Nekromanti DnD5 står för 75% av sålda rollspel

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,554
Location
Umeå
Jag tror vi får inse att den stora nyrekryteringen i hobbyn idag sker genom Actual Play-inspelningar, och att den marknaden är hårt dominerad av D&D. Och väldigt många av de helt nya spelarna finns nog inte med i vår bekantskapskrets. De har inte kommit in i hobbyn genom Sverok, kusiner som redan spelar eller föräldrar som drar med dem på konvent. De hittar dit på egen hand, tillsammans med sina kompisar som också är utanför vår bekantskapskrets. Är det en rimlig teori, tror ni?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,280
Björn Wärmedal;n270294 said:
Jag tror vi får inse att den stora nyrekryteringen i hobbyn idag sker genom Actual Play-inspelningar, och att den marknaden är hårt dominerad av D&D. Och väldigt många av de helt nya spelarna finns nog inte med i vår bekantskapskrets. De har inte kommit in i hobbyn genom Sverok, kusiner som redan spelar eller föräldrar som drar med dem på konvent. De hittar dit på egen hand, tillsammans med sina kompisar som också är utanför vår bekantskapskrets. Är det en rimlig teori, tror ni?
Inte alls omöjligt. Men jag har svårt att förstå hur man hittar AP-poddar utan att vara intresserad och ha en ingång från början. Jag kan absolut tänka mig att någon har testat rollspel en gång, haft roligt men saknar grupp och löser sin rollspelsbrist med AP-poddar. Men hur blir man intresserad av AP utan att ha den där ingången från början?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Björn Wärmedal;n270294 said:
Är det en rimlig teori, tror ni?
Ja, det känns rimligt. Vi "etablerade" kan nog vara rätt så "svåra" på att släppa in nya under deras villkor, så det blir nog naturligt att de kommer från andra håll.

/M
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,554
Location
Umeå
Skarpskytten;n270292 said:
Det kan tilläggas att EN-worlds lista över "heta" spel (listan görs av en algorithm som söker av diverse internetsidor efter vad folk där skriver om) inte direkt ger en avvikande bild: http://www.enworld.org/forum/hotgames.php. DnD 5 äger totalt (på det engelska språket, då alltså). Efter DnD 5 kommer DnD 4 och 3, sedan Pathfinder, sedan allt annat.
Åh, herregud! Enligt de där siffrorna har D&D+PF en total dominans; de står isf för 97,12% tillsammans. Och då har jag inte ens räknat in andra D&D-kloner i den siffran.

Jag hoppas verkligen att marknadsandelar inte ser ut på det sättet!
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
En relevant fråga är väl också hur stor del av rollspel i Sverige som säljs via SF-bokhandeln? Mina egna inköp där är i princip obefintliga och då köper jag ändå ganska mycket rolkspelsprodukter.

Jag skulle gissa att väldigt stor del av svenska rollspel säljs via kickstarters eller utgivarnas egna onlinebutiker. Sedan givetvis onlinebokhandlar och hobbybutiker (varav SFbok väl är den största).

Edit: Såg nu att andra rdan gjort denna iakttagelse men tycker ändå att den är viktig. Är verkligen SFboks andel av sveriges försäljning så stor?
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Paal;n270300 said:
En relevant fråga är väl också hur stor del av rollspel i Sverige som säljs via SF-bokhandeln? Mina egna inköp där är i princip obefintliga och då köper jag ändå ganska mycket rolkspelsprodukter.

Jag skulle gissa att väldigt stor del av svenska rollspel säljs vis kickstarters eller utgivarnas egna onlinebutiker. Sedan givetvis onlinebokhandlar och hobbybutiker (varav SFbok väl ör den största).
Före kickstarternas tid (2006--2007), när jag gav ut Oktoberlandet on-demand, i fysisk butik samt via näthandlar, låg ungefär en tredjedel av försäljningen i vardera dessa kategorier. Jag tror SF-bokhandeln skulle sålt mer om de inte varit så sega på att beställa nytt när det tagit slut. Det var slutsålt större delen av tiden, tyvärr dessutom på de tider när SF säljer mest (jul, GC).

Hur det ser ut nu vet jag inte, men min gissning är att en kickstarter direkt säljer (alltså genom själva kickstarten) typ en fjärdedel av den totala upplagan av det som kickstartas. Jag baserar det på antalet backers och att de stora spelens upplagor nog ligger på 3 000--5 000 ex.

Hälsar

Christian
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Av intresse kanske kan vara att Pathfinder-moduler i alla fall för några år sedan trycktes i runt 3000 ex, och sen inga nytryck. När det var slut på en modul, var det slut.

