Nekromanti Dogmautmaning 2010-06

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Re: Taktikkort 1.1 - I väntan på ärkeängel Gabriel

Det ser ruskigt bra ut Android, ska bli intressant att se hur det slutar!
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Beror på vad den innehåller. Om det är en tabell för vapen (dvs. det mest klassiska) så skulle jag inte säga att de räknas mot din word count, i och med att de in principia kan kastas ut utan att det påverkar spelet.

Vad hade du tänkt dig?
 

omgbambi

Veteran
Joined
21 Feb 2009
Messages
173
Location
Göteborg
Tabellerna innehåller vapen, monster och effekter och hur dessa skalar i samband med spelarnas level, och samtidigt som jag försöker hålla nere alternativen inser jag att jag kommer behöva lite olika tabeller beroende på spelarnas lvl.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Tja, vissa av dem kommer att räknas mot din word count i sådana fall, saker som krävs för reglerna är exempel på det...
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Låter rätt, dessutom så är vi ju inte paragrafryttare här direkt, det kommer nog att gå bra ska du see...
 

android_iv

Warrior
Joined
17 Feb 2009
Messages
304
Location
Stockholm
Hör'ni! Statusuppdatering va!

Det känns som att tråden dött av lite, vilket onekligen vore tråkigt.
Så hur går det egentligen för alla? Ni som fortfarande har lite tankar och knåpar på något kan ju gärna skriva en mening eller så, kanske sporrar vi varandra!

Själv har jag inte kommit så mycket längre. Men jag är periodare också, har svårt att hålla uppe intresset mer än två veckor i sträck eller så.
Men! Jag ska verkligen sikta på att bli klar till den 21:a juli.

Så lite om "I väntan på ärkeängel Gabriel":
Egentligen är jag ju intresserad av att knåpa ihop ett större projekt än bara 3 A4:a, det är egentligen mitt mål och denna dogma-tävling blir mer ett delmål eller nått. Så jag ska pyssla på med mina spelmekaniker och sedan skala bort lite för att bättre anpassa mig till dogma-formatet. Troligtvis kommer jag pilla lite på settingen också för att närma mig ledorden "kallt, krig, mystiskt".
Mitt dogma-rollspel kommer alltså snarast bli en sammanfattning/förhandstitt på något större. Det finns en stor risk i det, nämligen att mina idéer och mekaniker inte kommer få den plats och tid de egentligen behöver, vilket leder till en "hattig" och fattig dogma-produkt. Men men, som sagt försöker jag ju se längre och hoppas att spelet blir till något större, då gör det inte så mycket om själva dogmautmaningen går åt helvete.

Jobba på nu alla! Statusuppdatera och jobba, jobba!
 

android_iv

Warrior
Joined
17 Feb 2009
Messages
304
Location
Stockholm
Så, en kort statusuppdatering.
Jag har inte skrivit eller gjort så mycket sedan "taktikkorten". Men har funderat lite och kommer nog skrota lite idéer och ta upp nya.

* Spelvärlden
Ungefär som det såg ut tidigare. Dystopisk-nukleär vinter-framtid. Kallt, evig skymning.
Allting levande i världen består av en del gudomlighet och en del demoniskt inflytande.
Ärkeängel Gabriel ses som den nya gudomen. Han är på väg till jorden för att skeppa de tappra och ärorika till himmelriket. Han står för det goda och nobla, det ärorika. Han är tanken, dygden, moralen.
Minst lika viktiga är de fem demonerna (Förgöraren, Häxmodern, Rättskiparen, Gycklaren, Väktaren). De är det jordiska, styrkan som finns i varje människa och allt levande. Demonerna representerar köttet och kroppslig styrka (och njutning).
Båda är lika viktiga. Den som enbart hänger sig till Gabriel kommer förlora sin styrka och sakta tyna bort, för moral är inget om det inte finns någon kraft under den. Den som enbart dyrkar de fem demonerna kommer sakta förlora sitt medvetande och bli för evigt fjättrad till jorden, utan hopp om himmelriket. Dessa blir mörka, nyckfulla och djuriska varelser.
Gabriel och de fem Demonerna är något av det mest framträdande i den tänkta spelvärlden.

* Populationsminskningen
(som egentligen var en väldigt rolig mekanik) kommer skrotas. Om den ska vara med i dogmaprodukten borde den få en mer framträdande roll, och det har jag inte lust att ge den. Får inte till det riktigt och den tar lite fokus från andra mekaniker. Kanske kommer den återuppstå lite senare i utvecklingen. Lite tråkigt, men vissa saker måste offras.

