Nekromanti DoD Retro: Gastarnas Ö har saknad text

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,918
Location
Sandukar
Magnus Malmberg;n214435 said:
sidan som ersatts i skymningshavet är på grund av ett hanteringsfel hos trycket!
Och på grund av juletider har vi inte kunnat lova ett nytryck (vilket vi självklart jobbar för) i den händelse att vi inte får igenom det.
Jättebra ju, då utgår jag från att vi får nya ersättningsböcker utan fel i. Har de nu till 100% har tagit på sig felet så är det open-and-shut case. Jag sparar också inlägget här så det inte blir några oklarheter i framtiden.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,918
Location
Sandukar
Osbjer;n214468 said:
Ja. Där finns bara vanliga typiska grejer som stavfel, felräkningar i exempel och referenser till saker som bytt namn. Men på det hela taget tycker jag regelboken håller bra kvalité.
Det här gjorde mig förundrad - är det så att vi rollspelsfans accepterar dylika fel? Jag vet med mig själv att jag både förväntar mig och utgår från att produkter jag väljer att köpa ska ha hög kvalitet. Och vis av erfarenhet så vet jag att det är förhållandevis enkelt att hålla hög kvalitet i rollspelsprodukter (det handlar mest om hur ens projektsplanerings-pipeline ser ut, ens disciplin att "stänga" texter/kapitel, och att inte ha för snäva deadlines för redigering/korrektur).

Jag blir jävligt missnöjd med buggiga och trasiga rollspelsprodukter om inte speciella skäl föreligger (lägre ribba för enmansprojekt som gör det av passion, mycket högre för fullprisspel av utgivare "som borde kunna bättre" givet historik och erfarenhet). Men jag får intrycket att många skiljer i sin syn på kvalitet och accepterar mycket lägre kvalitet än jag.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Big Marco;n214742 said:
...är det så att vi rollspelsfans accepterar dylika fel?
Jag kan bara tala för mig själv: Nej. Jag stör mig ordentligt på textmässiga fel. Framförallt är det störande om jag betalat en bra slant för produkten. Samtidigt kan jag i viss mån tvinga mig själv att blunda för den typen av fel om det är en i övrigt välgjord och - ur mitt högst personliga perspektiv - intressant produkt. Att det nu saknas ett ordentligt stycke text i mitt alldeles färska, tryckta exemplar av Gastarnas ö... morr!
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
511
Att det redan börjat säljas boxar för 300 spänn (ursprungspris 400: backerpris) kanske inte ska ses som en komplimang och är väl att tecken på att fler sannolikt inte tål buggigheten.

Jag är en av de som backade och kommer att behålla boxen. Dock är jag riktigt beklämd av alla missar i form av allt som nämnts, från små stavfel till uteblivna stycken, så jag har faktiskt ingen lust att plocka upp den igen förrän tre böcker skickats mig där sakerna fixats; regelbok och de två äventyren.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,455
Location
Stockholm
Big Marco;n214742 said:
Det här gjorde mig förundrad - är det så att vi rollspelsfans accepterar dylika fel?
Sådana fel får mig att lägga bort boken och aldrig plocka upp den igen. Och som du säger: Ju mer rutinerade urgivare, desto högre ribba för innehållet.

Jag kan till och med lacka ur på dålig disposition.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,199
Location
Göteborg
Magnus Malmberg said:
Vet du vad Marco. Du har fel, sidan som ersatts i skymningshavet är på grund av ett hanteringsfel hos trycket!
Och på grund av juletider har vi inte kunnat lova ett nytryck (vilket vi självklart jobbar för) i den händelse att vi inte får igenom det.

