Nekromanti Dr Whowolf - runda 5

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Empiricus said:
Recca said:
Thodd said:
Supertack till mina ulvpolare och ni bybor som gjorde detta till ett superskönt första spel.

FAAAAA-AAAAN vad svårt att bygga vettiga case mot bybor när man är ulv.. fick ljuga för mig själv att max ny verkligen VAR ulv
Sjukt att jag försökte hänga dig i R1 för att gröna min päls men sen faila jag så stort att jag hängdes istället och du klarade dig hela vägen till slutet. :gremlaugh:
Men, hur många planer och PM och mail har vi utbytt egentligen inom team varulv denna omgång. Jag har ju läst att vissa förespråkar minimalistisk kontakt i teamet, men jag skulle gissa på att vårt snack har rört sig om 600 meddelanden+

Den planens failande känns ju lite som att den gjorde Thodd grön nog att överleva in i kaklet, så win ändå :gremlaugh:
Det är en väldigt bra fördel att kunna kommunicera med sitt team när man är död som varulv. Jag kände det som att jag fortfarande var med i spelet hela vägen i mål. :gremsmile:

Fast utan press, bara kravlös coaching. ^^
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
K.K utvärderar ikväll.

Men.

Larsson! Det var episkt, spelbalans och skit kommer jag inte kommentera utan jag kommet som vanligt utgå från mig själv.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Konrad Konvalj said:
K.K utvärderar ikväll.

Men.

Larsson! Det var episkt, spelbalans och skit kommer jag inte kommentera utan jag kommet som vanligt utgå från mig själv.
Spelbalans var det lite si o så med, enligt mig. Men det var ju därför vi var så rocking badwolves att vi inte ville dela segern med en potentiell rekryt i Basse. :gremsmile:
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Spelbalansen verkade rätt rejält off, rent spontant.

Fast jag är lite gnällig bara för att jag fick falsk info.

(Och att vi hade en hög med folk som i praktiken var ulvar eller handlingsförlamade. :\ )

Lärt mig att inte spela ulvspel med Recca, KK och Trasapa samtidigt iaf. :gremtongue: Nästa gång jag kör får det vara en 25-post-gräns per deltagare...
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Kånkel analys

Tack alla som var med och deltog, speciellt alla inhoppare. Tur att ni finns!

Larsson skall ha en klapp på axeln för jag personligen gillade det här spelet som f. Jag fick en skräddarsydd roll som verkligen passade mig och jag hade helt klart för mig hur jag ville spela det här spelet så snart jag läst mitt PM.

Möjligheten att få vinna med ulvarna var en alldeles lagom morot för att trigga igång mig totalt. Att starta som bybo spelar och bygga upp en grön aura passar mig som handen i handsken. Jag gav mig fan på att spela så bra jag bara kunde och hade Recca och Thodd som ulvar väldigt tidigt. Att backa undan från Recca såg jag inte som en möjlighet, men sakta men säkert försökte jag jobba mig bort från Thodd.

BDG´s inhopp kom lite som en skänk från ovan. Han räddade ju Recca undan galgen och det passade mig bra. Sen att grund ulvarna valde mig (vilket jag hoppas berodde på att jag spelade bra) för nattmord-->konvertering var ju så klart en stor lycka.

R2 tog fart och här såsade jag ur lite. Det blev helg och sånt där vilket gör det svårare. Sen tar det ett litet tag att helt skifta fokus och att Vimes blev avstängd (tråkigt nog) var nog lite av en räddning i R2. Att nacka Vimes var ju rätt prio då med tanke hans roll som väktare och det hade inte gynnat mitt snack om att inte en väktare är med i spelet och sen är ju byn så klart bättre med en Vimes i spel så det fanns inga andra alternativ. Lägg där till att BDG outat siare så Vimes var ju tvungen att väkta honom för annars hade BDG varit rykt.

