DoD DoD23 Husregeltråden

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,886
Location
Marjura
Borde funka. Jag vill minnas att i en av spelets beta-versioner så blev inte vapnet obrukbart utan att man attackerade med nackdel. Det är en annan variant.
Vid fummel finns det risk att vapnet blir skadat och då får man nackdel tills det är lagat. Vid parad där BV överskrids av skadan blir vapnet skadat och oanvändbart tills det lagas. Borde det inte vara samma effekt, dvs nackdel även i den senare situationen?
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,886
Location
Marjura
Jag slogs av att missödestabellen för vägvisare nog kan snabbt kan bli repetitiv. Du kan i teorin råka ut för jordskred två gånger om dagen. Här borde någon husregla en större tabell, T100 vore inte fel!
Kör tills vidare med samma regel som för monsterattacker, dvs att slår du samma resultat igen så tar du bara det närmaste nedanför.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Som ett komplement till Regelfunderingstråden tänkte jag att vi kunde ha en tråd där vi presenterar och diskuterar de husregler vi har implementerat eller överväger att implementera i våra kampanjer.

Här är några av mina:

Motsatta slag. Som @Dante har påpekat på annan ort leder det officiella systemet för motståndsslag till lite märklig matte. Så jag överväger att implementera att man helt enkelt jämför framgångsmarginal—störst marginal vinner. Drakar vinner fortfarande över icke-drakar.

Frislag. Är inte så förtjust i "attacks of opportunity", som aldrig slagit mig som särskilt realistiskt och som leder till en smula statiska strider. Jag förstår så klart att de delvis är ett sätt att kompensera för de märkliga anti-diegetiska effekter som turordningsbaserad strid annars kan ge upphov till. Så jag överväger följande kompromissregel: När du lämnar fiendens kontrollzon får han anfalla dig som en reaktion, som i likhet med andra reaktioner kostar hans handling för rundan.

Sjukdom. Regeln att en läkares Läkekonst-slag kan ersätta patientens FYS-slag framstår som lite märklig, eftersom det betyder att mer tåliga personer har mindre nytta av läkekonst. Överväger följande ändring: Både patienten och läkaren får slå, och det räcker att en lyckas.

Fälla omkull monster. Att fälla omkull en fiende (s. 48) är ett motståndsslag, Vapenfärdighet mot Undvika. Har motståndaren fyra ben får man nackdel på slaget (s. 84), men en fiendes storlek har ingen betydelse. Man kan alltså med lite röta fälla en drake. Är det kul? Jag vet inte. Känns lite pajigt. Överväger att införa regeln att varje storleksordning monstret avviker från din egen ger en extra nackdel på slaget.
 
Last edited:

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Har försökte hålla mig i skinnet med husregler, men det har blivit följande:

Anka får en annan släktesförmåga istället för Vresig: "Vaksam: Det sägs att ankor bara sover med ena ögat i taget - sant är i varje fall att de är mycket vaksamma. De får fördel på slag för att upptäcka bakhåll. De får även slå för att upptäcka faror även när de sover, då med nackdel. Förmågan kostar 3VP att aktivera."

Sen vill jag ha mina alver mer Tolkien-aktiga, så det blev några husregler för dem med.
Alver får
Förflyttning 14 i grund
Immun mot sjukdomar. Gäller även magiska farsoter.
Åldras inte - grundegenskaper sänks inte vid ålder Gammal. Däremot får alver vid denna ålder egenskapen Svårmod: 1/6 chans varje morgon att drabbas under dagen av Svårmod. Om alven drabbas av Svårmod på morgonen, slår man ytterligare 1T6 i början av varje scen (ej strid). 1/6 chans att ha nackdel på alla slag pga tankar om livet, evigheten, nedstämdhet, etc tecken på uråldrighetens tyngd över sinnet. Alvers ålder kan ej heller påverkas av magi.
Trance kan avbrytas av skada på minst 1 KP, alven drar då ej nytta av meditationen. Inte Tolkien per se - men det blev bara lite för märkligt annars.

Slutligen, pga hur strid med battlemaps funkar, så har jag lagt till en regel om "vänta och var redo att göra en handling":
Handling: Redo att anfalla/skjuta: beskriv ett kriterium, gör attack när det uppfylls, även utanför din tur. T.ex. "Om det kommer en fiende runt hörnet, lägger jag en FLAMMA direkt". Handlingen utförs då så fort kriteriet uppfylls, dvs ofta mitt i en fiendes förflyttning, som då avbryts.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Fälla omkull monster. Att fälla omkull en fiende är ett motståndsslag, Vapenfärdighet mot Undvika. Har motståndaren fyra ben får man nackdel på slaget, men en fiendes storlek har ingen betydelse. Man kan alltså med lite röta fälla en drake. Är det kul? Jag vet inte. Känns lite pajigt. Överväger att införa regeln att varje storleksordning monstret avviker från din egen ger en extra nackdel på slaget.
Vet inte om det är en versionsgrej, men i mina PDF-regler står det i varje fall "Regeln för knuffar gäller inte monster, varken som angripare eller mål för attacken."

Tolkar detta som att orcher och skelett går att knuffa, men inte fladdermussvärmar, spöken, drakar osv.

Sen hade jag nog rent praktiskt låtit spelare försöka fälla en demon om den var i vettig storlek och hade en kroppsform som medgav det, så det är väl egentligen storleken som har betydelse här. Ja och formen då.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Vet inte om det är en versionsgrej, men i mina PDF-regler står det i varje fall "Regeln för knuffar gäller inte monster, varken som angripare eller mål för attacken."
Detta gäller fälla omkull, inte knuffa. Fälla omkull är en av specialattackerna som beskrivs på s. 48.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Detta gäller fälla omkull, inte knuffa. Fälla omkull är en av specialattackerna som beskrivs på s. 48.
Ahh, sant, där står det inget om monster / storlek, osv. Hade behövt klargöras i reglerna!

