D&D DnDs framtid

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag är måhända orimligt positiv men jag tror på en fågel fenix-effekt. Oro, ilska och nedgång. Sedan en vändning. Framåtanda, skaparglädje och kreativitet utanför OGL:ens räckvidd.
Det tror o hoppas jag också på, fast det är ju inte tack vare Wizards mångfald, utan för att de skjuter sig själva i foten.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,030
Location
Smålands golvbrunn
Tenkar har gjort ett par videor om OGL 1.1. Senaste verkar vara en närmare titt (och det finns en länk till den läckta OGL:en).

För den som inte har 42 minuter i sitt liv kan se ett 10 minuter långt klipp Tenkar la upp dagen innan denna kom upp.

TL, DR: Tenkar målar (i den korta filmen) upp en tämligen mörk bild.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Tenkar målar (i den korta filmen) upp en tämligen mörk bild.
Nu har jag inte sett, men man drabbas ju olika beroende på vilken relation man har till Wizards.

Hur man drabbas om man skapar material under OGL idag, och måste ställa om 180 grader, och hitta ett nytt system att publicera till, som idag kanske inte har några kunder... det är ju ganska uppenbart. Man kan undra om de som inte spelar (eller vill sluta spela) D&D kommer att bli ännu mer splittrade och fragmenterade än innan, eller om det kommer landa i någon slags uppslutning kring ett alternativ (skulle ju kunna bli Dragonbane, men alla alternativ är ju osannolika idag).

Sedan kan man ju föreställa sig att de som bara köper och spelar Wizards-original-material drabbas minst. Och om det är 90% av spelarna, så... då kanske Wizards förlorar 10% av sinna (otrogna) kunder, och sedan kapitaliserar mer på de 90% som stannar. Men jag har en känsla, med stora kickstarters och så, att sånt man kan köpa på Kickstarter och DrivethruRPG är en ganska stor drivkraft att välja D&D för ganska många.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,030
Location
Smålands golvbrunn
När det gäller relation till Wizards, så talar Tenkar på ett ställe om människor han känner som har kunnat försörja sig på att skriva 3pp men som nu på allvar funderar på att söka jobb. Det är ju dessa människor som drabbas direkt av den nya OGLn. (Jag drabbas inte alls, men tycker detta är girighet i dess värsta form).

Och sedan kommer de lite större producenterna, men de tror jag kan sluta specifika avtal med Wizards. Eller bara ta smällen med 25% royalties?

En ny splittring som kan uppstå genom detta är alla som spelar 1DnD genom Wizards VTT vs alla som spelar 5e/1DnD på annat sätt. Den första upplevelsen blir ju likriktad, inga husregler, ingen egen estetik (gissar jag).
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,030
Location
Smålands golvbrunn
På tal om VTT, någon som fattar hur Wizards officiella VTT plus OGL1.1 påverkar andra VTTs som roll20 och Foundry? Kommer de hindras ha med DnD på sina plattformar eller tvingas betala som straff för att de hjälper Wizards att tjäna pengar?
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,604
Location
Helsingborg
Notera att det är fyra (typer av) advokater i tråden och alla säger olika saker.

Notera också att det finns fall där spelmekanik varit direkt kopierad , som Bang! vs The Three Kingdoms (där grafiken och temat var annorlunda) eller till och med Tetris. Båda fallen föll för att de inte kunde påvisa att spelmekaniken hade upphovsrätt. Inte ens (vad som kan tyckas vara) särpräglade saker som tetrisbitar föll under upphovsrätten, då de var en del av spelmekaniken.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,030
Location
Smålands golvbrunn
Notera att det är fyra (typer av) advokater i tråden och alla säger olika saker.
Eller som en av advokaterna sa i tråden, parafraserar ”tre advokater med fyra åsikter”.

Känns som att någon på Wizards kommunikationsavdelning har slagit en etta på ett färdighetsslag här. Oavsett vad deras intentioner är, så har de helt tappat kontrollen över narrativet. Ilska och spekulationer och tappad goodwill.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
och tappad goodwill.
Jag har ju fram till för en vecka sedan sagt att jag spelar D&D när jag i själva verket spelar en klon.
För att jag gillar D&D. För att varumärket är starkt och positivt. För att det har känts rätt.

