Varulv Dune: ökenplaneten - Runda 1

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
@Vimes du frågade om mina tankar om vem som lagt tidiga hägertanden:

För det första har det redan tagits upp av Hägern att familjen sköter inre angelögenheter själva. Det finns ingen nytta med att i den här tråden spekulera om ett scenario A där förrädaren sitter i familjen.

Då återstår scenario B: Förrädaren prickade familjemedlem blint:

Fjorton spelare och komplext upplägg, tanken att korta rundor missgynnar byn är inte långt borta. Det är ett bra drag för en blind förrädare alla dagar i veckan att tanda direkt.

Pekar det mot en hetsporre som har föreslagits i tråden? (Jag, @RasmusL , @fjodorsenuba , @Sidd ?) Jag tycker nog inte det men talar ju förstås i egen sak här. En kalkylerande förrädare hade gott om tid att kläcka planen.

Självklart vill man ha ut spelare man tror kommer bjuda hårt motstånd. Hägern är analytisk och, som påpekats tidigare, tydlig vilket gynnar byn mycket i ett komplext upplägg med många spelare och korta rundor. Sen blir det ju uppenbarligen en massa ”wine in front of me” på köpet (”om vimes lever i r2 är det ett ulvtell”/”det rödar impetigo att han inte har tanden”).

Sammanfattningsvis tycker jag att det är vanskligt att dra på några växlar om vem förrädaren skulle vara baserat på tidiga tanddraget mot Hägern. Det talar nog iofs mot att @Khan skulle ligga bakom som redan nämnts i tråden. För Hägern ÄR definitivt ett bra mål för r1-mord och det har väl antagligen inte Khan stenkoll på.



Det är problematiskt att många inte kommit i spel (jaja, glashus et al), @Hellzon kritiserade @Waterhouse rödlista med att alla som är i spel plus minus nåt namn hamnade där och så lär det fortsätta.

Det är i stort sett konsenus om att vi kör VJV och det står jag fast vid är den bästa taktiken. I mitt huvud har vi X ulvar varav en är blind, vi har nattmord (dagmordet) och utröstning (tandens hämnd).

Sen att vinstvillkoren ser lite annorlunda ut med ett knippe tulpaner att dölja i flocken gör det svårare: ALLA MÅSTE VARA OTROLIGT NOGGRANNA MED ATT INTE OUTA SINA ROLLER!

Ni måste också tänka på att inte formulera er på sätt som antyder att ni inte är med i familjen!

Ulvarna letar familjemedlemmar precis lika ivrigt som vi letar ulvar!

Det har dykt upp en del tveksamheter i tråden som rödat folk en del: @Basenanji har läst om Hunter-seekern men inte flrstått hur den funkar (!?), @Waterhouse är på Hägern om ”vägledning” i omröstningen och waterhouse och @Vimes har en fejd bröder emellan som emellanåt ger sken av att vara regisserad.

röst: @Waterhouse
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Jag kanske läser slarvigt eller missförstår, men det låter på dig hela tiden som rösterna har större betydelse än de har (0). Om Hägerstrand hade satt sig i en låda och lovat följa majoritetens vilja har dina resonemang bäring, men det tycker jag han ABSOLUT INTE ska göra. Han bör främst lyssna på sin familj om han behöver stöd.

Däremot tror jag Hägerstrand har en asviktig roll i att styra diskussionerna här i konstruktiv riktning framöver, och peka ut saker han vill ha svar på och saker han tycker är misstänkta. Dessutom ärnhan en länk för att kommunicera familjens vilja till oss utan att avslöja vilka familjen är.
Mycket att försöka läsa ikapp och delta om.

Mer och mer vid genomläsning börjar jag luta åt att @Hägerstrand INTE ska skriva nåt alls!
Ta ditt beslut genomtänkt utifrån vad du läser om oss andra och hur vi ”skuggröstar”.

Varje gång Hägern skriver nåt så får väl ulvarna mer å mer info om vilka som är övriga A-hus-medlemmar.
De Häger försöker ”skydda”.

Hägern behöver i alla fall vara ytterst försiktig med info som kan läsas av av Ulvarna.
Sen så kommer förstås ulvarna kunna dra en massa slutsatser om den som INTE blev giftdödad även fast majoriteten ville dreva ut denne.
Ett mindgame Häger och Ulvarna får leka alltså.

