D&D DnDs framtid

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det här blir lite off-topic, men eftersom det var ett ganska opåkallat påhopp på Västtrafik så tänkte jag bara säga att det inte stämmer. Det är inte så dom räknar, exakta analysen är mer avancerad men i grova drag så räknas det på att ungefär var femte resa som idag sker utan att betala hade skett även med betalning. Det har också varit tydligt ökade intänkter när vi gjorde det svårare att fuskåka på bussar i Göteborg (med påstigning fram) så uppenbarligen finns det en hel del som genomför resan, och betalar om dom behöver.
Bra att du förtydligade. Jag refererar bara till hur det låtet i tidningsartiklar. Och att journalister inte återger detaljer eller hela sanningen är inte så ovanligt. Men jag ska ta med mig att analysen är mer rimlig, och det gläder mig.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,189
I förebyggande syfte vill jag påminna er om att Wizards of the Coast inte äger Västtrafik
Jag kan bara tänka mig alternativverkligheten nu - du måste öppna boosterpacks med biljetter, och se om du råkar få den för resan du faktiskt ville ha (vissa biljetter är sällsyntare än andra).

Upprepa processen för att kunna åka tillbaka.
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
261
Du lyder under ditt lands lagar. Patent, upphovsrätt (copyright) eller varumärkeslagen har inget med varandra att göra.
...
Om man inte ingått i något skriftligt avtal har jag svårt att se att något amerikanskt bolag kan vinna (men vad vet jag?), såvida man inte använder varumärken (logotyper), text rakt av från regelboken (upphovsättsintrång) och andra särpräglade saker från ett rollspel. Notera också att stämningen sker i landet där den stämda gjorde dådet, så om ett amerikanskt bolag stämmer dig i Sverige och vinner så blir det inga fantasisummer som i USA. Förlorar bolaget får de betala rättegångskostnaderna, vilket jag antar är relativ standard i västvärlden men inte i USA. Det är därför man kan se storföretag i USA dra ut på processer, för att kostnaderna ska bli för stora för små individer.
Om du skriver en D&D-klon och gör den tillgänglig via amerikanska försäljningsställen, i synnerhet digitala sådana som DriveThruRPG eller Kickstarter, så kan ett amerikanskt företag som Wizards of the Coast väcka talan mot dig i en amerikansk domstol. Ett exempel på det är när en spansk skulptör lade upp en Kickstarter för miniatyrer baserade på Robert E. Howards karaktärer, som Conan och Solomon Kane: https://www.courthousenews.com/artist-thwacked-for-conan-the-barbarian-infringement/
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Om du skriver en D&D-klon och gör den tillgänglig via amerikanska försäljningsställen, i synnerhet digitala sådana som DriveThruRPG eller Kickstarter, så kan ett amerikanskt företag som Wizards of the Coast väcka talan mot dig i en amerikansk domstol. Ett exempel på det är när en spansk skulptör lade upp en Kickstarter för miniatyrer baserade på Robert E. Howards karaktärer, som Conan och Solomon Kane: https://www.courthousenews.com/artist-thwacked-for-conan-the-barbarian-infringement/
"Barbarian Infringement" skall bli titeln på mitt nästa science-fantasyrollspel.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,362

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det som är nice med BFRP är ju att det är mer öppet/fritt/gratis än mer kommersiella aktörer (som OSE, DCC).
Så de är ju ett jobbigare mål för Wizards att stämma, hota eller ge sig på, eftersom de inte är vinstdrivande (eller hur)?
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,730
Location
Eskilstuna
Det som är nice med BFRP är ju att det är mer öppet/fritt/gratis än mer kommersiella aktörer (som OSE, DCC).
Så de är ju ett jobbigare mål för Wizards att stämma, hota eller ge sig på, eftersom de inte är vinstdrivande (eller hur)?
Ett upphovsrättsintrång är ett upphovsrättsintrång. Det enda som intention och vinst påverkar är hur stort belopp det kan röra sig om vid ett rättsärende. Och givetvis påverkar det benägenheten att ge sig på någon.

(IANAL)
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Ett upphovsrättsintrång är ett upphovsrättsintrång. Det enda som intention och vinst påverkar är hur stort belopp det kan röra sig om vid ett rättsärende. Och givetvis påverkar det benägenheten att ge sig på någon.

(IANAL)
Absolut... Wizards har ju angivit som orsak till förändingen ungefär "syftet med OGL var aldrig att ge stora kommersiella konkurrenter fri rätt till D&D".
Så i den meningen, om de ger sig på BFRP, så förlorar de mer trovärdighet.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Vi kan väl blåsa nytt liv i tråden med mer Discourse.


Jag har inte sett så mycket om det i den svenskspråkiga sfären, men på Twitter, YouTube och Mastodon så har diskussionen fullständigt exploderat. Med en ny OGL runt horisonten så har alla med en egen kanal fått stoff att prata om dagligen. Min mailkorg får regelbundna uppdateringar från spelmakare som gjort DnD-material och sålt via DriveThru som nu väljer att packa allt de har i bundlar och sälja för vrakpris. Vissa säljer sina produkter till kraftigt rabatterade priser, andra har dragit in försäljningen helt.

Diskussionen handlar stort sett bara om hur man skall kunna verka i rollspelshobbyn utan DnD. Det finns en protestlista att skriva på för att signalera sitt missnöje över de nya villkoren, men jag tror att även om WotC skulle köra en "vi skoja bara" så är nog skadan gjord. OGL:en och deras avsikter är så misstänkliggjorda att världen aldrig återgå till det som var.

