Nekromanti Dogma-utmaning 2013 - Tema: Kall Sci-fi

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
krank said:
På ett sätt är den här närmre min ursprungsidé (jag hade tänkt mig mer traditionella regler, att man skulle ha en hel bas till förfogande att springa runt i men bara en värmekälla) - samtidigt hade jag inte någon tanke på att bokföra värme/isolering.

Hade jag vikt mer tid åt Döden... (jag skrev på Kallt Krig först, och där tyckte jag ändå det blev lite för löst) så hade det kanske blivit mer likt din variant. Problemet jag hade var att jag blev rädd för att det skulle ge falska förhoppningar. Eller att spelledaren skulle släppa igenom en lösning som räddade allihop - och med en hel bas till förfogande så. Så i slutändan försökte jag göra jag någon slags strikt formaliserad variant med lite Cold Equations och Vacuity där man kan kämpa men det inte finns någon väg ur valet i slutändan.

Tycker för övrigt det är intressant även med de bidrag som inte blev strikt taget "färdiga spel". :gremsmile:

Både din variant och min har gett mig tankar kring hur jag ska göra med att bygga äventyr Ett Steg Framåt, så det är iaf positivt för min del. :gremsmile:
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
krank said:
Klockan är 20:17 och jag blir alltmer övertygad om att jag inte kommer att bli klar. Eller, det blir nog i varje fall ingen riktig text av det hela.

Så jag tänker helt enkelt dela med mig av mitt google docs-dokument. Man kan spara ner den som en PDF om man ser det som ett riktigt bidrag; själv är jag osäker.

Iskall Planet i puntlisteform
Med lite mera tid tror jag det hade blivit riktigt bra.

Jag ser framför mig ett intro till en SF-film och nån futuristisk text blippar fram på skärmen:
Året är 2073 (Juli)
Forskningsbas på Europa
Roterande crew; ett halvår.
Börjar närma sig slutet
Jag gillar det :)
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
  • Varning för att något kommer hända en person
  • Spelare kan välja att drabbas av den (möjligen) okända effekten (Heroic Sacrifice) eller gå vidare till nästa.
  • Blame: Gruppen röstar ut en som drabbas.
  • Effekten drabbar valt mål. Heroic: Spelaren beskriver effekten. Blam: Gruppen eller SL beskriver vad som händer.
 

JochenN

Veteran
Joined
17 Dec 2013
Messages
17
Location
Kristinehamn
Här kommer mitt bidrag. Det är inte särskilt bra och har aldrig gjort det här, som en parentes. Men det har varit lärorikt!

”Året var 7042. Under 4000 år hade medeltemperaturen på jorden, tvärtemot vad forskarna förutspått, börjat sjunka, långsamt men stadigt. Plötsligt upptäckte forskarna ett nytt fenomen; märkliga ljusskiften från solen. Fenomenet utvecklades och solen slocknade till en början kortare stunder, men dessa stunder kom att bli längre och längre. Vetenskapsmän världen runt samlades och kom tillsammans fram till att det som inte fick hända snart skulle ske. Solen var på väg att slockna. Frågor väcktes och panik började uppstå. Åtgärdsplaner upprättades och initierades. Inom två år hade solen helt slocknat. Inom kort hade hela infrastrukturen bokstavligen talat fryst sönder. Som en sista utväg och skydd byggdes enorma, uppvärmda kupooler djupt nedgrävda i marken, nära jordens värmande kärna, där samhället började byggas åter, men katastrofen var redan ett faktum. Miljarder dog och de överlevande tog sin tillflykt till kupoolerna. Expeditioner till andra planeter påbörjades. Temperaturen utanför låg konstant på 400 minusgrader. Växter och djur försvann inom kort. Tellus omsveptes i ett permanent kolmörker.”


Mvh Jochen
 

Attachments

Kungfetti

Veteran
Joined
14 Nov 2012
Messages
118
Location
Höganäs
Jahapp, jag blev inte färdig med bilderna och rollformuläret och fick klippa ner rejält. Men här är vad som blev. Det klockar in på exakt 1800 ord...

Cold Space
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Nu är jag ruskigt sen, men det värsta som kan hända är väl att mitt bidrag inte kommer med i kompendiet. Det kan jag leva med :gremwink:

Här kommer Alloy, ett rollspel som handlar om cyborger som vill bli mänskliga igen.

Fotnot: bilden i spelet är väl inte helt färdig egentligen. Den där cyborgen ska väl sitta på något också. Dessutom blev den inte alls så androgyn som jag hade hoppats. Oh, well.
 

Attachments

Top