En sak som kan uppstå fattade jag nu är att samma spelare kan utsättas för flera mordförsök samtidigt va?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Coolt spel! Massa förmågor och grejer men det är ju egentligen bara varianter på vanliga varulsspelsgrejer. Den stora (STORA) nyheten och lika stora nerfen för oss är att vi inte kan analysera röstordningen. I vaniljspelen är det ändå där vi brukar vinna och det verktyget är borta vilket gör det skitsvårt. Worst case har vi knappt någon ny info alls i R2, och ingen röstlängd att spara framåt.
Det kommer att komma en massa föemågeanvändning men jag tror trots det tunga upplägget att det här mer än någonsin blir ett socialt spel. Små saker, magkänsla och debatt!
Jag hakade direkt upp mig på @Brynolf ”Tjofräs!” och tänkte hugga på det (vem säger ens så) men efter att ha kollat tidigare spel släpper jag det (Brynolf säger tydligen så, i första inlägg i två av fyra tidigare spel, i båda var Brynte grön). Så nu vill jag istället magkänsla-gröna Brynolf!

Det kaninhålet tog en stund, men en grönas är ju nästan lika bra som en rödas! :p

Rörande blåsandet känns det nästan optimalt att bara inte skriva för att inte implicera familjen, men det är ju astrist. Kanske är Blåtand den perfekte Sokrates, som kan utveckla och fördjupa diskussionerna genom frågor snarare än svar?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
På tal om det så är det viktigt att folk fattar att rundan slutar kl 12 imorgon. Vi har alltså knappt någon tid kvar alls denna runda egentligen.
Det är flertalet mord på ingång.
De bybor som är lite klokare än undertecknad kommer ryka efter deadline.

Kan vara en anledning av tandfens snabba mord att stressa byn så mycket som möjligt så vi inte hinner gräva fram mer å mer vettigt tänk.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Då vet du uppenbarligen mer än mig. SL anger 0-2 stycken som kan byta sida. Skiter om jag får priset som sämsta bybo, om du nu "snyggt" ville smula detta.
Ja slarvfel av mig.
Jag kollade inte av antalet när jag skrev posten.
Du har rätt och det gör det alltså ännu svårare att räkna på antalet ulvar (och bybor).

Märklig mekanik: dessa 0-2 spelare kan alltså i slutet av R2 ”tillta” upp antalet ulvar rejält.
Då jäklarns behöver Lenny Kravits verkligen vara kvar i spel för att rädda byn!
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
Vad är det de ska förmedla som inte har bäring på vilka de själva är då?

Det är ju den enda informationen de sitter på. Det enda som skiljer dem från resten av byn.
Sista inlägget om detta från min sida. Jag vet inte riktigt, men kan tänka mig en situation att en medlem i familjen eller familjen som kollektiv vill komma med ett resonemang, men inte vågar posta det som en enskild spelare, för det avslöjar den spelaren som medlem i familjen vilket absolut inte får yppas.
Bara som ett exempel, hur många medlemmar familjen har t ex. Att Hägerstrand är medlem i familjen avslöjade de t ex.
Allt jag säger är att denna runda har familjen möjlighet att posta anonymt via Hägerstrand. Det kommer de förhoppningsvis inte ha i senare rundor.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
Röst: @Waterhouse - det är extremt mycket indicier, men min första tanke när Hägern visade sin nya gadd var att WH var den skyldige tandläkaren.

Jag tror annars att ett inte helt orimligt drag för Hägerstrand är att ta med sig en inaktiv spelare i graven. Men, det är hans beslut!
Alltså jag hade absolut kunnat tandläka Hägern om jag vore förrädare, men anledningen till att du kommer att tänka på mig direkt är nog vårt telefonsamtal i torsdags. Du säger att du inte medvetet kommer ihåg det, men det gör jag, och just därför hade jag inte valt Hägern som förrädare.

Jag hade som sagt valt dig eller Impetigo som ett säkert val av stark spelare. Annars har jag en fäbless för att mörda @BiobunkerVII eller @RasmusL vilket visas av Mäster Ulv och rollspel.du