R3 blir till en början väldigt svettig med tanke på att Larsson tänker stoppa in Vimes och Basse i spel igen! Katastrof. Dessutom offentliggöra Vimes roll. Att han var Väktare var jag ganska säker på och i värstaste av fall hade jag tänkt sno Väktar rollen istället för min planerade Bulletproof-roll. Med lite tur undvek jag att outa någonting i R3 också och det flytet höll i sig ända in i mål. Ruga försökte dra igång massoutning i R4 men byn var ju på tok för slapp så jag undkom även där.

Valet av BDG i R3 var ju också väldigt lätt. Ingen väktare i spel och en siare är ju inte bra för oss ulvar. Att Empis rök var inte enligt planen. Basse kom in med Jocke Kofots roll och gjorde det hela bra. Det var verkligen driv och fart i Basse. Byboigt och kanske var han lite sugen på att nattmördas i R3 ändå?

R4 är ju en episkt slapp runda av byn. Jag fick ju styra den precis hur jag ville. Att jag prickade in Basses passiva-förmåga är ju nästan för bra för att vara bybo-K.K. Alltså, det var en redig chansning som tog väldigt rätt. Det fanns saker som pekade mot det, men det var ändå svettigt att lägga upp en ulvplan som verkligen måste lyckas för att få ur Basse ur spel. Basse var ju i R3 och R4 en bybo som ledde byn mot saker och ting och han spelade väldigt bra. BDG´s slutkläm innan nattmordet i R3 kanske hjälpte oss något att undergräve Basse på nått vis. Jag vet inte. Basses slutinlägg i R3 hjälpte oss däremot att förstå att han troligen kunde konverteras.

Konvertering av Basse? Nejdå. Vi ville ju vinna på ett spektakulärt sätt såklart och sen så är Basse alldeles för god i sinnet. En snäll hippie lixom. Det är bättre för Basse att förlora med byn än att tvingas in och vinna med ulvarna. Det var lite nervigt att med nattmordet just därför. Trasapa hade en potentiellt bra roll med bulletproof funderade vi på så Max Raven var ett solklart val. Robothunden kunde ju inte både vara immun mot konvertering och nattmord lixom.

En annan viktig detalj i segern är ju att vi hade tur att inte Thodd siades. Då hade vi fått lagt om planerna rejält. Det var nog den saken vi vann mest på och lite tur måste man ju ha i varulvsspel.

Nu har jag säkert missat nått men jag och alla ulvar hade det väldigt kul och byn var i vissa stunder väldigt bra. Andra stunder så var byn rätt kass och det saknades någon som styrde upp den.

+++ Max Raven hade en mastig post i början av R4 som är ett skolexempel på bra bybospel. Han gjorde sig jättegrön med att visa hur han tänkt och peka på hur han lagt upp sitt spel. Max Raven var den jag fruktade mest när han verkligen kom igång vid några tillfällen i R3 och i upptakten av R4. Turligt nog fanns det inte tillräckligt med tid :gremsmile:

++ Trasapa gör en prickfri första runda. Hur bra som helst! Spot on och knivskarp. För vår del var det lite tur inblandat att Trasapa snöade in sig på Recca och gav oss lite andrum.

+ Basse vände på steken när han kom in i spel som bybo nummer två. Kan bero på rollen men han spelade ett väldigt bra bybo spel

Spelbalansen.. Njae. Jag säger ingenting. Hade jag varit bybo utan möjlighet att konverterats hade ulvarna haft det svettigt. Jag hade ställt upp Recca och Thodd i R1 för en dubbelhängning. Empis hade nog fått det svettigt sen med tanke på att det endast fanns två (tror ja? har inte läst rollerna) som kunde konverteras.

Väktare+Siare+Tracker i bybolaget. Fantastiskt bra med tanke på att det fanns ulvar som outat sig utan förmågor. Det är en fantastisk tillgång. Trasapas roll var också en super roll för byn. Perfekt att ställa sig själv mot Recca och dubbelhängas i R2 exempelvis. Det hade gett en solklar grön Trasapa.

Jag tycker inte balansen var skit. Byn kunde helt enkelt ha spelat bättre. Det finns hur många möjligheter som helst i det här upplägget för att krossa ulvar. Nu kanske jag är färgad? Äh, jag tror inte ulvarna hade en så stor fördel.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Jocke Kofot said:
Jag har mest en fråga: har ni inga jobb, människor!
Jobb, familj, fritidsintressen och hela fadderrullan.

