Nekromanti DoD Retro: Gastarnas Ö har saknad text

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,182
Location
Borås, Sverige
Evokee;n215771 said:
Tror aldrig det blivit sådana här reaktioner om ett annat företag gjort samma fel. Vilket tyder på att reaktionerna inte primärt handlar om tryckfelet i sig utan nåt slags missnöje med företaget i allmänhet. Sen vad det missnöjet rotar sig i har jag aldrig riktigt förstått.
Beror på. Hade ett nyetablerat företag gjort samma misstag, nej hade blivit mycket mindre väsen. Men hade något annat företag som varit lika stora och hållit på lika länge gjort det så hade man nog hört rejäla klagomål.

Samtidigt så tror jag det kan vara visst missnöje med företaget. Dels att de tidigare varit dåliga på att ta kritik, dels en upplevd känsla av att "vi är så stora och vårt varumärke så bra att vi kan göra vad fasiken vi vill och folk kommer ändå köpa våra grejer." vilket många tröttnat på.

/Ulfgeir
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag börjar med att säga att jag inte äger produkterna som Riotminds uppenbarligen slarvat med. Jag tycker de skötte sig bra med sina produkter fram tills de blev "helt" digitaliserade vilket de nu uppenbarligen inte längre är.

Dock måste jag fråga, vad menar Theobot med att Helmgast inte är kända för sin kvalitet??? Allt jag köpt från Helmgast har inte alltid fallit mig i smaken men nog är kvaliteten inte att ifrågasätta. Måste säga att jag blev extremt konfunderad av Theobots uttalande, nästan som om han kastar sand ur sin sandlåda i vrede för att hans företag begått misstag som de sedan förvärrar med att begå fler och sedan skylla på andra. Trodde mer om Riotminds men efter sina online "tjänster" är det svårt att bli förvånad hur lågt de kan falla.
 

Theobot

Veteran
Joined
12 Mar 2016
Messages
11
LordTengel;n215744 said:
Oooh, det här ska bli spännande! Fram med exempel nu!
LordTengel, nej, tyvärr du kommer inte att få något battle royale och för att förtydliga mig angående kvalitén på Helmgast spel. Jag säger inte att de är dåliga, jag bara säger att folk går inte man ur huse och pekar finger och säger att "sådär ska det göras", "praktexempel", "perfektion". Jag har många synpunkter på Helmgast produkter men eftersom jag själv tillhör branschen avstår jag från att såga sönder och kommentera, utan nöjer mig med att konstatera att kvalité uppfattas olika. Jag respekterar att Marco tycker att DoD2016 är skit och inte det han förväntar sig, det är ok, men vi har också erbjudit oss att han (och alla andra som inte är nöjda) får lämna tillbaka spelet och få pengarna tillbaka. Man ska också ha i åtanke att fem personer, eller kanske tio personer som skriker högt på ett forum inte är alla kunders röst. Vi får mängder av uppmuntrande mail och inlägg om spelare som älskar det vi gör och har gjort med Drakar och Demoner. Vi har dock full förståelse för om inte alla, alltid är nöjda med det vi gör. Man har inte åsiktsföreträde för att man skriker högst eller för att man tillhör Rollspel.nu eller ett annat spelföretag. Man har en åsikt bland många andra, och den åsikten betyder mer eller mindre hur nyanserad man är.

Jag hade högre tankar om att rollspelsbranschens representanter (för att undvika just att vi sågar varandra till höger och vänster) höll en något mer nyanserad bild. Vi fick exempelvis överbevisa Marco då han påstod att han frågat en tryckare som sa att felet vi påstod uppkommit inte ens kunde uppkomma. Det kunde det.

