Varulv Dune: ökenplaneten - Runda 1

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Ja, det är såklart sant och jag jagar kanske förrädaren mer än doldis-ulvarna. Så länge förrädaren lever är det här skitsvårt, kan vi prickat ut den så har vi tillbaka verkansfulla röster så det bör såklart vara prio 1.
Ja, alltså no worries. Det är inte så konstigt att vi fokar på förrädaren eftersom vi direkt när rundan började fick ledtrådar (målet för tanden och timingen för tanden) om vem Förrädaren kan vara. Jag tror vi kommer bli bättre på att bredda diskussionen i framtida rundor på grund av förmågeanvändning och mer mjuk information från tråden. Jag ville mest bara att det inte skulle etableras som en sanning att sådana som känns osannolika som Hägermördare är gröna.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Vilka tycker du grönat sigmer?
Rasmus har varit vettig. Jag tycker nog Impetigo varit det också. Men båda är nog skickliga nog som ulvar att lura mig i R1 i varje fall. Hellzon spelar stabilt tycker jag det ser ut som. WH är jag mindre misstänksam mot idag än igår.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Jag tror att vi har två ulvar. Inte fler. Mina misstänkta just nu när jag går genom listan är lågflygare. @Khan och @Yem_86 står högst upp.

Vi börjar där:

Röst: @Khan

Vem tror du är skum? Vad menade du med ”jag kan inte se att någon roll kan spå innan R1 är över”?
Spå / Sia. Det jag pratar om är att det i rollistan inte finns någon som kan ha siat innan spelet börjar, eller under pågående runda 1, vilket vissa spel tillåter. Det handlar inte om någonting annat än det.

Jag har svårt att se någon som är skum i dagsläget, som alltid är det svårt att se det i runda 1.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Jag har svårt att se någon som är skum i dagsläget, som alltid är det svårt att se det i runda 1.
Men efter att ha läst igenom 5 sidor tråd tar jag tillbaka vad jag sade.

Jag tror jag håller antingen Waterhouse eller Vimes som skummast. Frågan är om Vimes spelar aggressivt för att faktiskt aktivera folk, eller om det är för att börja dreva. Det är en vanlig ulvtaktik att satsa på de som det gör minst att satsa på. "Sparka på de som ligger" och allt det där.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
rågan är om Vimes spelar aggressivt för att faktiskt aktivera folk, eller om det är för att börja dreva. Det är en vanlig ulvtaktik att satsa på de som det gör minst att satsa på. "Sparka på de som ligger" och allt det där.
Här tror jag du behöver presentera empirin som ligger bakom din läsning. Jag har väl inte spelat "aggressivt" eller "satsat på de som det gör minst att satsa på"? Var har du sett det?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,598
Men efter att ha läst igenom 5 sidor tråd tar jag tillbaka vad jag sade.

Jag tror jag håller antingen Waterhouse eller Vimes som skummast. Frågan är om Vimes spelar aggressivt för att faktiskt aktivera folk, eller om det är för att börja dreva. Det är en vanlig ulvtaktik att satsa på de som det gör minst att satsa på. "Sparka på de som ligger" och allt det där.
Bara lite kort, kan du säga något om vad Vimes/Waterhouse skrivit rent konkret som gör dig misstänksam?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,574
Location
Oktoberlandet
Jag får (nog) svårt att delta nu mer inför deadline med tanke på jobb.
Liksom flertalet tror jag.
Detta med tidpunkt för deadline bör påverka hur alla spelar.
Har ni förhinder innan deadline så leverera lite innan när ni kan.

En som jag förstått efter Rutlands-tråden deltar aktivt och kan leverera mkt bra, roliga och finurliga poster ligger här i Varulvsspel alltid å lågflyger järnet som ulv👹.

Röst: @Andersson
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Jag tror att vi har två ulvar. Inte fler.
Bara två ulvar? Mot en by beväpnad till tänderna? Jag tror ju tvärt om. Fyra-fem fulingar kanske. Visserligen med många wild cards. Siare kan välja sida (men varför skulle de hoppa på ulvsidan egentligen? Deras förmåga är ju värdelös där).

OM förrädaren råkat hamna i familjen eller OM förrädaren fått en mustig förmåga (typ återfödas eller extra mord eller nåt) så kan byn förstås ligga jävligt pyrt till.

Men tror vi verkligen att Anth skulle låta slumpen avgöra spelet redan från början? Näh, han har förstås lagt till någon liten nudge här och där för att det ska bli spelbart. Typ "hoppsan, förrädaren hamnade i familjen. Jag tar bort en sadaukar och så får byn en extra godisroll".