* "Ättens Ära", "Gabriels Ord" samt "Demoniskt Inflytande"
Detta är lite preliminära benämningar. På sätt och vis är det tankar/mekaniker direkt stulna från Version Noll M:UA, Dogs in the Vineyard, Cold City etc.

"Ättens Ära" är en övertygelse och ett mål som spelledaren ger rollpersonerna. Detta är snarast en order från släktens äldste och syftar bl.a. till att hålla ihop gruppen. Lite som mötet/kampanjens uppdrag/mål. Genom att kämpa för och utföra uppdraget fås Äropoäng.

"Gabriels Ord" är en övertygelse och ett mål som spelaren själv ger sin rollperson. Precis som "Ättens Ära" är detta vad som ger Äropoäng.

"Demoniskt Inflytande" är dina karaktärsdrag, tillhörigheter och relationer. Det demoniska inflytandet är antingen starka karaktärsdrag eller (en sjuklig) besatthet av vissa föremål eller personer. Dessa används för att ge dig positiva fördelar i konflikter samt för att införskaffa "Styrkepoäng".

I Version Noll M:UA motsvarar detta alltså ungefär funktion för "Övertygelser" samt "Långsiktigt-/kortsiktigt mål" samt "Karaktärsdrag. I DitV/Mouseguard traits, relationships etc.

Enkel mekanik men jag gillar den. Känns lite segt att i stort sett plocka en gammal mekanik, men vi får se vad som händer med den i och med att spelet utvecklas.

* Konfliktmekanik
I början var den direkt stulen från Cold City. Täringspölar och den som flick flest lyckade tärningar fick beskriva hur konflikten slutade. Simpelt och bra. Men det skrotades!
Istället släpade jag fram min gamla tanke om taktikkort. Ett system helt utan tärningar där alla involverade i striden använder sina taktikkort samt fasta värden från rollformuläret. Ingen slump!
Just nu finns det 5 olika kort. Enkelt översatt "aggressiv", "enveten"(/försiktig), "avvaktande", "defensiv" samt "fintande". De fungerar ungefär som "sten-sax-påse" fast med lite finesser (bl.a. Övertag som används för att få fördelar i konflikten).
Alla i konflikten har en "viljestyrka". Genom att spela ut rätt kort (sten mot sax) minskar man motståndarens viljestyrka. När viljestyrkan når 0 förlorar han/hon konflikten. I en konflikt finns endast en vinnare. Den som vinner konflikten berättar hur det hela avslutas samt får välja vilka som tagit skada av konflikten (skadan blir antingen avdrag Äro- eller Styrkepoäng, eller minskade grundvärden, har inte bestämt mig än. Lutar åt avdrag i Ära el Styrka).

* Grundvärden
Det finns 5 grundvärden:
Handling - avgör din skada i fysiska konflikter
Tanke - avgör din skada i psykiska konflikter
Ord - avgör din skada i sociala konflikter
Slump - spelar in på lite olika mekaniker
Viljestyrka - hur mycket skit du kan ta i en konflikt

Värdena ligger mellan 1 och 5 inledningsvis (viljestyrka = värdet x 3). Finns ingen övre gräns. Inget värde får vara 0. Grundvärden höjs genom att förbruka Äro- och Styrkepoäng (tror jag).

* Död
Var tidigare inne på att en rollperson dog när Ära eller Styrka nådde negativt värde (-1). Men det förutsätter att en förlorad konflikt ger minus i Ära/Styrka. Tror jag håller kvar vid det.

* Ära och Styrka (el. Äropoäng och Styrkepoäng)
Ära/Äropoäng används för att:
Öka grundvärden (tillsammans med "Styrka")
Rädda döende kamrat
Skapa/förbättra nya föremål och relationer under "Demoniskt Inflytande"
Öka din skada under en konflikt
(Reducera "Populationsminskningen" (när "populationsminskningen" fanns kvar))

Styrka/Styrkepoäng används för att:
Öka grundvärden (tillsammans med "Ära")
Skapa nya karaktärsdrag under "Demoniskt Inflytande"
Öka din Viljestyrka under en konflikt
Köpa extra "Övertag" under konflikter.

---------------------------
Ja, nu orkar jag inte skriva mer, men ska nog försöka pula lite mer under de kommande dagarna och sedan köra en superrush innan den 21:a.
Vi får se var det hamnar. Jag har lite mekaniker jag tycker om (en del stulna från "Cold City", "Version Noll" samt "Skymningshem"), har även lite finesser i hur saker hänger samman (typ "spelvärldsfluff >> grundvärden >> taktikkort >> konflikter >> ära/styrka" hänger ihop ganska snyggt). Dock är det lite spretigt, och kanske lite för spretigt för att få ihop till ett dogmaspel. Men vi får se. Jag satsar på att slänga ur mig material och sedan skala bort delar för att få ett tightare spel till inlämningen.

