Nekromanti Dogma-utmaning 2013 - Tema: Kall Sci-fi

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,225
Location
Örebro
Re: [Bidrag] Tabula Rasa

Mukwa said:
Jag vill inte vara den som är den, men har du verkligen distributionsrätt till 'Isbjörn i snöstorm', för om du inte har det tycker jag att du ska använda en annan bild.
Jodå. Jag lyckades köpa licensering till just internetpublicering för 10 000 kronor, men jag var tvungen att skriva under kontrakt att jag inte fick ta ut någon avgift på PDF:n.

Tanken är att tjäna igen allt med en rejäl hemsida med massa reklambanners istället. :gremwink:
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
[Metacron] Mitt bidrag

Här är mitt bidrag som PDF.

Cyberpunken är död, välkommen till en ny era. Rensa garderoben på svarta skinnjackor; du går inte i dina mor och farföräldrars fotspår; livet är inte längre underklassens kamp mot de korrupta företagen. Du har en karriär, vänner, förpliktelser, ansvar - ett vanligt liv. Du lever i en till synes utopisk framtid. Om det inte hade varit för en sak, en sak som finns där längst bak i medvetandet och gnager. En fråga som alla grubblar på. Vad är Metacron?
 

Attachments

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,033
Location
Carapalea
Re: [Dogma]: Futuria: Krigsplats Tannhäuser Gate

Nu har jag fått in båda illustrationerna till spelet. :gremlaugh:

Ska bara redigera klart så kommer spelet upp idag eller imorgon. :gremsmile:
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Re: [Metacron] Mitt bidrag

Sereg said:
Här är mitt bidrag som PDF.

Cyberpunken är död, välkommen till en ny era. Rensa garderoben på svarta skinnjackor; du går inte i dina mor och farföräldrars fotspår; livet är inte längre underklassens kamp mot de korrupta företagen. Du har en karriär, vänner, förpliktelser, ansvar - ett vanligt liv. Du lever i en till synes utopisk framtid. Om det inte hade varit för en sak, en sak som finns där längst bak i medvetandet och gnager. En fråga som alla grubblar på. Vad är Metacron?
Mycket gott, mycket gott :gremsmile:
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Re: [Dogma]: Futuria: Krigsplats Tannhäuser Gate

IcarusDream said:
Nu har jag fått in båda illustrationerna till spelet. :gremlaugh:

Ska bara redigera klart så kommer spelet upp idag eller imorgon. :gremsmile:
Det låter bra :gremsmile:
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: [Metacron] Mitt bidrag

Fasiken vad snyggt det var! Väl jobbat!
Och det var en schysst cyberpunkkänsla!
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
[Skärvor av Arkadia] - Mitt icke-bidrag.

Jag hade någon slags tanke på att deltaga i dogma-utmaningen men ack tiden räckte inte till.

Själva konceptet var i alla fall:

Skärvor av Arkadia

Forskningsskeppet Arkadia störtar på en isplanet. Skeppet behöver repareras och rollpersonerna är de som skickas ut till de olika regionerna för att finna rätt typ av utrustning, proviant, fånga in folk som flytt, idka diplomati på de som lever på isplaneten etcetera (uppdragsgenerator - där man slog fram vart man skulle och vad uppdraget var).

Tanken var att använda lite text i beskrivningen men fuska genom att ha mycket bilder av de olika delarna av planeten för att ge känsla.

Fyra bilder han jag med att göra i alla fall. Men det var allt det som bidde:

 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
krank said:
Jag vågar inte säga att jag garanterat producerar något, men jag har i varje fall börjat skissa på något som heter Iskall Planet, utspelar sig på en forskningsbas på Europa och är inspirerat av gammal klassisk hård SF. Om det här vore en bok så skulle den varit översatt till svenska av Sam J Lundwall. Eller det är vad jag siktar på iaf; jag lär ju knappast komma upp i hans nivå.

Det kan vara så att man har en rollperson med värden som Stress och Värme, och även "svaghet" och "fight/flight response".

Begränsade resurser, begränsat med utrustning, begränsat med kraftkällor, en skitfarlig och ogästvänlig miljö, få eller inga kontakter med omvärlden. Och kanske gömmer det sig något under isen.


Men som sagt, jag garanterar inget.
Hurff, sannolikheten att det här blir nåt krymper. Men vi får se. Ska ju ändå bara bli nån sida, och så mycket text borde jag kunna knövla ihop på ett par dagar...
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: [Metacron] Mitt bidrag

Blasphemy said:
Fasiken vad snyggt det var! Väl jobbat!
Och det var en schysst cyberpunkkänsla!
Schyst. Tackar. Jag har dock försökt undvika de värsta cyberpunkklichéerna för att få en modernare känsla av post-cyberpunk. Men jag vet inte om jag lyckats fullt ut.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,382
Svärd av tro:

Mänsklighetens många kolonier och planet civilisationer finns i en rymd som är kall och själlös. D.A.N.T.E. riket har erövrat all den kända rymden och krossat alla oliktänkare. Världen är "logisk". De döda görs om till knappar och tvål, konst är förbjuden om den avviker från de accepterade normerna, allt är censurerat och den brutala polisen krossar alla som försöker finna någon tröst bortom denna värld. Människorna är grå, de är apatiska och bryr sig inte längre. När de vaknar till ur sin apati är det med utbrott av vrede eller vedervärdiga handlingar. De har vänt sina ansikten bort från Gud.