Men..

Jag tror det handlar om rutin.

För mig tar det 5 minuter att posta ett mastigt inlägg. I mitt första spel då jag var bybo (väktare) tog det mig över en timme att skriva ett inlägg i liknande längd som det här inlägget.

Allt måste dubbelkollas. Det får inte finnas några fel. Jag ville inte skriva som en ulv. Det måste dubbeltänkas. Det får inte se ut som att jag är väktare. Det får inte se ut som att jag vet för mycket. Dubbeltänkt.

Nu kör jag på autopilot. Jag vet vad jag vill få fram och sedan skriver jag bara rakt ur hjärnan. Jag behöver inte dubbeltänka eller nått sånt. Är jag bybo så vet jag att jag bara behöver skriva ner det jag tror. Har jag fel så är det ju så. Ingen big deal. Börjar jag däremot att hitta på saker och ting och fumla in osanningar i mitt resonemang eller är otydlig då kan det lätt bli fel. Ulvarna kan använda sig av otydligheten och vrida det till sin fördel.

Visst är det en viss investering av tid att spela varulvsspel, men trots att jag skriver rätt många poster nu för tiden så kommer jag aldrig upp i den tid det tog för mig i mina första spel. Med tiden tror jag man lär sig att sålla bort en del brus också. Det gäller ju att vara med och tycka och tänka där det är viktigt. Resten kan man ju skita i.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Tack för spelet. Spelbalansen kändes ganska off, vi dödade 2 ulvar på 3 försök, och ulvarna kunde ändå sen sitta och fundera på hur det var roligast att vinna... Men det var ändå häftigt och väldigt frustrerande att se KK spela skjortan av byn sista dagen.

Fungerade rätt bra att komma in som inhoppare också, däremot så blev det nog ett ganska hackigt spel med så många (bybor) som hoppade av.

Temat verkade också väldigt häftigt (fast det blir förstås aldrig bättre än en klassiker, hm jag glömde nog skriva hur oerhört mycket jag gillade förra klassikerna jag var med i).

Jag har också fått lite funderingar om hur man skulle kunna se till så att forumvarulvsspel inte bryter mot Risings regel för speldesign, men jag tror jag tar det i en egen tråd när jag är lite piggare.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Max said:
Sa ju att jag var Bybo och att K.K var ulv :gremtongue:
Till nästa spel så räcker det inte med att säga att man är bybo Max. Det spelar lixom ingen roll hur många gånger man säger det för det är inte det som räknas.

Sen räcker det inte med att säga att K.K är ulv heller. Det måste finnas nått att ta på och veta varför du tycker sånna saker. Det är därför man som bybo skall vara tydlig med sina misstankar och förklara hur man ser på saker och ting.

Det fanns en del luckor i mitt spel i R2 som skulle kunna vändas emot mig. Kanske nån liten i R3 också, men sen hade jag full täckning bakåt gällande dubbelhängningen. Lixom, det är ju därför du skriver att jag är ulv för att jag lägger upp en plan, men i själva verket är det ju Trasapa och Basse som vill ha en dubbelhängning. Jag går väldigt försiktigt fram och spelar som en bybo. Jag vill hänga Basse eftersom han kan konverteras eller redan är konverterad.

Givet vill jag dubbelhänga från start med det är ju nått jag bygger upp under hela rundan. Hade det skitit sig i R4 för oss ulvar så är jag rätt säker på att jag hade klarat mig i R5 också med tanke på att det finns saker och ting som pekar på att det inte är K.K som ligger bakom det hela. Det finns fulare fiskar att jaga. Däribland Basse som var ett easy target i R5 i och med att Max Raven nattmördades.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Björn den gode said:
Tack för spelet. Spelbalansen kändes ganska off, vi dödade 2 ulvar på 3 försök, och ulvarna kunde ändå sen sitta och fundera på hur det var roligast att vinna... Men det var ändå häftigt och väldigt frustrerande att se KK spela skjortan av byn sista dagen.

