D&D DnDs framtid

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,004
Location
Ett häxkräl
Undrar hur många OSR-spel som kommer att göra en ny version, mer eller mindre identisk med tidigare men med OGL bortplockad?
Ja, det är väl den frågan jag själv är mest intresserad av, jag ställde den (typ) tidigare. Tänker att det kräver en modig person för att ge ut en ren retro-klon utan OGLn, men att OSR-spel som rört sig längre bort från DnD borde vara hyfsat safe?

Men sen är det ju frågan om man som privatperson eller litet företag vågar ge ut något. Om det nu blir så illa som vissa befarar. Och det kan ju fortfarande bli så att Wizards ger ut en OGL som suger, men får den underkänd i en rättsligt prövning.
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
251
Inte super insatt men jag funderar om man ger ut något utanför usa och deras patent lagstiftning. Hur skulle det fungera?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Inte super insatt men jag funderar om man ger ut något utanför usa och deras patent lagstiftning. Hur skulle det fungera?
Nu har detta med (C)-lagstiftning att göra, och avtalsrätt.

Helt oavsett så gäller ju OGL utanför USA också. Så man kan tänka sig att en europeisk domstol skulle komma fram till ett annat resultat än en amerikansk domstol (till fördel eller nackdel för Wizards/Hasbro).

Men det vanliga är ju sånt här inte går hela vägen till rättegång och dom, och då spelar det ju mindre roll om man är i EU eller USA.
Och jag känner inte till att EU-lagstiftning skulle vara mer eller mindre gynnsam, så att det egentligen skulle spela någon roll.

Men det är klart man kan föreställa sig att OGL upprätthålls i något EU-land, och inte i USA, och att det blir någon slags frizon för OGL. Men med internationell handel och internationella kunder, så är det knappast optimalt.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Jag har för mig att TBH innehåller OGL men den känns onödig där. TBH fungerar ju klart annorlunda än DnD på flera punkter.
Jag letade i mitt ex av TBH 2nd ed men hittade ingen OGL. Eftersom vi inte slår för Finna dolda ting här borde jag ha rätt, men det är möjligt att jag letade på fel ställe.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Jag letade i mitt ex av TBH 2nd ed men hittade ingen OGL. Eftersom vi inte slår för Finna dolda ting här borde jag ha rätt, men det är möjligt att jag letade på fel ställe.
Snabbkollade i min box nu och hittade ingen OGL så du har rätt.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Jag gissar att David Black tog bort OGL inför version 2.x då. Allt det där är från 2016 och refererar till version 1.x, och 2.x saknar OGL (för man måste ju återge det i den tryckta boken?).
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Jepp, till 1e fick man med ett litet lösblad med OGL (dvs det är faktiskt inte med i tryckta produkten). I 2e är det som sagt inte med.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Annars angående OSR gissar jag att det av de modernare grejerna är framförallt OSE som kan hamna i problem. Har svårt att tro att Gavin/Necrotic Gnome kommer gå med på att WotC får göra vad de vill med OSE-material som publiceras under OGL. Tror inte de är över beloppsgränsen för royaltybetalningar dock (men de skulle kunna vara faktiskt), men med en lyckosam Kickstarter kanske.

De flesta andra moderna OSR-grejer känns för mig för avlägset för att man ska kunna hävda att det måste använda OGL. Ett gäng av dem är också publicerade under andra licenser (t ex CC-licenser) vilket ytterligare krånglar till det. Och det mesta är också rätt små aktörer som WotC inte borde vara så bekymrade över. Men vem vet hur de kommer agera, kanske kommer det flyga cease and desist-brev åt alla håll och kanter.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Inte super insatt men jag funderar om man ger ut något utanför usa och deras patent lagstiftning. Hur skulle det fungera?
Menar du om man gått med på OGL eller inte?

Du lyder under ditt lands lagar. Patent, upphovsrätt (copyright) eller varumärkeslagen har inget med varandra att göra.

Patent ansöker man för uppfinningar/lösningar för varje enskilt land. Patentverket i USA är bonkers, där Magic lyckades få patent på att vrida ett kort.

Varumärken ansöker man för produkttyp och enskilda länder. Marvel/DC har exempelvis varumärkesskyddat "Superhero".

Upphovsrätt får du automatiskt du skapat något. Tar någon och gör (delar av) ditt verk allmänt är det ett lagbrott. I princip hela världen har samma upphovsrättslagar.

---

Om man inte ingått i något skriftligt avtal har jag svårt att se att något amerikanskt bolag kan vinna (men vad vet jag?), såvida man inte använder varumärken (logotyper), text rakt av från regelboken (upphovsättsintrång) och andra särpräglade saker från ett rollspel. Notera också att stämningen sker i landet där den stämda gjorde dådet, så om ett amerikanskt bolag stämmer dig i Sverige och vinner så blir det inga fantasisummer som i USA. Förlorar bolaget får de betala rättegångskostnaderna, vilket jag antar är relativ standard i västvärlden men inte i USA. Det är därför man kan se storföretag i USA dra ut på processer, för att kostnaderna ska bli för stora för små individer.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,332

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
WotC/Hasbro tänker som CD-industrin mot Napster. Eller Västtrafik mot folk som tjuvåker

De tror att när någon laddar ner 100 CD, så gör de det gratis, istället för att betala 20000kr till skivindustrin. Ungefär som de pengarna fanns, och det någonsin skulle hänt.

Eller att bara för att 1000 000 resor görs utan att betala (hittar på siffran), så går det att få in 35 MSEK mer (motsvarande 1M enkelbiljetter). De resorna skulle aldrig göras, de pengarna finns inte.

Men det blir ett bra business case i Powerpoint om inga av läsarna har några fötter på jorden.
Det här blir lite off-topic, men eftersom det var ett ganska opåkallat påhopp på Västtrafik så tänkte jag bara säga att det inte stämmer. Det är inte så dom räknar, exakta analysen är mer avancerad men i grova drag så räknas det på att ungefär var femte resa som idag sker utan att betala hade skett även med betalning. Det har också varit tydligt ökade intänkter när vi gjorde det svårare att fuskåka på bussar i Göteborg (med påstigning fram) så uppenbarligen finns det en hel del som genomför resan, och betalar om dom behöver.
 
Top