Nekromanti Dogmautmaning 2010-06

Indika

Veteran
Joined
10 Feb 2005
Messages
11
Location
Dalarna
Det finns en max begränsning på ord (1500), men i teorin är det alltså fritt fram med precis hur mycket bilder och illustrationer som helst? Precis som fri formgivning och textstorlek etc?

Och hur omfattande får de "enkla" spelhjälpmedel vara? Fyra stycken formulär på ett A4? Ett formulär på ett dubbelsidigt A4? Ett formulär på flertal sidor? Utskrivbara taktikkort eller en "spelplan" - är sånt ok?

Jag förstår tanken "enkla spelhjälpmedel" men typ vart tänker du att gränsen går? Det är bra med simpla direktiv då det inte kommer i vägen för kreativiteten, men strikta linjer kan vara enklare att följa ibland. Så jag nöjer mig svar på frågorna som något slags mellanting. :gremwhistle:
 

android_iv

Warrior
Joined
17 Feb 2009
Messages
304
Location
Stockholm
Alltså, vad du vinner är typ äran. Om du gör ett skitbra spel men som kanske har lite för mycket bilder/hjälpmedel etc. så:
1) du vinner tävlingen, tjohooo!
2) du blir diskad.
Jag skulle vara nöjd vilket som, jag hade ju faktiskt gjort ett skitbra spel med snygga bilder, eller hur?

Jag kommer nog slänga in en del egenkomponerade bilder, ett formulär, ett exempelformulär och en karta eller nått sånt. Dock vara ganska noga på de 1500 orden. om reglerna säger något annat, ja men diskvalificera mig då..
 

Indika

Veteran
Joined
10 Feb 2005
Messages
11
Location
Dalarna
Ja, alltså givetvis kan man känna så. Jag var mest nyfiken eftersom jag tyckte tävlingsreglerna (det är ju en tävling även om det inte finns några priser) var aningen diffusa. Sen är jag inte säker på om jag själv ska bidra eller inte, det beror lite på hur mycket ork och tid jag har över. Men jag gillar att lägga mig i saker ändå - i ren välmening givetvis.

En enligt mig klar förbättring i den här tävlingen är just begränsning på 1500 ord. Det känns mycket bättre än en begränsning på ett dubbelsidigt A4 med arial 7. Även om det senare är gulligare så känns det första mer praktiskt, och läsligt.

Antagligen kommer dem flesta deltagarna inte slänga in fler bilder än vad som blir rimligt för textmassan. Men till skillnad från tidigare dogmaspel finns nu många anledningar till att faktikst ha med bilder då dem inte längre tar plats från texten? Men tänkte det var värt att fråga ändå, så jag och alla andra som undrar vet säkert.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Indika said:
Det finns en max begränsning på ord (1500), men i teorin är det alltså fritt fram med precis hur mycket bilder och illustrationer som helst? Precis som fri formgivning och textstorlek etc?
Ja, det stämmer.

Indika said:
Och hur omfattande får de "enkla" spelhjälpmedel vara? Fyra stycken formulär på ett A4? Ett formulär på ett dubbelsidigt A4? Ett formulär på flertal sidor? Utskrivbara taktikkort eller en "spelplan" - är sånt ok?
Enkla spelhjälpmedel definieras här som något som gör förståelse eller moment snabbare, men inte ökar informationsmängden i spelet, exempelvis hjälpmedel som lägger till regler är inte ok.
 

Indika

Veteran
Joined
10 Feb 2005
Messages
11
Location
Dalarna
Du har inte heller nämnt i vilket format ett färdigt bidrag ska lämnas in i? PDF? Valfritt (Doc, pdf, txt eller "whatever")?
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Sereg said:
Indika said:
Du har inte heller nämnt i vilket format ett färdigt bidrag ska lämnas in i? PDF? Valfritt (Doc, pdf, txt eller "whatever")?
valfritt tror jag. Dock så vinner man nog inte kategorin snyggast spel med .txt ;-)
Det där låter som en utmaning. Nu vill jag se ett rollspel i .txt-format vinna kategorin snyggast spel. =)

Vilka antar utmaningen? =)
 

Indika

Veteran
Joined
10 Feb 2005
Messages
11
Location
Dalarna
txt stödjer väll inte bilder så det kan nog bli svårt :gremshocked: Om man inte är en riktig haxor på att rita med tecken då. Snygga spalter kan man alltid göra!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Gardener said:
Det där låter som en utmaning. Nu vill jag se ett rollspel i .txt-format vinna kategorin snyggast spel. =)
ASCII-art for the win!

