Nekromanti DnD5 står för 75% av sålda rollspel

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,614
Location
Huddinge
krank;n270367 said:
Vilket får mig att fundera över vad Logan Paul spelar för klass. Barbar? Bard? Alignment Fucking Stupid?

.
OM vi ska vara rättvisa verkar han inte vara den ända på YT med det alignmentet.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
ceruleanfive;n270368 said:
Min första kontakt var via första Baldur's Gate-spelet och jag blev nyfiken på att testa "riktigt" rollspel. Vid den tidpunkten var jag mer eller mindre den enda i min släkt och vänskapskrets som ens hade en aning om vad det var för något, men det blev rollspelare av mig i alla fall.

Så det här med att snubbla in i hobbyn, utan vägledning, behöver som sagt inte vara så konstigt.
Nä, så är det absolut inte. Jag tycker bara det känns lite absurt att börja lyssna på en AP-podd i rollspel om man inte har koll från början. Jag ser det lite som att jag skulle börja lyssna på en podd om sport utan att ha någon koll på hur sporten går till från början. (Det har jag inte, oavsett sport.)

Jag är alltså inte det minsta negativ till att folk kommer in den vägen, jag förstår bara inte hur det rent faktiskt går till. :)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,087
Location
Göteborg
Khan;n270375 said:
Nä, så är det absolut inte. Jag tycker bara det känns lite absurt att börja lyssna på en AP-podd i rollspel om man inte har koll från början. Jag ser det lite som att jag skulle börja lyssna på en podd om sport utan att ha någon koll på hur sporten går till från början. (Det har jag inte, oavsett sport.)

Jag är alltså inte det minsta negativ till att folk kommer in den vägen, jag förstår bara inte hur det rent faktiskt går till. :)
Rollspels-AP är i grunden bara berättande. Alla gillar en berättelse.

Och olikt exemplet med sport, så kan det mesta förstås även om man inte kan reglerna.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Khan;n270312 said:
Den enda tv-serien/boken/filmen/övriga mainstreamiga kulturyttringen jag vet om just nu som faktiskt VISAR folk som spelar rollspel är första avsnittet av Stranger Things.
Khan;n270375 said:
Jag är alltså inte det minsta negativ till att folk kommer in den vägen, jag förstår bara inte hur det rent faktiskt går till. :)
Big Bang Theory, Comunity, Buffy, Futurama, X-files (har jag för mig) och E.T. innehåller alla snuttar där det faktiskt spelas rollspel (well... typ i alla fall. Oftast verkar manus vara skrivet av någon som inte spelar rollspel, och i Futuramafallet är det ju ganska abstrakt).

Vi har ju också folk som Vin Disel som pratar om att de spelar DnD, vilket ju helt klart kan göra en och annan nyfiken som annars kanske aldrig övervägt det.

Men det är ju så klart bara på TV. Sen har vi ju åtskilliga referenser i Dresden Files av Jim Butcher också (bokserie).

Har man bara hört talas om rollspel som koncept så är det ju sen väldigt lätt att hitta actual plays och annat om man vill lära sig mer om hur det går till.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Khan;n270375 said:
Nä, så är det absolut inte. Jag tycker bara det känns lite absurt att börja lyssna på en AP-podd i rollspel om man inte har koll från början. Jag ser det lite som att jag skulle börja lyssna på en podd om sport utan att ha någon koll på hur sporten går till från början. (Det har jag inte, oavsett sport.)

Jag är alltså inte det minsta negativ till att folk kommer in den vägen, jag förstår bara inte hur det rent faktiskt går till. :)
Det finns dock en avsevärd skillnad i att sport är en fysisk och visuell aktivitet, medan rollspel utspelar sig i fantasin. Och när det kommer till AP-poddar är det ju faktiskt själva utövandet som spelas in, medan sportpoddar väl fokuserar på snacket omkring (finns det AP-sportpoddar)?