Men risken att spelet förstörs helt om förrädaren är i familjen känns så pass stor att jag tror att Anth valt bort det alternativet, det var ju snack om det redan i anmälningstråden.

Så jag tror inte på det. Jag tror på fler sadaukarer istället.

(familjens internchatt kan förstås vara nån infiltratör på spåren men det där får skötas internt så vi bortser från den möjligheten här i vanliga tråden)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Här tror jag du behöver presentera empirin som ligger bakom din läsning. Jag har väl inte spelat "aggressivt" eller "satsat på de som det gör minst att satsa på"? Var har du sett det?
Jag gör såhär tror jag.

Röst: @Khan

Inlägget om att jag "spelat aggressivt" känns mest som ett standardinlägg utan någon bäring på det som hänt och skrivits i tråden. Jag tycker Khan gott borde vara ett rimligt alternativ till Hägerstrands TandemTand. WH är jag mindre misstänksam mot idag.

(NB att grejen på Khan är är en Helt Vanlig Scumtell och inte har något att göra med Förrädar-diskussionen.)
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
800
I förstaposten står det att Bene Gesserit och KH inte kan vara förrädar, vilket känns rätt självklart. Om det går att vara Spionmästare eller Fedaykin som förrädare så är väl spelet också brutet? Det blir genast omöjligt att vinna, så länge vi inte fått ut förrädaren så är Fedaykin immun (ingen omröstning) och jag kan inte hämndmörda spionmästaren heller.

Stämmer den tanken? Och om @Anthrox tycker att det är något som behöver förklaras här får han gärna göra det :)

Jag vet inte om det är värt att gå på bara, men om det här stämmer så kan det ju vara värt att spionmästaren outar sig och sitt mål nu R1. Då kan jag lägga hämndmordet på honom och testa två på en gång väl? Men det är antagligen för sent nu, och jag känner mig helt virrig över att inte kunnat spela ärligt. Jag kan inte göra några normala resonemang i den här tråden utan att outa resten av familjen genom uppenbara luckor i mina resonemang.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,027
Min take på "varför Hägerstrand". Varning för höftskott! Jag avgränsar emdvetet "fölrrädaren i familjen eller ej", det är inget jag tycker ska pratas om.

- Jag tror inte att det är någon som är riktigt gammal i varulvscommunityt. Hägerstrand har spelat kalasbra på senaste absolut men personligen har jag för många trauman från Basse, Brynolf, Vimes, etc. Sidd har ju också bevisat sig ovärderlig i tid och otid. Som regel åker de aktivaste byborna först och både Basse, Sidd och WH (som ju OCKSÅ storspelat sedan entren på banan) bör ligga högt där.

Jag eliminerar Brynolf, Basse, Vimes från varulvslistan.

- Hägerstrand hade aviserat MunCon så det är någon som iaf haft koll på för-tråden.

Yem utesluts ur varulvsligan.

- Hägerstrand hade aviserat MunCon så det är någon som satsar kortsiktigt. "Vinna R1" känns som målet när en går på någon som inte är med i R1.

Utifrån det seglar @fjodorsenuba upp på min lista.

@fjodorsenuba ! Hur är läget!? Vann rätt låt och varför? Om du var tvungen att avfyra tre silverkulor den här rundan, vilka skulle du plocka ut? Varför?
"Fantastisk" natt och start på vabbdag idag.
Nej fel låt vann, skälet var att Cassiopeia var bättre.

Jag hade nog valt att plocka Impetigo, Vimes och andersson i nuläget.
Impetigo - för att jag är rätt säker på att han inte har nått gott i gärningen just nu. Jag borde lära mig lyssna på min magkänsla där (ja ja alla haters kan komma och klaga.)
Vimes - för han spelar sjukt sus, Hans skuggboxande med Waterhouse och likande gör mig misstänksam. Han korrigerade även sitt beteende efter mitt påpekande i förra posten om just skuggboxandet...
andersson - för lågflygningen, är såklart utbytbar mot yem eller Khan
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,027
Men lågflygarvanan säger ändå åt mig att @Hägerstrand borde satsa på någon av lågflygarna för att jag tror vi kan läsa mer ur spelet med deltagare som faktiskt är aktiva, detta som vanligt kan inkludera budbäraren.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
- Hägerstrand hade aviserat MunCon så det är någon som iaf haft koll på för-tråden.
Tror du är något på spåret här. Det är en bra ulvrationalitet med det här upplägget att få till korta rundor och snabba mord alldeles oavsett. Det finns genom detta inte mycket för oss att gå på, särskilt som vi inte kommer att ha några röstmönster heller när rundan är över. Samtidigt är det extra grädde på moset för ulvarna att ta någon som på förhand aviserat att han kommer att vara borta större delen av R1 så att han har mindre tid att reagera på vad som händer i rundan.

