Varulv Dune: ökenplaneten - Runda 1

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,238
Djupt i det mänskliga omedvetna finns ett genomgripande behov av ett logiskt universum som är vettigt. Men det verkliga universumet är alltid ett steg bortom logiken.

När religion och politik åker i samma vagn tror ryttarna att ingenting kan stå i vägen för dem. Deras rörelser går huvudstupa framåt - snabbare och snabbare och snabbare. De lägger undan alla tankar på hinder och glömmer att stupet inte visar sig för den blinda mannens rusning förrän det är för sent.
- Frank Herbert, Dune


Välkomna till Dune!
Ni har precis landstigit på planeten Arrakis, ert nya hem för en överskådlig framtid. Ni är här för att säkerställa att kryddproduktionen upprätthålls, ty kryddan måste ständigt flöda. Utan den är inte interstellära resor möjligt, och handeln i universum skulle upphöra.
De förra ståthållarna till Arrakis, huset Harkonnen, har tagit sitt pick och pack och dragit. Men gnagande känslor ligger kvar hos er. Gav de inte upp kontrollen av planeten alldeles för enkelt?

Regler:
1: Ni får inte prata om spelet utanför speltråden om inte era roller specificerar att det är tillåtet.
2: Ni får inte redigera/radera inlägg eller kopiera text eller bilder från PM.
3: Stäng av visningsläget på forumet innan spelet börjar för att slippa PM-gate. Fråga om ni vill ha hjälp med detta.
4: Kontakta alltid SL om det finns tveksamheter angående regler.
5: Spelet består av två fraktioner: huset Atreides (bybor) och Konspiratörerna (ulvar). Konspiratörerna består av dels Sardaukar och dels en (1) förrädare som infiltrerat Atreides.
6: Alla spelare har en roll från listan nedan.
7: Så länge som Förrädaren är vid liv utför hen ”dagmord”, där hen installerar en giftig tand i munnen på en bybo. När rundan sen tar slut aktiveras tanden och den dagmördade dör, men får även ta med sig en annan spelare i fallet. Det är alltså tekniskt sett den som fått tanden som bestämmer vem som ska ”röstas ut”. Ulvarna har inga vanliga nattmord och ingen utröstning sker så länge som Förrädaren är kvar i spel.
8: När rundans stopptid uppnåtts är rundan slut och inga fler inlägg är tillåtna denna runda. Så länge förrädaren lever är rundans stopptid 24 timmar efter att hen skickat in sitt dagmord. Rundans annalkande slut annonseras i tråden via SL genom en post som lyder ”REMEMBER THE TOOTH (Rundan avslutas om 24 timmar!)”.
9. SL ska göra sitt yttersta för att vara närvarande i spelet för att det ska bli så få väntetider som möjligt, men då det finns ett liv utanför varulvsspelen ber om jag om tålamod. Förvänta er svar från mig inom ett par timmar som senast.
10. Om Förrädaren åker ut före Sardaukarerna förändras spelet till ett vanligt varulvsspel (Dune: Part 2). Byn kan då varje runda rösta ut en spelare att kasta till sandmaskarna. Sardaukarerna får även nattmord varje runda och rundornas längd blir 24 timmar.
11. Atreides (byborna) vinner om både Förrädaren och alla Sardaukarer är ute ur spel.
12. Konspiratörerna (ulvarna) vinner om alla i Husets familj dör (förutom eventuell Förrädare då).

