DoD DoD23 - vad kommer härnäst?

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,886
Location
Marjura
Det vore trist - de modulerna kan nog de flesta innan och utan, och de kan väl spelas som de är om det är det man vill? Jag vill se nya och rejält uppdaterade/remixade grejer, det får gärna vara en igenkänningsfaktor, men inte enbart ren nostalgi/återtryck - tyckte det gjordes så bra i Drakkejsaren (Sathmog/Eledain & Dimön/Utkante i nya skepnader - även om du spelat originalen i närtid hade du inget för det.).
 
Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,886
Location
Marjura
  • Det Sjunkande Tornet. Spelkongressäventyr - skall ges ut i någon form senare.
  • Regelbok i standardutgåva (2024) (Rovriddarens kastell ingår)
  • Regelbok i specialutgåva (2024) (Rovriddarens kastell ingår)
  • Monsterbok i standardutgåva (2024) (63 varelser, med 9 spelbara släkten)
  • Monsterbok i specialutgåva (2024) (63 varelser, med 9 spelbara släkten)
  • 62 standees-figurer i separat pack (2024)
  • "Ärans Väg" - Kampanjremake med Döda Skogen, Maktens Portar o (nyversion av) Mörkrets Hjärta.
  • Magibok, nämndes på Spelkongress 23.
  • ev Expertregler, frivilliga regler, längre fram i tid.
  • Stadsmodul (obekräftad/tredjepart?)
Update pga glömde Magiboken.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,899
Location
The Culture
Vad jag ser fram emot mest är den första större produkten som innehåller noll procent nostalgi. Hittills har allting som utannonserats byggt på gamla äventyr (Dimön och Ärans väg) eller på gamla koncept (Monsterboken). Jag är nyfiken på hur det kommer se ut när allting är nytt och fräscht.

(Ja, jag vet att alla äventyren utom ett i boxen var nya, och att även De sjunkande tornet är det.)
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Det vore trist - de modulerna kan nog de flesta innan och utan, och de kan väl spelas som de är om det är det man vill? Jag vill se nya och rejält uppdaterade/remixade grejer, det får gärna vara en igenkänningsfaktor, men inte enbart ren nostalgi/återtryck - tyckte det gjordes så bra i Drakkejsaren (Sathmog/Eledain & Dimön/Utkante i nya skepnader - även om du spelat originalen i närtid hade du inget för det.).
Om det blir så, varför ens kalla den "Ärans väg"? Då vore det bättre att ge Roger Undhagen fria händer att skriva en helt ny kampanj och, om han vill, låna in saker från sina tidigare alster.

Det är nog bara de som var aktiva på 80- och 90-talen som har spelat originalet, och jag kan inte precis påstå att jag kan den utan och innan. Mörkrets hjärta spelade vi nog bara en gång och de andra 2-3 gånger, men det var ju för över 35 år sedan. Jag vill hellre se en kampanj av mera klassiskt snitt än ännu en McGuffin-jakt över X antal löst sammanknutna äventyrsplatser.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,553
Location
Fallen Umber
Det är kanske på sin plats att klargöra att Roger Undhagen bara skriver den nya del 3 (vet inte om den heter Mörkrets hjärta längre, eller ens om det är bestämt, men den kanske gör det). Fria Ligan uppdaterar Döda skogen internt, och jag har skrivit om Maktens portar.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Det är kanske på sin plats att klargöra att Roger Undhagen bara skriver den nya del 3 (vet inte om den heter Mörkrets hjärta längre, eller ens om det är bestämt, men den kanske gör det). Fria Ligan uppdaterar Döda skogen internt, och jag har skrivit om Maktens portar.
Får du säga något om balansen mellan nytt och gammalt?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,553
Location
Fallen Umber
Hade du sagt att det var en remake med en lätt doft av originalet hade jag inte varit det.
Fast det framkommer väl redan av omslaget till boken med de två minotaurerna från Döda skogen. De är ju en rätt liten del men ändå kvar. (Jag vet dock ingenting alls om vad som har ändrats i den delen i övrigt.)
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,886
Location
Marjura
Fast det framkommer väl redan av omslaget till boken med de två minotaurerna från Döda skogen. De är ju en rätt liten del men ändå kvar. (Jag vet dock ingenting alls om vad som har ändrats i den delen i övrigt.)
Falsk marknadsföring i form av missvisande omslag av Drakar och Demoner hör väl till genren?? Luras med minotaurer som sedan inte finns med, nej tacka vet jag generiska Conan-omslag!
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Hade gärna sett fler pappfigurer i samma stil, men generiska, lite blandade äventyrartyper. Inte bara monster. Bland annat hästar och folk till häst.
Under vårt senaste spelmöte fick vi improvisera.IMG_0798.jpeg
 

Lirarn

Veteran
Joined
14 Feb 2015
Messages
119
Vi har diskuterat en Expert-bok, men i så fall endast med frivilliga tillägg till reglerna (fler yrken, fler hjälteförmågor, regler för borgbyggande, sjöfart, osv osv), men inget som ändrar grundspelets regler. Och det ligger en bit fram i vilket fall. :)
Lägg gärna in fältslagsregler i Expertboken, det vore alla tiders. =)
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
366
Location
Stockholm
Se Hornbloms inlägg den 3 september (ovan) " Jag var på signeringen på SF-bokhandeln den 31:a och om jag hörde rätt så planerar Johan Egerkrans och Johan Sjöberg en stadsmodul till nya DoD. " och " Insåg nu att det är officiella moduler som åsyftas i tråden och tror att stadsmodulen blir tredjepart! "
Stadsmodulen omnämndes igen på Comic Con av Egerkrans (enligt Rasmus L, jag tror han finns här med f ö, på discord). Så jag tror vi kan räkna med den som officiell nu?
 
Top