Nekromanti Dr Whowolf - runda 5

Thodd

Veteran
Joined
12 Jan 2010
Messages
191
Location
Norrtälje kommun
Mukwa said:
Vimes said:
Mukwa said:
Såg ut som ett kul lir, men byn hade 0% chans att vinna det här gejmet och även om KK hade en väldigt cool taktik så vann ulvarna på att de var för många redan från början.

Angående att rösta ut två: Det här var det enda positiva byn fick. dDet är oändligt mycket bättre att ha möjligheten att rösta ut två pers till priset av ett nattmord. Byn vill ha så få spelare kvar som möjligt, för då blir det färre att misstänka.
Jag håller inte med. Eller ja, det var jävligt svårt, men att vi hade 0% chans att vinna tycker jag inte. Ponera följande scenario: istället för att jag fumlar bort deadlinen R1 får jag Recca utröstad direkt, OCH väktar KK.

I slutändan förlorade vi mycket för att just KK blev omvänd. Han avgjorde för ulvarna.
Det är helt chanslöst med tre ulvar och så stor chans för ulvarna att konvertera någon (33% i första rundan). Den konverterade har varit bybo i minst en runda och det allena gör att byn har jättesvårt att sniffa upp ulven. 0% är förstås en aning överdrivet, men jag tycker inte att ulvarna är förtjänta av något beröm för att de vann (förutom individuellt coola lurendrejerier såklart).

Egentligen kan man se det här partiet som en byboseger, för alla ursprungsulvar lyckades byn naila och i ett balanserat lir hade det räckt för bybovinst. Att hjälpa ulvarna tror jag är sunt, men den här gången svängde pendeln på tok för hårt.

OBS - Märk väl att jag bara pratar om spelupplägg och inte spelupplevelse.
Njae, jag klarade mig =)

De fick 2 av 3 ursprungsulvar
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Mukwa said:
Vimes said:
Mukwa said:
Såg ut som ett kul lir, men byn hade 0% chans att vinna det här gejmet och även om KK hade en väldigt cool taktik så vann ulvarna på att de var för många redan från början.

Angående att rösta ut två: Det här var det enda positiva byn fick. dDet är oändligt mycket bättre att ha möjligheten att rösta ut två pers till priset av ett nattmord. Byn vill ha så få spelare kvar som möjligt, för då blir det färre att misstänka.
Jag håller inte med. Eller ja, det var jävligt svårt, men att vi hade 0% chans att vinna tycker jag inte. Ponera följande scenario: istället för att jag fumlar bort deadlinen R1 får jag Recca utröstad direkt, OCH väktar KK.

I slutändan förlorade vi mycket för att just KK blev omvänd. Han avgjorde för ulvarna.
Det är helt chanslöst med tre ulvar och så stor chans för ulvarna att konvertera någon (33% i första rundan). Den konverterade har varit bybo i minst en runda och det allena gör att byn har jättesvårt att sniffa upp ulven. 0% är förstås en aning överdrivet, men jag tycker inte att ulvarna är förtjänta av något beröm för att de vann (förutom individuellt coola lurendrejerier såklart).

Egentligen kan man se det här partiet som en byboseger, för alla ursprungsulvar lyckades byn naila och i ett balanserat lir hade det räckt för bybovinst. Att hjälpa ulvarna tror jag är sunt, men den här gången svängde pendeln på tok för hårt.

OBS - Märk väl att jag bara pratar om spelupplägg och inte spelupplevelse.
Fast grejen var att vi aldrig någonsin i helvetet hade satt nattmordet på Jocke Kofot eftersom han var newbie. Så 33% är helt enkelt inte rätt i sammanhanget. Om du ska få fram den sanna procenten så msåte du börja med att räkna chansen att någon av Vimes, BDG eller K.K slumpar en sån roll, sedan ta en procentchans av det för att avgöra vilka vi satsar nattmordet på.

