Nekromanti DoD Retro: Gastarnas Ö har saknad text

Dunderklumpen

Veteran
Joined
1 Jan 2017
Messages
178
Och ja, jag registrerade för att kunna svara på denna tråd. För att jag är lite konfunderad över bristen på kompensation som Riot verkar vara villig att erbjuda sina backers/kunder...

(Pdf var dock ett steg i rätt riktning för riotminds)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Givet den pinsamma mängden fel som finns i alla böcker som ingår i boxen så ser jag två scenarion -

1) Riot skiter i sitt rykte och goodwill och lämnar ambitionen att göra produkter med kvalitet, struntar i att delar av fan-basen är besvikna, förbannade, uppgivna eller ledsna, och kör på sitt race.
2) Eller så tar man sitt ansvar, lyssnar empatiskt på de som är besvikna, förbannade, uppgivna eller ledsna och försöker möta dem i deras känslor på riktigt (inga jävla PDF:er - vi köpte fysiska produkter och förväntar oss fysiska produkter!). Men det har väl aldrig hänt, så...

Jag tänker främst på backers som känner sig lurade då det inte är det utlovade "DoD 87+" utan Riots egna fantasyrollspel med DoD-loggan - något som inte kommunicerades under Kickstartern - och där inte ens de seriösa samlarnas insatser respekteras (genom att stryka innehåll i erbjudandet - samlar-certifikatet ersattes av ett nummer på boxen, vid streckkoden! Riot skapade verkligen massiv samlar-goodwill av den egenmäktiga försämringen...).

En idé hade varit att göra omtryck till de backers som känner sig svikna -

Upplägget hade kunnat vara "Hej, vi beklagar att vi inte kan kvalitetskontroll, vi är ledsna över de negativa känslor vår arrogans har orsakat, och vill ge dig en möjlighet till att få en produkt med kvalitet, till slut. Om du var backer, fyll i ditt backernummer och adress fram till siste Januari så fixar vi tryckta uppdaterade böcker hem till dig."

Säg att 300 backers nappar, det skulle ge en kostnad i tryck på ca 50,000 kr. Det mesta av den summan kan Riot ta från rabatten de får "på nästa produkt" (vilket hån det är mot backers och fans orkar jag inte ens ta upp). Misstänker att de får 3-5% av tryckkostnad i rabatt baserat på DDR-trycket och att de har detta som en pott (så vida inte de bara har gått med på en ren procent i rabatt på nästa trycktillfälle, men vi får hoppas att de inte är sådana amatörer efter alla år i branschen). Så kostnaden att hantera uppdateringsböcker blir marginell i sammanhanget, speciellt som Kickstartern var framgångsrik och att spelet lär sälja i butik.

Gör man Kickstarters riktade till fans så får man fan leverera det som utlovas, till vettig kvalitet. Annars är man på gränsen till bedräglig. Det är inte okay att agera sig så här nonchalant. Andra har gjort jämförelsen till andra produkter - skulle det accepteras i så fall? Om din spelkonsol var så buggig som DDR och bolaget bakom sedan skickar ut en bild på hur en rättad version skulle se ut. (Jmf, fysiska böcker med digital PDF). Löjeväckande, tycker jag.

För i grund och botten har den produkt som har levererats misslyckats med att uppnå produktspecifikation, innehåll och grundläggande kvalitetskontroll. Och detta lider nu fans och backers av. Ansvaret ligger hos leverantören.
 

Drey

Veteran
Joined
31 Aug 2012
Messages
122
Sura är att jag valde mellan Kult och DoD:R, tji fick jag.
 

Gotrek

Veteran
Joined
1 Jan 2017
Messages
1
Jag kan bara hålla med Marco, känner mig jäkligt besviken på hur illa vi backers har behandlats. Jag backade med 1500 kr och fick en produkt med en massa fel som borde upptäckts innan spelet trycktes + att tröjan är av undermålig kvalitet. Känns extremt osannolikt att jag ska lägga några mer pengar på DDR nu, tyvärr. Kan bara hoppas att Riotminds skärper sig och tar sitt ansvar för att göra mig och andra kunder nöjda.
 

