Hägerstrand är en vass spelare. Att Hägerstrand annonserat konvent runda ett kan spela in också, det är ju han som avgör trots allt.

Kom igen nu Basse, att bara sitta och deppa är ulvigt.
Okej okej…

Ny dag, nya tag!

Jag vill lägga till att dragen kan ha skickats in i förväg. Dvs, när Anthrox skickat ut rollerna, skickar en förrädare in sitt dagmord, kanske bara för att vara säker på att inte ha glömt bort uppgiften? Jag tänker så hela tiden: ”Hellre skicka in ett ogenomtänkt drag än att stå i nästa runda och ha glömt bort!”

Eller så är det en genomtänkt idé att ta ut just Hägerstrand. Han är bra och produktiv, men (sorry Hägerstrand) jag blev ganska paff att han var målet. Trodde nog att Impetigo, Vimes eller Waterhouse skulle åka först.

Och eftersom förrädaren vet vilka som är på hens lag blir jag osäker på Impetigo m fl. Men det är mest min paranoia som talar, och en kass rationalitetsteori av det sämre slaget: KRATT.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Klart de väntar med detta mord tills de har en klar A-familjemedlem outad
Vi ska nog undvika att prata om vad ulvar "bör göra". Steget därifrån att börja anklaga varandra för att smyg-kommunicera med sina ulvpolare är rätt litet.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
@Hägerstrand Jag (och Hellzon och Brynolf tror jag?) tycker du ska annonsera vem du kommer ta ut lite innan rundan är slut, så bybor inte kastar bort sina förmågor på att sia, skicka meddelanden etc till den du tar ut. Är du med på det? Vilken tid är lämplig isf? Runt 11?
Ja, det här är vettigt tycker jag.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Andra har sagt det före mig, men ändå: jag tycker också att vi borde rösta och motivera våra röster. Även om det inte har någon betydelse. Bara för att visa att vi är beredda att positionera oss och ärliga kring hur vi tänker. Gillar hur Impetigo skriver att det här spelet (om man tar bort bladguldet) är ett vanligt varulvsspel.

Så här tänker jag just nu:
Andersson: spelar som vanligt, kloka tankar. Kan bidra mer. Inte skum.
Fjodorsenuba: Rimligt snack, driver på! Lite skum.
Octagonal: hej och hå. Hur lyckas Octa alltid smyga under radarn? Också högt troligt att en Octa-förrädare vill ta ut Hägerstrand! Skum!
Hägerstrand: kommer sakna dig!
Khan: nähä, du slipper inte undan! Khan kan leverera precis lika bra som någon annan. Börja gör det! Skum!
Vimes: jag blir ju alltid nervös inför tanken att Vimes är ulv, paranojjan driver mig mot helt crazy idéer. Vimsande nog inte så skum som jag tyckt, men helt släpper jag honom inte. Drack inte du öl i torsdags?!?!? Mellanskum.
Sidd: hade varit kul att ses på Munkbron, men men. Spelar lite som vanligt va? Gör mig inte jättenervös, han bjuder på lite småsaker som för mig signalerar byboslarv. Lite skum.
RasmusL: är skönt aktiv och verkar rimlig, men här kan jag också dra igång med värsta paranojjan. Tycker ändå att det finns substans i Rasmus snack som pekar mot bybostatus. Lite skum.
Hellzon: spelar friskt och konstruktivt. Tack för det! Lite skum.
Waterhouse: samma här, frejdigt, drivande och substans. Jag är inte helt med på brödrafejdens innehåll? Tror fick inte att en ulv-Eaterhouse hade varit så här driftig. Lite skum.
Yem_86: Hmm… Jag hoppas inte att det är alldeles för körigt i livet Yem, men det här är klassiskt lågflygeri med smöriga stråkar till! 😉
Jag törs inte lita på att det bara handlar om ett stressigt schema. Yem får vi se upp med! Bidra så mycket du kan idag Yem!! Mycket skum.
Brynolf: Om jag ska beskriva Brynolfs stil blir det alltid ”cool slacker”. Ingen kan inta en lika cool och tillbakalutad pose som han. Även så nu. Tycker du hoppar på få grejer värda att gräva i, men det är alltid fräckt med den där lite blasé-iga stilen. Lite skum.
Impetigo: bra förstås, sund och rimlig. Kan han bidra mer konkret? Hur borde byn spela i nästa runda? Mellanskum.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Min take på "varför Hägerstrand". Varning för höftskott! Jag avgränsar emdvetet "fölrrädaren i familjen eller ej", det är inget jag tycker ska pratas om.

