Jag är född i mitten av 70-talet och har många, varma minnen av Drakar och Demoner i dess olika inkarnationer. Jag skulle beskriva mig själv som en nostalgiker. Jag har spelat igenom hela MUA-kampanjen med bara lite husregler av Järnringens BRP-variant (med en viss BRP-överdos, som reslutat). Men en nyutgåva av 1987 års DoD?... Jag vet inte, jag.
Ibland får jag ett litet sug att övertala spelgänget att dra fram den gamla EDD-boxen och göra en grupp äventyrare och spela i Ereb Altor - done right. Man har trots allt lärt sig en del om både rollspelande, gruppdynamik (sociala kontraktet etc), det finns helt andra möjligheter att skapa kartor och handouts idag. Även om man inte skulle ha inramningen av flourtant och pojkrum, tror jag att spel-upplevelsen på många sätt skulle bli bättre än den var då. Nostalgins varma famn, toppat med allt rollspelande man lärt sig under åren.
Men en nyutgåva?... Av det gamla gardet gissar jag att de som inte redan har böckerna har råd att införskaffa dem via Tradera. Att hitta nya spelare är väl rätt dödfött. Inte för att DoD egentligen skulle vara sämre än andra produkter som kommit de senaste åren, men återväxten är väl närmare 0, eller hur? Jag har svårt att se vitsen med en nyutgåva och vilken funktion den skulle fylla. Jag tvivlar på att Riotminds skulle vara den producent som bäst tar till vara på gamla DoD och Ereb Altor. Jag är rädd att det kommer ligga för långt från originalet för att tilltala de inbitna nostalgikerna men ändå inte vara tillräckligt progressivt för att tjusa de som vill äventyra i Ereb Altor med uppdaterade regler. Så...varför? Även om jag blev eld och lågor över MUA en gång i tiden och började spela rollspel igen efter 10 års uppehåll, känns det här väldigt "meh". Eller så är det kanske så enkelt att jag är mest orolig för att återse en gammal ungdomskärlek och se att hon inte åldrats så väl.
Att däremot göra en mer omfattande "renovering" som föreslagits med Demonfurstar och Drakryttare, låter intressant. Ta valda delar av systemet och behålla känslan från det gamla spelet, kanske med en twist. Tummen upp på det!
PS. Om jag ändå skulle backa kickstarten? Med 95% sannolikhet. =)