Theobot

Veteran
Joined
12 Mar 2016
Messages
11
Marco, tagga ner lite nu! Du om någon borde väl veta att inga spel (varken rollspel eller datorspel) är helt perfekta. Helmgast är ju inte direkt kända för hög kvalité även om du själv kanske tycker det. MEN, jag tänker inte kasta mig in i något flamewar med dig, utan konstaterar bara att om du vill lämna tillbaka din produkt så går det bra. Vill du inte ha den så är det inga som helst problem att skicka den i retur. Du får dina pengar tillbaka och vi bekostar fraktkostnaden. Vänligen posta inga frågor om returen här utan maila oss direkt (info@riotminds.com) eftersom vi inte är här så ofta och kikar.
/Theo
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Jag köpte mest DDR som en kul grej och har egentligen ingen avsikt att spela det, så för min del spelar inte slarvet och tryckeriets missar så stor roll. I mina ögon har inte tidens tand varit särskilt nådig mot DoD. Jag hade hellre sett en tryckt svensk version av Trudvang.

Hela diskussionen har dock fått mig att fundera på Kickstarter i största allmänhet. Det är verkligen toppen att spännande idéer kan förverkligas men är det så de används? Ofta känns det som att det mesta redan är klart och att KS är en ren marknadsföringskanal. Får vi backers något mervärde utöver aningen billigare produkter, något tidigare än övriga?
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
355
Location
Inflyttad till Göteborg
Rangertheman;n215524 said:
[...]
Hela diskussionen har dock fått mig att fundera på Kickstarter i största allmänhet. Det är verkligen toppen att spännande idéer kan förverkligas men är det så de används? Ofta känns det som att det mesta redan är klart och att KS är en ren marknadsföringskanal. Får vi backers något mervärde utöver aningen billigare produkter, något tidigare än övriga?
Jag tänker att det beror mycket på. I detta fall var ju inte spelet färdigt men det hade ju verkligen gått bra för RM att göra spelet ändå med tanke på varumärket DoD. Om du jämför med Hjältarnas Tid går det ju utmärkt att producera spel som säljer utan Kickstarter. Men jag tror i linje med dig att KS blir en bra reklamkanal och förbeställningar i ett. Det blir lite billigare och man får lite mer, men man köper grisen i säcken vilket denna produkt är ett bra exempel på.

/j
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Rangertheman;n215524 said:
Hela diskussionen har dock fått mig att fundera på Kickstarter i största allmänhet. Det är verkligen toppen att spännande idéer kan förverkligas men är det så de används? Ofta känns det som att det mesta redan är klart och att KS är en ren marknadsföringskanal. Får vi backers något mervärde utöver aningen billigare produkter, något tidigare än övriga?
Med tanke på historiken runt diverse kickstarters så är jag personligen högst tveksam till att stödja ett kickstarter-projekt inom spelbranchen som inte redan är minst halvfärdigt (och helst ska det bara vara en fråga om att få ihop pengar till de fysiska produktionskostnaderna), alternativt så pass småskaligt att den efterfrågade summan är försumbar (T ex ett kort äventyr). Om jag ska stödja ett projekt på lösare konkreta boliner än så behöver det vara från ett väldigt välrenommerat företag, t ex Monte Cook Games.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Theobot;n215510 said:
Marco, tagga ner lite nu! Du om någon borde väl veta att inga spel (varken rollspel eller datorspel) är helt perfekta. Helmgast är ju inte direkt kända för hög kvalité även om du själv kanske tycker det.
Huh? Jag har tre Helmgast-produkter i min ägo (Eon IV, Järn, och Hjältarnas Tid), och jag har inte märkt av några större felaktigheter i någon av dem. Hjältarnas Tid har ett par rena tryckfel, men det på nivån "det här monstret ska ha attack A X% och attack B Y% i stället för Slåss Z%" snarare än saknade textavsnitt. Eon IV kan jag inte ens hitta någon errata-tråd om på Eon-forumet - en och annan regelfråga, men det handlar snarare om klargöranden än buggar. Det är bland den högsta kvalitetsnivån jag sett på den svenska rollspelsmarknaden. Sedan är inte Eon IV riktigt i min smak, men det är en annan sak.

Riotminds har i alla fall jag å andra sidan klassat som "snygg yta men mindre genomtänkt innehåll" - det kanske är en lite orättvis bedömning färgad av DOD6s gravplundrardvärgar, men jag har i alla fall inte sett något som fått mig att bedöma er på något annat sätt.

I min värld är ett par tryckfel där man som köpare lätt själv kan rätta det med en marginalanteckning inom rimlighetens gräns, men blir det mer än så blir jag sur på.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Theobot said:
Marco, tagga ner lite nu! Du om någon borde väl veta att inga spel (varken rollspel eller datorspel) är helt perfekta.
Tidigare i tråden (sida 4) tog vi upp det stickspåret. Det är helt poänglöst att ha en tvåstegsskala (antingen helt perfekt eller inte helt perfekt osv.).