Fungerade rätt bra att komma in som inhoppare också, däremot så blev det nog ett ganska hackigt spel med så många (bybor) som hoppade av.

Temat verkade också väldigt häftigt (fast det blir förstås aldrig bättre än en klassiker, hm jag glömde nog skriva hur oerhört mycket jag gillade förra klassikerna jag var med i).

Jag har också fått lite funderingar om hur man skulle kunna se till så att forumvarulvsspel inte bryter mot Risings regel för speldesign, men jag tror jag tar det i en egen tråd när jag är lite piggare.
Glömde nämna att BDG är väldigt läskig som bybo när man är ulv..

Det kan ni alla skriva upp så ni vet det tills ni hamnar på motsatt sida som honom.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Wow, grattis ulvarna. Episk avslutning! Och helvete var surt att jag var tvungen att hoppa av. Och när jag var siare och allt. Har lurkat en hel del iaf och hade prickat Recca och Empy, men Thodd hade jag inte på radarn, och framför allt inte KK. Cred till Trasapa som spelade skitbra, hoppas du är med fler gånger!

Upplägget var ju kalas, med kul och nyskapande förmågor, och dubbelhängningen var ett ball inslag. Balansen går väl kanske att korrigera något, men jag tror inte den var SÅ off.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Sömnlös. Kul! :gremfrown:

Konrad Konvalj said:
Sen räcker det inte med att säga att K.K är ulv heller. Det måste finnas nått att ta på och veta varför du tycker sånna saker. Det är därför man som bybo skall vara tydlig med sina misstankar och förklara hur man ser på saker och ting.

Det fanns en del luckor i mitt spel i R2 som skulle kunna vändas emot mig. Kanske nån liten i R3 också, men sen hade jag full täckning bakåt gällande dubbelhängningen.
När var det det kom fram att du hade en passiv förmåga igen? Tänkte på det runt tre-fyra-tiden idag, men jag orkade/hann verkligen inte skriva ett mastodontinlägg och analysera både dig och Trasapa innan det.

Mitt stora inlägg i början av Runda 4 var mer eller mindre mitt avskedsinlägg. Hann och orkade inte hänga med efter att slösat vad jag upplevde som massor av tid i R3. Jag hade inget emot att åka ut i slutet av runda 4 men ville inte att min död skulle sabba totalt för byn. I början av runda 4 var mitt mål att dö eller att spelet skulle ta slut efter runda 4. Dubbelhängning gav bra odds att avsluta spelet i ett svep med 2 ulvar kvar. Sen orkade jag inte kolla extra noga på Thodd (Max nämnde tidigare att han blev bra väldigt fort, t ex, det hade nog kunnat byggas ett case där) eller rota efter oegentligheter i andras beteenden. Jag tycker KKs ulvroll bevisar rätt tydligt att man inte ska sitta och halvsova som bybo och vänta sig att någon annan tar tag i det. Det får bara aktiva bybor att tröttna och ger ulvar en öppning.

Subjektiva intryck av rundorna:
R1: Helt okej.
R2: Informationsblackout. Delvis mitt fel. Men också helg, Eurovision och VM. Riktigt kass timing för en kort runda, i retrospekt. Dålig aktivitet överlag - fast det kan ha varit Trasapa och Recca som sabbade rundan också. För många faktorer som gjorde den till en lång tyst runda.
R3: Minns inte så mycket utöver att jag tjafsade med 2-3 pers om lite samma grejer. Rubbade mina cirklar en del. Surnade till rätt rejält mot slutet här.
R4: Som R2, fast mindre diskussion. Så totaldöd för min del, men jag medger att jag i princip bara läste igenom och skrev något inlägg utöver min infodump i början.