Husets familj (1-4) – Vet vilka mer som ingår i familjen och har en gemensam PM-grupp med övriga medlemmar (inklusive Kwisatz Haderach).
Kwisatz Haderach (1) – Får för varje runda hen är vid liv en ny förmåga (kumulativt). Är en del av familjen och kan inte vara förrädaren.
R1: får rollsiarförmåga
R2: får väktarförmåga (kan inte väkta sig själv två rundor i rad, men andra spelare kan väktas flera rundor i rad)
R3: får siarförmåga
R4: får nattmordsförmåga
R5: får en till rollsiar & siarförmåga
R6+: får en till nattmordsförmåga
Bene Gesserit (0-2) – Siare, måste välja sida (bybo eller ulv) innan R3 och kan sen inte ändra sig igen. Kan inte vara förrädaren.
Rymdgillets representant (0-2) – Kan förmedla ett meddelande till SL som postas i startinlägget för nästa runda. Inlägget är anonymt och kan innehålla vad som helst.
Suk-doktor (0-2) – Får reda på en förmåga som använts, mot vem, och av vem, under natten.
Svärdmästare (0-2) – Kan nattmörda en annan spelare (endast en gång).
Spionmästare (0-2) – I början av spelet får hen välja en annan spelare. Om spionmästaren blir mål för något (oavsett vad) så blir den valda spelaren målet istället.
Mentat (0-1) – Får varje runda ställa en ja/nej-fråga som inte innehåller en spelares namn eller frågar efter fraktioner, till SL som besvarar frågan sanningsenligt under natten.
Smugglare (0-2) – Kan skicka ett meddelande till en annan spelare under natten (via SL men spelaren får vet vem meddelandet kommer från).
Fremen (0-2) – Kan skicka sin fraktionstillhörighet till en annan spelare under natten (via SL men spelaren får vet vem meddelandet kommer från).
Ghola (0-1) – Om hen inte läser eller på något sätt tar del av nästa runda efter att ha dött kommer hen återfödas rundan efter det.
Fedaykin (0-2) – Är immun mot allt som sker under natten förutom utröstning, både från byn och från ulvarna. Hen kan fortfarande få en tand installerad (eftersom det sker dagtid).
Sardaukar (1-*) – Kan prata med varandra (men inte med Förrädaren), vet vem Förrädaren är, har nattmord om Förrädaren försvinner. Har en Hunter-seeker som de kan använda för att få ett extra nattmord som kan användas även när Förrädaren lever. Kan nattmörda i övrigt först efter att Förrädaren försvunnit.
Förrädare (1) – Dagmördar, tillhör ulvlaget (vet vilka de är men får INTE vara med i samma PM-grupp), har en roll utöver Förrädare från ovanstående lista.
* - Beroende på antal anmälda spelare.

Husets familj:
Ni är huset Atreides. Ni har rest till Arrakis för att sköta om planeten och kryddproduktionen. Med har ni tagit hela ert hushåll, samt varenda person som är delaktig i husets affärer. Ni har också snabbt tagit upp ett intresse för fremenerna, Arrakis urbefolkning och sökt en allians med dem, samt låter smugglarna på planeten hållas så länge det tjänar ert syfte. Och som alltid är det väl värt att hålla sig på god fot med både Bene Gesserit-orden och Rymdgillet, då deras tjänster är ovärderliga.

Förmåga: Husets familj har en egen PM-grupp som ni alla är del i och kan diskutera precis vad som helst i.
Kwisatz Haderach:
Du är Kwizats Haderach, den utvalde som genom Bene Gesserits avelsprogram tagits fram för att visa mänskligheten ”vägen”. Du har förmågor bortom denna värld, och de växer stadigt under tiden du spenderar på Arrakis. Men du är varken ostoppbar eller odödlig. Än. Du måste hålla ihop familjen, hålla ihop planeten och undvika konspiratörernas konstanta mordförsök. Vem vet hur framtiden ser ut utan dig.

