Varulv Dune: ökenplaneten - Runda 1

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Ja, jag läser mitt spel helt annorlunda än du, Fjodor. Om något har jag försökt bromsa snarare än ägna mig åt "drivande för att skapa kaos" (vad det nu skulle tjäna till eller ens betyder i det här spelet när vi inte ens har en regelrätt utröstning att ägna oss åt).

Att jag "grönat" Impetigo tycker jag inte stämmer alls: Sidd frågar vilka som "grönat sig mer", och jag svarar att "Jag tycker nog Impetigo varit [vettig]." men att han är "[skicklig nog som ulv] att lura mig i R1 i varje fall".

Khan har jag anklagat för att skriva en standardpost utan bäring på diskussionen. Det är en helt konkret och normal scumtell jag lyfter. Jag har också tidigare aviserat att jag tycker att det är rimligt att Hägerstrand tar med sig någon lågflygare/inaktiv i graven. Känns snålt att kalla det brunsmetning, tycker jag.

Om dig har jag bara sagt att jag tycker att du som förrädare lirar med förrädarens modus operandi här. Jag tror till och med att du själv har placerat dig i samma fack när du metaresonerat om Hägertanden.

Nä, Fjodor, det där var ett konstigt och eventuellt lite skumt inlägg.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,241
Tack. Stämmer då också @Andersson s tolkning att hämndmordet för tanden sker dagtid? I Fedaykins beskrivning står bara att hen inte är immun mot att få tanden installerad.
Fedaykinernas stridsträning involverar the Weirding Way (https://dune.fandom.com/wiki/Weirding_Way), som gör att de får spatiala reflexer som är närmast övernaturliga. De blir inte överrumplade.

(Hämndmordet sker under natten och thusly är Fedaykinerna immuna mot det)
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
800
Så är det, jag t ex kan inte vara speciellt aktiv runt 12. Så återigen @Hägerstrand det är nog bra att meddela vem du tar ut i tid.
Det kommer jag göra, meddelar vid 11. Om vi inte får ett tydligare röstresultat då får jag väl gå på eget omdöme, jag vet inte om jag strikt behöver gå på först lagda röst om vi har tre kandidater med två röster var.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Det har varit mycket prat om att vi ska spela VJVS och låtsas som att upplägget inte är som det är, rösta och dreva etc. Klart vi ska ta ställning men vi kan inte låtsas att det är någon annan än Hägerstrand som bestämmer, det blir fånigt. Risken är även att om byn klart "röstar ut" någon och Hägerstrand väljer någon annan så kommer den personen bli misstänkt av ulvarna för att vara familjemedlem.

Så vad kan vi göra? Korta svaret spela vanligt varulvsspel men utan att försöka skapa några drev. Dvs tydligt ta ställning för vad vi tycker och tänker om spelupplägget, vilka som beter sig ulvigt och vilka som beter sig byboigt, hur byboförmågorna kan och bör användas etc. Röster är ett bra verktyg här för att enkelt kunna kolla tillbaka i R1 hur folk tänkte och skrev då.

… Sen ska alla formulera sig så de inte visar att de inte är med i familjen? Har man sådana krav så dödar man samtalet, det är familjens uppgift att inte avslöja att de är familjemedlemmar, inte tvärt om! (Och vill familjen säga något som familjemedlem kan de använda Hägerstrand som taltratt).
Jag håller med om VJV, precis som jag skrev i mitt första inlägg tror jag att det är det som ger oss information i kommande rundor och jag tycker att tandpersonen ska se resultatet som tydligt rådgivande men med mandat att fatta eget beslut (tandpersonen är garanterat grön och ibland även familj, det kan leda till att tandpersonen vet mer än den samlade intelligentian).

Du har tidigare skrivit att du är enig om att det ä är ”scenario B” som ska avhandlas i denna tråden, dvs att förrädaren inte är en av familjen (vill jag minnas, oavsett om du hållit med eller inte om detta är det vettigt att göra på det sättet): Det betyder att förrädaren har som mål att ta reda på vilka som ingår i familjen.

Varje bybo som outar sin roll ELLER skriver att de inte tillhör familjen medför en mindre person på förrädarens dödslista. Detta är odelat och fullständigt negativt för byn.

Du menar att du inte förstår det?

Du menar att det är rödande att uppmana folk att inte negera familjetillhörighet?

Det är väldigt rött resonerat i så fall.

Jag skrev i mitt inlägg tidigare att det är väldigt svårt att peka på ulvar denna runda och att risken är att vi bara pekar ut de aktiva spelarna en efter en. Jag var alltså väldigt osäker på din ulvstatus (men nån ska man ju rösta på). Nu känns min röst klart tryggare.

Jag kommer nog inte hinna läsa ikapp mer innan deadline men gör försök om jag får minropauser innan lunch.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,573
Location
Oktoberlandet
Bara för att reda ut en viktig fråga: Outning!

Sardaukar har inga roller med förmågor👍

Byn har förmågor👍

Efter denna runda kan ulvar försöka fejkouta de förmågor som åkt ut.

Vad händer om vi alla med förmågor outar nu direkt?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Bara för att reda ut en viktig fråga: Outning!

Sardaukar har inga roller med förmågor👍

Byn har förmågor👍

Efter denna runda kan ulvar försöka fejkouta de förmågor som åkt ut.

Vad händer om vi alla med förmågor outar nu direkt?
Ulvarna kommer veta vilka Familjen är och vinna.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,027
Röst: @lågflygare

Okej Vimes. Läst igenom igen med snällglasögon på och tror jag förstår vad du menar med att du håller tillbaka.