Print House DB said:
Thank you for your positive responses and for the support to the team behind this great project - DOD. As a producer of the project, we would like to extend here our apologies for the mistake made by the imposition of the pages of the book Skyminghavet and to take the responsibility for the caused inconvenience.
Our designers were working on the both PDF files at the same time and by accident they moved the page from Gastarnas to Skymningshavet.
Together with RiotMinds, we discuss means of solving this problem.
Riotminds på Facebook said:
UPPDATERING. DRAKAR OCH DEMONER. Hej alla, här kommer en uppdatering. Vi kommer inte ha möjlighet att trycka nytt av Skymningshavets gåtor och Gastarnas ö. Vi har blivit lovade av tryckeriet att ha en viss summa innestående och kommer därmed att kunna lägga lite extra krut på nästa produkt.
Det är märkligt att tryckeriet erkänner sitt misstag men ändå inte tar konsekvensen och står för ett nytryck. För oss andra rollspelsutgivare är det ett viktigt varnande exempel. Det måste vara oerhört besvärligt att hamna i den situationen som Riotminds har gjort. Print House DB borde inte gjort felet från första början och nu när det väl är gjort borde de ordna nytryck.

En annan positiv konsekvens av detta är, utöver varnande exempel för rollspelsutgivare vad gäller tryckeri, att det blivit mer diskussion kring korrektur och kvalité.
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
För min del är inte den stora besvikelsen att jag personligen fick en vara med många fel, utan de förlorade möjligheterna. Varumärket DoD är fortfarande välkänt. Jag hade önskat ett spel med det namnet, gärna med Egerkrans illustrationer, men bra mycket mer genomtänkta regler. Det är inte så att spelet är dåligt, men det är inte heller bra.

Vad jag hade önskat var att Riotminds använde det goda omdöme som de upprepade gånger visat vad gäller det visuella (jag menar Bonner, Tapia, Egerkrans!) för att anlita någon av de solida spelskapare som finns i sverige (och här på forumet). Helst för att skriva hela regelsystemet (den svaga punkten i Riotminds spel), men åtminstone för rådgivning och idéer.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Min förhoppning är att de samarbetar mer med de gamla rävarna som Blixt och Seter i framtiden. Framförallt att de lägger fokus på äventyr. Det värsta är inte borttappade sidor och stavfel utan att retroprojektet dör ut utan att ha nått sin fulla potential. Nu i fortsättningen, av tråden att döma, så lär det väl finnas gott om folk som kan korrläsa materialet innan tryck.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
513
Grisodlar'n;n215619 said:
Min förhoppning är att de samarbetar mer med de gamla rävarna som Blixt och Seter i framtiden. Framförallt att de lägger fokus på äventyr. Det värsta är inte borttappade sidor och stavfel utan att retroprojektet dör ut utan att ha nått sin fulla potential. Nu i fortsättningen, av tråden att döma, så lär det väl finnas gott om folk som kan korrläsa materialet innan tryck.
Tyvärr känns det som skadan redan är skedd (den uteblivna retroutfästelsen där man i stort sett blev lovad en kopia med smärre justeringar, ett bortslarvat förord av en ganska central rollspelsperson, utebliven halvsida i ett äventyr och massa slarvfel i regelboken) och det här med kompensation i form av pdf och pott i framtida projekt istället för nytryck strör mest salt i såren och retar upp mig och många andra. Jag tål personligen produkter med smärre skavanker men inte så stora fel.

Jag håller med Big Marco i inlägg på sid 6 i denna tråd. Hade jag fått åtminstone en ny Skymningshavet (märkligt tryckeri som inte tar på sig det) och Gastarnas Ö (kom igen: en halv jäkla sida RM) skulle jag fortsätta investera i DDR-projektet. Nu är det ingen fråga om att köpa en Monsterbox utan om jag ska skicka tillbaka grundboxen eller ej. Det är trist.

När det gäller fantasispelande blir det i framtiden OSR-spelen som kommit och gamla DoD från 80-talet. Inte vad jag tänkt när jag backade.

Ett par skor jag köpte för 45 dagar sedan sprack i sulan strax innan jul. Jag hade slängt kvittot. Skoaffären gav mig tre alternativ: nya likadana skor fast hela såklart, skor motsvarande samma värde eller pengarna tillbaka in på kontot. True story.

