Nekromanti DnD5 står för 75% av sålda rollspel

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Pratade just med SF-bokhandeln i Stockholm. De säger att DnD5 står för ungefär 75% av all rollspelsförsäljning och är "single handedly carrying the rpg section of this store". 75% var lite större andel än jag hade trott, men jag får ändå säga att jag är tacksam givet det fina utbudet av rollspel de kan hålla som en konsekvens av intäkterna från DnD5.
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
En till sak jag fick reda på som jag inte förstått - apropå försäljning - är att de där SL-skärmarna som gavs ut specifikt för en äventyrsbok, det var en tredjepartsprodukt. WotC vill (enligt SF-bokhandelns säljare) inte ge ut produkter som ser ut som att de försöker kränga på folk extra saker, men de tillåter ibland tredjepartare att göra det. I det här fallet skulle risken vara att kunder börjar misstänka att man "behöver" SL-skärmen och att äventyret därför i praktiken kostar många hundra extra än det angivna. Därför stod det i avtalet att tredjepartaren enbart fick leverera en tryckning av skärmen, that's it. Vilket såklart ledde till att många blev utan och ville ha. Hur man än vänder sig har man rumpan bak :)
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
Jag är verkligen inte någon anhängare av DnD men det ska ändå sägas: Tack, DnD5, bra jobbat!
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Herrejäklar. Egentligen är jag inte särskilt överraskad, men jag är ändå... överraskad. Jag tänkte på något sätt att det skulle vara lägre i Sverige.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Jag är inte jätteförvånad. Rent anekdotiskt är det 5e som gäller i, vad jag sett, samtliga av rollspelsgrupperna på mitt jobb. Åtminstone som standardspel och fallback; en del av eleverna sneglar lite åt andra håll... (Jag har inte haft energi eller tid att gräva i det mer än så)
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Att det var stor andel visste jag, men trodde inte heller att den var SÅ stor. Imponerande!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Det är ju bra att det finns något som håller liv i rollspelsavdelningen. Tack, D&D!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Wow 75 %!
T.o.m. jag är lite imponerad.
Konkurrenten Pathfinder släpper MINST 1 bok i månaden, DnD5 släpper bara 3 böcker per år.
Att bara släppa 3 böcker per år, men ändå ha 75 % av försäljningen 3½ år efter att spelet släpptes - DET är imponerande!
Då bör man veta att vid 4-års strecket så brukar DnD släppa en reviderad utgåva av en version (ADnD2 Optional rules, DnD3.5, DnD4 Essensials) för att få fart på försäljningen igen - någon sådan finns inte på horisonten för DnD5.

Jag kommer ihåg att jag var djupt imponerad när grundböckerna till DnD5 släpptes. Jag har för mig att alla tre hamnade på förstaplatsen på försäljningslistorna i USA.
Nu talar vi inte om försäljning av rollspelsböcker, utan om försäljning av böcker i allmänhet. DnDs grundböcker var de böcker som sålde bäst av ALLT som Amazon sålde.
Därför är detta så sjukt imponerande:
www.enworld.org/forum/content.php?4732-How-Did-D-D-Become-a-Best-Seller
Xanathar's Guide är en splatbook. Som kom 3 år efter spelet gavs ut. Men tog ändå förstaplatsen på försäljningslistorna.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,221
Jag är överraskad, hade gissat på en klart lägre andel. Jag känner bara till en person (förutom här på forumet) som faktiskt spelar det, men det är ju anekdotiskt.

Jag undrar om det är en förändring som skedde med 5:an eller har tidigare versioner haft samma ställning? Är 5:an mycket bättre än tidigare? Vinner den ny mark?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Bifur;n270264 said:
Jag undrar om det är en förändring som skedde med 5:an eller har tidigare versioner haft samma ställning? Är 5:an mycket bättre än tidigare? Vinner den ny mark?
Här är min "objektiva" åsikt: :)

DnD5 är klart bättre än DnD4 - för DnD4 är den sämsta DnD-versionen genom tiderna.

Jag tycker även att DnD5 är bättre än DnD3, eftersom man utgått från DnD3 och löst de största buggarna från den versionen, t.ex:
- Wizards kvadratiska förbättringstakt jämfört med fighters linjära förbättringstakt.
- Bounded accuracy: det som gör att rollpersoner inte blir så mycket bättre, vilket i sin tur gör att det som är en utmaning för en grupp level 4 rollpersoner fortfarande kan vara en utmaning för en grupp level 8 rollpersoner.
o.s.v.

Efter att ha spelat DnD5 kommer jag aldrig mer röra ADnD2, DnD3 eller DnD4 med tång ens. Så stor är skillnaden.