@Hägerstrand min röst kan du tolka som att jag är glad om du tar ut vilken av lågflygarna som passar dig, mig inkluderat om du ser mig som det.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
Det kommer jag göra, meddelar vid 11. Om vi inte får ett tydligare röstresultat då får jag väl gå på eget omdöme, jag vet inte om jag strikt behöver gå på först lagda röst om vi har tre kandidater med två röster var.
Jag tycker du ska gå på ditt eget omdöme inte omröstningen. Röstningen blir ändå lite av ett torrsim när den inte är defintiv. Det blir inga riktiga drev.

Kan det inte I kommande rundor vara en idé att den som får tanden går ut tidigt med vem som hen vill rösta ut? Då kan man få till något som kan motsvara drev under röstning som vi kan lära oss något av?
 

Yem_86

Läser snabbt, tänker långsamt.^^
Joined
14 Jun 2022
Messages
197
Jag fattar idén med att spela vanligt varulvspel eller vad det nu heter men jag har lite svårt att omvandla saken i teorin.
Min vanliga varulvspelande.
Gillar att rösta tidigt i första inlägget fokuserar i runda ett lite mer på vem jag inte vill hänga än på vem jag vill hänga. Vill inte ha för många kandidater och gillar inte när folk ställer sig utanför dreven med någon ensam röst. Jobbar in mig i spelet i lugn och ro för att senare få mer misstankar som är rätt eller fel.

Analysera regler osv har aldrig varit min starka sida.

Det här spelet börjar ju lite tvärt om. Med stressig start jag hann bara skumma lite och meddela att jag skulle återkomma och jag missade att rundan slutade 12. Sen såg jag inte någon anledning att rösta då lynchen var bortom vår kontroll. Misstankar är ju bra att lufta och jag kan rösta men det säger ju inget hur vida jag vill ha ut personen eller ej då rösten inte leder till något så det är pissigt.

Hade jag varit förrädaren hade jag valt Sidd för han är helt oberäknelig och omöjlig att läsa för mig. Om jag hade blivit tandad hade jag också valt Sidd av samma anledning.

Basse tycker jag alltid låter grön men jag vet inte om jag har någon referensram när han varit röd så jag stoppar bort den tanken så länge. 2 ulvar känns för lite dock utan specialroller så skulle då hellre gissa på 3–4. Men balans är inte direkt min grej.

Brynolf är som Basse verkar vettig men jag vet inte.

Wh och Impetigo är tvärtom sådana som alltid låter skumma.

Jag vill inte rösta på Vimes.

Röst: @Khan.

Vet inte om jag verkligen röstat ut honom om saken gällde då han är den jag känner minst men jag har försökt tänka som jag skulle gjort om rösten verkligen hade betydelse.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
800
Ja, röstresultatet är för jämnt för att gå efter, och det känns helt okej att plocka en lågflygare.

Sorry @Khan. 4 inlägg varav ett bara är annonsering av lågflygeri, hämndmordet hamnar på dig.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,597
Jag tycker att VJVS fungerar bra som ett sätt att visa andra hur vi ser på spelets deltagare!

Något annat syfte har det inte, på gott och ont.

Ok @Hägerstrand bra val att ta ut Khan som jag tycker har spelat alldeles för försiktigt och undvikande. Finns det mer som du tycker vi borde ta med oss med tanke på att du tyvärr åker nu? Hur ska vi hantera Bene Gesssrit tex? Hur ska vi på bästa sätt hantera flera olika siare?
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
800
Jag tycker att VJVS fungerar bra som ett sätt att visa andra hur vi ser på spelets deltagare!

Något annat syfte har det inte, på gott och ont.

Ok @Hägerstrand bra val att ta ut Khan som jag tycker har spelat alldeles för försiktigt och undvikande. Finns det mer som du tycker vi borde ta med oss med tanke på att du tyvärr åker nu? Hur ska vi hantera Bene Gesssrit tex? Hur ska vi på bästa sätt hantera flera olika siare?
BG kan ju inte hjälpa ulvarna att identifiera familjen (siar enbart färg, inte roll), så de kan bara hjälpa dem genom att förvilla byn. Jag hoppas att de väljer att gå på att hjälpa familjen ändå, men om vi inte fått ut några ulvar R1/R2 så tänker jag att man får ta glasögonen att de då bytt sida, men det går ju att verifiera att de är bybor om de korrekt identifierar en ulv.

I övrigt kan jag nog tyvärr inte hjälpa så mycket mer, har total analaysparalys på att skriva om enskilda spelare just nu.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Om Benito Galas eller vad de här siar-snubbarna heter går över till ulvlaget kommer jag instifta ett pris för "Årets skitstövlar" till nästa prisgala! Byn FTW!
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Är generellt för outning då ulvarna brukar sitta på ett informationsövertag. Om vi outar våra roller tvingar vi ulvarna att motclaima och det blir helt enkelt jobbigare för dessa.
Problemet nu är ju som sagt att de då får reda på vilka som är med i familjen vilket absolut inte får hända. Så inget outande!
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
@Vimes är du själv en Bene Geseret? Du har spelat lite flängigt och tjafsat med brorsan. Väldigt orädd och det känns som att du lite är med på andra premisser.
Tecken på att du inte har valt sida än? Försöker du lägga upp för ett pris du själv tänkte kamma hem;)
 
Top