Nekromanti Dr Whowolf

Thodd

Veteran
Joined
12 Jan 2010
Messages
191
Location
Norrtälje kommun
enda jag minns av serien är när dr who möter sig själv och fixar (vad det nu var för knipa) men inte för att han förstår det utan för att han sett sig själv göra det i framtiden.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Vimes said:
Däremot måste ni ju börja ragga ihop lite mer folk.
Skall skicka pm till lite coolt och fräckt folk här på forumet lite senare i kväll.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Eftersom det är så få som är bekanta med Dr Who tänkte jag ge en kort genomgång.

Det enklaste att säga är att Dr Who är britternas motsvarighet till Star Trek. Det började med en tv-serie på 60-talet som höll på till sluter av 80-talet. Efter det försökte man göra en långfilm som en nystart, vilket tyvärr misslyckades rejält (och det är verkligen en dålig introduktion till fenomenet, så jag beklagar folk som Recca vars enda erfarenhet är därifrån). Efter det försökte man igen med ännu en nystart för några år sedan, vilken tog skruv och blev det kultfenomen som Dr Who är idag.

Dr Who handlar om en tidsresande utomjording som kallas The Doctor. Han reser runt i ett tids- och rymdskepp som ser ut som en blå telefonkiosk på utsidan (eftersom kamouflageenheten är trasig och fastnat på det läget) som kallas för TARDIS (Time And Relative Dimensions In Space).

Seriens egenenhet är att de har haft flera olika skådespelare som spelat huvudrollen. Anledningen till detta var att han som spelade doktorn från början på 60-talet började bli för gammal och sjuk för att skådespela, och istället för att lägga ner serien så bestämde man sig för - eftersom doktorn var utomjording - att han istället för att dö som vanligt folk regenererade och bytte utseende och personlighet. Detta är nog en av orsakerna att serien hållit så länge eftersom man ständigt för in nytt blod och hindrar serien från att bli stagnerad och repetitiv.

Är man nyfiken på serien så är detta mina varma rekommendationer på avsnitt som man ska ladda ner för ett smakprov:
* Blink
* The Girl in the Fireplace
* Dinosaurs on a Spaceship
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Recca said:
Brynolf said:
Skönt att inte vara ensam om att ha nollkoll på dr who. Jag trodde jag skulle vara den ende som inte fattade nånting.
Om jag tycker det ser fluffigt ut i mitt rollpm så kan ni förvänta er att jag kollar upp serien lite på wiki.
Kan bli fett meta, det här... :gremsmile:
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Jag är med.

Spelar vi Dalek? :gremwink:

Fjärde doktorn, spelad av Tom Baker, en av de mest populära, och ett gäng Daleks.

Som förra gången så kan mitt deltagande gå lite i vågor, vare sig jag är bybo eller ulv. Tror inte det är någon större tenta på gång, men jag har en del jobb nu mot slutet av terminen.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Basenanji och Max Raven said:
We are legion.
Stort tack till Basse och Maxy som lyssnade på kallelsen till fler spelare. Var ett tag lite orolig att vi inte skulle komma över tiostrecket. :)
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Anmälda:
1. Konrad Konvalj
2. Thodd
3. Recca
4. Empiricus
5. Brynolf
6. Trasapa
7. Jocke Kofot
8. Max
9. Mukwa
10. Basenanji
11. Max Raven
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Sedan ska det sägas att LJS har berättat att kommande teman lär suga, det ska typ vara "Varulvsmellanmjölkens land, något utspädd", "Varulvsdisko på mellanstadiet i Nora! Kom gärna utklädd!" och "Ebon Oaks 2! Den här gången är vare sig varulvar, bybor eller deltagare med!"

Så då måste man ju passa på.

Dessutom: jag kommer bara kunna vara med sporadiskt, sliter med annat OT och det lär ta tid och kraft. (har någon sett xyas btw? Eller har jag missat att han ska vara med?)
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Basenanji said:
(har någon sett xyas btw? Eller har jag missat att han ska vara med?)
Xyas vill sjukt gärna spela varulvsspel. Men avhandlingen måste skrivas klart, samtidigt som jag är nybliven småbarnsförälder (fantastiskt bra kombination :gremtongue: ). Så att gå med i det här varulvsspelet skulle innebära ett gravt havera av disciplin :gremsmile:
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
xyas said:
Basenanji said:
(har någon sett xyas btw? Eller har jag missat att han ska vara med?)
Xyas vill sjukt gärna spela varulvsspel. Men avhandlingen måste skrivas klart, samtidigt som jag är nybliven småbarnsförälder (fantastiskt bra kombination :gremtongue: ). Så att gå med i det här varulvsspelet skulle innebära ett gravt havera av disciplin :gremsmile:
Oh. Du är saknad! Grattis till barn och lycka till med avhandlingen! Må mjölken göra dig stark, må klövarna klappra i grönbetesskritt och må korna råma till din framgång!