Minns inte var jag fått den siffran dock, troligen någon från Paizo som skrev på ENWorld.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,000
Location
Ett häxkräl
Khan;n270297 said:
Inte alls omöjligt. Men jag har svårt att förstå hur man hittar AP-poddar utan att vara intresserad och ha en ingång från början. Jag kan absolut tänka mig att någon har testat rollspel en gång, haft roligt men saknar grupp och löser sin rollspelsbrist med AP-poddar. Men hur blir man intresserad av AP utan att ha den där ingången från början?
Men det finns väl massor med ingångar, filmer, teveserier (vad har Stranger Things gjort för nyrekryteringen?), dataspel, tom brädspel och figurspel. Gå man ingång på fantasy eller sci-fi i någon form, umgås med människor med samma intresse, tror jag man snubblar över bordsrollspel förr eller senare.

Jag var aktiv i styrelsen i ärevördiga spelföreningen DMF i många år, och jag det stora problemet vi hade var inte att rekrytera ungdomar. De dök upp till och från. Det stora problemet var att få dem att stanna i hobbyn. Det var många som kom, var med några år (mest rollspel och figurspel) och sedan drog de vidare.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,000
Location
Ett häxkräl
Fiktionslek;n270301 said:
Jag baserar det på antalet backers och att de stora spelens upplagor nog ligger på 3 000--5 000 ex.
Intressant.

Men jag undrar

1) vad avses med stora spel?

och

2) vad har du för källa/or?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,389
Fiktionslek;n270286 said:
Det är ju otroligt deprimerande att 1 spel dominerar så mycket i en så stor mångfald. Siffran säger ju ingenting om den totala mängden sålda spel. Om denna bara ökat lite, är konstant eller t.o.m. minskat sedan dnd5 kom, finns ju all anledning att börja gråta istället för att jubla.
Precis min tanke. Resonemanget att "produkt X står för 75% av segment Z, alltså skulle segment Z vara 75% mindre om produkt X inte fanns!" är rätt märkligt.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,280
Skarpskytten;n270306 said:
Men det finns väl massor med ingångar, filmer, teveserier (vad har Stranger Things gjort för nyrekryteringen?), dataspel, tom brädspel och figurspel. Gå man ingång på fantasy eller sci-fi i någon form, umgås med människor med samma intresse, tror jag man snubblar över bordsrollspel förr eller senare.
Kanske, men absolut inte nödvändigt. Den enda tv-serien/boken/filmen/övriga mainstreamiga kulturyttringen jag vet om just nu som faktiskt VISAR folk som spelar rollspel är första avsnittet av Stranger Things. Inget annat. Jag upplevde ingen jätterush till rollspelen när Sagan om Ringen-filmerna kom, även om alla gärna pratade fantasy och folk började läsa böckerna och så.

Björn Wärmedal said:
Åh, herregud! Enligt de där siffrorna har D&D+PF en total dominans; de står isf för 97,12% tillsammans. Och då har jag inte ens räknat in andra D&D-kloner i den siffran.

Jag hoppas verkligen att marknadsandelar inte ser ut på det sättet!
Jag tror inte det heller, inte ens i den engelskspråkiga världen. Bara Star Wars och WoD borde ju ha en betydligt större del av marknaden än vad som syns här.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Björn Wärmedal;n270299 said:
Åh, herregud! Enligt de där siffrorna har D&D+PF en total dominans; de står isf för 97,12% tillsammans. Och då har jag inte ens räknat in andra D&D-kloner i den siffran.

Jag hoppas verkligen att marknadsandelar inte ser ut på det sättet!
Det är antagligen inte riktigt så illa, men jag skulle bli mycket förvånad om marknadsandelen för D&D+PF låg under 80%. Troligen högre än så.

D&D i sina olika versioner har i stort sett alltid varit dominerande internationellt sett. (Inkluderar man Pathfinder så går det från "i stort sett alltid" till "alltid".) Även folk som inte spelar rollspel har oftast hört talas om Dungeons&Dragons, men känner sällan till något annat rollspel.

Här i Sverige hade Drakar och Demoner nästan samma ställning under sin storhetstid.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,596
Location
Rissne
Jag har noll problem med att förstå hur folk hittar till APs utan att redan vara specifikt intresserad av rollspel. Jag tror att t.ex. Stranger Things absolut kan ha en verkan, men det viktigaste och största tror jag är nördkultur + algoritmer. Det är nämligen inte så att vi lever i en värld där man behöver söka upp saker aktivt längre. Man behöver inte googla efter "D&D actual play". Man behöver bara prenumerera på några lagom nördiga youtubers. Är man lagom nördig så kollar man och like:ar och kommenterar och prenumerera, och Youtube är inte dummare än att den som visar intresse för Game of Thrones, obskyra teorier om Star Wars och Harry Potter-cosplay antagligen skulle kunna tycka att det var ganska kul med rollspel/lajv också.
 

