DoD DoD23 Husregeltråden

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Jag tänker att den (samt Mästerkock, Kvartersmästare och Enstöring) är inlagda som snabbspolning när den biten av spelet börjar kännas lite gjort och man vill gå vidare till annat.

Ingen lär väl välja nån av dem grejerna som första eller andra hjälteförmåga i alla fall?
Det var en intressant spaning! Det finns ju lite sådana grejer i t ex Svärdets sång också som jag har stört mig på för att det tar bort spel. Men det här gav ju en helt annan dimension på deras existensvärde.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,878
Location
Marjura
Det var en intressant spaning! Det finns ju lite sådana grejer i t ex Svärdets sång också som jag har stört mig på för att det tar bort spel. Men det här gav ju en helt annan dimension på deras existensvärde.
Jo, så är det nog. Men, det blir ju lite trist om man byter kampanjmiljö till säg en plats likt Marjura/Bittermarken och den missödestabellen med dess speciella utmaningar då aldrig kommer till användning. Jag husreglar till fördel för stigfinnaren.
Sedan kommer nog kreativa spelare att hitta situationer då diverse hjälteförmågor borde gå att klämmas in på något sätt. Tänker nog tillåta rimliga sådana anpassningar.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,878
Location
Marjura
Postade något liknande på Fria Ligans forum men det verkar mindre trafikerat så testar här istället.
Efter lite efterforskning så verkar Krossande vapen helt utklassat som rustningspenetrare av Stickande vapen, lite underligt eftersom Krossande vapen utvecklats för att hantera allt bättre rustningar! Detta är inget som blivit ett problem i spelet än så länge men det stör mig likväl.
Så jag har funderat på en enkel husregel.
Nämligen att sno Stickandes rustningspenetration på Kritisk träff och ge den till Krossande istället. Specialattacken Hitta glipa får Stickande behålla dock. Dvs:

Kritisk Träff
  • Rustning och naturligt skydd har ingen effekt mot attacken, då den träffar en glipa då kraften går ner på djupet. Kan bara väljas om attacken ger stickskada krosskada.

Vad tror ni?
Kanske ge någon sorts regeleffekt att krossande vapen gör att motståndaren får ”blunt trauma” och tappar andan/fattningen? Nackdel på nästa slag? Möjligt utan alltför mycket meck?

EDIT: kanske låna från Svärdets Sång, dvs att krossande vapen gör alltid minst 1 poäng i skada, även om
målets rustning absorberat all skada?
 
Last edited:

Myrkr

Veteran
Joined
29 Feb 2024
Messages
5
Kanske ge någon sorts regeleffekt att krossande vapen gör att motståndaren får ”blunt trauma” och tappar andan/fattningen? Nackdel på nästa slag? Möjligt utan alltför mycket meck?

EDIT: kanske låna från Svärdets Sång, dvs att krossande vapen gör alltid minst 1 poäng i skada, även om
målets rustning absorberat all skada?
Tack för förslagen. Jag spann vidare och kom fram till något liknande som Svärdets Sång-idén, att låta Skadebonustärningar alltid tränga igenom rustning oavsett hur mycket som absorberats. Men blir möjligtvis för starkt!
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Tack för förslagen. Jag spann vidare och kom fram till något liknande som Svärdets Sång-idén, att låta Skadebonustärningar alltid tränga igenom rustning oavsett hur mycket som absorberats. Men blir möjligtvis för starkt!
Tror inte det bör bli alltför kraftfullt. Om jag inte tänker fel, blir det nog oftast effekt om man råkat slå riktigt låg skada mot fiender med hyfsad rustning. Så bör ge mer pålitlig skada mot rustade fiender, och det låter ju rimligt!
 

Girolamo

Veteran
Joined
27 Jun 2019
Messages
55
Detta är min husregel för frislag.
Frislag får utföras på ett av två följande sätt beroende av om personen i fråga redan har agerat eller ej.
1) Personen har redan agerat. Ett frislag får utföras men ej med samma vapen som personen använt under sin tur i rundan.
2) personen har ej agerat ännu. Personen får välja fritt vilket vapen hen vill använda med får då under sin tur ej använda detta vapen för att utföra sin attack eller parad.
Om vapnet har förmågan smidig ignoreras ovan regler och vapnet kan användas för både sin handling och frislag.

Detta innebär att Krigaren med ett tvåhandssvärd ej får utföra två attacker med det. Utan den "andra" attacken måste ske med ex baksidan av hjaltet (improviserat vapen) eller obeväpnat.
Krigaren med svärd och sköld kan exempelvis välja att slå till någon med sin sköld som "bonus" attack.
Tjuven med en dolk får sticka någon två gånger och känner sig väldigt nöjd och belåten. =)
 
Last edited:

Girolamo

Veteran
Joined
27 Jun 2019
Messages
55
Jag har följande husregel för strid till häst:
För icke stridstränad häst måste ett slag mot rida slås.
Lyckas slaget får rpn strida till häst dock med nackdel på stridsfärdigheterna inkl slag för att parera (ej undvika då hästen ej är självmordsbenägen).
Rpn har med andra ord någon form av kontroll över djuret men då den inte är stridstränad så ex. rör den sig i fel riktning eller hoppar runt nervöst etc. Vilket orsakar nackdelen.

Misslyckas slaget mot rida får rpn ej strida till häst då hen ej har kontroll över djuret.
Hästen kanske till och med skenar och flyr undan från striden denna stridsrunda.

