Nekromanti Drakar tillbaka?

Delanoir

Veteran
Joined
25 Nov 2008
Messages
17
Location
Helsingborg
Rymdhamster;n119233 said:
Jag vill minnas att Pendragonslag nämndes i den här tråden. Det är något som kommer från spelet Pendragon och går alltså ut på att när två personer slåss mot varandra så slår båda sina attackslag sammtidigt, och istället för att dessutom slå varsit försvarsslag så jämför man istället attackslagen direkt. Om båda missar så händer inget. Om en träffar och en missar så får den som träffade in en attack på motståndaren (och slår för skada, etc...). Om båda träffar så är det den som slog högst (men fortfarande under sin färdighet) som är den som får in en attack på motståndaren.

Sålånga hamnar man inte i situationen "jag träffar! Men jag parrerar. Jag träffar! Men jag parerar. Jag träffar! Men jag parerar".

Många på det här forumet (som gillar BRP) tycker att det är guds gåva till mänskligheten.

Ah ok, jag förstår. Jag vill också minnas att jag läste om Pendragon-slaget, men måste ha missat att det var det som förekom i RQ6. Tackar för infon!
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
Delanoir;n119234 said:
Ah ok, jag förstår. Jag vill också minnas att jag läste om Pendragon-slaget, men måste ha missat att det var det som förekom i RQ6. Tackar för infon!
RQ6 har i princip Pendragonslag, men krånglar till det litet.

I Pendragon har en viss skillnad i kvalitet på slagen alltid samma effekt, i RQ6 får vinnaren välja effekt/er från en lista.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Bolongo;n119244 said:
RQ6 har i princip Pendragonslag, men krånglar till det litet.

I Pendragon har en viss skillnad i kvalitet på slagen alltid samma effekt, i RQ6 får vinnaren välja effekt/er från en lista.
Typ att om jag slår 65 och motståndaren slår 35 så har jag 30 poängs diff att leka med?

Jag tycker att sånt blir väldigt bökigt när det börjar handla om tvåsiffriga tal (Jag slog 53 du slog 37). Det bästa är ju om det är en 1:1 skala här. Lyckas med 1 mer änkan behöver? Välj en effekt. Eller AW-varianten. Lyckas? Välj en (av typ tre). Lyckas bra? Välj 2 (av 3). Lyckas perfekt? Välj alla.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Rymdhamster;n119233 said:
Jag vill minnas att Pendragonslag nämndes i den här tråden. Det är något som kommer från spelet Pendragon och går alltså ut på att när två personer slåss mot varandra så slår båda sina attackslag sammtidigt, och istället för att dessutom slå varsit försvarsslag så jämför man istället attackslagen direkt. Om båda missar så händer inget. Om en träffar och en missar så får den som träffade in en attack på motståndaren (och slår för skada, etc...). Om båda träffar så är det den som slog högst (men fortfarande under sin färdighet) som är den som får in en attack på motståndaren.
I Pendragon så är det så att den som slår högst får in en attack på motståndaren (och om motståndaren också slår lyckat får den dra av skada om den har sköld).

I RuneQuest 6 så är det lite mer som klassisk BRP i det att anfallaren slår ett attackslag och försvararen kan välja att parera. Mer blow by blow än abstraherat alltså. Om båda slår lyckat så får försvararen minska skadan med hela summan, halva summan eller inte alls beroende på skillnaden i storlek mellan de vapen som används. I och med att man använder poäng för att betala för de handlingar man gör (och får välja att parera efter att man ser att attacken är lyckad) så finns det rätt många faktorer som är i spel. Jag har som sagt inte testat det, men det ser helt klart ut att finnas en crunchighet och taktisk dimension som är ganska långt bortom de klassiska versionerna av Drakar och Demoner utan att för den delen vara så invecklat att jag blir avskräckt (och jag har rätt låg tröskel nu för tiden).

RuneQuest 6 Essentials (ett bantat paket på "bara" 200 sidor) finns att dra hem från Design Mechanisms hemsida för den som vill kolla in det i detalj. Där finns en bunt RQ-artiklar som varit i Fenix också förresten.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Måns;n119290 said:
Typ att om jag slår 65 och motståndaren slår 35 så har jag 30 poängs diff att leka med?

Jag tycker att sånt blir väldigt bökigt när det börjar handla om tvåsiffriga tal (Jag slog 53 du slog 37). Det bästa är ju om det är en 1:1 skala här. Lyckas med 1 mer änkan behöver? Välj en effekt. Eller AW-varianten. Lyckas? Välj en (av typ tre). Lyckas bra? Välj 2 (av 3). Lyckas perfekt? Välj alla.
Nej nej, det är mycket enklare. Jag slår lyckat, du slår misslyckat. Det är ett steg i skillnad på "lyckatskalan" så jag får välje en effekt. Nästa runda slår du crit och jag fummlar, du får välja 3 effekter (och med särskilt många att välja på för vissa är bara valbara när anfallaren critar eller motståndaren fumlar).