- Jag tror inte att det är någon som är riktigt gammal i varulvscommunityt. Hägerstrand har spelat kalasbra på senaste absolut men personligen har jag för många trauman från Basse, Brynolf, Vimes, etc. Sidd har ju också bevisat sig ovärderlig i tid och otid. Som regel åker de aktivaste byborna först och både Basse, Sidd och WH (som ju OCKSÅ storspelat sedan entren på banan) bör ligga högt där.

Jag eliminerar Brynolf, Basse, Vimes från varulvslistan.

- Hägerstrand hade aviserat MunCon så det är någon som iaf haft koll på för-tråden.

Yem utesluts ur varulvsligan.

- Hägerstrand hade aviserat MunCon så det är någon som satsar kortsiktigt. "Vinna R1" känns som målet när en går på någon som inte är med i R1.

Utifrån det seglar @fjodorsenuba upp på min lista.

@fjodorsenuba ! Hur är läget!? Vann rätt låt och varför? Om du var tvungen att avfyra tre silverkulor den här rundan, vilka skulle du plocka ut? Varför?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Vi ska nog undvika att prata om vad ulvar "bör göra". Steget därifrån att börja anklaga varandra för att smyg-kommunicera med sina ulvpolare är rätt litet.
Jag gillar teorin här. Det är dumt av oss att öppna ett diskussionrum där Förrädaren och ulvarna kan kommunicera med varandra på ett legitimt sätt. Så absolut.

Men, jag förstår inte riktigt hur Sidds resonemang riskerar att öppna detta diskussionsrum. Det är ju helt omöjligt för oss att spela om vi inte kan diskutera hur vi tror att ulvarna funkar.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Jag tror att vi har två ulvar. Inte fler. Mina misstänkta just nu när jag går genom listan är lågflygare. @Khan och @Yem_86 står högst upp.

Vi börjar där:

Röst: @Khan

Vem tror du är skum? Vad menade du med ”jag kan inte se att någon roll kan spå innan R1 är över”?
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Jag vill lägga till att dragen kan ha skickats in i förväg. Dvs, när Anthrox skickat ut rollerna, skickar en förrädare in sitt dagmord, kanske bara för att vara säker på att inte ha glömt bort uppgiften? Jag tänker så hela tiden: ”Hellre skicka in ett ogenomtänkt drag än att stå i nästa runda och ha glömt bort!”
Så här enkelt kan det ju vara. Nu är dagmordet slutgiltigt på ett annat sätt än att skicka in traditionella nattmord/väktande/siande, men du har helt rätt här.
Givet att det är vettigt att skicka dagmordet tidigt, men jag håller med om de argument som lagts fram för Tidig Tand.

En annan aspekt är att rundan nu kommer att sluta mitt på jädra dan, kl 12. (Eller blir det 12.02?) Gissningsvis kommer många spelare (hej) att ha svårt att vara med på diskussionen de sista fyra-fem timmarna pga jobb etc. Det är nog till byns nackdel.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
En annan aspekt är att rundan nu kommer att sluta mitt på jädra dan, kl 12. (Eller blir det 12.02?) Gissningsvis kommer många spelare (hej) att ha svårt att vara med på diskussionen de sista fyra-fem timmarna pga jobb etc. Det är nog till byns nackdel.
Så är det, jag t ex kan inte vara speciellt aktiv runt 12. Så återigen @Hägerstrand det är nog bra att meddela vem du tar ut i tid.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Fyra timmar kvar på rundan!