Wasabi

Veteran
Joined
22 Oct 2016
Messages
80
Vi kan nog vara lugna , lagom när vi pensioneras inom hobbyn har de nog vågat sig ur boet för att pröva vingarna med alla dessa underbara indietitlar och samberättarspel... får vi hoppas :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,939
Location
Ludvika
Khan;n270312 said:
Bara Star Wars och WoD borde ju ha en betydligt större del av marknaden än vad som syns här.
Det går utmärkt att köra Star Wars med DnD5reglerna. Det finns ju till och med stats för laserpistoler =)

Sen ska vi inte blanda ihop vad folk köper, med vad folk spelar. i DnD finns det ju en skarp poäng för typ alla i spelgruppen att äga i alla fall en bok (players handbook), medan i spel som Vampire och annat verkar det vanligare att bara spelledaren äger böckerna, och kanske rent av att ingen annan får titta i den (beroende på hur man spelar).

Plus att vi inte ska glömma bort dessa sammlare som köper på sig allt av alla utgåvor av DnD för att samlingen måste kompleteras.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
669
Location
Nibiru
Som flera andra påpekat ligger en del av förklaringen i att svenska rollspel till stor del säljs via kickstarters och förlagens egna webshoppar, medan D&D i Sverige bara säljs i butik. För Ligans rollspel uppskattar jag att cirka 30% av den svenska försäljningen går via SF-bokhandeln - förvisso en stor del, och det är väldigt viktigt att fysiska butiker med rollspel finns kvar, men ändå.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
669
Location
Nibiru
Lite mer info om marknaden i stort - enligt denna artikel på ICv2 växte marknaden för rollspel i USA och Kanada till 45 miljoner dollar 2016, upp från 35 miljoner 2015. Småpotatis jämfört med exempelvis datorspel förstås, men ändå, det växer. :)
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,620
Location
Huddinge
krank;n270318 said:
Jag har noll problem med att förstå hur folk hittar till APs utan att redan vara specifikt intresserad av rollspel. Jag tror att t.ex. Stranger Things absolut kan ha en verkan, men det viktigaste och största tror jag är nördkultur + algoritmer. Det är nämligen inte så att vi lever i en värld där man behöver söka upp saker aktivt längre. Man behöver inte googla efter "D&D actual play". Man behöver bara prenumerera på några lagom nördiga youtubers. Är man lagom nördig så kollar man och like:ar och kommenterar och prenumerera, och Youtube är inte dummare än att den som visar intresse för Game of Thrones, obskyra teorier om Star Wars och Harry Potter-cosplay antagligen skulle kunna tycka att det var ganska kul med rollspel/lajv också.

geek and sundry som ligger bakom den oerhört populära Critical Role, har ju haft flera serier tidigare baserat på dator och tvspel, så det är väll inte ett dugg konstigt att folk som började kolla på dem för deras hearthstone show kollar in vad Critical role är förnågot.
Även många kända let´s players har rollspelsgrupper på twitch de ibland gör reklam för.
Så även om Google misslyckas totalt med sina algoritmer så kommer ungdomar som är nördiga nog förr eller senare snubbla över konceptet med rollspel.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,596
Location
Rissne
Lukas;n270365 said:
Även många kända let´s players har rollspelsgrupper på twitch de ibland gör reklam för.
Så även om Google misslyckas totalt med sina algoritmer så kommer ungdomar som är nördiga nog förr eller senare snubbla över konceptet med rollspel.
Japp.

Även youtubers som inte ens är fokuserade på spel, som Philip DeFranco, nämner D&D ibland. Det är rätt många youtubers överlag som lirar, så det är ju helt klart nåt som finns i den sfären överlag.

Vilket får mig att fundera över vad Logan Paul spelar för klass. Barbar? Bard? Alignment Fucking Stupid?


Jaja, OT, sorry.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Min första kontakt var via första Baldur's Gate-spelet och jag blev nyfiken på att testa "riktigt" rollspel. Vid den tidpunkten var jag mer eller mindre den enda i min släkt och vänskapskrets som ens hade en aning om vad det var för något, men det blev rollspelare av mig i alla fall.

Så det här med att snubbla in i hobbyn, utan vägledning, behöver som sagt inte vara så konstigt.
 
Top