För övrigt, för er som är nya, har jag för mig att KK inte tror på "brödsmulande" (slänga ut spår för att hinta identiteter) - om jag minns rätt från ett Äventyr-ulvspelet. Det är alltså inte ulv-exklusivt för honom. :gremsmile: Jag slängde mest in brödsmulorna för att hinta vem jag var för de mer erfarna, men jag och Jocke hade mest koll och framförallt kan man plocka nästan lite hur som helst för att efterkonstruera en roll om man skriver tillräckligt olika specifika grejer.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Så, nu har jag laddat batterierna och är pigg och glad igen. Tack för alla fina ord - det roligaste med att arra är när folk säger att de har haft roligt. :)

Folk har tagit upp att spelballansen var off i varulvarnas favör, och det är helt rätt. Jag skrev från början att min ambition var att göra ett svårare spel än vanligt. Jag minns inte vem som skrev det i eftersnacken till ett tidigare spel, men byn har numera blivit som om presidenten från dag 1 ringt in FBI, CIA, NSA och SWAT för att på en gång visa ulvarna vem som bestämmer.
Ulvarna har väl, vad jag kan minnas, bara vunnit i de lite mer udda spelen som TMNT (där de coola ulvarna kunde utnyttja postgränsregeln) och Ebony Oaks (där ulvar inte kunde röstas ut).

Den här gången kanske det var lite väl svårt, men det var inte helt hopplöst för byn. Den här gången skadades nog byn mycket att så många bybor behövde hoppa av. Det är väl rent av första gången en spelare blivit avstängd mitt under spel? Hade allt detta inte hänt hade nog varulvarna haft det svettigare.

På tal om avhoppare och ersättare... vad tyckte ni om idén att ta in gamla spelare? Basse var ju väldigt tydlig med att det var skitkul, men ulvarna jag och pratade privat om att de inte uppskattade det. De valde Vimes för nattmord inte bara för att han var väktare utan för att han, som spelare, börjat sniffa ut rätt ulvar, och att få tillbaka honom i spel hade varit ett bakslag.
Men som sagt... vad tycker folk? Bör man köra med det i framtiden eller ej?

Max Raven said:
Fast jag är lite gnällig bara för att jag fick falsk info.
Fick du det?

Info said:
Det är alltid viktigt för byn att utbyta information med varandra, men i det här spelet kan Doktorns fiender ha större nytta av det än i vanliga fall.
Ulvarna behövde ju hitta de som var mottagliga för infektion. Basses info sa att det fanns folk ulvarna hellre ville ha ihjäl än väktare+siare, Hastfers att doktorn hade en mörk sida. Detta tänkte jag kunde peka ulvarna åt rätt håll.

Och Basse Kofots och Konrads förmågor? Om de blev drevade... skulle de outa förmågan eller ljuga för sina bybokompisar? Och om de ljög... vad hände om Max använde sin trackerförmåga på dem?

Förutom tankar på ovanliga förmågor och svår svårighetsgrad så var en av mina funderingar att det i detta spel skulle vara svårt att ta ställning till sin egen info i detta spel. Basses och Jocke Kofots helt olika spelsätt tycker jag vara ett roligt exempel på detta. :)
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Larsson said:
Så, nu har jag laddat batterierna och är pigg och glad igen. Tack för alla fina ord - det roligaste med att arra är när folk säger att de har haft roligt. :)

Folk har tagit upp att spelballansen var off i varulvarnas favör, och det är helt rätt. Jag skrev från början att min ambition var att göra ett svårare spel än vanligt. Jag minns inte vem som skrev det i eftersnacken till ett tidigare spel, men byn har numera blivit som om presidenten från dag 1 ringt in FBI, CIA, NSA och SWAT för att på en gång visa ulvarna vem som bestämmer.
Ulvarna har väl, vad jag kan minnas, bara vunnit i de lite mer udda spelen som TMNT (där de coola ulvarna kunde utnyttja postgränsregeln) och Ebony Oaks (där ulvar inte kunde röstas ut).