Håller med om att om Hägern och familjen inte får rödvibbar på någon är det alltid bra att ta ut en inaktiv spelare.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Vad är det som gör att du ser detta? Inget i reglerna säger att förrädaren måste vara medlem i familjen? Och i så fall får familjen gräva så bra de kan i den frågan. Vi har tom möjlighet att få den informationen nu via @Hägerstrand. Vi har forfarande ett par Saddar utanför förrädaren att luska ut också!
Eftersom tandmordet kom så snabbt så tänker jag att mördaren redan via familjechatten vet vilka denne ska mörda.
Ta klippa A-familjemedlemmarna är ulvarnas och förrädarens slutmål.
Varför klippa nån annan så snabbt?
Hade väl varit bättre å läsa av tråden å luska ut lite mer om vilka som kunde tänkas vara A-familjemedlemmar om färrädaren varit utanför familjen.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
Jag håller med. @Hägerstrand bör inte säga vare sig bu eller bä om vem han vill ha ut. Det ger värdefull information till ulvarna om vem som är med i Familjen alldeles oavsett om han vill ha kvar någon eller inte. Dessutom kan han ju inte ta ut en familjemedlem av misstag i vilket fall som helst.
@Sidd och @Andersson är ni inlästa på tråden nu? Tycker jag har kommenterat Brynolfs inlägg och röst om mig med hur jag tänker redan, återkom om jag behöver göra det mer.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
Eftersom tandmordet kom så snabbt så tänker jag att mördaren redan via familjechatten vet vilka denne ska mörda.
Ta klippa A-familjemedlemmarna är ulvarnas och förrädarens slutmål.
Varför klippa nån annan så snabbt?
Hade väl varit bättre å läsa av tråden å luska ut lite mer om vilka som kunde tänkas vara A-familjemedlemmar om färrädaren varit utanför familjen.
Men detta har vi pratat massor om redan, har du läst in dig på det?
Det rimliga är att utgå från att förrädaren INTE är en del av familjen i våra diskussioner, är förrädaren det kommer nog en obehaglig lista i R2 (alla känner till Hägerns snajpskills så tror inte förrädaren vågar i R1).

Det är väl fullt rimligt att klippa någon snabbt som förrädare? Kort runda tjänar ulvarna på. Om du tycker det vore rimligare av förrädaren att vänta för att försöka luska ut familjemedlemmar så pekar förrädarrationaliteten med Snabb Tand på att förrädaren är någon som annonserat hög frånvaro i R1 och inte har tid att luska familjemedlemmar? Dvs du, RasmusL, Fjodor och Yem_86 etc?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Hade väl varit bättre å läsa av tråden å luska ut lite mer om vilka som kunde tänkas vara A-familjemedlemmar om färrädaren varit utanför familjen.
Tycker du att vi fått mycket lusk på vilka som är med i A-laget så här långt? Det är väl klart att det hålls tyst om det. Och det fattar dr Alban förstås, och inser att det sprids mer död och förintelse om han minimerar rundans längd än om han sitter och luskar.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Annars har jag en fäbless för att mörda @BiobunkerVII eller @RasmusL vilket visas av Mäster Ulv och rollspel.du
Det här är andra gången du nämner @BiobunkerVII och han är inte ens med, den stackarn. :ROFLMAO:

Förövrigt så riskerar många spelare att åka ut redan nu första rundan va?
3-4 stycken eller?
What? Alltså sure, rent tekniskt, om både Svärdsmäster och Sardaukar med hunter-seeker går bananas, men det lär ju inte hända. Ulvarna har gifttanden istället för nattmord, och byn har tandisens hämnd istället för utröstning.

Märkligt att du nämner mig som misstänkt INNAN jag skrivit en enda post.
Jag har varit på Muncon hela dagen vilket ni alla vet.
Jag undrar varför förrädaren inte väntade med att skicka in sitt dagmord? Var det @Sidd som ville spara tid när han ändå visste at han var upptagen på Munkcon?
Det var ovanstående jag såg, och då hamnade du bland "folk som misstänkts tidigt i tråden".
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Tycker du att vi fått mycket lusk på vilka som är med i A-laget så här långt? Det är väl klart att det hålls tyst om det. Och det fattar dr Alban förstås, och inser att det sprids mer död och förintelse om han minimerar rundans längd än om han sitter och luskar.
Tror inte alls förrädaren innan R1 hade klart för sig hur detta spel med så mycket olika förmågor och möjliga diskussioner skulle kunna ana vad som skulle komma upp i R1. Klart förrädaren klipper till direkt med säkert slutvinstkort och att det var ett uppenbart misstag som några spelare försöker dribbla bort.
Det här med lång eller kort R1 skrev jag nyss om men nu när jag tänker ett varv till på det så visst blir R1 alltid snurriga med fel försök till tänk osv
I R2 har byn lite mer info att reda ut.
Långa R1 är alltså kanske bara brusigt röriga för byn.
Så det argumentet att snabbt beslut om kort runda kanske tom var ett misstag.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
@Vimes du frågade om mina tankar om vem som lagt tidiga hägertanden:

För det första har det redan tagits upp av Hägern att familjen sköter inre angelögenheter själva. Det finns ingen nytta med att i den här tråden spekulera om ett scenario A där förrädaren sitter i familjen.

Då återstår scenario B: Förrädaren prickade familjemedlem blint:

Fjorton spelare och komplext upplägg, tanken att korta rundor missgynnar byn är inte långt borta. Det är ett bra drag för en blind förrädare alla dagar i veckan att tanda direkt.

Pekar det mot en hetsporre som har föreslagits i tråden? (Jag, @RasmusL , @fjodorsenuba , @Sidd ?) Jag tycker nog inte det men talar ju förstås i egen sak här. En kalkylerande förrädare hade gott om tid att kläcka planen.

