Nekromanti Dogma-utmaning 2013 - Tema: Kall Sci-fi

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
  • Max 1800 ord.
  • Eventuella rollformulär räknas inte in i de 1000 orden man är begränsad till. Layouten är fri, inom rimlighetens gränser.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag tänkte praktiskt, om allt ska bli ett kompendium sen, då är det bra om alla har samma format.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Arfert said:
Jag tänkte praktiskt, om allt ska bli ett kompendium sen, då är det bra om alla har samma format.
Jo, det är sant, men jag gissar att de flesta kommer att köra på a4 bara på ren rutin.

Har du några tuffa ideer?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Jag vågar inte säga att jag garanterat producerar något, men jag har i varje fall börjat skissa på något som heter Iskall Planet, utspelar sig på en forskningsbas på Europa och är inspirerat av gammal klassisk hård SF. Om det här vore en bok så skulle den varit översatt till svenska av Sam J Lundwall. Eller det är vad jag siktar på iaf; jag lär ju knappast komma upp i hans nivå.

Det kan vara så att man har en rollperson med värden som Stress och Värme, och även "svaghet" och "fight/flight response".

Begränsade resurser, begränsat med utrustning, begränsat med kraftkällor, en skitfarlig och ogästvänlig miljö, få eller inga kontakter med omvärlden. Och kanske gömmer det sig något under isen.


Men som sagt, jag garanterar inget.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Dammit krank! :gremsmile: Jag hade funderingar på ett scenario där RP ska överleva dödlig kyla på en planets kallare platser tills räddningen kommer. Någon kommer dö.

Jag tänker överlevnadsscenario möter Cold Equations.

Funderade på om jag skulle ha lead-in på annan plats där RP får lära känna varandra innan allt går åt helvete, men tror det blir för splittrat. Får se.

Jag hade inte tänkt mig några lurande varelser, i vilket fall. :gremsmile:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Do it, dammit! Det här är risken när folk outar sina teman! Det är ju ROLIGT om det kommer in ett par liknande rollspel. Då kan man verkligen grotta ner sig och jämföra dem och se hur de löst olika saker.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Rymdhamster said:
Do it, dammit! Det här är risken när folk outar sina teman! Det är ju ROLIGT om det kommer in ett par liknande rollspel. Då kan man verkligen grotta ner sig och jämföra dem och se hur de löst olika saker.
Ja, för fan! Jag vill gärna se liknande. För den delen, sno gärna min idé rakt av och gör en egen variant Den blir säkert bättre än min =)
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
krank said:
Rymdhamster said:
Do it, dammit! Det här är risken när folk outar sina teman! Det är ju ROLIGT om det kommer in ett par liknande rollspel. Då kan man verkligen grotta ner sig och jämföra dem och se hur de löst olika saker.
Ja, för fan! Jag vill gärna se liknande. För den delen, sno gärna min idé rakt av och gör en egen variant Den blir säkert bättre än min =)
Alltså, den idén jag har just nu är mer psychodrame in spaaaace, men jag kanske testar med ett andra scenario. :gremsmile:


Men jag tror faktiskt du kommer göra ett bättre scenario. :gremsmile:
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,260
Location
Örebro
[Bidrag] Tabula Rasa

Okej, ett bidrag från mig då.

Tabula Rasa

"Världen har nått sitt slut. Dimman sveper allt tätare omkring dig i det iskalla snölandskapen du står. Du minns inte längre vad som du kämpat så hårt för att minnas. Du vet bara att du är ensam kvar nu. Hur allt det du en gång mindes nu är på väg att för evigt förloras. Du hade ett syfte, men vad var det?

Kölden greppar allt hårdare tag omkring dig samtidigt som du försöker att minnas... Innan allt är för sent."


Någonting är fel i världen. En mystisk dimma svepte in sig över världen år 2020 och med den följde en arktisk kyla. Undegången började då i takt med att människorna började att förlora sina identiteter.

Tabula Rasa är ett rollspel om att förlora sin identitet och att börja om som ett blank blad. Det handlar om att forma sina egna regler i ett snövitt landskap.
 

Attachments

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Tony.M.Meijer said:
Arfert said:
Jag tänkte praktiskt, om allt ska bli ett kompendium sen, då är det bra om alla har samma format.
Jo, det är sant, men jag gissar att de flesta kommer att köra på a4 bara på ren rutin.

Har du några tuffa ideer?
Senare kanske, jag har det superstressigt med de sista korrvändorna för Ormgudens dal.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Tony.M.Meijer said:
Arfert said:
Jag tänkte praktiskt, om allt ska bli ett kompendium sen, då är det bra om alla har samma format.
Jo, det är sant, men jag gissar att de flesta kommer att köra på a4 bara på ren rutin.
Räkna inte med det, i de tidigare Dogmautmaningarna har jag fått sitta och manuellt ändra, för att cirka en tredjedel haft defaultinställningen kvar med amerikanska format...
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Troberg said:
Tony.M.Meijer said:
Arfert said:
Jag tänkte praktiskt, om allt ska bli ett kompendium sen, då är det bra om alla har samma format.
Jo, det är sant, men jag gissar att de flesta kommer att köra på a4 bara på ren rutin.
Räkna inte med det, i de tidigare Dogmautmaningarna har jag fått sitta och manuellt ändra, för att cirka en tredjedel haft defaultinställningen kvar med amerikanska format...
Jag är lat så jag kommer bara att sätta ihop spelen i sekvens i en pdf.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Tony.M.Meijer said:
Troberg said:
Tony.M.Meijer said:
Arfert said:
Jag tänkte praktiskt, om allt ska bli ett kompendium sen, då är det bra om alla har samma format.
Jo, det är sant, men jag gissar att de flesta kommer att köra på a4 bara på ren rutin.
Räkna inte med det, i de tidigare Dogmautmaningarna har jag fått sitta och manuellt ändra, för att cirka en tredjedel haft defaultinställningen kvar med amerikanska format...
Jag är lat så jag kommer bara att sätta ihop spelen i sekvens i en pdf.
Jag har för mig att den inte gillar att man blandar format. I vilket fall, du kommer att göra det väldigt struligt för de som vill skriva ut om du gör så.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Troberg said:
Jag har för mig att den inte gillar att man blandar format. I vilket fall, du kommer att göra det väldigt struligt för de som vill skriva ut om du gör så.
True that, jag ändrar.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Jag får dra mig ur. Spelet jag har börjat skriva verkar bli lite större än utmaningens kriterier. Men tack för inspirationen!
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,260
Location
Örebro
Re: [Bidrag] Tabula Rasa

slanf*n said:
Snyggt och tematiskt passande!
Tack! Det svåra är alltid att finna en bra idé, men när man väl har den så kan det hårda arbetet att visualisera konceptet påbörjas. Ytterst roligt att du uppskattade allt slit jag la ned på den här idén!

:gremgrin:
 
Top