Däremot behöver det ju inte betyda att @Yem_86 är grön. Dels kan hon ha skickat in draget innan det börjar. Dels gör upplägget med en förrädare utan en regelrätt utröstning det lättare att komma undan med extremt lågflygeri.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
I förstaposten står det att Bene Gesserit och KH inte kan vara förrädar, vilket känns rätt självklart. Om det går att vara Spionmästare eller Fedaykin som förrädare så är väl spelet också brutet? Det blir genast omöjligt att vinna, så länge vi inte fått ut förrädaren så är Fedaykin immun (ingen omröstning) och jag kan inte hämndmörda spionmästaren heller.

Stämmer den tanken? Och om @Anthrox tycker att det är något som behöver förklaras här får han gärna göra det :)

Jag vet inte om det är värt att gå på bara, men om det här stämmer så kan det ju vara värt att spionmästaren outar sig och sitt mål nu R1. Då kan jag lägga hämndmordet på honom och testa två på en gång väl? Men det är antagligen för sent nu, och jag känner mig helt virrig över att inte kunnat spela ärligt. Jag kan inte göra några normala resonemang i den här tråden utan att outa resten av familjen genom uppenbara luckor i mina resonemang.
Helt tok-OP är det kanske inte.

Som jag tolkar reglerna så sker hämndmordet för den som får tanden också på dagtid - så en Förrädar-Fedaykin kan dö av att den tandmördade drar med sig hen i fallet. Däremot är den immun mot sianden eller Svärdsmästatens nattmord etc som sker på natten.

Och Spionmästarens immunitet blir ju bara ett engångsskydd mot att bli dödad och allt mindre effektiv ju längre spelet pågår. Spionmästaren väljer i början av spelet vilken annan spelare som effekter som riktas mot honom ska studsa iväg till. Det står inget om att det målet sedan kan ändras. När Spionmästaren studsar iväg ett mord från sig själv dödas också skölden. Och om personen som utsågs som mottagare av effekten som läggs på Spionmästaren är död/utröstad så borde rimligen förmågan inte längre fungera. Men det kan vara bra med ett förtydlgande från @Anthrox
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,027
Behöver också backas upp med någon form av empiri för att inte bara var slö brunsmetning.
Du är rätt bra på att brunsmeta själv på Khan och mig.
Du grönar Impetigo på två poster, tycker det är lite väl enkelt att han gör det. Tycker du definitivt borde vara mer kritisk här.
Du hoppar på RasmusL vaknatågstart mot mig väldigt snabbt men lägger till lite extra att jag helt plötsligt skulle vara "tandläkaren".

Nej du fortsätter att flänga och vifta och inte komma med konkreta driv för byn, utan mer drivande för att skapa kaos.

Röst: @Vimes
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,241
Helt tok-OP är det kanske inte.

Som jag tolkar reglerna så sker hämndmordet för den som får tanden också på dagtid - så en Förrädar-Fedaykin kan dö av att den tandmördade drar med sig hen i fallet. Däremot är den immun mot sianden eller Svärdsmästatens nattmord etc som sker på natten.

Och Spionmästarens immunitet blir ju bara ett engångsskydd mot att bli dödad och allt mindre effektiv ju längre spelet pågår. Spionmästaren väljer i början av spelet vilken annan spelare som effekter som riktas mot honom ska studsa iväg till. Det står inget om att det målet sedan kan ändras. När Spionmästaren studsar iväg ett mord från sig själv dödas också skölden. Och om personen som utsågs som mottagare av effekten som läggs på Spionmästaren är död/utröstad så borde rimligen förmågan inte längre fungera. Men det kan vara bra med ett förtydlgande från @Anthrox
Det stämmer mycket riktigt att Spionmäster inte får välja ett nytt mål för sin förmåga om det första viker hädan.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,241
Ack denna hädelse, att ens underhålla tanken att universums mest ärofyllda soldater fedaykinerna skulle kunna vara Förrädare!

(Skämt åsido, jag hade helt missat detaljen att en Fedaykin-Förrädare är tekniskt sett odödlig. Eventuella Fedaykiner kan inte vara Förrädaren.)
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
800
Det stämmer mycket riktigt att Spionmäster inte får välja ett nytt mål för sin förmåga om det första viker hädan.
Tack. Stämmer då också @Andersson s tolkning att hämndmordet för tanden sker dagtid? I Fedaykins beskrivning står bara att hen inte är immun mot att få tanden installerad.
 
Top