Nekromanti DnD5 står för 75% av sålda rollspel

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,232
ceruleanfive;n271269 said:
Den som påstår att man ska skämmas för sitt D&D-spelare har fel. :)
Ja verkligen. Nog för att vi är medelålders nördar men ändå.

Det sagt kan det väl finnas anledning att diskutera effekterna av ett spels påtagliga dominans i vad som är ändå en mycket diversifierad marknad. Vilka andra varor finns det som har en så ledande återförsäljare i dagens ekonomier?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,108
Location
Göteborg
Bifur;n271278 said:
Vilka andra varor finns det som har en så ledande återförsäljare i dagens ekonomier?
Jag tror Coca Cola har ca 50% av den globala läskmarknaden.

iPhone hade för ett par år sedan åtminstone 60% av den svenska smartphonemarknaden (betydligt mindre globalt dock).
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,620
Location
Huddinge
ceruleanfive;n271269 said:
Den som påstår att man ska skämmas för sitt D&D-spelare har fel. :)

Det håller jag med om, men jag tycker spelare som bara har spelat ett spel oavsätt vilket, bör det.
Enda gången det är acceptabelt är om man är ny till hobbyn.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Lukas;n271286 said:
Det håller jag med om, men jag tycker spelare som bara har spelat ett spel oavsätt vilket, bör det.
Enda gången det är acceptabelt är om man är ny till hobbyn.
Bra poäng! Egentligen ganska osannolikt att det första spelet man råkar spela är det ultimata rollspelet för ens egen smak. Det kan hända, men man måste testa annat för att få veta.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Jag förstår inte varför någon skulle behöva skämmas över att ha bara spelat ett spel. Tillhör man en relativt obskyr hobby som många oinvigda tycker verkar konstig bör man väl ha full förståelse för behovet att spela vad man vill utan andras fördömande? Man borde enligt mig snarare vara glad om någon tar del av hobbyn över huvud taget och kanske uppmuntra till att testa mer istället för att se ned på någon för att denne inte gjort det.

Jag förstår att uttalandet nog inte var så väldigt allvarligt menat, men det finns ändå en poäng där. Obskyra saker lockar inte sällan till sig elitistiskt beteende.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Bifur;n271278 said:
Vilka andra varor finns det som har en så ledande återförsäljare i dagens ekonomier?
Santa Maria Tex Mex!

Jag fattar inte riktigt vart tråden är på väg, men vill för saken skull säga:

Jag har provat över 40 rollspel genom åren och för tillfället (men det håller på att gå över) är DnD 5 det enda som intresserar mig.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Evil Peter;n271292 said:
Jag förstår inte varför någon skulle behöva skämmas över att ha bara spelat ett spel. Tillhör man en relativt obskyr hobby som många oinvigda tycker verkar konstig bör man väl ha full förståelse för behovet att spela vad man vill utan andras fördömande? Man borde enligt mig snarare vara glad om någon tar del av hobbyn över huvud taget och kanske uppmuntra till att testa mer istället för att se ned på någon för att denne inte gjort det.
Skämmas är kanske fel ord, men det är ju rätt märkligt att bara testa en enda variant av något och sen vara nöjd så. Lite som att det hade varit underligt att bara ha ätit makaroner och köttbullar hela livet, aldrig lämnat sin hemstad ens för en dag, enbart lyssna på en låt eller titta på samma film varje gång.

Det handlar inte om att se ned på folk, bara om att det känns som ett lite udda ställningstagande att inte prova mer av något man bevisligen gillar.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,940
Location
Ludvika
ceruleanfive;n271308 said:
men det är ju rätt märkligt att bara testa en enda variant av något och sen vara nöjd så.
Varför det? Att sätta sig in i ett nytt rollspel kan vara en ganska betydande investering av tid och pengar (beroende på rollspel så klart, men är man ett stort fan av DnD så känns det långsökt att ge sig på något av de många gratis indie-spel som finns att tillgå).

I synnerhet ett spel som DnD 5th som ju faktiskt funkar för alla möjliga sorters kampanjer, inte bara grottkräl (även om det självklart är långt i från optimalt för annat än just grottkräl och allmän äventyrande).

Enda egentliga anledningen att pröva något annat, om man nu gillade DnD så mycket, är om man vill spela något annat än fantasy. Visst finns det vist stöd för att spela även sånt i DnD, men jag kan se en poäng i att köra något som faktiskt var gjort för sci-fi istället.