Självklart vill man ha ut spelare man tror kommer bjuda hårt motstånd. Hägern är analytisk och, som påpekats tidigare, tydlig vilket gynnar byn mycket i ett komplext upplägg med många spelare och korta rundor. Sen blir det ju uppenbarligen en massa ”wine in front of me” på köpet (”om vimes lever i r2 är det ett ulvtell”/”det rödar impetigo att han inte har tanden”).

Sammanfattningsvis tycker jag att det är vanskligt att dra på några växlar om vem förrädaren skulle vara baserat på tidiga tanddraget mot Hägern. Det talar nog iofs mot att @Khan skulle ligga bakom som redan nämnts i tråden. För Hägern ÄR definitivt ett bra mål för r1-mord och det har väl antagligen inte Khan stenkoll på.



Det är problematiskt att många inte kommit i spel (jaja, glashus et al), @Hellzon kritiserade @Waterhouse rödlista med att alla som är i spel plus minus nåt namn hamnade där och så lär det fortsätta.

Det är i stort sett konsenus om att vi kör VJV och det står jag fast vid är den bästa taktiken. I mitt huvud har vi X ulvar varav en är blind, vi har nattmord (dagmordet) och utröstning (tandens hämnd).

Sen att vinstvillkoren ser lite annorlunda ut med ett knippe tulpaner att dölja i flocken gör det svårare: ALLA MÅSTE VARA OTROLIGT NOGGRANNA MED ATT INTE OUTA SINA ROLLER!

Ni måste också tänka på att inte formulera er på sätt som antyder att ni inte är med i familjen!

Ulvarna letar familjemedlemmar precis lika ivrigt som vi letar ulvar!

Det har dykt upp en del tveksamheter i tråden som rödat folk en del: @Basenanji har läst om Hunter-seekern men inte flrstått hur den funkar (!?), @Waterhouse är på Hägern om ”vägledning” i omröstningen och waterhouse och @Vimes har en fejd bröder emellan som emellanåt ger sken av att vara regisserad.

röst: @Waterhouse
Gav inlägget hjärtögon för det var vettiga resonemang fram till sista stycket. Borde läst till slut innan jag kom med en emoji.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
rent tekniskt, om både Svärdsmäster och Sardaukar med hunter-seeker går bananas, men det lär ju inte hända.
Om jag fattat rätt så förlorar Sardaukar sitt hunter-seeker-mord om förrädaren åker ur spel.
Det vill förstås INTE ulvarna riskera.
Alltså kommer de använda det nu direkt.
0-2 Svärdmäster som riskar att åka ut själva kommer inte sitta å peta naglarna med svärden. (Om det finns 2 och de beslutar sig för att duellera mot varandra: Undrar om det finns initiativ-kort här eller körs fighten mellan dessa två över foundry eller nåt?)

5 spelare kan delta i en spöktråd efter lunch imorrn (finns det spöken i Dune?)
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
Om jag fattat rätt så förlorar Sardaukar sitt hunter-seeker-mord om förrädaren åker ur spel.
Då har du läst dåligt, Anthrox skriver tydligt att de kan använda den när de vill:
Har en Hunter-seeker som de kan använda för att få ett extra nattmord som kan användas även när Förrädaren lever.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Det här är andra gången du nämner @BiobunkerVII och han är inte ens med, den stackarn. :ROFLMAO:


What? Alltså sure, rent tekniskt, om både Svärdsmäster och Sardaukar med hunter-seeker går bananas, men det lär ju inte hända. Ulvarna har gifttanden istället för nattmord, och byn har tandisens hämnd istället för utröstning.



Det var ovanstående jag såg, och då hamnade du bland "folk som misstänkts tidigt i tråden".
Biobunkern deltar inte: tycker du synd.
Sidd deltar inte: misstänker du.
För att Basse drar ett random kort ur skjortärmen?
Basses förslag kan väl gälla alla som inte deltagit då - typ: 5 spelare.

Denna lilla struntsak skaver Hellzon!
Känns som att du lite raddar upp mig i förbigående.
Å @Basenanji : din post om mig var väl inte så jättevälgrundad va? De andra lågflygarna…?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Då har du läst dåligt, Anthrox skriver tydligt att de kan använda den när de vill:
Har en Hunter-seeker som de kan använda för att få ett extra nattmord som kan användas även när Förrädaren lever.
Shit, Du har rätt.
Det ändrar ju detta i alla fall.
Klart de väntar med detta mord tills de har en klar A-familjemedlem outad.
Tackar.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Nä alltså, en liten fackla innan jag lägger mig. Det är något som skaver varje gång Basenanji postar. Veliga resonemang, han kan mycket bättre än så här.

Röst: @Basenanji
 
Top