Hursomhelst, jag har inget emot varken Marco eller Helmgast och tänker inte delta i något pajkastande. Jag har sagt det förut och säger det igen. Är någon inte nöjd så får man pengarna tillbaka. Vi tycker det är en rätt fair deal eftersom vi inte har möjlighet att trycka nytt (liknelsen med skorna haltar ju något.. butiken säger ju inte "sure, vi tillverkar ett par nya skor till dig"). Vi har också sagt att vi ska försöka kompensera de som backat oss nästa gång vi gör en Kickstarter, men vill undersöka det innan vi kan lova något.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,892
Theobot;n215807 said:
LordTengel, nej, tyvärr du kommer inte att få något battle royale och för att förtydliga mig angående kvalitén på Helmgast spel. Jag säger inte att de är dåliga, jag bara säger att folk går inte man ur huse och pekar finger och säger att "sådär ska det göras", "praktexempel", "perfektion". Jag har många synpunkter på Helmgast produkter men eftersom jag själv tillhör branschen avstår jag från att såga sönder och kommentera, utan nöjer mig med att konstatera att kvalité uppfattas olika. Jag respekterar att Marco tycker att DoD2016 är skit och inte det han förväntar sig, det är ok, men vi har också erbjudit oss att han (och alla andra som inte är nöjda) får lämna tillbaka spelet och få pengarna tillbaka. Man ska också ha i åtanke att fem personer, eller kanske tio personer som skriker högt på ett forum inte är alla kunders röst. Vi får mängder av uppmuntrande mail och inlägg om spelare som älskar det vi gör och har gjort med Drakar och Demoner. Vi har dock full förståelse för om inte alla, alltid är nöjda med det vi gör. Man har inte åsiktsföreträde för att man skriker högst eller för att man tillhör Rollspel.nu eller ett annat spelföretag. Man har en åsikt bland många andra, och den åsikten betyder mer eller mindre hur nyanserad man är.

Jag hade högre tankar om att rollspelsbranschens representanter (för att undvika just att vi sågar varandra till höger och vänster) höll en något mer nyanserad bild. Vi fick exempelvis överbevisa Marco då han påstod att han frågat en tryckare som sa att felet vi påstod uppkommit inte ens kunde uppkomma. Det kunde det.

Hursomhelst, jag har inget emot varken Marco eller Helmgast och tänker inte delta i något pajkastande. Jag har sagt det förut och säger det igen. Är någon inte nöjd så får man pengarna tillbaka. Vi tycker det är en rätt fair deal eftersom vi inte har möjlighet att trycka nytt (liknelsen med skorna haltar ju något.. butiken säger ju inte "sure, vi tillverkar ett par nya skor till dig"). Vi har också sagt att vi ska försöka kompensera de som backat oss nästa gång vi gör en Kickstarter, men vill undersöka det innan vi kan lova något.

Jag är också besviken på att DoD16 inte blev vad jag hade hoppats på (kommer dock inte att kräva pengarna tillbaka, lådan är alldeles för fin). Med det sagt så vill jag bara säga att jag håller med om att det är en fair deal att Riotminds ger pengarna tillbaka till de som begär det. Mer än så tycker jag inte man som kund kan begära, och det är definitvt mer än vad man som Kickstarter-backer normalt erbjuds.

Ur det avseendet beter sig Riotminds utomordentligt hyggligt, och det vill jag få sagt i den här tråden.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
Allmän moderering.

Nu när vi har ett nytt år vill vi alla blicka framåt med positiv anda. Då tycker jag att vi tar oss själva i kragen och inte underblåser tjafs mellan olika rollspelsproducenter i Sverige.

Tack för er hjälp med detta.

Vänliga hälsningar

/Magnus
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Theobot;n215807 said:
LordTengel, nej, tyvärr du kommer inte att få något battle royale och för att förtydliga mig angående kvalitén på Helmgast spel. Jag säger inte att de är dåliga, jag bara säger att folk går inte man ur huse och pekar finger och säger att "sådär ska det göras", "praktexempel", "perfektion". Jag har många synpunkter på Helmgast produkter men eftersom jag själv tillhör branschen avstår jag från att såga sönder och kommentera, utan nöjer mig med att konstatera att kvalité uppfattas olika. Jag respekterar att Marco tycker att DoD2016 är skit och inte det han förväntar sig, det är ok, men vi har också erbjudit oss att han (och alla andra som inte är nöjda) får lämna tillbaka spelet och få pengarna tillbaka. Man ska också ha i åtanke att fem personer, eller kanske tio personer som skriker högt på ett forum inte är alla kunders röst. Vi får mängder av uppmuntrande mail och inlägg om spelare som älskar det vi gör och har gjort med Drakar och Demoner. Vi har dock full förståelse för om inte alla, alltid är nöjda med det vi gör. Man har inte åsiktsföreträde för att man skriker högst eller för att man tillhör Rollspel.nu eller ett annat spelföretag. Man har en åsikt bland många andra, och den åsikten betyder mer eller mindre hur nyanserad man är.