Jag kommer fortfarande spela ODnD, BDnD och ADnD. Men det beror på att jag är en OSR-spelare. Gammal kärlek rostar aldrig.

***

Men jag skulle inte säga att DnD5 är så stort för att det är så mycket bättre, utan DnD5s storhet beror mycket på att WotCs marknadsföring är betydligt mer slipad nu än under tidigare versioner.

***

Jag skulle inte säga att DnD5 vinner ny mark. DnD5 bara återtar den position som DnD3 hade under sin storhetstid och som DnD4 förlorade.
 

Wasabi

Veteran
Joined
22 Oct 2016
Messages
80
Förståeligt att det är stort i staterna iom Critical Role (vår hobby står dom för evigt i skuld) men trodde inte det skulle vara så stor andel i Sverige, men det är ju helt klart väldigt lättillgängligt och bra för nya spelare. Kan tänka mig att det är en bra inkörsport in i hobbyn.

Imponerande är det vilket fall som helst
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Jag tycker inte att det är så hemskt förvånande siffror. Som anth säger så har deras marknadsföring blivit otroligt vass, och AP-poddar/-vloggar/-streamar (som den wasabi nämnde) är en stor grej idag.

Vi ska också tänka på att många andra stora spel säljer en stor del av sina upplagor via kickstarters, som inte dyker upp i sfboks statistik. Däremot misstänker jag att de bara har en marginell andel av marknaden var för sig ändå.

EDIT: Det här var mitt 1234 inlägg! Det borde jag firat!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,221
Björn Wärmedal;n270270 said:
Vi ska också tänka på att många andra stora spel säljer en stor del av sina upplagor via kickstarters, som inte dyker upp i sfboks statistik. Däremot misstänker jag att de bara har en marginell andel av marknaden var för sig ändå.
Sant. Just vad det gäller svenska spel i Sverige lär väl butiksförsäljningen sjunkit betydligt på senare år.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
Att svenska spel säljs mestadels via kickstarters och nätbutiker känns fullt rimligt. Jag gissar också att rollspelsprodukter som t.ex. Fantasy! i pocketformat säljer bra i fysiska butiker, men att priset är för lågt för att det ska bli en betydande andel av omsättningen. Vad gäller DnD 5 så känner jag ingen utanför forumet som spelar det, eller så spelar folk i smyg!?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
Jag känner mig som en västeråsare i Hässleholm. Jag känner ingen som spelar DnD, och har heller inte gjort så sedan jag pluggade i Karlstad för över tio år sedan och provade lite DnD3,5. Jag har alltid trott att DnD förde en marginell tillvaro i Sverige. Tji fick jag.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Critical role ligger förmodligen bakom detta. Under 2017 fick gruppen jag spelar i påfyllning av inte mindre än tre totala nybörjare, som alla hade stött på critical role och därefter specifikt sökt upp DnD5-grupp.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Inga direkta nyheter för den som kollar SF-bokhandelns topplista då och då.

D&D har i princip alltid haft någon/några av sina grundböcker på topp tio sedan D&D3 släpptes år 2000. (Med undantag för glappet mellan D&D4 och D&D5.)
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Det är ju otroligt deprimerande att 1 spel dominerar så mycket i en så stor mångfald. Siffran säger ju ingenting om den totala mängden sålda spel. Om denna bara ökat lite, är konstant eller t.o.m. minskat sedan dnd5 kom, finns ju all anledning att börja gråta istället för att jubla. Betänk sedan att det här handlar om ett tusensidigt tegelstensverk med tämligen generisk setting och generisk konst. Inte riktigt min önskedröm om vad marknaden kunde domineras av, om man säger så.

Jag hade blivit glad och imponerad om försäljningen varit konstant och inget spel utgjort mer än max 10% av försäljningen. Sen fattar jag också att när något får stor uppmärksamhet och många gör samma sak, då lyfter hela hobbyn och butiker får lättare att veta vad de ska satsa på. Men om något ska dominera kraftigt vill jag mycket hellre att det är ett kortare nybörjarspel, riktat mer mot yngre och som sticker ut på något vis genom sina regler, sin konst eller sina texter.

Hälsar

Christian
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Det kan tilläggas att EN-worlds lista över "heta" spel (listan görs av en algorithm som söker av diverse internetsidor efter vad folk där skriver om) inte direkt ger en avvikande bild: http://www.enworld.org/forum/hotgames.php. DnD 5 äger totalt (på det engelska språket, då alltså). Efter DnD 5 kommer DnD 4 och 3, sedan Pathfinder, sedan allt annat.
 
Top