Jag tror inte de räknar några differenser alls i RQ6 utan går först på bästa nivå av lyckande (crit, lyckat, misslyckat, fummel) och sen på vem som slog högst om det är intressant.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
DeBracy;n119294 said:
Nej nej, det är mycket enklare. Jag slår lyckat, du slår misslyckat. Det är ett steg i skillnad på "lyckatskalan" så jag får välje en effekt. Nästa runda slår du crit och jag fummlar, du får välja 3 effekter (och med särskilt många att välja på för vissa är bara valbara när anfallaren critar eller motståndaren fumlar).

Jag tror inte de räknar några differenser alls i RQ6 utan går först på bästa nivå av lyckande (crit, lyckat, misslyckat, fummel) och sen på vem som slog högst om det är intressant.
Du hann före mig med att förklara. :)

Notera att detta har potential att vara mycket dödligare än äldre varianter, eftersom lyckat mot misslyckat betyder BÅDE att försvararen inte får parera OCH att anfallaren kan välja en specialeffekt (som tenderar att bli "ignorera rustning" eller "välj träffområde").
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
DeBracy;n119294 said:
Nej nej, det är mycket enklare. Jag slår lyckat, du slår misslyckat. Det är ett steg i skillnad på "lyckatskalan" så jag får välje en effekt. Nästa runda slår du crit och jag fummlar, du får välja 3 effekter (och med särskilt många att välja på för vissa är bara valbara när anfallaren critar eller motståndaren fumlar).

Jag tror inte de räknar några differenser alls i RQ6 utan går först på bästa nivå av lyckande (crit, lyckat, misslyckat, fummel) och sen på vem som slog högst om det är intressant.
Ah, ja det är en bra lösning. 11, 22 osv är crit/fummel?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Bolongo;n119301 said:
Du hann före mig med att förklara. :)

Notera att detta har potential att vara mycket dödligare än äldre varianter, eftersom lyckat mot misslyckat betyder BÅDE att försvararen inte får parera OCH att anfallaren kan välja en specialeffekt (som tenderar att bli "ignorera rustning" eller "välj träffområde").
Så det blir aldrig ett vanligt anfall? Det blir alltid minst en effekt? Eller tänker man att lyckat vs lyckat är normalfallet? Så får en välja parad?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Måns;n119308 said:
Så det blir aldrig ett vanligt anfall? Det blir alltid minst en effekt? Eller tänker man att lyckat vs lyckat är normalfallet? Så får en välja parad?
Lyckat mot lyckat, misslyckat mot misslyckat, etc. ger ingen särskild effekt nej.

Det kör med crit på 10 % av färdighetsvärdet och fummel på 99-00 om jag minns rätt.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
DeBracy;n119310 said:
Lyckat mot lyckat, misslyckat mot misslyckat, etc. ger ingen särskild effekt nej.

Det kör med crit på 10 % av färdighetsvärdet och fummel på 99-00 om jag minns rätt.
Japp.

Parering är förenklat till att man jämför vapnens respektive storlek. (Istället för att som tidigare ha särskilda parervärden.) Så vid lyckat mot lyckat är det parerat, men om försvararens vapen är mindre än anfallarens går en del av skadan igenom. (Fördelen med sköldar är f.ö. att de kan ge passivt skydd - du kan definiera att skölden alltid täcker vissa träffområden.)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Björn Wärmedal;n119349 said:
Vad är det som gör att RQ6 är 400 sidor? õ.o
Enligt en ruta i slutet av Essentials-pdf:en: fem magisystem, ett extensivt kapitel om religioner och kulter (centralt i RuneQuest/Glorantha), dubbelt så mycket varelser jämfört med i den 200-sidiga Essentials-versionen och generellt mer av allt.

Det är hyggligt luftigt i layouten så det hade säkert gått att pressa ner sidantalet en del om det hade varit en prioritet. Jag tror det var bra att de lät bli.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Bolongo;n119335 said:
Japp.