Vet att det är svårt att svara på sånna här inlägg, men om någon har frågor, funderingar, kommentarer, kritik etc så skriv gärna!
 

android_iv

Warrior
Joined
17 Feb 2009
Messages
304
Location
Stockholm
Re: Asimovs Mardröm

Läser precis igenom Asimovs mardröm. Tänkte kasta ur mig lite kritik och tankar, just för att det ska kunna bli än bättre.

1) Jag skulle vilja att det fanns lite mer information om Tannhäuserportarna/Invergrim. Kan räcka med lite text och någon bild, bara för att skapa en känsla av hur det ser ut och fungerar. Visst kan spelgruppen skapa mycket sådant själv, men ett rollspel borde ändå "sparka igång" kreativiteten och tankeverksamheten. Raderna om "nytt har byggts på gammalt" samt "folk lever tätt tillsammans under det blinkande ljuset av neonrör" tycker jag är bra. Jag vill ha lite mer sånt, några rader till och kanske en bild (bilden på stadsmiljön var bra).

2) Direktiv.
Jag förstår faktiskt inte alls hur dessa används. Man har 12 poäng per spelare. När används poängen? Vem ger vem nya direktiv? Gör man det från början eller under spelets gång? Gäller direktivet samtliga spelare eller endast en? Får flera olika spelare lägga några poäng var på att skapa ett direktiv?
ja, som du märker förstår jag inte alls. Jag tror texten/beskrivningen måste utvecklas lite.

3) Glitchar
I och med att jag inte förstår hur direktiven skapas samt fungerar kan jag inte riktigt uttala mig.

5) Korrumperad data
Förstår inte alls hur det fungerar. Det står "korrupt data kan sedan användas av andra spelare för att påverka karaktären". Men jag förstår inte alls hur detta sker regelmekaniskt eller hur man får påverka den andra karaktären.

5) Värme/kyla
Tror jag fattar den delen (samt hur det fungerar i konflikter). Men på vilket värde börjar man spelet. Och ska spelarna flytta kyla/värme som de vill i och med spelets gång? Eller är det ett fast värde? Eller rör det sig i och med någon särskild mekanik (att försöka bryta mot direktiv ökar din värme, att följa dem ökar kyla)

6) Vad driver spelet framåt?
Antar att vad som driver det framåt är de olika spelarnas önskemål om scener ("Åh, jag tycker det vore coolt om mitt VAPEN stöter på en gumma som bla bla bla"). Och när scenen kommer nästa spelare med ett förslag (och att gruppen kan bolla lite mellan sig om vad man vill ha för scen härnäst). Kan kanske förtydligas lite.

Ja, mina tankar blev lite röriga. Men jag tycker verkligen du borde gå över texten några gånger till. Den är inte riktigt pedagogiskt upplagd (i vilken ordning saker kommer) och det är lite kantigt förklarat. Det finns en massa saker jag inte riktigt förstår, vilket är synd. För nu medan jag skrev denna kritik och läste igenom Asimovs Mardröm började tycka allt mer att det fanns en hel del potential. Så snälla, knåpa på lite till.
 

Markehed

Warrior
Joined
12 Jan 2006
Messages
257
Location
Lund
Re: Asimovs Mardröm

Android IV said:
Läser precis igenom Asimovs mardröm. Tänkte kasta ur mig lite kritik och tankar, just för att det ska kunna bli än bättre.

1) Jag skulle vilja att det fanns lite mer information om Tannhäuserportarna/Invergrim. Kan räcka med lite text och någon bild, bara för att skapa en känsla av hur det ser ut och fungerar. Visst kan spelgruppen skapa mycket sådant själv, men ett rollspel borde ändå "sparka igång" kreativiteten och tankeverksamheten. Raderna om "nytt har byggts på gammalt" samt "folk lever tätt tillsammans under det blinkande ljuset av neonrör" tycker jag är bra. Jag vill ha lite mer sånt, några rader till och kanske en bild (bilden på stadsmiljön var bra).
Jag är ärligt talat inte en stor fan av långa biljöbeskrivningar utan brukar vilja skapa mina egna settings. Men här har jag kanske varit lite väl snål. Det behövs nog lite setting i den här typen av dogmaspel.