Nåja, tyvärr skulle den formen inte passa mitt spel så värst bra, så jag avböjer. Även om det vore hur-coolt-som-helst.
 

omgbambi

Veteran
Joined
21 Feb 2009
Messages
173
Location
Göteborg
Tjo o tjim, vi kör ju med öppna kort så här är


Chakra v.0.2


Nu med, grundregler, karaktärsblad, baksida till karaktärsbladet, tre klasser och loot lista!

Progress awye!

Nästa steg: Monster lista och två nya klasser!
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Med risk för att förstöra för folk som hade ascii-art/txt ideen så tänker jag propsa på pdf-filer, då det oftast ser likadant ut över olika operativsystem.
 

android_iv

Warrior
Joined
17 Feb 2009
Messages
304
Location
Stockholm
Taktikkort - I väntan på ärkeängel Gabriel

Efter att ha klurat lite har jag nu börjat vandra baklänges. Slår ihop detta dogma-projekt med lite tankar jag hade tidigare (delar av dem finns i den här tråden (tråden handlar mest om mekaniker kring plot/content authority, just det vet jag inte om jag kommer försöka införliva i dogma-projektet)).

Bl.a. har jag precis bestämt mig för att skippa det Cold City inspirerade konfliktsystemet jag var inne på och testa att utveckla mitt eget "taktikkortssystem", helt utan tärningsslag (enligt mig alltså en utveckling av både Yojimbo Usagi och Skymningshem).

Har inte skrivit så mycket om konfliktsystemet utan har reglerna i huvudet, men det är ganska konsekvent i hela speldesignen. De fem olika taktikvalen personifieras här också av de fem demoner som mänskligheten tillber.

Så i väntan på regeltexter får ni kolla på mina taktikkort (jag är lite nöjd, faktiskt). Länkar dem som pdf och jpg. Slängde även upp bilden på imageshack, för er som inte orkar tanka hem något. Tankar, kommentarer, spontana skämt?

Taktikkort 1.0.pdf
Taktikkort 1.0.jpg

 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,982
Location
Umeå
Tony.M.Meijer said:
Med risk för att förstöra för folk som hade ascii-art/txt ideen så tänker jag propsa på pdf-filer, då det oftast ser likadant ut över olika operativsystem.
Faktiskt. Det lockade. Jag tänkte tanken både en och två gånger.

Finns ju inget som hindrar att man exporterar sitt rollspel från ren text till pdf. Om man nu vill det.
 

android_iv

Warrior
Joined
17 Feb 2009
Messages
304
Location
Stockholm
Taktikkort 1.1 - I väntan på ärkeängel Gabriel

Efter att kollat lite gjorde jag en ny version av taktikkorten. Några bilder blev lite större, Rättskiparen fick en ny pistol och alla kort fick en text som beskriver handlingens utförande.
Men nu får det vara nog med estetiskt småpill. Nästa steg blir att återuppta själva regelpulandet, men det får bli efter midsommarblotet.

 

Attachments

Markehed

Warrior
Joined
12 Jan 2006
Messages
257
Location
Lund
Re: Asimovs Mardröm

Här kommer mitt bidrag Asimovs mardröm. Det kommer säkert att bli ett par ändringar innan jag skickar in den. Det är ett par saker jag inte är nöjd med.

Kommer fixa ihop några väldigt enkla formulär så småningom.
 

Attachments

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,982
Location
Umeå
Hmm. Det blev för långt. Det här kommer kräva många sidor. Så, antingen kommer inget spel. Eller, kanske, så lyckas jag komprimera ihop någon slags demoversion av den stora. Vem vet. Om ens något blir klart. :gremsmile:
 

Markehed

Warrior
Joined
12 Jan 2006
Messages
257
Location
Lund
Re: Asimovs Mardröm

Lite blandat folk från Deviant art. Vet inte om jag har fått tillåtelse från alla ännu men annars byter jag bara ut dem mot andra. Kan fixa ihop en lista på vilka till den slutgiltiga versionen.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
OK, jag börjar närma mig slutet på fraktionerna, uppe i ungefär 500 ord. 500 till ska in i systemet som är tänkt att vara snabbt, smärtsamt och blodigt. De sista 500 vet jag inte riktigt vad jag ska göra med, någon som har några förslag?

Jag kanske borde utöka beskrivningen på världen?
 
Top