Nekromanti DoD Retro: Gastarnas Ö har saknad text

Drey

Veteran
Joined
31 Aug 2012
Messages
122
Hur är det med t-shirtsen? Såg en film där de sa att det inte var den riktiga DoD loggan som var tryckt på t-shirten.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Fiktionslek;n215098 said:
Du får läsa i kontexten att jag vände mig (bl.a.) mot Tre Solars mening om att det bara krävdes ett felletarsug för att hitta korr. "En handfull frivilliga vilka som helst" eller "vi skickar ut till våra backers" är nog standardsätten som rollspel korras på just nu. Och då ser det oftast ut därefter, givetvis beroende på hur välskriven texten är från början. Det går varken polera en bajskorv eller något som redan är polerat.

Min poäng är väl mest att man borde fimpa ett par av de där bilderna och kanske även den eviga fyrfärgen, för att istället leta upp och betala en vettig korrare. Då behövs inget mer. Och man får ett spel som känns kvalitativt istället för att kännas som skräp som man lurats att köpa via en flådig yta.

äkta korrare > några goda skribenter/läsare > en mängd backers > en handfull friviliiga > jag läser själv, fast baklänges > ingen korr
Mmm, men det var ju det jag gjorde - svarade i kontexten, alltså.

Jag har inte backat DoD-16, så jag har dålig koll, men att döma av vad Staffan skrev tidigt i tråden där han föreslår just utskick av pdf för korr till backers, så har jag förstått det som att det inte var något Riotminds gjorde. Vet du - eller gissar du "för det är så det brukar vara"?

Två saker tycker jag talar emot det, rent spontant. Dels att felen ju upptäcktes snabbt och skapade diskussion när spelet väl publicerades, dels att de grupper vi _vet_ gör så, har betydligt färre fel i sina produkter. Inte alls i närheten av detta. Men som sagt, jag vet inte hur de gjort.

Att korrläsa är en del av de tjänster jag säljer i mitt företag. Jag har korrat både skönlitteratur, facklitteratur och olika slags rapporter mm. och dessutom jobbar jag emellanåt som frilansjournalist, där det är viktigt att korra varandras texter innan tidningen går i tryck. Jag tycker fortfarande att det är en helt fiktiv motsättning som målas upp. De stora problemen här är inte sånt som kräver någon slags driven språkkänsla att upptäckta och reda ut.

De exempel som getts handlar om saknad text, rubriker som inte stämmer med vad de kallas i löptexten, texter som blandats ihop av misstag osv.

Det är garanterat fel som hade kunnat upptäckas av vilken "glad amatör" som helst.

Däremot är ju detta med att crowdsourca korrläsningen opåltiligt på andra sätt - att skicka ut en pdf till några hundra backare ger ingen som helst garanti att någon enda av dem verkligen gör det. Eller om iaf en del gör det, och alla börjar i början av dokumentet, är det väl lite mycket att förvänta sig att de alla orkar läsa hela och dessutom vara lika noggranna hela vägen igenom.

Så jag håller helt med om att det inte gärna bör vara den *enda* textgranskningen som genomförs.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Jag skrev inte mina poster om DoD Retro och Riotminds, utan som allmänt hållna svar på vad jag oriktigt uppfattade som Tre Solars nedvärdering av korrektur (dvs. ett stickspår i förhållande till trådämnet). Jag har heller inte ställt proffskorr »mot« masskorr. Jag har bara sagt att jag tror det blir högre kvalitet av det förra. Du kan argumentera för att man ska ha båda, men jag kan inte se varför det skulle behövas. Möjligen kan jag t.o.m. se en potentiell förlust i att ha masskorr om man redan har proffskorr, eftersom det går åt onödig tid både för de frivilliga läsarna och för den som ska administrera och sålla bland svaren. Den tiden kan läggas på annat som också höjer en produkts kvalitet.

Hur som helst känns det som att det här går ganska mycket på rundgång nu. Jag kan förmodligen leva med hur du än väljer att läsa detta!