Det som möjligen oroar mig, är att DnD alltså tydligen ensamt bär rollspelsavdelningen på Scifibokhandeln, men att affären därför verkar bli mer och mer återhållsamma mot att ta in andra spel, enligt kommentarer i andra trådar.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Rymdhamster;n271309 said:
Varför det? Att sätta sig in i ett nytt rollspel kan vara en ganska betydande investering av tid och pengar (beroende på rollspel så klart, men är man ett stort fan av DnD så känns det långsökt att ge sig på något av de många gratis indie-spel som finns att tillgå).

I synnerhet ett spel som DnD 5th som ju faktiskt funkar för alla möjliga sorters kampanjer, inte bara grottkräl (även om det självklart är långt i från optimalt för annat än just grottkräl och allmän äventyrande).

Enda egentliga anledningen att pröva något annat, om man nu gillade DnD så mycket, är om man vill spela något annat än fantasy. Visst finns det vist stöd för att spela även sånt i DnD, men jag kan se en poäng i att köra något som faktiskt var gjort för sci-fi istället.
Låt oss säg att man är nyfiken på rockmusik. Man får uppfattningen att Nickelback är det största rockbandet, så man lyssnar på dem. Man tycker att rockmusik låter ganska bra, så man fortsätter man att lyssna på dem, utan att någonsin lyssna på något annat.

Är man ett stort fan av Nickelback känns det ju långsökt att ge sig på något av de många mindre rockbanden som finns att tillgå? I synnerhet ett band som Nickelback som faktiskt har alla möjliga sorters låtar, inte bara radiorock (även om deras låtar självklart egentligen är nyanser av radiorock)?

I min värld är det värt att åtminstone testa något annat band, för att se om man råkar tycka ännu bättre om det, eller åtminstone bredda sina perspektiv lite.

Sen kanske det blir som för slanfan – DnD är det subjektivt bästa rollspelet. Och då vet man.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,306
Location
Göteborg, Lindome
Rymdhamster;n271309 said:
Det som möjligen oroar mig, är att DnD alltså tydligen ensamt bär rollspelsavdelningen på Scifibokhandeln, men att affären därför verkar bli mer och mer återhållsamma mot att ta in andra spel, enligt kommentarer i andra trådar.
Bara för att förtydliga, så är det absolut inga problem med SF-bok i Göteborg. Däremot är det väldigt segt med Stockholm och Malmö.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,940
Location
Ludvika
ceruleanfive;n271313 said:
Låt oss säg att man är nyfiken på rockmusik. Man får uppfattningen att Nickelback är det största rockbandet, så man lyssnar på dem. Man tycker att rockmusik låter ganska bra, så man fortsätter man att lyssna på dem, utan att någonsin lyssna på något annat.
Jag tycker din liknelse haltar. Att nöja sig med ett rollspel är inte som att nöja sig med ett band eller en maträtt, utan snarare som att nöja sig med en gengre.

Det är som att säga "jag gillar hårdrock, varför skulle jag lyssna på något annat?".

Men även det haltar, för det är inte heller sant för rollspel är inte lika låst. Du kan trixa runt väldigt mycket med rollspel; köra det benhårt som reglerna är skrivna, göra om hälften av reglerna, plocka bort alla regler och köra typ friform, byta ut delar...

Med ett rollspel som DnD 5th går det ypperligt, för det finns så mycket där att jobba med.

Om man nu har hittat ett rollspel som man älskar, och med all den frihet som rollspel innebär, ser jag fortfarande ingen anledning att pröva andra saker.

Om man inte är helt nöjd, sure. Men om man älskar det? Finns ingen anledning.

Att spela DnD är inte alls som att lyssna på rock, det är som att sätta ihop ett rockband. Och när du väl satt ihop ett rockband så finns det absolut ingenting som tvingar er att bara spela rock. Ni kan spela vad ni vill utan att behöva starta ett nytt band.

Eller försöker du påstå att det är konsitgt att rolling stones inte lärde sig spela trumpet och saxofon? Det hade säkert varit kul om de gjort det, m en det är på inget sätt konstigt.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
?
Rymdhamster;n271316 said:
Det är som att säga "jag gillar hårdrock, varför skulle jag lyssna på något annat?".
Nja, det du argumenterar för tolkar jag mer som "Jag har bara hört hårdrock, varför skulle jag lyssna på något annat?"

?
Rymdhamster;n271316 said:
Om man nu har hittat ett rollspel som man älskar, och med all den frihet som rollspel innebär, ser jag fortfarande ingen anledning att pröva andra saker.