Den här gången kanske det var lite väl svårt, men det var inte helt hopplöst för byn. Den här gången skadades nog byn mycket att så många bybor behövde hoppa av. Det är väl rent av första gången en spelare blivit avstängd mitt under spel? Hade allt detta inte hänt hade nog varulvarna haft det svettigare.
Håller med dig Larsson. Det var en potentiellt mycket högre svårighetsgrad med tanke på att ulvarna skulle kunna ha varit 5 i R3. Att ulvarna lyckades konvertera mig var ju för att jag ville bli konverterad. Jag skulle kunna ha spelat som Jocke Kofot i R1 och då kan jag lova att jag inte blivit konverterad och i det läget hade det blivit en helt annan sits för ulvarna. Då hade jag helt skiftat i R2 för att vinna med byn lixom.

Larsson said:
På tal om avhoppare och ersättare... vad tyckte ni om idén att ta in gamla spelare? Basse var ju väldigt tydlig med att det var skitkul, men ulvarna jag och pratade privat om att de inte uppskattade det. De valde Vimes för nattmord inte bara för att han var väktare utan för att han, som spelare, börjat sniffa ut rätt ulvar, och att få tillbaka honom i spel hade varit ett bakslag.
Men som sagt... vad tycker folk? Bör man köra med det i framtiden eller ej?
Äh, alltså. Grejen var ju det att Vimes var på väg tillbaka i spel och det är inget du vill som ulv. Så illa tyckte jag inte att det var annars och jag var inte emot ditt beslut. Jag tyckte du löste det hela med Basses inhopp galant och det hela blev en helt ny och frän upplevelse.

Larsson said:
Förutom tankar på ovanliga förmågor och svår svårighetsgrad så var en av mina funderingar att det i detta spel skulle vara svårt att ta ställning till sin egen info i detta spel. Basses och Jocke Kofots helt olika spelsätt tycker jag vara ett roligt exempel på detta. :)
Jättebra ny tänk tycker jag. Du hade 2 roller med ett dilemma hur det skulle hantera dessa roller. Du fick tre spelare att göra helt olika med exakt samma roll. Det tycker jag talar för att du lyckades med din grej. Heja, heja!
 

Thodd

Veteran
Joined
12 Jan 2010
Messages
191
Location
Norrtälje kommun
Buskul upplägg och vet inte om jag tycker att det var så himla obalanserat..

Vi blev 4 ulvar istället för 3 på 12 pers (vi hade kunnat ta basse och vinna lättare) och larsson sa att det skulle vara svårare för byn.

Sen var det ett lyckoskott av oss att pricka in k.k första rundan.
Har för mig att Recca "Trackade" vimes och fick upp aktiv förmåga så vi antog att han var Siare/väktare och måste också ut tidigt
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Tack för ett roligt spel Larsson!
Spännande tema och utmanande roller/info.

Jag kan tycka att balansen var lite op åt ulvarna dock, med tanke på som BDG säger att vi faktiskt lyckades pricka två ulvar på 3 hängningar och ändå blev vi utklassade efter 4 rundor. (Visst, vi hängde 2 bybor i slutet men kom igen, det är helt ok :gremwink: )

Men det finns andra anledningar till det såklart. Det var till och från dålig aktivitet, spelar byten och mycket brus i byn från vissa bybor som spred oreda och förvirring..

Jag tror att jag helt enkelt gick in i nån sorts förnekelse att K.K kunde vara ulv. Det var vissa gången som jag reagerade lite på att hans spelstil var mer reserverad än vanligt men jag tror att jag innerst inne visste att vore K.K ulv så är det kört i vilket fall.

Hur som, tack för liret. Det var länge sen men det känns som att man börjar få lite mer häng på hur man bör spela.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,603
Okej, då kommer några reflektioner från mig.

Uppgiven i R1, euforisk i R3
Jag var väl inte riktigt med i R1, ska erkännas. Jag är lite mätt på varulvsspel öht, samtidigt som jag snabbt i rundan fick anklagelser riktade mot mig. Då tappade jag sugen och tyckte att det var lika bra att byn fick min info grönad. Sedan i R3 blev det ju jättekul och jag gick igång som bara den, mycket för att jag då tyckte att Ian Chestertons info blev bekräftad. Det vore jätteuppskattat om ni andra ville kommentera hur ni tyckte att jag respektive Jocke Kofot hanterade vår info. Hur borde man spela?