Glöm inte att skicka in förmågeanvändning ni som vill använda sådana!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Min take på "varför Hägerstrand". Varning för höftskott! Jag avgränsar emdvetet "fölrrädaren i familjen eller ej", det är inget jag tycker ska pratas om.

- Jag tror inte att det är någon som är riktigt gammal i varulvscommunityt. Hägerstrand har spelat kalasbra på senaste absolut men personligen har jag för många trauman från Basse, Brynolf, Vimes, etc. Sidd har ju också bevisat sig ovärderlig i tid och otid. Som regel åker de aktivaste byborna först och både Basse, Sidd och WH (som ju OCKSÅ storspelat sedan entren på banan) bör ligga högt där.

Jag eliminerar Brynolf, Basse, Vimes från varulvslistan.

- Hägerstrand hade aviserat MunCon så det är någon som iaf haft koll på för-tråden.

Yem utesluts ur varulvsligan.

- Hägerstrand hade aviserat MunCon så det är någon som satsar kortsiktigt. "Vinna R1" känns som målet när en går på någon som inte är med i R1.

Utifrån det seglar @fjodorsenuba upp på min lista.

@fjodorsenuba ! Hur är läget!? Vann rätt låt och varför? Om du var tvungen att avfyra tre silverkulor den här rundan, vilka skulle du plocka ut? Varför?
Jag tycker det här är ett bra resonemang. Fjodor som Snabb Tandläkare lirar med Hägertanden tycker jag.

Sen är det ju värt att notera att vi inte kan - även om vi har rätt i metaresonemangen om ulvrationaliteten bakom Hägertanden - stryka någon från "varulvslistan". Brynolf, Basse och Vimes kan förstås vara varulvar, även om de inte är Förrädaren som installerat en giftig gadd i käften på Hägerstrand.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Jag var allvarlig i början, men efter att Hellzon påpekade drev jag i senaste inlägget. Vet aldrig när Sidd driver eller inte 😀
Flera nämnde Bb7 så när jag skrev posten om att jämförelsen mellan mig och Bb7 så tänkte jag faktiskt inte på att denne inte är med överhuvudtaget. Det roliga är att min jämförelse ändå stämmer. Basse skriver en kort brunsmetning om mig och Hellzon hänger tydligen på den.

(Siddnot: synd att inte Kaosgeneralen är med)
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Jag tycker det här är ett bra resonemang. Fjodor som Snabb Tandläkare lirar med Hägertanden tycker jag.

Sen är det ju värt att notera att vi inte kan - även om vi har rätt i metaresonemangen om ulvrationaliteten bakom Hägertanden - stryka någon från "varulvslistan". Brynolf, Basse och Vimes kan förstås vara varulvar, även om de inte är Förrädaren som installerat en giftig gadd i käften på Hägerstrand.
Ja ingen kan räknas bort.
Känns mer som att det är Förrädaren (som ju hardagmordet och därmed förhindrar vanligt röstanalys tänk) som är den vi prio-jagar.
Vilka tycker du grönat sigmer?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Jag tycker det här är ett bra resonemang. Fjodor som Snabb Tandläkare lirar med Hägertanden tycker jag.

Sen är det ju värt att notera att vi inte kan - även om vi har rätt i metaresonemangen om ulvrationaliteten bakom Hägertanden - stryka någon från "varulvslistan". Brynolf, Basse och Vimes kan förstås vara varulvar, även om de inte är Förrädaren som installerat en giftig gadd i käften på Hägerstrand.
Ja, det är såklart sant och jag jagar kanske förrädaren mer än doldis-ulvarna. Så länge förrädaren lever är det här skitsvårt, kan vi prickat ut den så har vi tillbaka verkansfulla röster så det bör såklart vara prio 1.
 
Top