Men det finns hopp. En profet från herren skickades 108 svärd. Symbiotiska teknoorganiska varelser drivna av sin bärares tro för profeten att dela ut till 108 individer som fortfarande tror och som har viljan att använda dem till att besegra D.A.N.T.E., befria universum från rikets förtryck, sprida tron till människor och lyfta deras hjärtan igen.

Du är utvald! Symbioten har blivit en del av dig och du är nu Guds svärd i universum. Det är din uppgift att sprida trons värme i ett kallt universum.

Världen:

Snabbare än ljuset rymdskepp finns. Mänskligheten är utspridd över galaxen och har förmågan att terraforma planeter men gör det inte ofta. De flesta bor i enorma arkelogier eller på rymdstationer. Det finns inga utomjordiska raser som mänskligheten träffat men märkliga varelser tar ibland över individers tankar och handlingar (Obs! gör ALDRIG detta mot en spelarkaraktär). D.A.N.T.E. regimen kontrollerar allt.

Guds barn:

Varje spelare beskriver sin Symbiot och vad den kan göra. Alla Symbioter kan flyga, resa genom rymden, resa snabbare än ljuset vid rymdfärd (men inte annars), är otroligt mäktiga offensivt men kan välja att göra icke-dödlig skada och skyddar bäraren i nästan alla miljöer (tex i rymden eller i en vulkan...). Men varje symbiot har också en speciell förmåga som spelaren hittar på. Kanske kan den teleportera eller läka de sjuka? Spelledaren har ett veto men mycket bör fungera.

Spelarkaraktärer har dygder istället för traditionella stats. Om de gör något motiverat av en dygd får de kasta så många extra tärningar som de har tärningar i dygden. Även om en spelarkaraktär inte har några poäng i en dygd rullar hon alltid en tärning. Varje spelare får fördela 7 poäng mellan sina dygder hur hon vill.

Dygderna är:

Ödmjukhet - humilitas (motsats till högmod)
Generositet - liberalitas (motsats till girighet)
Kyskhet - castitas (motsats till vällust)
Medmänsklighet - humanitas (motsats till avund)
Måttfullhet - temperantia (motsats till frosseri)
Tålamod - patientia (motsats till vrede)
Flit - industria (motsats till lättja)

Det finns även synder, dygdernas mörka baksida. Spelarkaraktärer börjar inte med några men de fås genom spel. Använder en spelarkaraktär synder istället för dygder för att göra något rullar hon dubbelt så många tärningar men spelledaren läger till en extra konsekvens för hennes handlingar om hon vinner som drabbar någon oskyldig runt henne eller driver henne längre ned i mörkret. Synderna är dygdernas motsatser.

Babels torn mekaniken:

När du vill göra något som är svårt och som har en dramatisk påverkan så löser du det så här. Gm:en bygger ett torn av tärningar. Tornet är stabilare om det är en lätt sak din karaktär skall göra och rangligare om du skall göra något svårt. Tornet byggs i mitteln av ett schackbräde. Målet är att komma så nära tornet som möjligt utan att välta det. Om tärningen är i samma ruta som tornet ger det 0 poäng och varje ruta från det ger en poäng. Landar tärningen 2 rutor från tornet får spelaren alltså två poäng. Man vill ha så lite poäng som möjligt, spelledaren avgör hur få poäng som krävs för att lyckas med den aktuella handlingen. Om tornet välter misslyckas karaktären fruktansvärt, möjligtvis på grund av demonisk inverkan.

Har en karaktär en Dygd som hjälper henne får hon kasta upp till så många tärningar som hon har i Dygden och räknar bara en av dem.

I en strid gör man likadant fast spelarkaraktären och motståndaren turas om att kasta tärningar och den som får bäst resultat vinner striden. Vad som händer om man förlorar en strid bestäms innan striden av spelaren och gm:en tillsammans. Vill hon övertyga en motståndare i en debatt? Då kan motståndaren kanske förödmjuka henne och få henne portad från rymdstationen. Vill hon besegra en grupp soldater genom att slå dem medvetslösa? Då kanske de dödar henne.

Om en spelarkaraktär någonsin dödar en motståndare kan spelaren välja om hon vill flytta en dygd poäng till en synd istället.

Fiender:

D.A.N.T.E. regimen har i get liknande symbioterna än. De slåss med konventionell trupper (en arme vanliga män och kvinnor är en lämplig fiende för en strid), rymdskepp och svävar tanks. Dessa bör ha mellan 1 och tre tärningar att kasta. Det finns rykten om att D.A.N.T.E utvecklar symbiot liknande vapen. Dessa rykten gör gällande att personen som leder projektet är influerad av en... varelse. Andra rykten säger att de är korrumperade och fallna svärd burna av de vars dygder alla är ersatta av synder.
 