Men NU ska jag banne mig ta en paus från spelen. Jag märker att jag har blivit både slö och otålig. Lite "Jaja, blabla, men kan vi rösta nu?" Jag pallar inte riktigt att gå in med samma energi som förr.

Balans
Jag tyckte att spelet var svårt och det gillar jag. Hellre ett lite svårt spel som man förlorar, än att vinna ett alltför lätt. Om spelen blir för lätta känns det som att vi slösar bort både tid och engagemang.
Sedan kan vi inte bortse från att byn nu består av erfarna varulvsspelare och dessutom känner de andra spelarna väl. Utrymmet för variationer krymper med varje ny omgång. Ulvarna lyckades väl.

Min stora miss

Jag borde ju förstås ha undrat över vilka som hade passiva förmågor för att på så sätt få guidning till vem som blev konverterad i R1. :gremsuck:

Hoppas att jag lärde mig av det här...

Fluff
Jag gillade det och det Dr Who-knäppiga universat passade bra. Det jag tycker är problematiskt är den typ av info som bägge mina roller hade: sådan info som var både nödvändig för byn att få reda på (för att kunnna analuysera spelupplägget) samtidigt som den var potentiellt farlig (!). I det läget är det förmodligen vettigast att göra som Jocke Kofot och hålla tyst. Men då blir det en del tråkiga konsekvenser:
– en del bybor kommer inte kunna outa, vilket gör att de blir misstänkta av andra bybor
– byn kan inte analysera spelupplägget eftersom det saknas information
– varulvarna kan lättare gömma sig
Det här har förstås att göra med personlig smak, men jag tycker att det är lite frustrerande och också passiviserande. Det är lite som DTF: visst det blir svårare men skapar inte möjligheter för spelarna att delta, utan tar tvärtom bort incitamentet för att delta.

En annan variant är att skapa fluff som måste tolkas. Då blir fluffet svårare att förhålla sig till och att alla deltar blir viktigt. Då gäller det förstås att hitta möjligt motspel för ulvarna, som att fluffet pekar ut viktiga roller, att fluffet innehåller motsägelser eller så får ulvarna börja ljuga. Det sista gillar jag, men tror att jag är rätt ensam om det. Det verkar vara mer populärt i ulvlägret att ”säga som det är” för att sedan spela sig ur den svåra situationen.

Tid
Det har lyfts att en del har mycket tid att delta och andra inte. Det här tror jag är en viktig utmaning att grunna på, inte minst om det ska nyrekryteras till kommande spel. Samtidigt så är väl det givet att spelet kommer ta mycket tid oavsett hur designen ser ut.
Det var däremot välkommet att rundorna snabbades upp på slutet!

Bybo/nybörjarspel
Jag har otroligt svårt att acceptera försiktigt bybospel. Dels så kan ulvar ligga under radarn och dels så visar man inte andra att man vill hjälpa till. Därför var det svårt att tro annat än att Ruga/Max var ulvar. Mitt tips är att hjälpa till så mycket som möjligt: kanske mest bara för att bybor oftast förknippar lojt spel med ulvar som gett upp och inte längre orkar delta. Om jag hade varit Max/Ruga hade jag gått bananas i runda fyra när folk började diskutera en dubbelhängning.

BDG?
Jag vet inte om jag är en spelare med dålig spelstil eller bara en dålig spelare, hursom så verkar BDG och jag hamnat i nån märklig relation där vi båda ser ulvar i varandra när vi inte borde. Så det var skönt att jag till slut förstod att han var bybo och siare och lite roligt att han tog miste på mig två gånger.

KK
Giganten, hädanefter. Lite dåligt att du övergav byn så där, bara för att få vinna med ulvarna. :gremwink: Närå, bra lirat KK och nog nyttigt både för mig och byn att vara med om den här erfarenheten. Mycket värdig vinnare!
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Thodd said:
Buskul upplägg och vet inte om jag tycker att det var så himla obalanserat..

