Nekromanti Dr Whowolf (runda 3)

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
NU JÄVLAR!

Back again,

som en tysk synthledgendar skulle ha sagt.

Ska återkomma med tankar så fort jag har läst trådarna. Igår fick jag intrycket att mötets mening var att jag inte skulle få vara med, men

HAHAHAHA INYOURFACE VARULVARNA!

Mig blir ni inte av med så lätt! Hehe!

Snabba tankar:

1) Vi måste analysera fluffet och fluffoutningar. Hittills har det varit väldigt mycket fram och tillbaka kring formuleringar och gnejs.

2) Japp, vi kan ta det här med "infektion" på allvar. Jag tror att vi har två ulvar kvar för tillfället, även om det ska lämnas en liten lucka för möjligheten att ulvsvansarna spritt sig.

In i teleboxen!

:gremlaugh:
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Ruga tar över för Hastfer

En olycka kommer sällan ensam, men jag antar att även motsatsen gäller angående bra saker.

En stor välkomnande applåd till Ruga som tar över Hastfers roll! Du gör oss alla en stor tjänst som axlar rollen, särskilt med tanke på att det aldrig är lätt att hoppa in som ersättare så här långt in i spelet.

Stort tack till Hasfter som hade tålamodet att vara med i spel tills detta löste sig. Hoppas allt löser dig irl för dig och att vi ser dig mer i framtida varulvsspel när livet dig tillåter.

Självklart även ett tack till Vimes på avbytarbänken, som var redo att ta över Hastfers roll på lördag. Forumet har inte varit detsamma utan dig och vi saknar dig. :)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Re: NU JÄVLAR!

Sedan: när ni läser Reccas poster så här in hindsight* så rekommenderar jag att ni tänker er att hon gärna (som ulv) sällan lämnar den rollbeskrivning hon fått. Kanske kaxigt av mig att påstå detta, men jag är övertygad om att Recca tycker att det är bättre att försöka få folk att digga henne genom intensivt postande och vass argumentering. Att däremot börja jiddram ljuga, hitta på och konstra – det är knappast hennes stajl. (Det är MIN stajl när jag får hedersuppdraget at spela en ulvroll).

Så det där om tajmlård etc kan nog tas som en rätt nära rolltolkning.



*Visst är det oslagbart coolt att blanda engelska och svenska, huh?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Re: NU JÄVLAR!

...och:

TACK till alla Hastfer, Recca, Vimnes, Jocke Kofot!

Gött lirat, hoppas vi ses igen!

:gremsmile:
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Ruga tar över för Hastfer

Tack för gott spel Hastfer!

Ruga härligt att du ställer upp!

Det första du skall göra är att outa din information med dina egna ord.

Vår gode Hastfer är notoriskt svårläst så det vore intressant att läsa din outning.

Sen så vill vi så klart veta hur du ser på saker och ting.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: NU JÄVLAR!

Basenanji said:
Sedan: när ni läser Reccas poster så här in hindsight* så rekommenderar jag att ni tänker er att hon gärna (som ulv) sällan lämnar den rollbeskrivning hon fått. Kanske kaxigt av mig att påstå detta, men jag är övertygad om att Recca tycker att det är bättre att försöka få folk att digga henne genom intensivt postande och vass argumentering. Att däremot börja jiddram ljuga, hitta på och konstra – det är knappast hennes stajl. (Det är MIN stajl när jag får hedersuppdraget at spela en ulvroll).

Så det där om tajmlård etc kan nog tas som en rätt nära rolltolkning.



*Visst är det oslagbart coolt att blanda engelska och svenska, huh?
Det märks att du fått en ny roll Basse. Du är nu full av självförtroende. Konstigt sånt därnt!

Men.. Kör bara!

Kan vi lite snabbt få en outning av Doktorsnummer?
Kan vi få dina nya tankar om vart du står och om det skiljer sig från tidigare Basse?

Hur har R2 sett ut från avbytarbänken?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Re: NU JÄVLAR!

Kånrad said:
Jo. Alltså, Recca var ulv. Finns det en möjlighet att hennes roll som den där Veiron kan infektera andra spelare? Är det fluffmässigt fresht om det är den rollen som kan göra sånt?