Hälsar

Christian
 

Drey

Veteran
Joined
31 Aug 2012
Messages
122
Från RiotMinds facebook:

UPPDATERING. DRAKAR OCH DEMONER. Hej alla, här kommer en uppdatering. Vi kommer inte ha möjlighet att trycka nytt av Skymningshavets gåtor och Gastarnas ö. Vi har blivit lovade av tryckeriet att ha en viss summa innestående och kommer därmed att kunna lägga lite extra krut på nästa produkt. Här finns kompletta pdf-versioner av de båda äventyren (I Skymningshavet saknas ett förord, i Gastarnas ö, en halv sida info):

http://riotminds.se/vara-spel/drakar...2016/material/

Felet som tryckeriet gjort kan vi inte göra så mycket åt, övriga fel som har uppstått kan vi bara lära av våra misstag och säga att från och med nu kommer alla som backar våra projekt att få se pdf:er av materialet innan det går i tryck.

Vårt nästa projekt för Drakar och Demoner kommer att vara MONSTERBOXEN, en sprängfylld monsterbox med massor av monster och varelser samt ett storslaget "dungeon-crawl-äventyr". Mer info om denna box snart. Hjälp oss gärna att posta listor på monster som du tycker borde vara med i en sådan box!
 

Drey

Veteran
Joined
31 Aug 2012
Messages
122
En snabb fråga till er som gör egna spel. Vad kostar en box av liknande DoD retro att trycka om man trycker en upplaga på ca 2000-3000ex?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Drey;n215235 said:
Vi har blivit lovade av tryckeriet att ha en viss summa innestående och kommer därmed att kunna lägga lite extra krut på nästa produkt. [...] Vårt nästa projekt för Drakar och Demoner kommer att vara MONSTERBOXEN...
Jag har alltså köpt en... eh, vi kan kalla det "inte helt felfri produkt". För att få kompensation för felen måste jag sedan lägga pengar på en annan produkt från samma spelskapare och samma tryckeri. Tack men nej tack.
 

Drey

Veteran
Joined
31 Aug 2012
Messages
122
Känns konstigt att lägga kompenasionen som de får från tryckeriet på nästa produkt. Vi som betalat får inte del av kompensation, det är inte RiotMinds som förlorar på sina egna och tryckeriet missar utan endast kunderna.

Ska en kund köpa ytterligare produkter för att få ta del av den kompensationen, förstår inte logiken.
 

Drey

Veteran
Joined
31 Aug 2012
Messages
122
luddwig;n215242 said:
Jag har alltså köpt en... eh, vi kan kalla det "inte helt felfri produkt". För att få kompensation för felen måste jag sedan lägga pengar på en annan produkt från samma spelskapare och samma tryckeri. Tack men nej tack.
Håller med, helt j**la sjukt!
 

Arioch

Veteran
Joined
3 Nov 2016
Messages
14
Sur som jag är för att det inte går att lösa det med tryckeriet, och att detta har skett i första hand, så finns det inte mycket vi kan göra åt det i efterhand. Ni som jobbar med spelutgivning i denna tråd har kanske bättre koll på exakt vad marginaler osv är, men jag vet i alla fall att Riotminds måste gå med vinst för att framtida produkter ska ges ut. Så det kanske inte är en möjlighet att en fixad reprint skickas ut till de som backade projektet. Att detta missöde har skadat kundernas förtroende för dem och deras framtida produkter är ju helt uppenbart. Jag vill inte låta känslorna styra för mycket och bara skälla och klaga, för gjort är gjort, och det är mera en fråga om, kan vi tillsammans med riotminds lungt diskutera för att komma fram till en lösning som vi som kunder och de som företag kan acceptera för att reparera skadan som skett?
 

Drey

Veteran
Joined
31 Aug 2012
Messages
122
Sälja en produkt med fel, själva få kompensation för varan behålla kompensationen för att producera en ny vara och be köparen att köpa en ny produkt till fullpris för att få kompensation. Det tycker jag är sjukt.

Jag hade nog löst det genom att ge gratis frakt eller ett avdrag på produkten i det här fallet eller en värdecheck på nästa produkt kanske.

Drev själv företag och har alltid kompenserat när det uppståt problem eller fel. Att ge kompensation har (i mitt fall lönat sig), kunder kommer tillbaks om de känner sig sedda. Förstår att ett nytryck är orimligt.
 

Arioch

Veteran
Joined
3 Nov 2016
Messages
14
Håller med om att den redan etablerade lösningen inte är rent mjöl i påsen så att säga. Avdrag på nästa produkt vore definitvt trevligt. Så det är frågan om riotminds kan göra något när det gäller den nämnda monsterboxen för att kompensera de som införskaffat en box med två äventyr som är feltryckta.
 