Om man inte är helt nöjd, sure. Men om man älskar det? Finns ingen anledning.
Min poäng är att om man inte har testat flera saker så vet man inte om man är nöjd. Har man bara träffat en enda person i hela sitt liv är det lite skevt att se det som kärlek.

?
Rymdhamster;n271316 said:
Eller försöker du påstå att det är konsitgt att rolling stones inte lärde sig spela trumpet och saxofon? Det hade säkert varit kul om de gjort det, m en det är på inget sätt konstigt.
Jag har aldrig träffat en musiker som bara har testat ett instrument och spelat en viss genre – alla testar runt innan de hittar sin grej.

Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår ditt perspektiv, vilket kan bero på att jag är trångsynt. Säger du att det är onödigt att testa olika saker? Är det inte alltid bättre att ha testat åtminstone några olika system innan man bestämmer sig för att man absolut har hittat det ultimata? Jag ser enbart fördelar med det.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,940
Location
Ludvika
ceruleanfive;n271322 said:
?
Min poäng är att om man inte har testat flera saker så vet man inte om man är nöjd.
Och en av mina poänger är att man inte behöver testa ett nytt spel för att testa flera saker när det kommer till rollspel. Man kan testa flera olika saker och spelsätt även inom ett och samma rollspel.

ceruleanfive;n271322 said:
Är det inte alltid bättre att ha testat åtminstone några olika system innan man bestämmer sig för att man absolut har hittat det ultimata? Jag ser enbart fördelar med det.
Om det hade varit gratis, och inte tagit någon tid kanske. Men nu är det sällan gratis (om man inte gör det olagligt) och det tar nästan alltid tid. Tid är värdefullt (beroende på livssituation, men själv har jag definitivt inte tid att göra allt jag vill, så jag får prioritera. Och att byta ut saker jag redan gillar ligger lågt ner på priolistan).

MEN! Jag säger här inte att det inte skulle vara "bättre" att testa några olika system, jag säger att det inte är någonting konstigt med att inte göra det, inget märkligt med det.

För att ge ett exempel som kanske sätter det i lite perspektiv.

En av mina spelgrupper spelar just nu i bästa fall 1 gång om året. Om ÅRET! Men det är en sjukt bra spelgrupp, så det är värt det (lyckligtvis har jag andra spelgrupper också).

Anledningen till att vi bara spelar en gång om året är att alla bor i olika delar av landet, alla har vädligt tidskrävande jobb, och hälften av oss har familj och till och med småbarn att ta hand om (plus alla andra fritidsintressen som också skall passas in).

Om vi skulle pröva något nytt rollspel, och vi inte skulle gilla det, skulle det alltså kunna sabba ett helt års rollspelande. Till och med värre, det skulle vara två år mellan två tillfredsställande speltillfällen. Så vi spelar bara spel vi vet att vi gillar.

Om man har ont om tid, och kanske till och med ont om pengar, och älskar det man redan håller på med, så är det på inget sätt märkligt om man håller sig till det.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,232
Man kommer de facto väldigt långt med bara ett spel. Du kan testa olika fokus och spelstilar. Regelmassan är i många fall tillräckligt formlig för att kunna göra det du vill.

Det sagt så faller det sig för mig ändå naturligt efter ett tag att söka andra varianter av en kulturform . Man tröttnar helt enkelt, ditt spel, om än formbart ger ändå vissa återupprepningar. De flesta av oss är inte tillräckligt kreativa för att ständigt ändra koncept utan input. Då hittar man ett nytt spel, gillar eller ogillar det, provar ett annat eller går tillbaka till det gamla o.s.v. i någon slags cirkel.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,571
Rymdhamster;n271316 said:
Jag tycker din liknelse haltar. Att nöja sig med ett rollspel är inte som att nöja sig med ett band eller en maträtt, utan snarare som att nöja sig med en gengre.
Jag tycker tvärt om att det är en träffande liknelse. Ett band släpper olika album med olika låtar och kanske även sound. Ett rollspel kan användas till olika kampanjer med skilda fokus. Dock, i grunden är det samma band, samma spel. Därmed inte sagt att det är fel att enbart lyssna på ett enda band, eller enbart spela ett enda spel. Personligen är jag dock alldeles för nyfiken, och gillar variation alldeles för mycket, för att stanna upp.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Rymdhamster;n271327 said:
En av mina spelgrupper spelar just nu i bästa fall 1 gång om året. Om ÅRET! Men det är en sjukt bra spelgrupp, så det är värt det (lyckligtvis har jag andra spelgrupper också).