Jag skulle vara extremt förvånad om någon kom in i hobbyn genom att lyssna på Nordnordost eller Fummelpodden, men för den som är nyfiken på rollspel kan det ju vara extremt upplysande att lyssna på en AP-podd. Då får man ju ett intryck av hur det fungerar i praktiken, plus att man – som Bolongo är inne på – får vara med om en berättelse.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
På Spelens hus i Malmö på måndagar har vi typ fem-sex luttrade veteraner som sitter i sofforna och snackar rollspelsteori (my crew!), och sedan 20+ mugglare som sitter vid borden och spelar D&D. Vad jag fått höra är det i mycket hög grad podcasts förtjänst. Men jag har konverterat ett par av dem till att spela riktiga rollspel (Vampire).
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Känner många som spelar D&D5. Dock skiljer sig 75% rätt rejält mellan butiker som SF Bokhandeln och t ex Collector's Point. När jag pratade med ägaren till den senare innan jul diskuterade vi faktiskt rollspelsförsäljningen. Även om D&D5 är det överlägset bäst säljande enskilda rollspelet (en plats de tog över från Pathfinder som störtdök), så har butiken så många titlar (ca 4.000 rollspelsböcker i lager) att D&D5 inte kommer upp i samma andel som hos SF Bok. De svenska spelen säljer bra, liksom t ex FFG:s rollspel (40K och Star Wars), så försäljningsandelen där för D&D5 är nog inte ens hälften av SF:s.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
DnD är lite som Sverigedemokraterna. Tydligen röstar var och varannan Jeppe på dem, men ingen har någonsin träffat någon som gör det i verkliga livet.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,302
Location
Göteborg, Lindome
Jag har spelat, i stort sett, varenda version av DnD sedan det kom 1974.
Dock spelar jag inte DnD5, eftersom jag numera bara spelar Dunder&Drakar. Mycket på grund av att jag tycker att DnD5 bara är en revision av gamla ADnD (och det har jag lämnat sedan länge), men givetvis även för att jag tycker mitt eget spel är bättre. :cool:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
När min dotter drog igång sitt rollspelsgäng (bara tonårstjejer) när hon var 14 så ville de bara spela D&D. Varför? "För det är det riktiga rollspelet."

Lika bra att kapitulera.
 

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
Stämmer säkert, ett skrämmande exempel härifrån (Norge) min närmsta "spelbutik" Outland, Norges motsvarighet till SFbokhandeln har DnD & Starwars, that's it. Det är dock en av deras mindre butiker, och de tar in allt möjligt skumt jag ber dom om, men det är enbart de två spelen de potentiella knattenördarna som kutar runt på köpcentret ser, vilket är lite deprimerande.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jag spelar D&D, och är stolt över det. Det är ett spel som passar mig bra. Klass-/levelsystem säkerställer att ens rollperson kan göra relevanta saker för äventyrande, och att saker och ting är någorlunda balanserade mellan rollpersoner. Det ger konkreta saker att se fram emot.

Om jag hade varit tyken hade jag sagt att anledningen till att D&D är (relativt sett) underrepresenterat här på forumet är att vi till största delen är ett gäng gamla stofiler som hellre diskuterar och dissikerar spel än faktiskt spelar dem.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Staffan;n271264 said:
Jag spelar D&D, och är stolt över det. Det är ett spel som passar mig bra. Klass-/levelsystem säkerställer att ens rollperson kan göra relevanta saker för äventyrande, och att saker och ting är någorlunda balanserade mellan rollpersoner. Det ger konkreta saker att se fram emot.
Den som påstår att man ska skämmas för sitt D&D-spelare har fel. :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
ceruleanfive;n271269 said:
Den som påstår att man ska skämmas för sitt D&D-spelare har fel. :)
Ja, det är lite som att påså att man borde skämmas för att man gillar vaniljglass, iställrt för nån slags guava-laktits.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Rymdhamster;n271270 said:
Ja, det är lite som att påså att man borde skämmas för att man gillar vaniljglass, iställrt för nån slags guava-laktits.
Smaken är fri! Fast gillar man dansband kan man faktiskt få skämmas en gnutta iaf.
 
Top