Feletet i Gastarnas ö har jag tagit på mig helt och hållet! Texten hamnade pga slarv under tabellen på sidan!
Vad heter tryckeriet? Hur förklarar och beskriver de felet? Det vore väldigt uppskattat för oss andra rollspelsutgivare att veta, så att dylika fel inte återkommer i framtida rollspelsprodukter.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,199
Location
Göteborg
Print House DB said:
Dear Drakar och Demoner fans, during this time of faith and family, may the true meaning of Christmas fill you with joy. Thank you for your positive responses and for the support to the team behind this great project - DOD. As a producer of the project, we would like to extend here our apologies for the mistake made by the imposition of the pages of the book Skyminghavet and to take the responsibility for the caused inconvenience. Our designers were working on the both PDF files at the same time and by accident they moved the page from Gastarnas to Skymningshavet. Together with RiotMinds, we discuss means of solving this problem. Wishing you a Merry Christmas and a blessed New Year. respectfully yours, Iva Eneva Print House DB
En kvart efter mitt wrnu-inlägg dök detta upp på Riotminds Facebooksida.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Allvarligt talat: om jag mot förmodan skulle få ett nytt exemplar av någon av dessa böcker med den största, mest uppenbara missen (en eller en halv sida som fattas) fixad, så skulle det inte göra varken till eller från för mig.

Det är alla de små missarna som stör mig, och som gör regelboken oanvändbar. Äventyren? Pja, inget publicerat äventyr går någonsin att använda 100% som det är skrivet, enligt mitt sätt att se, så bristerna i de här exemplen är mest en gradfråga.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Big Marco;n214742 said:
Det här gjorde mig förundrad - är det så att vi rollspelsfans accepterar dylika fel? [...] Men jag får intrycket att många skiljer i sin syn på kvalitet och accepterar mycket lägre kvalitet än jag.
Rollspelsfans accepterar typ allt. Till exempel att betala pengar för att skriva content och/eller korrekturläsa. Eller kickstarta en produkt som man inte kommer gilla. Såna saker är mycket sjukare än att det är fullt med fel i produkten, eftersom alla förstår att det blir fel när man har skitmycket rörliga delar. Finns det något spel som inte innehåller missar?

...och då har vi inte ens talat om förseningar och vaporware.

Rollspelare är lika delar gnäll och överseende.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Tre solar;n214901 said:
Rollspelsfans accepterar typ allt. Till exempel att betala pengar för att skriva content och/eller korrekturläsa. Eller kickstarta en produkt som man inte kommer gilla. Såna saker är mycket sjukare än att det är fullt med fel i produkten, eftersom alla förstår att det blir fel när man har skitmycket rörliga delar. Finns det något spel som inte innehåller missar?

...och då har vi inte ens talat om förseningar och vaporware.

Rollspelare är lika delar gnäll och överseende.
Egentligen är det lite absurt vilken energi folk kan uppbåda för att korrläsa, när man tänker efter. Jag hade lätt hoppat in själv om jag gillat spelet.. men egentligen är det ju lite mysko.

Sen kan det nog vara rätt effektivt som metod betraktat, de som hittar fel eller tänker igenom spelet o ser nån självmotsägelse som spelets skapare missat kommer ju vara mkt nöjda med sig själva, kan man tänka. Många par ögon ser ju mer oxå.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,199
Location
Göteborg
Tre solar said:
Rollspelsfans accepterar typ allt. Till exempel att betala pengar för att skriva content och/eller korrekturläsa. Eller kickstarta en produkt som man inte kommer gilla. Såna saker är mycket sjukare än att det är fullt med fel i produkten, eftersom alla förstår att det blir fel när man har skitmycket rörliga delar. Finns det något spel som inte innehåller missar?
Det är olika många fel i olika rollspel. Jag är tämligen övertygad om att mängden spelar roll, rätta mig om jag har fel.
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,183
Location
Lunden, Göteborg
avatarex;n214906 said:
Det är olika många fel i olika rollspel. Jag är tämligen övertygad om att mängden spelar roll, rätta mig om jag har fel.

Håller helt med Avatarex. Små korrekturfel är en sak men de missarna som finns i bl.a. Nya Coriolis och DoD Retro är för stora för att bortse från.