[...]

Om man har ont om tid, och kanske till och med ont om pengar, och älskar det man redan håller på med, så är det på inget sätt märkligt om man håller sig till det.
Det köper jag rakt av. I sådana extremfall är det helt naturligt att begränsa sig. :)

Med det sagt, om jag nu tyckte att rollspel var grymt intressant hade jag nog i det läget oavsett kikat på lite andra rollspel – även om jag inte hade tid att spela dem. Bara för att få en uppfattning om möjligheterna och hitta andra infallsvinklar. Som Bifur är inne på.


Rymdhamster;n271327 said:
Och en av mina poänger är att man inte behöver testa ett nytt spel för att testa flera saker när det kommer till rollspel. Man kan testa flera olika saker och spelsätt även inom ett och samma rollspel.
Bifur;n271328 said:
Man kommer de facto väldigt långt med bara ett spel. Du kan testa olika fokus och spelstilar. Regelmassan är i många fall tillräckligt formlig för att kunna göra det du vill.
Det är helt klart möjligt. Som jag ser det är det dock varken klokt eller representativt.

Låt oss säga att du är van vid att använda hammare och spik för att bygga saker. Plötsligt vill du testa skruvar. Det rimliga är ju då att ta en skruvmejsel. Det går att slå in en skruv med hammare, men troligtvis blir du då ganska skeptisk till skruvar. Du får helt enkelt inte en ordentlig uppfattning om eventuella fördelar med skruvar, eftersom du använder ett verktyg som är sämre anpassat för just den situationen.
 

SiggeX

Veteran
Joined
7 Oct 2016
Messages
44
Vår grupp har försökt spela massa olika rollspel men vi faller alltid tillbaka på D&D5e. Jag förstår varför det blivit så stort. Enkla regler för att ta storyn framåt men samtidigt komplicerade nog för dom spelarna som gillar sånt.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Angående att testa nya rollspel.

Asså, det finns ju inget "rätt" svar som gäller alla när det gäller om man "bör" testa fler rollspel eller inte. Det handlar om tycke, smak, budget, tid att spendera, kunskap ("va finns det fler spel än Drakar och Demoner?"), vilja, trygghet, experimentlusta eller avsaknad av detta, och så vidare i all oändlighet.

Det är som massor med andra saker, som resor till exempel. "Alla" älskar att resa, och om man inte testar att resa hur kan man veta att man inte gillar det? Men jag hatar att resa, och är helt nöjd med det. Samma med andra saker (inte rollspel för mig dårå, där testar jag gärna nytt).

Jag tror att det är mycket vanligare att spela ett enda rollspel jämt, än att testa massor. I alla fall om vi ser till den stora massan.

/Magnus
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,940
Location
Ludvika
ceruleanfive;n271335 said:
Låt oss säga att du är van vid att använda hammare och spik för att bygga saker. Plötsligt vill du testa skruvar. Det rimliga är ju då att ta en skruvmejsel. Det går att slå in en skruv med hammare, men troligtvis blir du då ganska skeptisk till skruvar. Du får helt enkelt inte en ordentlig uppfattning om eventuella fördelar med skruvar, eftersom du använder ett verktyg som är sämre anpassat för just den situationen.
Ett rollspel är inte som en hammare eller en skruvmejsel (om vi inte snackar de här superbegränsade indiespelen då, men det gör vi ju inte; vi pratar DnD 5th), det är som en hel verktygslåda fyllt med allt möjligt.

Ibland kommer jag använda hammaren, ibland skruvmejseln. Ibland kommer jag använda båda två. Finns ingen anledning att köpra en ny verktygslåda bara för att jag ska sätta upp lister, utan jag kan nästan garanterat använda samma verktygslåda jag hade när jag la nytt altangolv.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,232
Alltså det är väl tre olika diskussioner
1. "Jag gillar spel X, det är det bästa spel jag provat (jag har provat flera) och jag väljer att lägga min begränsade speltid på det." - jag ser ingen här som har några invändningar

2. "Jag har bara provat spel X, det var bra och därför betackar jag mig för andra upplevelser" - där kan man ju ha frågor

3. "Spel X har 75% av marknaden" - ger det nödvändig omsättning till hobbyn och möjlighet att även erbjuda mindre spel som inte bär sig eller riskerar det att kväva (kommersiellt då) alla alternativa former? Ja, jag vet inte vad jag tror, båda delar samtidigt kanske.
 
Top