Förmåga: Du får för varje runda du är vid liv en ny förmåga (kumulativt, dvs du får en till förmåga för varje runda). Du är även en del av familjen och har tillgång till familjens PM-grupp.
R1: får rollsiarförmåga (visar alla förmågor förutom Förrädare)
R2: får väktarförmåga (kan inte väkta sig själv två rundor i rad, men andra spelare kan väktas flera rundor i rad)
R3: får siarförmåga (visar fraktionstillhörighet, men inte förmåga)
R4: får nattmordsförmåga (nattmördar valfri spelare)
R5: får en till rollsiar & siarförmåga
R6+: får en till nattmordsförmåga
Bene Gesserit:
Du tillhör det heliga systerskapet Bene Gesserit, en urgammal religiös orden som haft ett finger med i spelet om universums styre sedan urminnes tider. Det är även ni som är ansvariga för avelsprogrammet som nu kan ha lett fram till Kwizats Haderach, den utvalde som skall komma att leda mänskligheten och visa den ”vägen”. Men det betyder inte att ni har valt sida ännu. För även om er utvalda nu visar sig på Arrakis så är kejsaren fortfarande en kraft att räkna med. Så frågan du får ställa dig är: följer jag mitt heliga kall och hjälper Atreides att kontrollera Arrakis, eller stödjer jag konspiratörerna?

Förmåga: Du är en Siare, och kan varje runda sia en annan spelare för att få veta dennes fraktionstillhörighet. Från start har du ingen egen fraktionstillhörighet, utan måste välja sida (Atreides/bybo eller konsiratörer/ulv) innan R2 tagit slut.
Rymdgillets representant:
Ingen gör rymdresor utan Rymdgillet. Det är ni som har absolut monopol, det är ni som kontrollerar de navigatörer som gör rymdfärden möjlig. Nu har kejsaren bestämt att ett nytt hus, hus Atreides, ska ta kontroll över planeten Arrakis och överse kryddproduktionen. Kryddan är absolut väsentligt för era navigatörer, för utan kryddan kan de inte navigera. Stötta Atreides med allt du kan. Kryddan måste flöda.

Förmåga: Du kan förmedla ett meddelande till SL som postas i startinlägget för nästa runda. Inlägget är anonymt och kan innehålla precis vad som helst.
Suk-doktor:
Du är huset Atreides vördade läkare, utbildad på Suk-skolan. Du är extremt lärd inom allt kring den mänskliga kroppen, läkande och medicinsk expertis.

Förmåga: Du får reda på en förmåga som använts, mot vem, och av vem, under natten. Du kan inte själv välja mål, utan slumpas helt och hållet.
Svärdmäster:
Du är huset Atreides vördade svärdmäster, och hjälper både till med att träna familjen i knivdueller och soldaternas stridsträning. Själv är du mer än kapabel i att hantera en mängd olika vapen, men du föredrar din kindjal. Det långsamma bladet penetrerar skölden.

Förmåga: Du kan en gång under spelet nattmörda en annan spelare.
Spionmäster:
Du är huset Atreides vördade spionmäster. Du har tillgång till en hel kohort av spioner, infiltratörer och informatörer över hela universum och du vet hur du riktar om hemligheter till att göra nytta för dig.

Förmåga: Innan R1 är över får du välja en annan spelare. Om du blir mål för något (oavsett vad) så blir den valda spelaren målet istället.
Mentat:
Du är huset Atreides vördade mentat. Du bistår hertigen med råd och tankar, då din hjärna är så pass utvecklad att du i princip är en mänsklig superdator. Dina analyser är en stor hjälp för huset Atreides övertagande av Arrakis. Och du, glöm inte ditt mantra: ”Det är med blott viljestyrka som jag sätter mitt sinne i rörelse. Det är genom Saphos saft som tankarna får fart, läpparna får fläckar, fläckarna blir en varning. Det är med blott viljestyrka som jag sätter mitt sinne i rörelse."

Förmåga: Du får varje runda ställa en ja/nej-fråga som inte innehåller en spelares namn eller frågar efter fraktioner, till SL som besvarar frågan sanningsenligt under natten.
Smugglare:
Du är en av smugglarna på Arrakis, som ser till att mindre mängder krydda hamnar utanför kejsarens kontroll. Det är oerhört lukrativt, men också extremt olagligt. Hade kejsaren fått nys om verksamheten skulle han antagligen skicka Sardaukarer efter dig. Lyckligtvis har den nya ståthållaren av Arrakis, hertigen av huset Atreides, låtit dig fortsätta operationen. Mot en procent av vinsten, givetvis. Men bättre det än en avrättning.