Personligen börjar jag tröttna rejält på söndriga kickstarterspel. Tycker att man kan ha betydligt högre krav på spel som dragit in stora summor jämfört med små hobbyprojekt. Coriolis är det värsta exemplet (i mina ögon betydligt värre än DoD Retro), men det verkar vara mer regel än undantag med årslånga förseningar, ofärdiga spel, och att delmålen inte infrias på många år.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Lightshy;n214578 said:
För även om ni är olika utgivare så använder de flesta av er olika kickstartervarianter. Något som blivit en viktig del av Svensk rollspelskultur.
Och även om ni på Fria bara gjort fel vid en kickstarter ni genomfört, så blir det ett kickstarterspel till som läggs på den totala listan över spel som strulat. Vilket tillslut ger kickstarterprojekt dåligt rykte.
Jag tror ni förstår var mina tankegångar tar vägen sedan...
Fast blir det inte ett jättekonstigt resonemang, om man inte också lägger alla kickstarterspel som blir bra till den totala bedömningen? Listan över spel som inte strulat är i mina ögon betydligt längre än listan över spel som strulat. Då räknar jag inte förseningar som "strul" eftersom exakt samma förseningar skedde även innan Kickstarter, med skillnaden att man då inte fick reda på dem.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
avatarex;n214906 said:
Det är olika många fel i olika rollspel. Jag är tämligen övertygad om att mängden spelar roll, rätta mig om jag har fel.
Jag tror också att mängden spelar roll, tillsammans med typen och mängden som INTE är fel. Samtidigt hoppas jag att ingen har lust att faktiskt gå igenom alla sina spel och räkna ut hur stor procent som är fel i dem, vilket gör det till ett meningslöst positionskrig. Som ett sätt att komma runt det föreslog jag ett enklare mått - innehåller det fel: j/n.

Det är i sin tur relevant eftersom antingen innehåller alla spel fel, och då är det här mest en variant på klassikern "jag är arg på att det inte är jag som äger licensen", eller så finns det spel som är felfria och då kan vi diskutera den intressantare frågan om de också är bättre.

Problemet med korrfel är att det enda som krävs för att hitta dem är ett sug efter att granska. Därför är det i sig inget mått på hur bra eller dåligt nåt är, precis som "det heter inte vart är du" inte är grunden för en givande konversation. Snarare brukar det vara tvärtom.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Tre solar;n214982 said:
Jag tror också att mängden spelar roll, tillsammans med typen och mängden som INTE är fel. Samtidigt hoppas jag att ingen har lust att faktiskt gå igenom alla sina spel och räkna ut hur stor procent som är fel i dem, vilket gör det till ett meningslöst positionskrig. Som ett sätt att komma runt det föreslog jag ett enklare mått - innehåller det fel: j/n.

Det är i sin tur relevant eftersom antingen innehåller alla spel fel, och då är det här mest en variant på klassikern "jag är arg på att det inte är jag som äger licensen", eller så finns det spel som är felfria och då kan vi diskutera den intressantare frågan om de också är bättre.

Problemet med korrfel är att det enda som krävs för att hitta dem är ett sug efter att granska. Därför är det i sig inget mått på hur bra eller dåligt nåt är, precis som "det heter inte vart är du" inte är grunden för en givande konversation. Snarare brukar det vara tvärtom.
Jag håller för en gångs skull inte alls med dig. Det är extremt sällsynt med goda korrläsare. Det krävs kunskaper, metodik, tålamod och ett särskilt öga för det. Vi vanliga dödliga har oftast inte tillräckliga kunskaper om textnormer, vet inte hur man gör rent praktiskt för att korrläsa, orkar inte hålla koncentrationen i ens en sida och har framför allt ett väldigt automatiserat läsande – vi reparerar ordbilder, fyller i saknade ord, kastar om knepiga ordföljder m.m. medan vi läser och missar därför de flesta normbrott. Jag sätter en guldpeng på att om du skickar ut en text till 3000 backers kommer de ändå inte att tillsammans göra en lika bra korrektur som en enda äkta korrläsare.

Jag tycker också det är viktigt att säga ifrån när man inte är nöjd. Jag är på Marcos m.fl. sida i detta. Mer korrektur åt folket! Det kan behövas i en tid som handlar mycket om att bygga förlag och förvalta varumärken (och ibland mindre om att göra kvalitetsprodukter).