Jag hade högre tankar om att rollspelsbranschens representanter (för att undvika just att vi sågar varandra till höger och vänster) höll en något mer nyanserad bild. Vi fick exempelvis överbevisa Marco då han påstod att han frågat en tryckare som sa att felet vi påstod uppkommit inte ens kunde uppkomma. Det kunde det.

Hursomhelst, jag har inget emot varken Marco eller Helmgast och tänker inte delta i något pajkastande. Jag har sagt det förut och säger det igen. Är någon inte nöjd så får man pengarna tillbaka. Vi tycker det är en rätt fair deal eftersom vi inte har möjlighet att trycka nytt (liknelsen med skorna haltar ju något.. butiken säger ju inte "sure, vi tillverkar ett par nya skor till dig"). Vi har också sagt att vi ska försöka kompensera de som backat oss nästa gång vi gör en Kickstarter, men vill undersöka det innan vi kan lova något.
Okej, jag förstår hur du menar. Tack för svar!
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,198
Location
Göteborg
Theobot said:
Vi fick exempelvis överbevisa Marco då han påstod att han frågat en tryckare som sa att felet vi påstod uppkommit inte ens kunde uppkomma. Det kunde det.
Det var bra att ni klargjorde det, det är bra att veta att sådana fel kan inträffa när saker trycks.

Magnus Seter said:
Nu när vi har ett nytt år vill vi alla blicka framåt med positiv anda. Då tycker jag att vi tar oss själva i kragen och inte underblåser tjafs mellan olika rollspelsproducenter i Sverige.
Håller helt med! Jag tror och hoppas att denna tråd leder till ökat fokus på korrektur och kvalitetskontroll vilket jag antar är av godo.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Dimfrost;n215777 said:
Visst finns det ett visst missnöje med Riotminds på det här forumet, grundat bland annat i deras oförmåga att ta kritik, men den här gången är det faktiskt inte det som det handlar om. Se bara på alla besvikna röster på deras Facebooksida. Det handlar om deras fans, eller före detta fans, inte ett litet grinigt gäng på det här forumet.
Ja, framför allt känns det orimligt att Riotminds belackare på wrnu med illvilja skulle gå in och bidra till någon errata - de äger ju högst troligtvis inte produkten.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,137
Riotminds har hanterat min retur på ett alldeles utmärkt och snabbt sätt, vilket hedrar dem. Därmed är DDR avslutat för min del.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,918
Location
Sandukar
Jag hade missat uppföljningen på den här gamla tråden (då min WRNU-vistelse är sporadisk numera) och jag har accepterat att DDR är vad det är och har gått vidare. Anledningen till att jag ändå, efter en del fundering, väljer att göra en kommentar i en gammal tråd är att det hävdas att jag har påstått något som jag faktiskt inte har gjort, och vill poängtera detta - främst för eftervärlden. Jag tror knappast det är underlag för en diskussion.

Theobot;n215807 said:
Vi fick exempelvis överbevisa Marco då han påstod att han frågat en tryckare som sa att felet vi påstod uppkommit inte ens kunde uppkomma. Det kunde det.
Jag antar att som syftas är mitt inlägg nr 14 i den här tråden, förkortat här:

"Jag tror snarare att det är lättare att skylla på tryckeriet för att det är jobbigt att äga att man är klantig, stressad eller slarvig. Eftersom man numera skickar tryck-manus som PDF:er till typ alla tryckerier och de sedan, dels gör ett digitalt provtryck för kontroll av uppdragsgivaren, dels bara trycker det som finns i PDF:en, rakt upp och ned, så förstår iaf inte jag hur sidor har duplicerats genom alla böcker. Jag säger inte att det är omöjligt men jag har inte hört hända på den detta sätt med moderna tryckpressar."

(min emfas)

Tydligen kunde det uppkomma. Dock, jag hittar ingenstans att jag skulle ha "frågat en tryckare" eller hävdat att "felet inte kunde uppkomma". Så det är något som Theo verkar ha läst in någonstans. Hans påståendet är inte sant. Bara så det är tydligt.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,198
Location
Göteborg
Big Marco said:
Dock, jag hittar ingenstans att jag skulle ha "frågat en tryckare" eller hävdat att "felet inte kunde uppkomma". Så det är något som Theo verkar ha läst in någonstans. Hans påståendet är inte sant. Bara så det är tydligt.
Det har du rätt i. Det var slarvigt citerat av mig ovan.
 
Top