Förmåga: Du kan skicka ett meddelande till en annan spelare under natten (via SL, men spelaren får vet vem meddelandet kommer från). Du kan skriva precis vad som helst i meddelandet.
Fremen:
Du är en fremen, en av Arrakis urbefolkning. Du lever ute i öknen och är generellt sett mindre glad över kejsarens ståthållare över planeten. Men nu har en ny utsetts, hertigen av huset Atreides, som faktiskt verkar vettig. Hertigen har sträckt ut en hand till er fremener, för att skapa en allians. För när det kommer till att styra Arrakis så görs det bäst med ökenkraft. Och fremenerna är ökenkraft personifierade.

Förmåga: Du kan skicka din fraktionstillhörighet till en annan spelare under natten (via SL, men spelaren får vet vem meddelandet kommer från).
Ghola:
I axlotl-tankar skapas gholas, en sorts klonad död människa tillverkade av huset Tleilaxu. Du är en av dessa gholas. Huset Atreides har ett stående konto med ditt DNA i hos Tleilaxu, för att kunna producera en ny ghola ifall den förra dör. Det innebär att du är i stort sett odödlig, och har tjänat huset Atreides i många tusen år nu. Och kommer sannolikt att fortsätta tjäna huset Atreides i många tusen år framöver, så länge inget händer nu på planeten Arrakis.

Förmåga: Om du åker ut och väljer att inte läsa eller på något sätt ta del av nästa runda kommer du återfödas rundan efter det.
Fedaykin:
Du är en fremen, en av Arrakis urbefolkning. Men du är mer än så, du är del av deras elittrupper: fedaykinerna. Ni är tränade av Muad’Dib, frälsaren själv. Er träning har gjort er nästan oövervinnerliga, och då huset Atreides nu står på er sida är ni redo att försvara hertigen och dennes anhang till döden.

Förmåga: Du är immun mot allt som sker under natten, förutom utröstning, både från byn och från ulvarna. Du kan dock fortfarande få en tand installerad och dagmördas av Förrädaren (eftersom det sker dagtid).
Sardaukar:
Ni är Sardaukarer, kejsarens elittrupper (Ni är ulvar). Ni har smugglats in på planeten Arrakis, då kejsaren konspirerar tillsammans med huset Harkonnen för att röja hela hus Atreides ur vägen. Harkonnen har installerat en Förrädare i hus Atreides mitt, men skulle denne misslyckas är det ert jobb att slutföra resterande familjemedlemmar av hus Atreides. Visa ingen nåd.

Ni kan prata med varandra, men inte med Förrädaren. Då denne är så djupt infiltrerad i Atreides hierarki att hen inte har någon möjlighet att kommunicera med konspiratörerna.

Förrädaren är:

Förmåga: Hunter-seeker – En gång under spelet kan ni använda er hunter-seeker för att nattmörda en spelare. Denna kan användas när som helst, även när Förrädaren lever.

Efter att Förrädaren har dött har ni ett gemensamt nattmord varje runda.
Förrädare:
Utöver din vanliga roll är du även en Förrädare (Du är ulv). Du har sålt ut huset Atreides till konspiratörerna och lovat Baron Harkonnen och kejsaren att försöka mörda hela familjen. Ditt samvete sviktar dock lite, och i sista stund för varje mordförsök installerar du en specialdesignad tand med en giftampull i som ditt offer kan använda för att försöka hämnas dådet.
Då konspiratörerna inte fullt ut litar på att du kommer lyckas med ditt värv så har de smugglat in kejsarens elittrupper, Sardaukarerna, in i planeten. Du har ingen möjlighet att kommunicera med dem direkt, men skulle du misslyckas med ditt uppdrag så kommer de ta vid där du slutade.