Kungfetti

Veteran
Joined
14 Nov 2012
Messages
118
Location
Höganäs
Eh, 1800 var typ sjukt mycket färre ord än jag trodde. Så jag får backa ur utmaningen. Men tack för inspirationen!

Edit: eller? Nu har jag klippt som fan, känns som det blir mycket glipor. Nu ska det bara layoutas...
 
Joined
21 May 2011
Messages
153
Location
Södra Sverige
Jag fick reda på hela den här grejen igårkväll (torsdagen 19/12) strax innan läggdags. Temat tilltalade mig så jag tänkte att man måste väl ändå försöka. Jag tvekade dock länge, för det svingas seriöst seriösa kreativa krafter på det här forumet, och det är med viss nerviositet som jag kommer med mitt lilla bidrag.

Detta är första gången jag skrivit något sådant här. Bara en FYI för att i förebyggande syfte försöka hålla ryggen fri.

Här är mitt bidrag: Kött och Krom

Det regnar, som alltid. Ända sedan Separatisterna utförde sitt stora bombdåd mot kolonins klimatanläggning så har det regnat. En oavbruten grå slöja som ändå inte tycks kunna tvätta bort gatornas smuts.

På ett blött gatuhörn sitter en tiggare. Stumparna av hans lår döljs bakom avsnörda byxben. Han håller ut en arm som tar slut strax ovanför armbågen. Neonljus från gatans skyltar reflekteras på den våta sockeln där en protes en gång suttit. Hans enda öga flackar bedjande över fotgängarna som trampar fram genom vattenpölarna.

En välklädd kvinna skyndar sig fram genom gatans trängsel. Hennes designerögon är fokuserade rakt fram för att lättare kunna ignorera tiggarna som mannen utan ben. På hennes blå irisar kan texten ”Ashford Croft” utläsas. Ett par i den färgen kostar mer än en lägenhet hemma på Jorden.


Kött och Krom är ett spel om teknik och dess avhumaniserande inverkan på människor. Det utspelar sig i en framtid då de människor som har råd eller rätt kontakter kan köpa cybernetiska proteser och implantat som på olika vis förbättrar dem. I folkmun kallas dessa proteser och implantat för Krom.

Krom kostar dock mer än bara pengar och socialt kapital. Ju mer en människa väljer att uppgradera sin kropp med teknik, desto mindre finns kvar av personen de en gång var. När ditt Krom gör dig snabbare, starkare och kanske till och med smartare än ditt köttsliga ursprung kan det vara svårt att identifiera med vanliga, icke-Kromade människor.

Underhållet av ditt Krom är inte gratis, och de som inte har råd att underhålla sitt Krom, eller på annat vis är desperata efter pengar, säljer ofta sina proteser. I en framtid där ditt Krom kan vara skillnaden mellan anställning eller att leva på gatan är det många som vänder sig till civilisationens mörkare sidor för att få ekonomin att gå ihop.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
Rymdhamster said:
Aight! Utmaning accepterad.
Och jag misslyckades. Jag har konstaterat att det här formatet helt enkelt är för litet för den typ av rollspel jag egentligen vill skriva, i synnerhet när det kommer till Sci Fi.

Den goda nyheten är att den här utmanningen fått mig att ta tag konceptet "handel" vilket är något jag velat göra länge, men aldrig orkat med. Så på sikt blir det något även av det här.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Och nummer två, en spionthriller med lite Weird Science Fiction-vibb som mål:
Kallt Krig: Hotet Inifrån
Andromeda är försatt i ett kallt krig. Lievi, de månghjärnade tentakelvarelserna, och Meton, en art av medvetna tankevirus, är fundamentalt motsatta i sina ideologier – där Lievi vill att alla intelligenta arter ska sublimeras (omvandlas till ett ckemateriellt, andelikt tillstånd) strävar Meton efter bemästrande av den materiella världen.

Båda besitter det mest skräckinjagande vapnet hittills uppfunnet – Baryoniska Förintare, missiler som kan upplösa hela sektorer av stjärnsystem i ett ögonblick.

Civilisationerna för ett kallt krig mot varandra, där andra, mindre utvecklade, arter och ”neutrala zoner” agerar som proxies för deras konflikt.


Jag erkänner att jag hoppas på att spelare och spelledare kan fylla ut det här en del i spel. :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Klockan är 20:17 och jag blir alltmer övertygad om att jag inte kommer att bli klar. Eller, det blir nog i varje fall ingen riktig text av det hela.

Så jag tänker helt enkelt dela med mig av mitt google docs-dokument. Man kan spara ner den som en PDF om man ser det som ett riktigt bidrag; själv är jag osäker.

Iskall Planet i puntlisteform
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Om ca. 55 minuter så kommer jag att stänga utmaningen för den här gången, de som vill kan sannolikt även under morgondagen (då jag är en snäll person) posta eller maila in sina förslag.

Jag kommer att försöka sätta ihop allt till ett kompendium innan nyår, och därefter kommer det att postas i sin egen tråd.
 
Top