DoD Drakkejsarens hemlighet - SL-tråd

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,883
Location
Marjura
Funderar på att vara noga med vem av rollpersonerna som bär statyetten… och ge någon liten fördel till denne, men även en nackdel om delen lämnas bort… too obvious?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Ska också slumpa fram vilka två äventyr de ska få rykten om när de når utkante nästa gång.
Det blev Trolletinn och Gårdagens By. Också placerar jag in de där äventyrarna i Apelsborg i Utkante nu. Någon kanske pratar om Drakriddare som nyss varit förbi också. Något sådant.

Och jag tror jag kör att de får en hjälteförmåga var 3e äventyr eller varje del av statyetten eller så. Det har tagit dem fyra spelmöten att hantera introscenen, ett besök i Utkante och Ridders Rös. Och då lyckades de inte ens hinna tillbaka till Utkante efter RR, så fortsätter vi i den takten kommer de få en förmåga var 8-10e spelmöte eller så...
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Funderar på att vara noga med vem av rollpersonerna som bär statyetten… och ge någon liten fördel till denne, men även en nackdel om delen lämnas bort… too obvious?
Too obvious för vaddå exakt? Funderar de allvarligt på att sälja delarna?
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,883
Location
Marjura
Too obvious för vaddå exakt? Funderar de allvarligt på att sälja delarna?
Tänkte på ”my precioussss”…
Delarna kommer de inte att sälja. Tänkte mer på om de fördelar dem mellan sig.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,883
Location
Marjura
Hur mycket Utkante-spel har det blivit för er? Har RP lärt känna de olika NPCerna där, har du lagt till/utökat saker där?
Tänkte spela in en missnöjd trollkarlslärling som ibland sitter på värdshuset och super håglöst och muttrar om sin mästares arrogans och oförmåga att se lärlingens storhet etc. Förhoppningsvis så hetsar/stöttar spelarna lärlingen att stå upp mot sin plågoande.

Sedan köra en variant på The Wild Sheep Chase från 5e efter ett tag, dãr lärlingen förtrollat sin mästare till ett får och tagit över trollkarlsjobbet… ett lättsamt mellanspel om det behövs ett sådant på någon utfärd.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,883
Location
Marjura
Äventyrarna misstänker att Väderman kom från grottan som syns öster om Drakmarpasset. Har någon forumit några roliga idéer eller ett passande kortscenario på vad som bör finnas där, ifall de ger sig upp i bergspasset igen för att kolla in grottan? Ser ut som om det ligger stora benrester/en jättes kranium eller virkeshögar där.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,883
Location
Marjura
Sid 9 i Äventyrsboken "SÄGNEN OM UM-DURMAN" - "Sägnen finns även på ett äventyrskort."
Misstänker att det kortet aldrig trycktes, eller saknar jag ett?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Sid 9 i Äventyrsboken "SÄGNEN OM UM-DURMAN" - "Sägnen finns även på ett äventyrskort."
Misstänker att det kortet aldrig trycktes, eller saknar jag ett?
I så fall saknar jag också ett.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Äventyrarna misstänker att Väderman kom från grottan som syns öster om Drakmarpasset. Har någon forumit några roliga idéer eller ett passande kortscenario på vad som bör finnas där, ifall de ger sig upp i bergspasset igen för att kolla in grottan? Ser ut som om det ligger stora benrester/en jättes kranium eller virkeshögar där.
Har hamnat i ett liknande läge. Min tanke var att mina spelare när de hittade den första statydelen bara skulle acceptera att mäster Väderman fått tag på den någonstans och rusa vidare efter fler delar. Istället så förvånade spelarna mig på det sätt som spelare alltid gör (att man aldrig lär sig) och visade stort intresse för var han kan ha hittat den och pressade Leanara på uppgifter om var han kan ha varit. Eventuellt kommer de vilja backtracka Vädermans färd. Jag får väl hitta på något om så skulle bli fallet men tar med glädje emot folks förslag och idéer om de skulle ha några.
 

Falmurst

Veteran
Joined
30 Jun 2023
Messages
48
I Bothilds bryte finns en väggmålning där vägen till en annan äventyrsplats i Dimmornas dal är utmålad. Någon som har några tips eller funderingar om vilken/vilka äventyrsplatser vore mest lämpliga för detta? Kan inte riktigt se några direkta kopplingar mellan brytet och de andra platserna.

Förresten, hur har ni hanterat det faktum att Den vita döden är för stor för att få plats i någon av gångarna i den vattenfyllda gruvan? Har ni struntat i det och låtit den klämma in sig trots storleken eller begränsat dess uppdykande till de tre rum där den faktiskt får plats?
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,883
Location
Marjura
Orakelgrottan... i scenariot står att SL skall hålla spindlarna hemliga ett tag... eh, illustrationen på kartan är dock lite mer avslöjande om vad som lurar där.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Orakelgrottan... i scenariot står att SL skall hålla spindlarna hemliga ett tag... eh, illustrationen på kartan är dock lite mer avslöjande om vad som lurar där.
Förlägg orakelgrottan tre-fyra centimeter norr om spindeln på kartan så borde spelarna inte ana något.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
I Bothilds bryte finns en väggmålning där vägen till en annan äventyrsplats i Dimmornas dal är utmålad. Någon som har några tips eller funderingar om vilken/vilka äventyrsplatser vore mest lämpliga för detta? Kan inte riktigt se några direkta kopplingar mellan brytet och de andra platserna.
Dvärgarna kanske hade svurit en ed till Drakkejsaren vid sanningskällan i Suckarnas torn och hade gjort en väggmålning över den händelsen?
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,883
Location
Marjura
Dvärgarna kanske hade svurit en ed till Drakkejsaren vid sanningskällan i Suckarnas torn och hade gjort en väggmålning över den händelsen?
Hm, det får väl bli någon äventyrsplats man inte besökt ännu?
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,883
Location
Marjura
. Eventuellt kommer de vilja backtracka Vädermans färd. Jag får väl hitta på något om så skulle bli fallet men tar med glädje emot folks förslag och idéer om de skulle ha några.
Även jag tar tacksamt emot förslag på något lämpligt grottscenario i bergsmiljö, inte alltför omfattande eller stort komplex, som skulle passa in i kampanjen. Gärna lite klurigt, i det närmaste övergivet (inga större utmaningar med drakar, horder av fiender eller demoner) etc. Behöver inte vara specifikt till DoD i dess inkarnationer, utan Svärdets Sång, DnD, Fantasy! OSR, m m funkar. Bara det är avklarat på en kväll eller snabbare.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Även jag tar tacksamt emot förslag på något lämpligt grottscenario i bergsmiljö, inte alltför omfattande eller stort komplex, som skulle passa in i kampanjen. Gärna lite klurigt, i det närmaste övergivet (inga större utmaningar med drakar, horder av fiender eller demoner) etc. Behöver inte vara specifikt till DoD i dess inkarnationer, utan Svärdets Sång, DnD, Fantasy! OSR, m m funkar. Bara det är avklarat på en kväll eller snabbare.
På annan plats nämner du själv Lost Mines of Phandelver. Skulle goblin-grottan i början av den kampanjen kanske passa?

Och om vi ändå pratar D&D så har jag alltid varit otroligt svag för The Sunless Citadel. Jag gillar även uppföljaren, Forge of Fury. Jag tycker de båda har en ton passande för DoD23. Fast de kanske faller på att de inte på långa vägar tas i en sittning.
 
Top