Sardaukarerna är:

Förmåga: Du dagmördar, genom att installera en tand med en giftampull i i någons mun. Den du installerar tanden hos kommer garanterat att dö när giftampullen bryts, men molnet av gift kommer även tillåta offret att själv ta med sig någon i fallet. Så fort du valt någon att dagmörda så kommer spelledaren att meddela ditt offer att hen fått en tand installerad, och i tråden skriva att rundan avslutas om 24 timmar.

Anmälda:
@Andersson
@fjodorsenuba
@Octagonal
@Hägerstrand
@Khan
@Vimes
@Basenanji
@Sidd
@RasmusL
@Hellzon
@Waterhouse
@Yem_86
@Brynolf
@Impetigo

Röstverktyget: https://werewolf.florin.nu/82982
 
Last edited:

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,238
Spelet startar (imorgon) söndagen den 10/3 klockan 12.00!

INGEN postar i tråden innan dess!

(PM-grupper för Familjen och Sardaukarerna är okej att skriva i)
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,238
REMEMBER THE TOOTH

(Rundan avslutas om 24 timmar!)
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,369
Hallå,

Lite svårt att hitta något att diskutera här i R1 imo, och vi ska inte rösta ut någon heller. Men antar att vi röstar iaf som vägledning till den dagmördade som bestämmer?

Förrädaren har redan utfört sitt mord så förrädarrationalitet är väl något att snacka om? Tycker det finns två lägen som är viktiga att skilja på: 1. Förrädaren är en del av husets familj och 2. Förrädaren är inte det.
Om (1), hade förrädaren då direkt lagt ett dagmord på någon i familjen? Kanske om någon högprofilerad spelare som brukar bli nattmördad tidigt är där tänker jag, men verkar kanske lite suspekt annars? Förrädaren vill inte avslöja att den är en del av familjen. Jag hade nog oavsett iaf direkt gått på familjemedlemmar, det som är målet för ulvarna, men någon indirekt kaos-förrädartyp är ju möjlig också.
Om (2) är ett direkt dagmord ofarligare och säger mindre om förrädaren. Avvaktade iaf inte för att försöka luska ut familjemedlemmar utan startade med ett tidigt mord.

@Anthrox får den dagmördade info redan nu om snara hädangång? Antar inte då den kan berätta det i tråden och begära väktarhjälp.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Kul att vara i gång!

Jag ska på musikal i huvudstaden om en stund. Åker tåg i kväll så då hinner jag läsa och skriva.

24-timmarsrunda r1 alltså… risk för kaos med fjorton spelare. Vi får försöka vara korta och kocisa i vära inlägg.

Angående formatet har jag kandat i:

- vi behöver hålla faniljen dold i klungan

- extra noga att hållaMessias dold förstås. Vi vinner i längden om Messias får leva

- outande är alltså väldigt dåligt (om alla outar sukdoktor och teryaki blir familjen lätt för ulvaran att identifiera

- bene gitserai är en jäkla huvudvärk.Jag har inte kommit påbåt klockrent stt att hantera dem, det känns troligt att de kommer välja ulvlaget iom att deras förmågor ger mycket power till den sidan. Svårt.

- VJV blr gälla. Vi röstar på den som är rödast och den som har tanden väljer att ta ut den som vi röstar fram. Den som har tanden är ju garanterat grön så om hem vill byta målpå egetbevåg kan det finnas situationer fär jag tycker det är rimmiht (ulvarna deltar jj i omröstningen).
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,238
Hallå,

Lite svårt att hitta något att diskutera här i R1 imo, och vi ska inte rösta ut någon heller. Men antar att vi röstar iaf som vägledning till den dagmördade som bestämmer?