Jag har till och med sett Twitter-trådar från folk som varit helt 5e-fokuserade som efterlyst andra spel att spela. Något som stort sett lyst med sin frånvaro helt tidigare (och de som försökt prata om alternativen till 5e har setts som påstridiga tomtar).

Det kommer nog att storma mer framöver, men kanske kan det nya landskapet vara bördigt när dammet lagt sig. En värld där WotCs monopol är brutet och folk spelar spel som är anpassade för att göra precis det som gruppen vill spela. :-D
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Jag har sett folk hävda att det här bara berör en liten minoritet av alla D&D-spelare, och att de allra flesta 5E-spelare inte ens är medvetna om vad som händer. Ni som hänger i mer mainstream 5E-sammanhang, stämmer det? Det är ju lätt att bli lite hemmablind när man bara ser vad diverse mindre producenter säger.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,009
Location
Smålands golvbrunn
Jag har sett folk hävda att det här bara berör en liten minoritet av alla D&D-spelare, och att de allra flesta 5E-spelare inte ens är medvetna om vad som händer. Ni som hänger i mer mainstream 5E-sammanhang, stämmer det? Det är ju lätt att bli lite hemmablind när man bara ser vad diverse mindre producenter säger.
Jag vet inte om ENworld är "mainstream", men det har i all fall ett aktivt och stort 5e-community. Där finns idag ett antal trådar med massor av poster som pratar om OGL-gate, men det är för mig omöjligt att säga hur de högljudda och arga personer där förhåller sig till majoriteten, dvs de som inte skriver. Och, anekdotiskt men kanske signifikant, så dyker det upp folk i de här arga trådarna som säger "jag bryr mig inte".

Om vi antar att man på Hasbro/WotC inte har genomfört ändringen av OGLn i något slags maktrus/group think/"jag kan erövra Ukraina på tre dagar", så har de ju rimligen gjort analysen att vad de förlorar i goodwill och 3pp, kommer de ta igenom genom DnDB och sin VTT?

Oavsett så är ju som @wilper säger skadan redan skedd. Även om Wizards skulle pudla och backa helt har det inträffade gjort klart att använda (och i förekommande fall har sin inkomst baserad på) OGLn är att leva med ett damoklessvärd hängande över sig, det är leva på WotCs nåder.
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,970
Location
Ludvika
Man ska kanske inte blanda ihop "de flesta 5e-spelare" med "5e spelare som deltar i online communityn".

Det är långt ifrån alla som _spelar_ rollspel som också tycker om att _hänga på internet och prata om_ rollspel.

Precis som att folk som _hänger på internet och pratar om rollspel_ inte nödvändigtvis _spelar rollspel_.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag kan bara tänka mig alternativverkligheten nu - du måste öppna boosterpacks med biljetter, och se om du råkar få den för resan du faktiskt ville ha (vissa biljetter är sällsyntare än andra).

Upprepa processen för att kunna åka tillbaka.
Jag ser framför mig hur barn på skolgården byter biljetter med varandra som man förr i tiden bytte Garbage pail kids och hockeykort . Du får en centralen till Rinkeby och en centralen till Tensta om jag får din centralen till Tumba centrum.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,010
Location
Umeå
Nu har jag inte följt så noga, men nya OGL ska tydligen vara stort problem för Critical Role (enligt åtminstone andra källor än Critical Role). Jag vet inte om Matt Mercer uttalat sig kring det, men om de får med fansen i en nerd rage mot WotC och Hasbro så finns det väl en risk/chans att det kan ta ordentlig fyr, med tanke på hur orimligt populär Critical Role verkar vara.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,009
Location
Smålands golvbrunn
Nu har jag inte följt så noga, men nya OGL ska tydligen vara stort problem för Critical Role (enligt åtminstone andra källor än Critical Role). Jag vet inte om Matt Mercer uttalat sig kring det, men om de får med fansen i en nerd rage mot WotC och Hasbro så finns det väl en risk/chans att det kan ta ordentlig fyr, med tanke på hur orimligt populär Critical Role verkar vara.
Så vitt jag förstår påverkar detta inte deras YT-show, den lyder under en annan licens. Men de ska ju då ha 25% royalty på intäkter över $750000, vilket jag antar att CR har. Och det drabbar Marcers världsbygge och CRs bokutgivning. Om Darrington press ger ut en ny fet bok om Tal'Dorei kan ju då enligt det nya avtalat WotC ge ut samma bok själva utan att betala en cent till Mercer. Och de kan ge ut romaner i Mercers värld utan att betala en cent till honom, etc. (Som av en kosmisk tillfällighet håller, har jag hört, Mercer på att
att döda av gudarna i sin värld, som alla råkar vara klassiska DnD-gudar som "ägs" av Wizards
).

Såg någon spekulation på nätet att CR säsong 4 kommer att bli något annan än DnD ... varför inte Pathfinder, de började ju där. Givet hur de spelar är det ju ändå uppenbart att DnD är fel system för dem.
 
Last edited:

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag tänker att om CR har ett eget världsbygge, överger 5e/One DnD och hoppar till något annat (kanske något eget), och tar sin publik med sig... så är det inte optimalt för Wizards.
 
Top