Hade nog resonerat likartat ovan i praktiken, dock. Samma med paradförflyttning, om nu en RP har Sköldblockad.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Handling: Redo att anfalla/skjuta: beskriv ett kriterium, gör attack när det uppfylls, även utanför din tur. T.ex. "Om det kommer en fiende runt hörnet, lägger jag en FLAMMA direkt". Handlingen utförs då så fort kriteriet uppfylls, dvs ofta mitt i en fiendes förflyttning, som då avbryts.
Även jag har funderat på något dylikt. Låter du handlingen förbli förberedd fram tills spelarens nästa tur, eller endast fram till slutet av rundan?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Jag har väl använt två tror jag:

Slå grundegenskaper - rulla alla sex, sätt ut som du vill. Gammal vana, oklart varifrån.

Om du spenderar ett kryss på en färdighet under tio så behöver du inte slå för att få höja den. Norpat av @Professor T.

Helt teoretisk bubblare:
Om jag skulle sikta på att spela en låååång kampanj så hade jag nog dragit ner antalet höjningsrull till max 3 + kryss från drak- eller demonslag, och kanske skita i ovanstående husregel om färdigheter under 10.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Så jag skulle genomföra den uppenbara ändringen att frislaget visst räknas som en handling. Det känns mer konsekvent, och ökar dessutom de taktiska möjligheterna, eftersom det kan bli viktigt att avvakta tills fienden handlat innan man springer förbi.
Implementerades detta? Hur gick det?


Ett mer uppstyrt format för erfarenhet. En hjälteförmåga typ "ibland när SL vilL" är lite väl oförutsägbart. Jag skulle nog vilja räkna erfarenhetspoäng/kryss/något och efter ett visst antal får man en förmåga.
Detta är något även jag funderat på. Kom du fram till något, och hur funkade det?
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
366
Location
Stockholm
Om du spenderar ett kryss på en färdighet under tio så behöver du inte slå för att få höja den. Norpat av @Professor T.
Det är poppis i mina grupper, men ska nämna det kombineras med min husregel om att man måste ha försökt sig på färdigheten för att få sätta ut sina kryss vid omgångens slut. Dvs, du måste ha slagit för eller varit i en situation där färdigheten kan ha haft relevans - om det sedan var för att gruppen samtalade med en gammal sjöfarare (rollspel/interaktion) eller faktiskt försökte ro en båt (slag), är irrelevant.

Applicerar också ngt liknande för Hjälteförmågor från 18 i FV ska i regel kopplas till färdigheten som triggar valet, alternativt något som kan kopplas till grundegenskapen färdigheten har sitt ursprung i. Det är inte alltid det fungerar (och är ju en dialog man har med sina spelare), men vill inte en Defensiv spelare pga 18 i Övertala osv.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Har fnulat lite till på det där med monster och regler.

Flygande monster (grip, harpya)
- Ska de bara flyga in i närstrid och sen stanna där? Känns lite träigt. Funtar istället på att låna från 5e (hädelsen! hädelsen!!) och låta dem göra dyk-attacker, där de flyger in i närstrid, attackerar, och sen flyger upp igen utan att trigga frislag, och mestadels är på långt håll från RPna (dvs, modifiera deras monsterattacker som är i närstrid så att de funkar på detta vis). De kan attackeras i närstrid med "redo att attackera"-husregeln jag har, men annars enbart med avståndsattacker. Kan bli en intressant och utmanande strid för RPna!

Svärmar
Jag är osäker på om de ska trigga frislag nånsin. Det känns inte vettigt, på nåt sätt. Vidare tänker jag att ytverkande besvärjelser borde göra groteskt med skada på svärmar - i princip borde ju varje individ i svärmen ta skada från besvärjelsen - och därmed oftast utplåna en svärm på en attack, om man inte slår väldigt lågt, eller svärmen är väldigt utspridd. Typ, om du inte bara slår 1or och 2or på skadeslaget, är svärmen historia. Ja, det gör svärmar enkla för grupper med magiker som har en ytverkande besvärjelse redo - men jag är helt ok med det.

Gastar
Kan man knycka en gasts rustning och vapen, eller är de byggda av någon slags odöd rök och dimma, knutna till gasten, och försvinner med den? Jag är lite kluven, det får nog bli lite "från gast till gast".
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
366
Location
Stockholm
Se Vindpust (s83) och Vampyrfladdermössen (s99 ang eldskada), så det känns om inte uttalat konkret som så det är tänkt.

Rörande Gastar håller jag med, lite oklart om rustningen är fysisk eller pseudofysiskt manifesterad.

(ovan kanske mer är regelfunderingar än husregler?)
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Kan man knycka en gasts rustning och vapen, eller är de byggda av någon slags odöd rök och dimma, knutna till gasten, och försvinner med den? Jag är lite kluven, det får nog bli lite "från gast till gast".
Kanske är coolt om den faller sönder i rost när gasten dör? Så visserligen fysisk, men "vandöd" även den.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Se Vindpust (s83) och Vampyrfladdermössen (s99 ang eldskada), så det känns om inte uttalat konkret som så det är tänkt.

Rörande Gastar håller jag med, lite oklart om rustningen är fysisk eller pseudofysiskt manifesterad.

(ovan kanske mer är regelfunderingar än husregler?)
Jag ser dem som funderingar om husregler. :gremwink:

Tanken var alltså att dra det längre ang. skada och svärmar än regelboken så tydligt föreskriver.
 
Top