Förrädaren har redan utfört sitt mord så förrädarrationalitet är väl något att snacka om? Tycker det finns två lägen som är viktiga att skilja på: 1. Förrädaren är en del av husets familj och 2. Förrädaren är inte det.
Om (1), hade förrädaren då direkt lagt ett dagmord på någon i familjen? Kanske om någon högprofilerad spelare som brukar bli nattmördad tidigt är där tänker jag, men verkar kanske lite suspekt annars? Förrädaren vill inte avslöja att den är en del av familjen. Jag hade nog oavsett iaf direkt gått på familjemedlemmar, det som är målet för ulvarna, men någon indirekt kaos-förrädartyp är ju möjlig också.
Om (2) är ett direkt dagmord ofarligare och säger mindre om förrädaren. Avvaktade iaf inte för att försöka luska ut familjemedlemmar utan startade med ett tidigt mord.

@Anthrox får den dagmördade info redan nu om snara hädangång? Antar inte då den kan berätta det i tråden och begära väktarhjälp.
Den dagmördade blir notifierad omgående om sin stundande bortgång (detta för att hen måste besluta vem hen ska ta med sig i fallet).
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
799
Hej hej kul att vara igång

Eftersom @Sidd inte gick med på min pakt att inte läsa rollerna så väntade jag inte heller med det då. Jag samlade några tankar att posta nu vid spelstart, men kommer lågflyga till ikväll.

1: om vi bestämmer att dagmordsoffret följer röstningsresultatet 100% så kan vi spela VJVS, och borde ha goda chanser till vinst eftersom flera av rollerna har rätt starka förmågor. Om vi inte har ett beslut på detta och tänker att dagmordsoffret kan gå rogue baserat på vibes så blir allt spel och röstande väldigt tomt och svåranalyserat.

2: vi borde ta det väldigt, väldigt försiktigt med rolloutningar. Att outa roller innan man har något att faktiskt bidra med från rollen ger bara ulvarna en bättre måltavla för att träffa någon ur familjen, och att skydda familjen bör gå före att skydda oss själva.

3: rösta inte ut spelledaren om det inte känns som att det vore väldigt, väldigt, väldigt roligt att göra det.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Sedär, snabba puckar. Jag tänker mig att det inte finns så mycket att fundera på över dagmordet i R1 - utom som @Waterhouse säger förstås om Förrädaren sitter i Familjen, men även då är det ju Familjen som är ulvarnas mål, så det är svårt att se någon rationalitet i att inte börja nacka Familjen om Förrädaren har hela listan.

Jag ser ingen roll som borde vara mer benägen att vänta och se innan den sätter in tanden.

Massoutning är dumt förstås. Ja, det är jättesvettigt för Sardaukar vid massoutning eftersom de måste fejka powerroller, men det blir till priset att riskera hänga ut Familjen. (OM Förrädaren är en del av Familjen blir det en annan femma, då måste vi rulla upp hela listan.) Och Förrädaren har en cover-roll (om hen inte är Fremen, då måste hen ljuga).