Nu känner jag att jag knappt vill spela en D&D-klon, för att det får mig att tänka på Wizards, och att jag i förlängningen normaliserar och stöder D&D som Wizards äger.

Sedan har väl alla rört sig olika långt på skalan. Men om Wizards för några veckor sedan gjorde bedömningen att D&D är ett starkt varumärke som är underkapitaliserat, så är det inte säkert att de kommer kunna göra samma sak om några veckor.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,525
Sedan har väl alla rört sig olika långt på skalan. Men om Wizards för några veckor sedan gjorde bedömningen att D&D är ett starkt varumärke som är underkapitaliserat, så är det inte säkert att de kommer kunna göra samma sak om några veckor.
Ja, snart är varumärket inte underkapitaliserat alls, utan att de ens behövt få in ytterligare intäkter ;) Success
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,021
Location
Umeå
Sedan kan man ju föreställa sig att de som bara köper och spelar Wizards-original-material drabbas minst. Och om det är 90% av spelarna, så... då kanske Wizards förlorar 10% av sinna (otrogna) kunder, och sedan kapitaliserar mer på de 90% som stannar. Men jag har en känsla, med stora kickstarters och så, att sånt man kan köpa på Kickstarter och DrivethruRPG är en ganska stor drivkraft att välja D&D för ganska många.
De påverkas nog minst, men frågan är om de påverkas tillräckligt. Om stora youtubers får svårt att jobba med D&D, och framför allt om det blir mycket mindre 3pp material utgivet så kommer det att påverka dem.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,030
Location
Smålands golvbrunn
[...] jag gillar D&D. För att varumärket är starkt och positivt. För att det har känts rätt.

Nu känner jag att jag knappt vill spela en D&D-klon, för att det får mig att tänka på Wizards, och att jag i förlängningen normaliserar och stöder D&D som Wizards äger.

Sedan har väl alla rört sig olika långt på skalan.
Jag känner något åt detta håll också. Glorian (coolheten, det häftiga) som jag såg när jag tittade på DnD har liksom svartnat och hamnat på sniskan. Trots att det här klusterknullet som jag sagt egentligen inte påverkar mig alls.

Å andra sidan. QuestingBeast på YT tyckte jag pratade rätt bra om att "DnD inte behöver Wizards". Och det har han ju rätt i. Jag spelar BECMI, det är DnD utan att Wizards tjänar en cent. Men han talade också om en (växande? minns inte riktigt) en klyfta mellan "officiell DnD" och "folk-DnD", alltså de som spelar den senaste utgåvan by the book och alla andra (vilket inkluderar alla otaliga OSR-varianter). Det är ett lite yxigt sätt att dela upp DnD-spelare på, men det sätter också fingret på något, något som jag tror VTT kommer att förstärka. Vi kommer att de som spelar DnD genom VVTn/DBB, och vi kommer att ha alla de andra. Lite pretto kan man kanske säga att det som seglat upp är en strid om DnDs själ, och vi får alla välja om vi vill stå på kapitalets eller folkets sida. (Gygax stod på det förstas sidan när det gick bra för TSR, men innan dess, och efter han fick kicken, var han på de senares sida).
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,396
Jag känner något åt detta håll också. Glorian (coolheten, det häftiga) som jag såg när jag tittade på DnD har liksom svartnat och hamnat på sniskan.
Jag känner samma. Vi har kört ToA med 5e som extrainsatt spel när inte alla spelare kunnat delta. Det har alltid varit lite "guilty pleasure" men nu känns det plötsligt olustigt, som en dålig eftersmak i munnen.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,030
Location
Smålands golvbrunn
Ännu en bra, koncis video om hur och varför den nya OGLn suger:
. (Triggervarning för de som liksom mig blir upprörda när folk har på sig varma mössor inomhus).

Den som har twitter och som vill göra något kan tydligen protester med hashtaggen #opendnd. Så gör det!
 
Top