Till er andra - Det här var en riktig anledning att stå över ett parti eller två, så tänk över om det inte är så att ni kan iallafall. Vimes?
 

Max

Warrior
Joined
2 Apr 2013
Messages
283
Location
Göteborg
Jag har läst lite i andra trådar och den har nämnts lite men jag vet inte riktigt vad det är för något än, kan någon vara snäll och förklara för mig vad fluffs är?
 

Thodd

Veteran
Joined
12 Jan 2010
Messages
191
Location
Norrtälje kommun
fluff.. är inte det typ lore-aktigt.. att man följer en story och spelar sin roll istället för att planlöst bara peka finger på folk
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Thodd said:
fluff.. är inte det typ lore-aktigt.. att man följer en story och spelar sin roll istället för att planlöst bara peka finger på folk
Fast det är inte riktigt vad det betyder. Eller inte här på wrnu i alla fall. Fluff är teamatisk information som den som skapar spelet lägga på "utanpå" varulvsspelet. Till exempel att en siare heter Marsvinsjägare i ett spel med djuraffärstema där ulvarna heter Marsvin.

I vissa spel kan fluffet ha stor betydelse, till exempel för trovärdigheten av outningar (i mitt exempel ovan vore det till exempel trovärdigt att outa att man är en kanin, någotsånär trovärdigt att outa att man är djurrättsaktivist, och inte alls trovärdigt att outa att man är riddare) eller så kan det bara vara en rökridå.

Oavsett brukar fluffet bli ett stort diskussionsämne och utgångspunkt för att hitta varulvar, men det handlar inte om att spela en roll.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Thodd said:
fluff.. är inte det typ lore-aktigt.. att man följer en story och spelar sin roll istället för att planlöst bara peka finger på folk
Inte riktigt. Det finns varulvsspel med rollspelande, men det är inte rekommenderat. Det är ju ett psykologiskt spel som kretsar kring lögner och genomskådandet av detta, och om folk dessutom rollspelar ovanpå detta blir oerhört svårt och krångligt.

Här på forumet betyder fluff att man får attribut/karaktärsdrag utöver sin fraktion (bybo/varulv) och förmågor (som siande och väktande). Det brukar gömmas ledtrådar i detta - till exempel kanske ulvarna kan lista ut vilka som har powerroller eller så kan byn lista ut vilka som är varulvar. Fluffet har ofta tema, och denna gång är det som sagt Dr Who (nyligen har det varit Turtles och spökhus, bland annat).

Låt oss hitta på ett enkelt exempel, ett varulvsspel med viningatema. Du får ett pm med att du är bybo, men det står även att du är dansk viking med sköld. Bör du berätta att du är dansk? Har varulvarna vapen? Ver varulvarna kanske inte vilka länder vikingarna kommer ifrän?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,995
Location
Ludvika
Xyas förklaring är väl ungefär den betydelse jag alltid hört. Jag är mest van vid den från warhammer-figurspelen och där är fluffet så att säga allt som inte är regler. De olika arméernas bakgrundshistorier, namn på karaktärer och sånna saker. Allt som så att säga inte är nödvändigt, men rätt trevligt.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
LJSLarsson said:
Är man nyfiken på serien så är detta mina varma rekommendationer på avsnitt som man ska ladda ner för ett smakprov:
* Blink
* The Girl in the Fireplace
* Dinosaurs on a Spaceship
Detta går säkert att göra lagligt, men bara för att vara tydlig med detta eftersom det är ett återkommande problem.

Forumsregel nr 3:
Regel 3: Respektera lagen. Posta inget som är olagligt enligt svensk lag och uppmuntra heller ingen annan att bryta mot svensk lag.
Kort sagt: Förespråka inte olaglig fildelning.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Du har självklart rätt. Tack för påminnelsen om forumets regler, jag skall vara mer tydlig och korrekt nästa gång. :)
 
Top