- bene gitserai är en jäkla huvudvärk.Jag har inte kommit påbåt klockrent stt att hantera dem, det känns troligt att de kommer välja ulvlaget iom att deras förmågor ger mycket power till den sidan. Svårt.
Jag tänker tvärtom. Om inte något drastiskt händer i R1 (som att Förrädaren vrålar öppet att hen sitter i Familjen, rullar upp hela familjelistan och ber Sadaukarerna att använda sin Hunter-Killer) så är det sejfa draget för Bene Gesserit att välja byn i R2 och claima det i R3 och leverera två sianden var.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,369
Den dagmördade blir notifierad omgående om sin stundande bortgång (detta för att hen måste besluta vem hen ska ta med sig i fallet).
Ok, följdfråga, fungerar Kwisatz Haderachs väktarförmåga från R2 även mot förrädarens dagmord?
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,369
1: om vi bestämmer att dagmordsoffret följer röstningsresultatet 100% så kan vi spela VJVS, och borde ha goda chanser till vinst eftersom flera av rollerna har rätt starka förmågor. Om vi inte har ett beslut på detta och tänker att dagmordsoffret kan gå rogue baserat på vibes så blir allt spel och röstande väldigt tomt och svåranalyserat.
Fast bestämma det kan vi inte, det är till syvene och sist dagmordsoffret som bestämmer, och sätta sig i lådor är dumt. Men vi kan försöka leverera bra beslutsunderlag.
rösta inte ut spelledaren om det inte känns som att det vore väldigt, väldigt, väldigt roligt att göra det.
Röst: @Anthrox
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Hej hej! Är på barnkalas fram till ca 18, så återkommer ikväll!
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,369
Jag tänker tvärtom. Om inte något drastiskt händer i R1 (som att Förrädaren vrålar öppet att hen sitter i Familjen, rullar upp hela familjelistan och ber Sadaukarerna att använda sin Hunter-Killer)
Detta låter som en obehagligt bra plan för ulvlaget. Är det vad ni kommit fram till är bästa spelet i Saudauker-chatten och meddelas förrädaren via ditt inlägg?
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Jag funderar på en liten sammanställning
Bene Gesserit (0-2) – Klassiskt siarclaim
Suk-doktor (0-2) – Lite svårare, men går
Svärdmästare (0-2) – Vill förstås inte demonstrera sitt nattmord
Ghola (0-1) – "Testas" det så är hen bara död ändå.

(Jag tänker för övrigt att Svärdmästaren finns för att testa claimade gholor och fedaykin. Dör de på riktigt så ljög de om sin roll.)

Mentat (0-1) – Kan hitta på grejer ett tag ändå
Spionmästare (0-2) – Faller direkt vid ett aktivt test (siande eller meddelandeförmåga)
Fedaykin (0-2) – Faller direkt vid ett aktivt test (siande eller meddelandeförmåga)

(Vill man så kan man ju tipsa den eventuelle mentaten om vilka frågor den kan ställa till SL. Det jag kommer på efter massa klurande innan spelstart är att fråga om det finns minst en Bene Gesserit (eller annan specialroll) i spel.)

Familjen/Kwisatz Haderach (2-5) - motbevisas direkt av "riktig" familjemedlem
Rymdgillets representant (0-2) – Skickar meddelande som inte kan fejkas
Smugglare (0-2) – Skickar meddelande som inte kan fejkas
Fremen (0-2) – Skickar meddelande som inte kan fejkas. Dessutom den enda roll som är jättejobbig för Förrädaren att ha, då den rimligtvis skickar "ulv" till någon.

Vad gjorde det här jobbet för nytta då? Jo, även om det finns fyra specialroller som Sardaukar inte kan claima så finns det 0-13 roller som är "trygga" till "hyfsade" för Sardaukar att gömma sig bland.
Händelsevis är vi 14 spelare, minus en Förrädare med coverroll och minst två Familjemedlemmar. Det är inte supersvårt för Sardaukar att gömma sig vid en massoutning.
Men vi är väl rätt överens ändå att massoutning är dumt.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Detta låter som en obehagligt bra plan för ulvlaget. Är det vad ni kommit fram till är bästa spelet i Saudauker-chatten och meddelas förrädaren via ditt inlägg?
Den har jag ju rullat upp redan i anmälningstråden, långt innan några roll-PM skickades ut.

Men vi lär bli varse i R1 om det är så. Händer det inte i R1 så kan vi nog se Familjen som helgrön (mest användbart för just Familjen).
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,594
Tidig tand tyder på att förrädaren är säker på sitt drag.

Borde den som fått tanden installerad berätta det? Eller inte berätta det?
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,369
Den har jag ju rullat upp redan i anmälningstråden, långt innan några roll-PM skickades ut.
Sant. Även om förrädaren nog väntar till R2 med att posta listan för att undvika att bli tillbakakakad i R1 av den dagmördade. Men tror vi ligger så illa till om det är fallet att det nog är vettigare att utgån från att förrädaren är utanför familjen.
 
Top