Vi blev 4 ulvar istället för 3 på 12 pers (vi hade kunnat ta basse och vinna lättare) och larsson sa att det skulle vara svårare för byn.

Sen var det ett lyckoskott av oss att pricka in k.k första rundan.
Har för mig att Recca "Trackade" vimes och fick upp aktiv förmåga så vi antog att han var Siare/väktare och måste också ut tidigt
Ja precis. Två strikes of luck.

Första nattmordet var tur som bara den. Det var inte ett jättelätt beslut eftersom K.K kanske skulle skyddas av väktaren. Men vi chansade.
I efterhand är det lätt att anta att Vimes väktade sig själv istället för K.K.

I R2 visste vi att Vimes var väktare/siare och sen outade BDG siare och vi var ganska så säkra på att Vimes inte hade väktat BDG i R1 så vi tog Vimes med nattmordet. Samtidigt kunde inte heller Vimes veta att vi visste att han var väktare, kunde han vetat det hade han förstås haft ett svårare beslut vem att väkta, sig själv eller BDG. Det var läskigt att vänta på resultatet av BDG's siande, jag kände nästan på mig att Empis var målet för det, samtidigt som jag bad till gudarna att K.K inte var det.

Om jag skulle ge ett tips till framtida spel i samma tappning. 2 ulvar på det här upplägget samt infon på en ulv att vissa kan konverteras beroende på om de har passiv/aktiv förmåga. Och så tänker jag mig att passiv/aktiv förmåga inte är knutet till doktorer utan att alla kan ha dem.

Då hade det varit mer balanserat tror jag.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Trasapa said:
Tack för ett roligt spel Larsson!
Spännande tema och utmanande roller/info.

Jag kan tycka att balansen var lite op åt ulvarna dock, med tanke på som BDG säger att vi faktiskt lyckades pricka två ulvar på 3 hängningar och ändå blev vi utklassade efter 4 rundor. (Visst, vi hängde 2 bybor i slutet men kom igen, det är helt ok :gremwink: )

Men det finns andra anledningar till det såklart. Det var till och från dålig aktivitet, spelar byten och mycket brus i byn från vissa bybor som spred oreda och förvirring..

Jag tror att jag helt enkelt gick in i nån sorts förnekelse att K.K kunde vara ulv. Det var vissa gången som jag reagerade lite på att hans spelstil var mer reserverad än vanligt men jag tror att jag innerst inne visste att vore K.K ulv så är det kört i vilket fall.

Hur som, tack för liret. Det var länge sen men det känns som att man börjar få lite mer häng på hur man bör spela.
På slutet när K.K la fram sin plan med att ta 2 på en gång så tänkte jag allt att jag aldrig skulle köpt en sån plan som bybo. Fanns alldeles för många hål i den.

Men den köptes med hull och hår. K.K var så genomgrön där i slutet att hade han sagt att jorden var platt och himmelen grön hade nog det också förvirrat byn. Det faktum att K.K "listade ut" Basses förmåga samt outade den hade ju, om man faktiskt hängde med i spelet, supergrönat K.K om han nu inte var det innan. En ulv skulle ju bara nattdödat Basse om man satt på facit på hans kraft, det hade varit autowin. Eftersom han inte utnyttjade det vinnande konceptet så måste han vara bybo.

Planen på slutet var bulletproof egentligen. Hade Max/Ruga avvikit med sin röst och vi failat med planen så det blivit en till runda så hade ju nattmordet på Max Raven i princip garanterat att Basse Kofot blev konverterad i R1.

En viktig grej är att vi lyckades ta ut BDG/Vimes just i den ordningen som vi gjorde. BDG är en sådan stark ledarskapskraft i ett varulvspel att K.K absolut led konsekvenserna av att ha med honom i spel där i R3. K.K's ledarpotential hade för mycket konkurrens. När väl BDG var ute så kunde K.K ta över och guida byn mot en säker ulvvinst.

Det har varit så himla roligt och läskigt också att spela med K.K. Jag kommer nog aldrig våga riktigt slappna av med K.K i ett varulvspel igen, vi har en riktig superulv på wrnu. :gremsmile:
 
Top