Drey

Veteran
Joined
31 Aug 2012
Messages
122
Arioch: Man ska vara rädd om sina kunder, de är företagets främsta tillgång.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Osbjer;n215250 said:
På vilket sätt är det sjukt? Hur skulle de löst det på ett annat sätt? /j
Det sjuka tycker jag är att kompensationen för de uppenbara felen i grundboxen kopplas till att man måste köpa monsterboxen. Den som är ointresserad av monsterboxen får då ingen kompensation. Rimligare alternativ tycker jag vore att ge alla som var med och kickstartade grundboxen en liten återbetalning eller ett nytt bonusäventyr som skickas ut i efterhand. Visst, det kommer att kosta Riotminds en del, men som Drey skrev här ovanför: Man ska vara rädd om sina kunder, de är företagets främsta tillgång.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
luddwig;n215257 said:
Den som är ointresserad av monsterboxen får då ingen kompensation
Kan bara hålla med om detta. Trist. För egen del har jag svårt att uppröras särskilt mycket över bristerna. Det kommer i slutändan inte betyda något för om spelet blir roligt eller ej. Betydligt värre då att nästa projekt är en monsterbox, bygg hellre spelet med bra äventyr än regelexpansioner, det kommer åtminstone bara få mig att tappa intresse.
 

Robert

Warrior
Joined
22 Feb 2014
Messages
246
Den här lösningen med monsterboxen låter som en väldigt "rollspelskulturslösning" där grundpremissen är att man som konsument av produkterna förväntas vara lite tacksam att någon tar på sig att göra och ge ut rollspel samt att allas ambition är att få ut nya produkter.

Om man köpte en ny Volvomodell som det visat sig vara fel på tror jag att få skulle acceptera en lösning som bygger på att Volvo får rabatt på tillverkningen av nästa modell.

Märklig lösning tycker jag och märkligare är att man går ut med det helt öppet. Det där skulle jag mörkat och istället försökt kompensera på något annat sätt.
 

Drey

Veteran
Joined
31 Aug 2012
Messages
122
Robert;n215263 said:
Den här lösningen med monsterboxen låter som en väldigt "rollspelskulturslösning" där grundpremissen är att man som konsument av produkterna förväntas vara lite tacksam att någon tar på sig att göra och ge ut rollspel samt att allas ambition är att få ut nya produkter.

Om man köpte en ny Volvomodell som det visat sig vara fel på tror jag att få skulle acceptera en lösning som bygger på att Volvo får rabatt på tillverkningen av nästa modell.

Märklig lösning tycker jag och märkligare är att man går ut med det helt öppet. Det där skulle jag mörkat och istället försökt kompensera på något annat sätt.
Och du får inte ens en rabatt på nästa modell i det här fallet.
 

Arioch

Veteran
Joined
3 Nov 2016
Messages
14
Drey;n215255 said:
Arioch: Man ska vara rädd om sina kunder, de är företagets främsta tillgång.
Håller med om det. Särskilt i början när man lanserar en ny produkt. För handen på hjärtat, detta är en ny utgåva, inte en reprint.
Och sedan får jag säga att det är en dålig kompensation Riotminds fått från tryckeriet. Detta måste falla inom fel vid produktion, och de skulle igentligen få nya exemplar upptryckta och ersatta, eller en ersättning i pengar för det.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
Tycker det låter helt orimligt att man ska trycka om en massa böcker och skicka ut till folk för att det blivit fel på en sida.
 

Dunderklumpen

Veteran
Joined
1 Jan 2017
Messages
178
Evokee;n215318 said:
Tycker det låter helt orimligt att man ska trycka om en massa böcker och skicka ut till folk för att det blivit fel på en sida.
Alltså, detta är långt ifrån någon orimlighet. Folk glömmer (i sin.godhet/naivitet) att detta är företag mot företag det handlar om. Kass leverans=ny leversans eller ekonomisk kompensation till kunden (=företaget Riotminds) och därmed basta.

Det handlar inte om person mot ondskefullt tryckeri här. Det är två vinstdrivande företag som träter. Vi som är kunder till företaget Riotminds kan bara reklamera vårt ex eller hoppas på Riotminds förståelse över vilken betydelse kundnöjdhet har.

Glöm inte att rollspelbranchen är en bransch som andra, om än med än med en större andel trevliga anställda/yrkesverksamma än vad som är vanligt. :)

Allra minst borde köparna då en tryckt erata per post fRån tryckeriet via Riotminds, enligt min enkla mening.
 
Top