Hälsar

Christian
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,199
Location
Göteborg
Tre solar said:
Jag tror också att mängden spelar roll, tillsammans med typen och mängden som INTE är fel. Samtidigt hoppas jag att ingen har lust att faktiskt gå igenom alla sina spel och räkna ut hur stor procent som är fel i dem, vilket gör det till ett meningslöst positionskrig. Som ett sätt att komma runt det föreslog jag ett enklare mått - innehåller det fel: j/n.
Det är i sin tur relevant eftersom antingen innehåller alla spel fel, och då är det här mest en variant på klassikern "jag är arg på att det inte är jag som äger licensen", eller så finns det spel som är felfria och då kan vi diskutera den intressantare frågan om de också är bättre.
Jag tror inte heller att någon är intresserad av felprocenträkning, så det är ett stickspår vi kan lämna därhän. Dock tror jag inte det är användbart med ett tvåstegssystem (antingen finns det fel eller inte). Att ha en sådan inställning gör korrektur väldigt hopplöst - mest troligt kommer böcker även med en väl genomförd korrektur innehålla minst ett fel, och då blir det inte lika meningsfullt att slipa bort fel under arbetets gång. Istället hävdar jag att det är bättre ju färre fel det finns, och även om det kan vara rimligt att ha en nollvision så är det inte rimligt med nollkrav.

Tre solar said:
Problemet med korrfel är att det enda som krävs för att hitta dem är ett sug efter att granska. Därför är det i sig inget mått på hur bra eller dåligt nåt är, precis som "det heter inte vart är du" inte är grunden för en givande konversation. Snarare brukar det vara tvärtom.
Så enkelt är det inte. Det krävs hårt jobb för en lyckad korrektur, se Fiktionsleks inlägg.

Fiktionslek said:
Jag håller för en gångs skull inte alls med dig. Det är extremt sällsynt med goda korrläsare. Det krävs kunskaper, metodik, tålamod och ett särskilt öga för det. Vi vanliga dödliga har oftast inte tillräckliga kunskaper om textnormer, vet inte hur man gör rent praktiskt för att korrläsa, orkar inte hålla koncentrationen i ens en sida och har framför allt ett väldigt automatiserat läsande – vi reparerar ordbilder, fyller i saknade ord, kastar om knepiga ordföljder m.m. medan vi läser och missar därför de flesta normbrott. Jag sätter en guldpeng på att om du skickar ut en text till 3000 backers kommer de ändå inte att tillsammans göra en lika bra korrektur som en enda äkta korrläsare.
Även om professionella korrläsare är väldigt duktiga jämfört med amatörer så är ändå denna tråds grund att vanliga amatörer (och backers) upptäckte fel på produkten redan första dagen. Så det hade mest troligt varit mycket bättre om backarna hade fått läsa böckerna i pdf-form innan de trycktes.

Och vanligt folk kan tränas till att bli relativt duktiga korrekturläsare. Det är en färdighet som för många är lättare att lära sig än att bli duktig tecknare, därav att rollspel oftare betalar tecknare än korrekturläsare.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Jag tycker tråden håller på att spåra in på en konstig väg - varför ställs professionell korrläsning *mot* att be frivilliga göra det? Det tycker jag låter som ett mycket effektivt sätt att göra det bästa till det godas fiende.

Många av de exempel som räknas upp i trådens början är ju ingalunda några avancerade språkliga fel, utan sådant som kräver förhållandevis liten erfarenhet eller språklig kompetens att hitta - framför allt uppenbara felstavade ord, grova meningsbyggnadsfel och utebliven text.

Säkerligen är det så att en driven, erfaren korrläsare kan hitta fler fel snabbare än ganska många "glada amatörer". Men det finns ju inte det minsta hinder mot "både-och".

Och i den mån det finns hinder mot att använda sig av båda sakerna samtidigt, så beror det ju på att det *saknas* erfarna korrläsare. Så då faller motsättningen av det skälet.

Jag begriper inte alls vad den diskussionen ska vara bra för.

Är det några fel jag tror att rollspelare överser med, så är det sådana saker som otympliga, långa meningar med konstiga ordvändningar. Och att enstaka ord är felstavade utan "andra följder" (tex att innebörden och syftningen blir oklar, särskilt i viktiga regelexempel.)