Skoaffärens goodwill gjorde att jag valde likadana skor igen och tänkte att det kanske var måndagsexemplar jag köpt först. Hade de på affären börjat ifrågasätta mig eller sagt att det ändå går att gå med skorna hade jag aldrig mer gått dit igen.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,444
Jag hoppas bara att det blir fortsättning av Blixt och Seter - gärna i separata äventyrshäften el dyl
 

Drey

Veteran
Joined
31 Aug 2012
Messages
122
Någon som vet om den här tävlingen är avgjord ännu? Jag har inte sett något om det och skulle såklart själv vilja vinna en originalteckning.

Ändring: Den är på g!

NYHET! På Johan Egerkrans initiativ kommer alla som deltar i supporten av vår Kickstarter för Drakar och Demoner att vara med i utlottningen av originalteckningar från Johan Egerkrans. Vi kommer att lotta ut totalt 10 original och alla som deltar med sin ”pledge” har möjlighet att få ett. Vinnarna kommer att meddelas när Kickstartern är stängd.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Fjodor Pollett;n215576 said:
För min del är inte den stora besvikelsen att jag personligen fick en vara med många fel, utan de förlorade möjligheterna. Varumärket DoD är fortfarande välkänt. Jag hade önskat ett spel med det namnet, gärna med Egerkrans illustrationer, men bra mycket mer genomtänkta regler. Det är inte så att spelet är dåligt, men det är inte heller bra.
Håller med om att reglerna tyvärr inte har blivit bra. Det som skaver mest för mig är att det inte är en uppfräschad version av DoD -87 utan ganska omfattande regelförändringar. Det som mest fått stryka på foten är exempel, förklaringar och stöd för SL. SL ska avgöra en hel massa, men får ingen hjälp i hur han/hon ska tänka och vilka konsekvenser det ena eller andra beslutet får för spelmekaniken. Att husregla är en del av charmen med rollspel, men en SL ska också kunna spela RAW. Det är jag tveksam till om man kan göra med DDR.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Theobot;n215510 said:
[- - -]

Helmgast är ju inte direkt kända för hög kvalité även om du själv kanske tycker det.

[- - -]
Oooh, det här ska bli spännande! Fram med exempel nu!
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Dunderklumpen;n215459 said:
Alltså, detta är långt ifrån någon orimlighet. Folk glömmer (i sin.godhet/naivitet) att detta är företag mot företag det handlar om. Kass leverans=ny leversans eller ekonomisk kompensation till kunden (=företaget Riotminds) och därmed basta.

Det handlar inte om person mot ondskefullt tryckeri här. Det är två vinstdrivande företag som träter. Vi som är kunder till företaget Riotminds kan bara reklamera vårt ex eller hoppas på Riotminds förståelse över vilken betydelse kundnöjdhet har.

Glöm inte att rollspelbranchen är en bransch som andra, om än med än med en större andel trevliga anställda/yrkesverksamma än vad som är vanligt. :)

Allra minst borde köparna då en tryckt erata per post fRån tryckeriet via Riotminds, enligt min enkla mening.
Klart rollspelbranchen inte är en branch som alla andra. Det är en branch i vilken det finns väldigt lite pengar och det därför låter helt orimligt att man ska trycka om för en massa dyra pengar för att det blivit tryckfel på nån sida.

Tror aldrig det blivit sådana här reaktioner om ett annat företag gjort samma fel. Vilket tyder på att reaktionerna inte primärt handlar om tryckfelet i sig utan nåt slags missnöje med företaget i allmänhet. Sen vad det missnöjet rotar sig i har jag aldrig riktigt förstått.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,553
Location
Fallen Umber
Evokee;n215771 said:
Tror aldrig det blivit sådana här reaktioner om ett annat företag gjort samma fel. Vilket tyder på att reaktionerna inte primärt handlar om tryckfelet i sig utan nåt slags missnöje med företaget i allmänhet. Sen vad det missnöjet rotar sig i har jag aldrig riktigt förstått.
Visst finns det ett visst missnöje med Riotminds på det här forumet, grundat bland annat i deras oförmåga att ta kritik, men den här gången är det faktiskt inte det som det handlar om. Se bara på alla besvikna röster på deras Facebooksida. Det handlar om deras fans, eller före detta fans, inte ett litet grinigt gäng på det här forumet.
 
Top