Ett perfekt slag innebär full kontroll över hästen, ingen nackdel erhålls vid striden.
Vid fummel blir du avkastad, eller hästen bryter ett ben etc.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Jag har följande husregel för strid till häst:
För icke stridstränad häst måste ett slag mot rida slås.
Lyckas slaget får rpn strida till häst dock med nackdel på stridsfärdigheterna inkl slag för att parera (ej undvika då hästen ej är självmordsbenägen).
Rpn har med andra ord någon form av kontroll över djuret men då den inte är stridstränad så ex. rör den sig i fel riktning eller hoppar runt nervöst etc. Vilket orsakar nackdelen.

Misslyckas slaget mot rida får rpn ej strida till häst då hen ej har kontroll över djuret.
Hästen kanske till och med skenar och flyr undan från striden denna stridsrunda.

Ett perfekt slag innebär full kontroll över hästen, ingen nackdel erhålls vid striden.
Vid fummel blir du avkastad, eller hästen bryter ett ben etc.
Eftersom jag vill att strid ska gå fort och inte vill tillföra extraslag så har jag kört med (1.) strid från ryggen på en ickestridstränad häst går inte och (2.) om man har en stridstränad häst så kan ens FV med attack/parering/undvika aldrig överstiga ens FV i Rida.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
365
Location
Stockholm
Eftersom jag vill att strid ska gå fort och inte vill tillföra extraslag så har jag kört med (1.) strid från ryggen på en ickestridstränad häst går inte och (2.) om man har en stridstränad häst så kan ens FV med attack/parering/undvika aldrig överstiga ens FV i Rida.
Det sistnämnda tror jag faktiskt är RAW. Dvs, du slår för det lägsta av de två färdigheterna.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Rustning skyddar ju inte mot fallskada. Analogt har jag husreglat att effekter (må de så vara magiska, monstereffekter, eller naturliga störtvindar) som kastar RP och gör skada inte heller absorberas av rustning. Skadan från Vindpust (2T4) skulle således inte absorberas av rustning.
 

Mr.Walker

Warrior
Joined
13 Nov 2005
Messages
203
UPPDATERAD EFTER FEEDBACK OCH FRÅGOR PÅ FACEBOOK

För den som vill ha en liten krockkudde när det gäller dödligheten (som i sociala media jag läser upplevs som hög). Inspirerat av WFRP.

Ödespoäng
Alla rollpersoner har T3 ödespoäng när spelet börjar (eller ge alla 1,2 eller 3 poäng). Dessa kan användas för att undvika en säker död. Välj en av följande:

1. Undvik all skada från en attack.
2. Om rollpersonen misslyckats med tre dödsslag kan spelaren genast använda ett ödespoäng för att KÄMPA PÅ och få 3 nya dödsslag.
3. Automatiskt lyckas med ett färdighets- eller attackslag, eller ett slag för DUCKA eller PARERA.
4. Tar bort effekten av ett Drak- eller Demonslag (eget eller annans riktat mot sig själv). Ett Drakslag blir ett vanligt lyckat & ett Demonslag blir ett vanligt misslyckande.

När ett ödespoäng används försvinner det för evigt. Spelledaren kan välja att belöna rollpersoner med nya ödespoäng om den så önskar. Det bör vara sällsynt, till exempel om en rollperson överlevt hela kampanjen i äventyrsboken.
Detta gillar jag verkligen! Rollpersonerna känns mer speciell och får en andra, kanske tredje chans att lära sig av sina misstag!
2. Ett annat alternativ kanske vore att man kan använda ett ödespoäng till att ett av dödsslagen blir automatiskt lyckat? :)

___

Tycker reglerna verkar så komplett dom nästan kan bli utan att husregler känns nödvändiga. Jag funderar dock på köra att sköldar automatiskt ger fördel på pareringar :)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
2. Ett annat alternativ kanske vore att man kan använda ett ödespoäng till att ett av dödsslagen blir automatiskt lyckat? :)
Jag tror att jag funderade på det och tyckte att det var lite för "futtigt" för ett ödespoäng. Samtidigt så är det ju en garanterad framgång och det kan vara väldigt värdefullt.

Något sånt här kanske:

1. Undvik all skada från en attack.
2. Om rollpersonen misslyckats med tre dödsslag kan spelaren genast använda ett ödespoäng för att KÄMPA PÅ och få 3 nya dödsslag.
3. Räkna ett misslyckat dödsslag som ett lyckat.
3. Automatiskt lyckas med ett färdighets- eller attackslag, eller ett slag för DUCKA eller PARERA.
4. Tar bort effekten av ett Drak- eller Demonslag (eget eller annans riktat mot sig själv). Ett Drakslag blir ett vanligt lyckat & ett Demonslag blir ett vanligt misslyckande.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
365
Location
Stockholm
Spontant tycker jag ett automatiskt lyckat dödslag är mer värdefullt än 3 nya chanser. 3 lyckade dödsslag är ju en T6 helat och tillbaka på fötterna. Ej att underskatta! Plus att kunna bränna ett ödespoäng för att garanterat slippa dö när man har 2 misslyckade...
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Jag gillar annars hur ödespoäng funkade i WFRP förr. Betala 1 ödespoäng och ducka fatala konsekvenser du annars skulle ha råkat ut för - t ex dö eller få en permanent skada - men du blir utslagen och ute ur "scenen" på ett eller annat vis. Dvs man kan inte använda ödespoäng för att vinna en strid, bara för att överleva den.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,053
Jag gillar annars hur ödespoäng funkade i WFRP förr. Betala 1 ödespoäng och ducka fatala konsekvenser du annars skulle ha råkat ut för - t ex dö eller få en permanent skada - men du blir utslagen och ute ur "scenen" på ett eller annat vis. Dvs man kan inte använda ödespoäng för att vinna en strid, bara för att överleva den.
Vilket är bra, för annars kommer folk att bränna sina ödespoäng på att vinna striden och sedan vara döda ändå om det misslyckas.
 
Top