I många recensioner (om nu dessa är någon indikation på en "allmän mening", utöver recensentens egna åsikter) har tom ganska stora struktur- och dispositionsfel behandlats överseende, tex är de flesta recensenter (vad jag kan minnas iaf) mestadels överseende med tex Symbaroums ofta mycket svårlästa regler, där saker ofta inte följer någon röd tråd och viktiga regler kan återfinnas på helt fel ställen eller förklaras kryptiskt och otillräckligt.

Detta är naturligtvis lägen där en språkligt kunnig textgranskare kan göra underverk för att förbättra och förtydliga. Men det kan amatörer också - givet att åtminstone några av dem får en instruktion om att titta på sånt. De kanske inte är fullt lika snabba eller noggranna eller kapabla att föreslå vilka åtgärder som funkar på de olika ställena, men visst kan de iaf lämna kommentarer som tex "det här förstår jag inte" eller "hur funkar detta? ge exempel?" osv.

Jag tror det främsta hindret inte alls ligger i vare sig stress eller svårigheter att hitta rätt frivilliga eller något liknande. Jag tror det är mycket enklare än så - en av de främsta drivkrafterna att göra spel är ju att få förverkliga idéer, känna den mäktiga känslan av att se dem i tryck. Och den drivkraften _kan_ fungera som ett hinder mot att göra det bra - den drar ut på arbetet, den släpper in andra (och det kan vara djävligt jobbigt att läsa negativa kommentarer om ett "älsklingsverk") och det är bra mycket tråkigare att rätta fel än att skapa nytt.

För att göra en bra produkt, krävs det motivation att gå igenom detta tråkiga också. Och känna att andras idéer, synpunkter och kritik gör produkten bättre. DET är utmaningen, tror jag.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Sapient;n215081 said:
Jag tycker tråden håller på att spåra in på en konstig väg - varför ställs professionell korrläsning *mot* att be frivilliga göra det?
Du får läsa i kontexten att jag vände mig (bl.a.) mot Tre Solars mening om att det bara krävdes ett felletarsug för att hitta korr. "En handfull frivilliga vilka som helst" eller "vi skickar ut till våra backers" är nog standardsätten som rollspel korras på just nu. Och då ser det oftast ut därefter, givetvis beroende på hur välskriven texten är från början. Det går varken polera en bajskorv eller något som redan är polerat.

Min poäng är väl mest att man borde fimpa ett par av de där bilderna och kanske även den eviga fyrfärgen, för att istället leta upp och betala en vettig korrare. Då behövs inget mer. Och man får ett spel som känns kvalitativt istället för att kännas som skräp som man lurats att köpa via en flådig yta.

äkta korrare > några goda skribenter/läsare > en mängd backers > en handfull friviliiga > jag läser själv, fast baklänges > ingen korr

Hälsar

Christian
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Det jag menade med "problemet med korrfel är att det enda som krävs för att hitta dem är ett sug efter att granska" var följande:
DoD 16 har precis kommit. Diskussionen om spelet kom snabbt att handla om hur mycket felskrivningar det innehåller. Därmed är hundratals människor extra vaksamma när de läser boken, vilket gör att fler fel hittas, vilket gör att man blir ännu mer uppmärksam osv. Det gör, menar jag, att det är omöjligt att separera "DoD innehåller extremt många fel" från "Riotminds är extremt impopulära på wrnu vilket gör att folk är mer benägna att hitta och rapportera fel".
Det är det ena problemet jag syftade på.

Det andra problemet är att antalet felskrivningar är en dålig indikation på om spelet är bra eller dåligt. Därför är det inte den bästa basen för intressant kritik och diskussion.

I det här fallet vill jag påstå att god kritik är extra viktig, eftersom det troligtvis både handlar om att Riotminds är extra granskade och att de släpper igenom extra mycket fel.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Ok, jag fattar. For the record har jag aldrig hört till Riotminds belackare. Men de är inte direkt några underdogs, så jag tycker inte någon i tråden sparkar nedåt. Innan man förtjänar ordentlig spelkritik får man faktiskt anstränga sig mer.

Hälsar

Christian
 
Top