Sen måste jag säga också att byn är otroligt bra. Den har fördel i klassikerupplägg på Wrnu. Antagligen bidrar det att vi veteraner ofta kan utesluta varandra som ulvar för att vi känner varandras spelsätt. Men det är en klar fördel så i så fall måste man ju tillgå att byn förlorar varje gång de vinner ett klassiskt upplägg på samma premiss som du anför ovan.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Recca said:
Fast grejen var att vi aldrig någonsin i helvetet hade satt nattmordet på Jocke Kofot eftersom han var newbie. Så 33% är helt enkelt inte rätt i sammanhanget. Om du ska få fram den sanna procenten så msåte du börja med att räkna chansen att någon av Vimes, BDG eller K.K slumpar en sån roll, sedan ta en procentchans av det för att avgöra vilka vi satsar nattmordet på.
Matematiker to the rescue! Du har rätt att 33% inte stämmer, jag vet inte var den siffran kom ifrån, men det beror inte på det agrumentet du skriver. Det spelar nämligen absolut ingen roll vem ulvarna väljer att döda. Själv får jag fram siffran 25% (första natten hade vi 8 bybor varav 2 var cursed, right?)

Sannolikheten att BDG är cursed är då 25%, att Vimes är cursed 25% och att KK är cursed 25% (oberoende av varandra). Sannolikheten att ulvarna väljer någon av dom är 1 och alltså hade sannolikheten blivit 25%. Men precis samma sak hade förstås gällt om man valt vem som helst, eftersom sannolikheten för vem som helst att vara cursed är 25%.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Sorry. Det är bara två som kan konverteras... anyway. Det förändrar inte tillräckligt mycket. Sett till en längre tid kommer det vara väldigt stor risk att ulvarna lyckas och då är spelet mer eller mindre autoloss.

Och att ni aldrig skulle ta ut jocke kofot har jag inte ens räknat på, för om vi ska räkna på det här efter att rollerna lottats ut är det betydligt mer som måste beräknas. T ex att det är väldigt stor sannolikhet att KK får första nattmordet på sig. Det väger upp att ni aldrig skulle ta ut Kofot. Det är typ 50% risk att ulvarna konverterar någon R3, och då har de dessutom haft två nattmord på sig redan. Oavsett vilka som har rollerna så är spelet brutet. Det jobbigaste med de här cursed-rollerna är att nattmorden allra oftast slår ned på dem som anses grönast, vilket innebär att ulvarna troligtvis får en grön spelare vid en konvertering. Exakt detta inträffade också (men KK ska fortfarande ha en eloge för att han planerade inför detta).
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Thodd said:
Mukwa said:
Vimes said:
Mukwa said:
Såg ut som ett kul lir, men byn hade 0% chans att vinna det här gejmet och även om KK hade en väldigt cool taktik så vann ulvarna på att de var för många redan från början.

Angående att rösta ut två: Det här var det enda positiva byn fick. dDet är oändligt mycket bättre att ha möjligheten att rösta ut två pers till priset av ett nattmord. Byn vill ha så få spelare kvar som möjligt, för då blir det färre att misstänka.
Jag håller inte med. Eller ja, det var jävligt svårt, men att vi hade 0% chans att vinna tycker jag inte. Ponera följande scenario: istället för att jag fumlar bort deadlinen R1 får jag Recca utröstad direkt, OCH väktar KK.

I slutändan förlorade vi mycket för att just KK blev omvänd. Han avgjorde för ulvarna.
Det är helt chanslöst med tre ulvar och så stor chans för ulvarna att konvertera någon (33% i första rundan). Den konverterade har varit bybo i minst en runda och det allena gör att byn har jättesvårt att sniffa upp ulven. 0% är förstås en aning överdrivet, men jag tycker inte att ulvarna är förtjänta av något beröm för att de vann (förutom individuellt coola lurendrejerier såklart).

Egentligen kan man se det här partiet som en byboseger, för alla ursprungsulvar lyckades byn naila och i ett balanserat lir hade det räckt för bybovinst. Att hjälpa ulvarna tror jag är sunt, men den här gången svängde pendeln på tok för hårt.

OBS - Märk väl att jag bara pratar om spelupplägg och inte spelupplevelse.
Njae, jag klarade mig =)

De fick 2 av 3 ursprungsulvar
Gött :gremsmile: Jag fick för mig att du åkte, men det var nog för att jag prickade rätt på dig och Recca i R1 och sedan skrev KK att han också hade gjort det. Nåja två av tre ursprungsulvar hade gett byn ett par extra rundor och då hade byn förmodligen vunnit :gremsmile:
 
Top