Om så är fallet ställs ju rätt mycket på ända. Trasapas grönhet som jag tidigare snackade om är ju den saken som främst ställs på ända.

Han är ju i mångt och mycket väldigt grön tack vare sina insatser gentemot Recca + att tanken på att vända drevet från en ulv till en annan och samtidigt riskera en dubbelhängning på två ulvar är helt otänkbart ur ulvsynpunkt.

Om Recca hade förmågan att vända någon från bybo till ulv så är ju Trasapa ett smart val.
Okej. Min roll stärker definitivt tankarna att ulvarna kan smitta andra. Så, just nu resonerar jag som så att ulvarna förmodligen smittade någon i runda ett. Frågan är vem? En annan fråga är hur många ulvarna var från början. Jag är rädd för att de faktiskt var tre från början, vilket betyder att vi just nu kan ha med tre ulvar att göra. Alternativt att de var två från början och idag är två

(Varulv1+Recca+SmittadBybo=Varulv1+SmittadBybo)

Detta leder oss snabtt till den intressanta frågan: vem valde ulvgänget att smitta efter runda ett?

Mitt förstaval skulle förstås vara BDG, men i skrivande stund kan jag inte minnas om skiftet Brynolf-BDG skedde efter röstandet?

Trasapa dock: nej, jag har lite svårt för att acceptera att han har blivit smittad av Recca, trots att de två ställdes mot varandra i röstningen. Tex tror jag att Recca(el de andra ulvarna) aktade sig för att smitta honom just för att det kanske fanns en viss möjlighet att RÖSTA UT honom. Snarare tror jag på KK, BDG eller möjligen Max Raven. DET är exempel på högoddsspelare man gärna ser joina ens varulvsteam.

Till slut:

vi väntar ivrigt på Max siande. Nu måste du komma fram och berätta nåt. Mina dollarz ligger på att Max+Recca var ulvar, smittade KK (grönt är skönt) och därefter börjar Max jiddra jidderz om att han siade KK för att få KK att se ÄNNU grönare ut.

Så:

RÖST: Max
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Re: DÅ KÖÖÖR VI

Bra jobbat, Jocke, Hastfer, Recca.

Välkommen Ruga, välkommen åter Basse Kofot.

Då fortsätter vi. :gremsmile:
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Re: NU JÄVLAR!

Jag suger lite på mitt nummer, men jessbåx, jag har ett nummer. Jag är en Dåktår.

Runda två...alltså jag har otroligt svårt att motivera mig att gå genom den där limaktiga bråkdiskussionen mellan Recca et al. Hon är uthålligare än Göran kropp, men att analysera sånt är som att räkna pixlar.

Men, visst från avbytarbänken var jag otroligt förvånad över att så lite energi lades ned på att kräva outningar och listor, du vet allt sånt där som gör att man lättare kan förstå spelets struktur.

Men visst, det ska bli skitkul att gå genom min tidigare inkarnations poster bara för att se hur andra varulvsspelare tolkar sitt roll-PM. ^^

Nåja, jag ger det väl ett försök.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: NU JÄVLAR!

Basenanji said:
Jag suger lite på mitt nummer, men jessbåx, jag har ett nummer. Jag är en Dåktår.
Varför?

Jocke Kofot har sladdat ut numret så att suga på det nu när du ändå är online och kan bajsa ur dig det känns lite ovärt.

Alla vet vad Jocke Kofot har för nummer så fram med det nu så kan vi lägga den punkten till handlingarna.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Re: NU JÄVLAR!

Men, nu ser jag ju att han har gått ut med nummer.

Doktor nr 9.

That's it.

(161 olästa poster, man ska inte lurka Basenanji!)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Re: NU JÄVLAR!

Alltså: prio nr 1 just nu är att BDG och Max som bägge har claimat siarestatus...säger något om sina sianden.

Det är ju fan ta mig helt osannolikt att siare är passiva och knapphändiga.

Dessutom: nu fattar jag definitivt varför Ian Chesterton fick infon att ulvarna hellre vill ta ut bybor än siare+väktare, eftersom de då kan smitta bybor och därigenom "rekrytera" bybor till sitt lag.