Parering är förenklat till att man jämför vapnens respektive storlek. (Istället för att som tidigare ha särskilda parervärden.) Så vid lyckat mot lyckat är det parerat, men om försvararens vapen är mindre än anfallarens går en del av skadan igenom. (Fördelen med sköldar är f.ö. att de kan ge passivt skydd - du kan definiera att skölden alltid täcker vissa träffområden.)
Typiskt bökig regel. Men resten gillar jag. Ska nog plocka upp en PDF
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Det man skulle göra är att ta stommen i OpenQuest (förenklad) och skriva om den med Drakar och Demonerjargong...
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Peter;n120923 said:
Det man skulle göra är att ta stommen i OpenQuest (förenklad) och skriva om den med Drakar och Demonerjargong...
Det är nog det jag helst av allt skulle vilja se.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Zoth-Ya;n120931 said:
Det är nog det jag helst av allt skulle vilja se.
Jag har börjat skriva lite. egentligen baserat på de kortare reglerna i Age of Shadow. Det blir ju en hel del frågetecken:

Yrken?
Besvärjelsefärdigheter eller en magifärdighet? (Sorcery och Divine magic ryker förstås)
Jag skulle också ta bort STO. Misstänker att det kommer att komma ytterligare förenklingar.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
*börjar återigen känna, åtminstone litegran, något han alltid känt igenom årens lopp... men som denna sida började gräva bort från honom bit för bit när han började frekventera rollspel.nu*

Överallt där jag har pratat om rollspel på nätet (denna är den enda svenska sida jag gör det på dock) så brukade/brukar jag alltid säga att "DoD är för Svenska rollspelare, vad DnD är för större delen av de Engelsktalande rollspelarna... och därför så har DnD alltid varit ett spel som aldrig varit särskilt populärt i Sverige, för vi har redan en totalt överlägset bättre rollspel till att börja med!"... och som sagt, så har den mark jag stått på om det sakta men säkert grävts bort under mig pga av detta forum, där det snarare verkar som att större delen av den Svenska rollspels populationen inte tycker om DoD, och att DnD kanske till och med är mer populärt! :eek:

Men, pga denna tråden, hur stor den har blivit, hur många som skrivit i den, och oavsätt om vad som skrivits från varje person, så har jag åtminstone börjat återfå en del av marken under mig... för jag får en känsla av att DoD kanske är, trots allt, viktigt för den Svenska rollspels befolkningen, även om vissa kanske inte tycker om regelsystemet i sig. :)
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Rhodryn;n120943 said:
... och som sagt, så har den mark jag stått på om det sakta men säkert grävts bort under mig pga av detta forum, där det snarare verkar som att större delen av den Svenska rollspels populationen inte tycker om DoD, och att DnD kanske till och med är mer populärt! :eek:

Men, pga denna tråden, hur stor den har blivit, hur många som skrivit i den, och oavsätt om vad som skrivits från varje person, så har jag åtminstone börjat återfå en del av marken under mig... för jag får en känsla av att DoD kanske är, trots allt, viktigt för den Svenska rollspels befolkningen, även om vissa kanske inte tycker om regelsystemet i sig. :)
Ibland tänker jag att det finns två typer av rollspelare. De som skaffar ett spel och sen spelar det, t.ex. DoD och sen spelar de inga andra spel, besöker inga forum och pratar inte så mycket runtomkring spelandet. De bara spelar. (Mööööjligtvis kollar spelledaren på speltillverkarens officiella forum.)
Sen har vi kategori två, som testar femtioelva spel, lägger mer tid på att prata om rollspel än att spela rollspel och som hänger på forum.

Kategori två står för 99% av gnället och 99% av forumnärvaron. Självklart verkar DoD mindre populärt än verkligheten om man bara kollar här.

Snabb teori en lördag eftermiddag.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Peter;n120938 said:
Jag har börjat skriva lite. egentligen baserat på de kortare reglerna i Age of Shadow. Det blir ju en hel del frågetecken:

Yrken?
Besvärjelsefärdigheter eller en magifärdighet? (Sorcery och Divine magic ryker förstås)
Jag skulle också ta bort STO. Misstänker att det kommer att komma ytterligare förenklingar.
Jag fixar coola rollformulär om du gör klart det här!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Feuflux;n120949 said:
Kategori två står för 99% av gnället och 99% av forumnärvaron. Självklart verkar DoD mindre populärt än verkligheten om man bara kollar här.

Snabb teori en lördag eftermiddag.
Generellt är det nog hyfsat nära. Fast jag tror att kategori egentligen gnäller mer. Kategori två kan formulera giltig kritik. Inte bara "Meh! Alver på strutsar? Kan man ju inte ha!!!" Kategori två är mer "fördelningen blir mer jämn, och mer i enlighet med vad konstruktörerna verkar vara ute efter (baserat på förord och foruminlägg), om man ser strutsar som ett komplement till andra riddjur snarare än det huvudsakliga transportmedlet".

Typ :)
 
Top