Android IV said:
2) Direktiv.
Jag förstår faktiskt inte alls hur dessa används. Man har 12 poäng per spelare. När används poängen? Vem ger vem nya direktiv? Gör man det från början eller under spelets gång? Gäller direktivet samtliga spelare eller endast en? Får flera olika spelare lägga några poäng var på att skapa ett direktiv?
ja, som du märker förstår jag inte alls. Jag tror texten/beskrivningen måste utvecklas lite.
Poängen sätts ut i spel och det är helt upp till spelarna när de vill introducera ett nytt direktiv. Direktiven gäller för alla spelarna. Just att det gäller för alla spelarna borde jag trycka hårdare på. Visst är de så att flera spelare kan bidra till ett direktiv. Det gör det mest roligare. Poängen är att direktiven ska vara "dolda", det vill säga det finns inte, tills dess att en spelare lägger in ett direktiv som går mot det en av spelarna försöker göra. Hoppas att det här gör glitcharna klarare.

Android IV said:
3) Glitchar
I och med att jag inte förstår hur direktiven skapas samt fungerar kan jag inte riktigt uttala mig.

5) Korrumperad data
Förstår inte alls hur det fungerar. Det står "korrupt data kan sedan användas av andra spelare för att påverka karaktären". Men jag förstår inte alls hur detta sker regelmekaniskt eller hur man får påverka den andra karaktären.
Du får påverka den andra karaktären lite hur du vill och det är inte någonting direkt regelmekaniskt. Tanken är att för varje sak du vill påverka förbrukas en nivå av korrupt data.

Android IV said:
5) Värme/kyla
Tror jag fattar den delen (samt hur det fungerar i konflikter). Men på vilket värde börjar man spelet. Och ska spelarna flytta kyla/värme som de vill i och med spelets gång? Eller är det ett fast värde? Eller rör det sig i och med någon särskild mekanik (att försöka bryta mot direktiv ökar din värme, att följa dem ökar kyla)
Att jag glömde startvärdet upptäckte jag ganska snart och det är kasst att jag missat. Alla börjar med ett värde på fyra i kyla. Spelare får flytta runt sin kyla/värme lite som de känner passar och det är inte direkt kopplat till ett direktiv. Direktiv behöver inte direkt vara kalla i sin natur även om de kanske ofta är det.

Android IV said:
6) Vad driver spelet framåt?
Antar att vad som driver det framåt är de olika spelarnas önskemål om scener ("Åh, jag tycker det vore coolt om mitt VAPEN stöter på en gumma som bla bla bla"). Och när scenen kommer nästa spelare med ett förslag (och att gruppen kan bolla lite mellan sig om vad man vill ha för scen härnäst). Kan kanske förtydligas lite.
Jo det kan kanske förtydligas lite. Jag har försökt få med lite av vad som driver det framåt genom att skriva med det i det lilla inlägget om vad en bra scen bör innehålla.

Android IV said:
Ja, mina tankar blev lite röriga. Men jag tycker verkligen du borde gå över texten några gånger till. Den är inte riktigt pedagogiskt upplagd (i vilken ordning saker kommer) och det är lite kantigt förklarat. Det finns en massa saker jag inte riktigt förstår, vilket är synd. För nu medan jag skrev denna kritik och läste igenom Asimovs Mardröm började tycka allt mer att det fanns en hel del potential. Så snälla, knåpa på lite till.
Jag skulle inte direkt kalla mig en pedagog. Nu när jag kollar på det igen så ser jag att det är en hel del saker som skulle må bra av att flyttas runt lite och allt skulle kunna förklaras bättre. Ärligt talat har jag nog lagt ner betydligt mer tid på layouten än på att formulera mig. Ska se lite när jag har tid att sätta mig med det igen. Tack som fan för all kritik det uppskattas.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
Mindre än en vecka kvar!!!

Hur går det för er?

För mig började inte pusselbitarna falla på plats förrän i förgårkväll. Regelmassan i punktform tar ungefär 500 ord, så det verkar som om det kan gå vägen.

Skulle behöva några fria fotografier som jag kan manipulera lite till illustrationer i spelet. Någon som har tips på bra siter?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
Fenomenet

Tjo!

Jag har på två kvällar skrivit ihop ett spel till utmaningen nu.

BETA -version av Fenomenet

Det är fruktansvärt okorrat, och jag har tagit stilmallarna rakt av från Medan Världen Går Under, och inte gått in och snyggat till något alls. Men där är det för den nyfikne. Jag hoppas kunna putsa lite på det imorgon och övermorgon före deadline.
 

Markehed

Warrior
Joined
12 Jan 2006
Messages
257
Location
Lund
Re: Asimovs Mardröm

Här är en lite förbättrad version av spelet. Hade inte riktigt så mycket tid som jag hade önskat men det blev väl hyfsat i alla fall. Slänger med ett litet formulär som hjälpmedel.
 

Attachments

Top