Men nu till några betydligt mer intressanta än jag:

BDG och MAX...var äääääär ni?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: NU JÄVLAR!

Basenanji said:
Men, nu ser jag ju att han har gått ut med nummer.

Doktor nr 9.

That's it.

(161 olästa poster, man ska inte lurka Basenanji!)
Bra kompis. Det var ju inte så svårt, inte för att det sätter dig i en grönare dager men nu har du outat det samma som Jocke Kofot och det gör ju saken mer rätt.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: NU JÄVLAR!

Basse said:
Okej. Min roll stärker definitivt tankarna att ulvarna kan smitta andra. Så, just nu resonerar jag som så att ulvarna förmodligen smittade någon i runda ett. Frågan är vem? En annan fråga är hur många ulvarna var från början. Jag är rädd för att de faktiskt var tre från början, vilket betyder att vi just nu kan ha med tre ulvar att göra. Alternativt att de var två från början och idag är två
Hur din roll stärker det hela kan vi ju gå in på lite senare, men tre ulvar från början om de kan smitta en spelare varje runda?

Ponera..

9 Bybor 3 ulvar.

R1-->Dubbelhängning av 2 bybor
R1-->Nattmord av ulvar
R1-->Övertagande av bybo till ulv

= 9-2-1 = 6 Bybor
= 3+1 = 4 Ulvar

Det låter inte helt rimligt. Att det är en ulv från start låter precis lika orimligt med tanke på dubbel-hängningsregeln.

Att det finns möjlighet till infektion/övertagande kan jag lätt köpa, men det måste finnas nån form av fördel till byn också. Det måste finnas restriktioner, regler och lagar på hur/vem/vad ulvarna kan plocka in i sitt led.

Sen är ju frågan om det är rimligt att ulvarna kan göra en dubbel. Alltså: 1 övertagen bybo + 1 nackad bybo (+möjligheten att hänga 2 bybor).
 

Ruga

Veteran
Joined
22 Feb 2013
Messages
137
Re: NU JÄVLAR!

Ska bara säga attt jag har följt med lite smått kommer skriva när jag kommer hem efter jobbet.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: NU JÄVLAR!

Ruga said:
Ska bara säga attt jag har följt med lite smått kommer skriva när jag kommer hem efter jobbet.
Okay, får du tid under dagen kan du kasta fram dina egna ord gällande din information.

Det kräver inget jobb förutom att läsa ditt pm och skriva det du tycker är talande för din info.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Re: NU JÄVLAR!

Visst, jag ser definitivt svagheterna med mitt resonemang, men tänk dig att jag yttrar den som en torr och noggrann poliskomissarie: "Vi kan inte lämna något eller någon utanför misstanke om brott! Allt är av intresse!"

Såhär: utifrån mitt roll-PM så förstår jag spelets upplägg som att ulvarna kan smitta andra bybor. Dessa "smittade" går sedan över till ulvlaget.

1) Det betyder att frånvaron av nattmord efter runda ett inte nödvändigtvis var en akt av Väktaren, utan tvärtom kan ha betytt att Ulvarna rekryterade en bybo till sitt lag.

2) Från början var förmodligen ration ulvar-bybor 2-10,
men jag vill inte utesluta möjligheten att det kanske var 3-9.

3) Dubbelutröstning tror jag var en idé av LJS som skulle strama åt röstandet, inte nödvändigtvis som en effekt att utnyttja.

4) "Det svåra" med det här upplägget är då att ulvarna snabbt kan vinna:

R1
3-9

R2 (En utröstad bybo, en rekryterad bybo)
4-7

R3 (En utröstad bybo, en rekryterad bybo)
5-5

Game over, vinst för ulvarna

---

Ditt scenario med dubbelutröstningar är ju förstås tänkbar, men spelar ändå en marginell roll. "Det svåra" med det här spelet är helt enkelt att ulvarna kan vinna på bara tre rundor eftersom de rekryterar bybor.

Och saknar ni nattmord i min framställning så beror det alltså på att det här spelets design fipplar med just "nattmord/infektion". Att Vimes gick åt senat var alltså inte ulvarnas mest efterfrågade utgång.

De ville egentligen inte DÖDA Vimes, utan SMITTA honom.
 
Top